REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot nienależnego świadczenia od pracownika

Pracodawca może żądać od pracownika zwrotu nienależnego świadczenia, ale tylko pod warunkiem wykazania, że pracownik wiedział lub powinien przypuszczać, iż sporne świadczenie od pracodawcy się nie należy.

Jak często należy dokonywać przeglądów konstrukcji regałów magazynowych?

W magazynach naszej firmy często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń regałów. Ich najczęstszą przyczyną są maszyny (urządzenia) służące do transportu lub sam towar. Jak często i w jaki sposób powinno się kontrolować takie uszkodzenia?

Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę, gdy pracownik wykonuje pracę 2 godziny w tygodniu przy substancjach rakotwórczych?

Na terenie zakładu pracy podczas pracy wykorzystywane są substancje rakotwórcze w śladowej ilości. Pracownicy wykonują pracę łącznie nie dłużej niż 2 godziny w tygodniu i nie na stałych stanowiskach pracy. Społeczny Inspektor Pracy zalecił pracodawcy stosowanie wszystkich zasad bhp oraz przepisów obowiązujących podczas pracy z substancjami rakotwórczymi, głównie w zakresie ewidencjonowania pracowników wykonujących pracę, oraz wykazu substancji rakotwórczych. Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę?

Ewidencja czasu pracy (art. 149)

Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.

REKLAMA

Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki i napoje profilaktyczne?

W magazynie pracownicy wykonują prace związane z dużym obciążeniem fizycznym (ręczne przenoszenie ciężarów). Praca częściowo odbywa się w zmiennych warunkach atmosferycznych. Pracownicy domagają się wydawania posiłków i napojów profilaktycznych. Motywują to tym, że ich praca wykonywana jest w warunkach szczególnie uciążliwych. Pracodawca nie podziela opinii pracowników. Twierdzi, że praca nie należy do prac szczególnie uciążliwych i w związku z tym pracownikom nie przysługują posiłki i napoje profilaktyczne. Pracodawca nie zdecydował się na ustalenie w przepisach wewnątrzzakładowych prawa pracowników do posiłków i napojów profilaktycznych. Czy pracodawca powinien wydawać posiłki i napoje profilaktyczne pracownikom?

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Coraz więcej bezrobotnych

Stopa bezrobocia w grudniu 2009 roku wzrosła do 11,9 proc. wobec 11,4 proc. w listopadzie 2009 roku - podał Główny Urząd Statystyczny.

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?

REKLAMA

Kiedy pracodawcy nie muszą przestrzegać doby pracowniczej

W naszej firmie organizujemy pracę tak, aby nie było nadgodzin. Zatrudniamy m.in. kilku magazynierów, których charakter pracy często wymaga przychodzenia do pracy o różnych porach dnia. Aby nie było nadgodzin, ustalaliśmy im indywidualny rozkład czasu pracy, po wcześniejszym złożeniu przez nich pisemnego wniosku o jego ustalenie. Czy jest możliwe, aby pracodawca bez wniosku pracownika mógł ustalić mu indywidualny rozkład czasu pracy tak, aby ponowne wykonywanie pracy przez niego w tej samej dobie nie stanowiło pracy w godzinach nadliczbowych?

Kiedy kierownik może prowadzić instruktaż stanowiskowy dla pracowników?

Jakie szkolenia i w jakich terminach powinien odbyć pracownik, który w trakcie trwania zatrudnienia w zakładzie pracy awansował na stanowisko kierownicze? Kiedy pracownik ten będzie mógł przeprowadzać szkolenia wstępne – instruktaż stanowiskowy dla swoich podwładnych?

Oddelegowanie za granicę

Wkrótce oddeleguję pracownika do pracy za granicę na okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Jakie muszę posiadać dokumenty, aby ten pracownik podlegał ubezpieczeniom społecznym w Polsce?

Niska temperatura w miejscu pracy - kontrola PIP

Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.

Praktyki absolwenckie

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych przez trzy miesiące będą mogli świadczyć pracę na odmiennych zasadach niż pozostali pracownicy.

Jakie są zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych?

Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy wózki widłowe bez osłon bocznych (drzwi) mogą być użytkowane zimą na otwartej przestrzeni?

W naszym magazynie korzystamy z wózka widłowego. Kilka razy w tygodniu wózek używany jest do rozładunku towarów na zewnątrz magazynu. Czy powinniśmy taki wózek wyposażyć w kabinę z drzwiami bocznymi?

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Czy przepisy rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej REACH obowiązują małe firmy?

Mała firma, w której zatrudnionych jest kilkunastu pracowników, zajmuje się produkcją środków do mycia i dezynfekcji dla przemysłu spożywczego. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy z tytułu rozporządzenia REACH? Czy przepisy tego rozporządzenia obowiązują także małe firmy?

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracodawcy organizującego odśnieżanie dachów

Główny Inspektor Pracy apeluje o przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów. Przypomina, jakie obowiązki ciążą na pracodawcy organizującym takie prace.

Czy można wypłacić wyższą odprawę z tytułu zwolnień grupowych niż maksymalna kwota ustawowa

Porozumienie między pracodawcą a związkami zawodowymi dotyczące zwolnień grupowych może przewidywać wypłacanie odpraw, których wartość przekracza dla jednego pracownika 15-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę (wyrok Sądu Najwyższego z 24 lipca 2009 r., I PK 41/09).

Kto posiada prawa autorskie do utworów stworzonych przez pracowników i zleceniobiorców

Jesteśmy niewielką agencją reklamową. W okresie wakacyjnym otrzymaliśmy kilka dużych zleceń, w tym na opracowanie oznaczeń słowno-graficznych dla nowej linii kosmetyków. Ostatecznie klient otrzymał od nas 6 zupełnie nowych nazw produktów (każdy w innej formie, np. niektóre z dodatkowymi wzorami/obrazkami, które są niepodobne do jakichkolwiek innych oznaczeń konkurencyjnych produktów). Z uwagi na niewielki zespół własnych pracowników, nad tym projektem wspólnie pracowała następująca grupa osób: dwóch naszych pracowników, jeden zleceniobiorca oraz – bez naszej wiedzy – jeden nasz pracownik zatrudniony jako goniec. Wszystkie te osoby twierdzą, że nie przekazały nam praw autorskich, co oznacza, że nie mogliśmy sprzedać tych oznaczeń naszemu klientowi. Czy mają rację? Kto ma prawo autorskie do stworzonych wspólnie oznaczeń? W umowach z tymi osobami nie ma żadnych zapisów na temat praw autorskich.

Rozliczanie podatku dochodowego od pracowników

Pracodawca zobowiązany jest w stosunku do pracownika nie tylko do wypłaty wynagrodzenia za pracę. Jest on również płatnikiem składek ZUS oraz podatku dochodowego. Musi więc dokonywać rozliczenia wynagrodzenia pod kątem podatkowym oraz odprowadzać comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy.

Wybieranie pieniędzy z OFE - czy to dobry pomysł?

Pracodawcy uważają, że założenia resortu pracy do zmian w systemie emerytalnym, umożliwiające wybranie pieniędzy z Otwartych Funduszy Emerytalnych i przeznaczenie ich na dowolny cel, są błędne. Związkowcy oceniają je pozytywnie, ale chcą jeszcze rozmawiać o nich w Komisji Trójstronnej.

Za łamanie praw pracowniczych grozi kara

13 osób oskarżyła Prokuratura Okręgowa w Kielcach w związku z łamaniem praw pracowniczych w sklepach sieci Biedronka w województwie świętokrzyskim - poinformował prokurator Jarosław Sarba.

Większa ochrona stałych pracowników - zmiana przepisów

Prezydent Lech Kaczyński złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Nowe propozycje mają zabezpieczyć osoby zatrudnione w firmie na stałe przed rozwiązywaniem z nimi umowy, by w ich miejsce przyjąć pracowników tymczasowych.

Czy pracownik powinien wnosić opłatę za wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9?

Pracownik, poszkodowany w wypadku przy pracy, zgłosił się po zakończeniu leczenia do lekarza prowadzącego z prośbą o wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9 wymaganego przez ZUS do ustalenia świadczeń odszkodowawczych. Lekarz zażądał wniesienia opłaty w wysokości 40,00 zł za wydanie zaświadczenia. Czy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego poszkodowanemu przysługuje bezpłatnie czy odpłatnie zaświadczenie lekarskie N-9?

Samozatrudnieni zapłacą podatek liniowy

Samozatrudnieni będą mogli świadczyć usługi na rzecz dawnych pracodawców bez utraty prawa do opodatkowania liniowym PIT-em. Rozwiązanie takie przewiduje projekty zmian w ustawie o PIT, który przyjęła sejmowa podkomisja do spraw monitorowania systemu podatkowego.

Czy w podstawie wymiaru powinna być uwzględniana premia kwartalna, jeżeli pracodawca zaprzestał jej wypłaty

Pracownicy oprócz wynagrodzenia miesięcznego do 30 września 2009 r. otrzymywali premie kwartalne. W sierpniu 2009 r. zarząd firmy podjął decyzję, że od 1 października 2009 r. ze względu na złą sytuację finansową zakładu premia kwartalna nie będzie wypłacana. Jak ustalić podstawę wymiaru zasiłków przysługujących pracownikom po 30 września 2009 r.? Czy pracownikowi, który zachorował w grudniu 2009 r., wliczyć premię kwartalną wypłaconą za poprzednie okresy?

Czy na skierowaniu na badanie lekarskie dla magazyniera należy wpisywać informację o transporcie ręcznym?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach magazynierów. Magazyn podzielony jest na dwa pomieszczenia. W pierwszym pomieszczeniu praca wykonywana jest wyłącznie za pomocą urządzeń mechanicznych, które wyeliminowały ręczne prace transportowe. Na terenie drugiego pracownicy wykonują swoją pracę polegającą na przenoszeniu towarów i układaniu ich na półkach regałów magazynowych. W skierowaniach na badania lekarskie pracodawca wskazuje wyłącznie stanowisko pracy magazyniera. W wyniku kontroli PIP inspektor pracy zobowiązał pracodawcę do wskazywania w skierowaniach na badania lekarskie także stanowiska osób pracujących lub mających pracować w drugiej części magazynu. Z decyzji inspektora pracy wynika, że pracownicy podczas wykonywania obowiązków służbowych wykonują operacje ręcznego przemieszczania ciężarów. Czy pracodawca musi zastosować się do zaleceń inspektora pracy i podawać w skierowaniu informacje o transporcie ręcznym?

Jak starać się o stypendia antykryzysowe

Jestem prezesem spółki handlowej, która chce objąć część pracowników działu sprzedaży bezpośredniej i reklamy przestojem ekonomicznym na podstawie ustawy antykryzysowej. Aby to zrobić, muszę najpierw uzyskać status przedsiębiorstwa w przejściowych trudnościach finansowych. Jak mam zdobyć taki status, skoro wniosek o jego nadanie jest częścią wniosku o przyznanie świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), a nie z Funduszu Pracy (FP)?

Poprawa oceny stanu zatrudnienia

Wskaźnik Rynku Pracy, informujący z wyprzedzeniem o trendach na rynku pracy, w grudniu spadł, co oznacza, że nie należy spodziewać się gwałtownego wzrostu bezrobocia - podał instytut BIEC.

Kto ma obowiązek tworzenia programów instruktażu stanowiskowego z zakresu bhp?

W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy pracodawca przedstawił kontrolującemu inspektorowi pracy złożone w aktach osobowych pracowników karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdzające odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego. Przeprowadzający kontrolę inspektor zażądał okazania przez pracodawcę programów instruktaży stanowiskowych. Czy pracodawca ma obowiązek opracowywania takich programów i kto może być ich autorem?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Ustawa podpisana - wynagrodzenia wynegocjują pracodawcy i związki zawodowe

Prezydent podpisał ustawę o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń.

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.

Fundusz szkoleniowy w firmie

Jak utworzyć fundusz szkoleniowy, o którym mowa w ustawie antykryzysowej, aby móc skorzystać z dofinansowania do studiów podyplomowych dla pracownika?

Kontrola wpłat pracodawców na PFRON

Z wpłat na PFRON zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc., jednak w przypadku m.in. państwowych i niepaństwowych szkół wyższych jest to tylko poziom 2 proc.

Badanie trzeźwości

Prowadzę firmę transportową. Czy w obowiązującym pracowników regulaminie pracy mogę zobligować ich do poddania się badaniu alkomatem przed przystąpieniem do pracy?

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Kiedy przestaje obowiązywać regulamin pracy

Wprowadziliśmy regulamin pracy w okresie, gdy zatrudnialiśmy 35 pracowników. Jego treść została uzgodniona z międzyzakładową organizacją związkową. Obecnie zatrudniamy tylko 15 pracowników na pełny etat i 4 na pół etatu. Czy w dalszym ciągu obowiązuje nas regulamin pracy?

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?

Przedłużenie umowy na czas określony

Prowadzę własne przedsiębiorstwo, w którym zatrudniam ponad 30 pracowników. Z dwiema osobami zawarłem umowy na okres próbny, które wygasają z końcem października br. Zastanawiam się nad ich przedłużeniem na dalszy czas określony. Czy w związku z tym obowiązują mnie przepisy Kodeksu pracy czy nowej ustawy antykryzysowej?

Praca w niepełnym wymiarze pracy a warunki pracy i płacy (art. 29(2))

Nie zawsze chcemy i nie zawsze możemy pracować w pełnym wymiarze czasu pracy. Dlatego też kodeks pracy obejmuje ochroną pracowników pracujących np. na pół etatu.

Jak udzielać informacji zwrotnej, aby kreować pożądane zachowania podwładnych?

Kieruję 15-osobowym zespołem. Ostatnio spotykam się z negatywną reakcją pracowników na informacje zwrotne, jakich im udzielam. Podwładni nie zgadzają się z moją oceną sytuacji, wypierają się danych zachowań, albo szukają usprawiedliwień typu: „mamy kryzys na rynku”, „polityka organizacji nas ogranicza”, „konkurencja oferuje lepsze warunki” itp. i nie widzą powodu, aby skorygować zachowania. Jak udzielać informacji zwrotnej, aby zmotywować pracowników do zmiany zachowań?

Układy zbiorowe pracy

Przepisy rozdziału I działu jedenastego Kodeksu pracy odnoszące się do układu zbiorowego pracy stosuje się zarówno do układu ponadzakładowego, jak i układu zakładowego.

REKLAMA