REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola wpłat pracodawców na PFRON

REKLAMA

Z wpłat na PFRON zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc., jednak w przypadku m.in. państwowych i niepaństwowych szkół wyższych jest to tylko poziom 2 proc.

O tym, jakie obowiązki wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ma pracodawca, decyduje stan zatrudnienia oraz wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Obowiązek dokonywania miesięcznych wpłat na rzecz PFRON obciąża zakłady pracy (pracodawców) zatrudniające co najmniej 25 pracowników. Nie chodzi tutaj o liczbę rzeczywiście zatrudnionych pracowników, ale o przeliczenie tej liczby na pełny wymiar czasu pracy (etat).

REKLAMA

Autopromocja

Z wpłat są zwolnieni pracodawcy, u których wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc.

Natomiast wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawniający do zwolnienia z wpłat na PFRON wynosi 2 proc. w odniesieniu do:

  • państwowych i niepaństwowych szkół wyższych,
  • wyższych szkół zawodowych,
  • publicznych i niepublicznych szkół,
  • zakładów kształcenia nauczycieli,
  • placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych.

Zwolnienie dotyczy również pracodawców, których zakłady pracy znajdują się w stanie likwidacji lub co do których ogłoszono upadłość. Wpłat tych nie uiszczają również publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, a których wyłącznym przedmiotem prowadzenia działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

Podmioty kontrolujące wpłaty

Do wpłat, jakie pracodawcy są obowiązani uiszczać na rzecz Funduszu, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, przy czym uprawnienia organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują Prezesowi Zarządu Funduszu (art. 49 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). W związku z tym kontroli prawidłowości wpłat dokonują na prośbę Funduszu organy skarbowe. Można więc domniemywać, że kontrolę mogą prowadzić również pracownicy Funduszu, jednak w rzeczywistości robią to pracownicy urzędów skarbowych lub urzędów kontroli skarbowej. Zasadniczo Fundusz prowadzi jedynie czynności sprawdzające, w ramach których może zwrócić się do pracodawcy w formie pisemnej o sporządzenie i przekazanie informacji o zdarzeniach mogących wpływać na powstanie obowiązku wpłat lub ich wysokość. Jeżeli otrzymane od pracodawcy wyjaśnienia nie są wystarczające lub budzą podejrzenie powstania nieprawidłowości, wówczas Fundusz może zwrócić się do urzędu skarbowego lub urzędu kontroli skarbowej o przeprowadzenie stosownej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb przeprowadzenia kontroli

Zanim organ podatkowy rozpocznie kontrolę jest zobowiązany zawiadomić pracodawcę o zamiarze jej przeprowadzenia. Kontrola może być zrealizowana nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia pracodawcy zawiadomienia. Kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia zawiadomienia pracodawcy jedynie w przypadku, gdy pracodawca wyrazi na to zgodę.

W niektórych przypadkach kontrola przeprowadzana przez urząd skarbowy nie wymaga uprzedniego zawiadamiania pracodawcy. Dzieje się tak, gdy kontrola jest wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, czy też dotyczy niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej.

Nie wymaga również zawiadomienia o przeprowadzeniu kontroli sytuacja, gdy zachodzi konieczność rozszerzenia zakresu kontroli na inne okresy rozliczeniowe z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone w wyniku dokonanych już czynności kontrolnych.

Kontrola jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez naczelnika urzędu skarbowego, które kontrolujący ma obowiązek doręczyć kontrolowanemu. Zawiera ono m.in.:

  • imię i nazwisko kontrolującego,
  • podstawę prawną przeprowadzenia kontroli,
  • zakres kontroli.

REKLAMA

Kontrola powinna być przeprowadzana w taki sposób, aby można było ją zakończyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie określonym w upoważnieniu. Jeżeli kontrola nie może być zakończona we wskazanym terminie, kontrolujący ma obowiązek powiadomić o tym – w formie pisemnej – pracodawcę, wskazując przyczyny niedotrzymania pierwotnego terminu i określając nowy termin.

Czynności kontrolnych dokonuje się w godzinach pracy w siedzibie pracodawcy lub w miejscu przechowywania dokumentacji dotyczącej wpłat na Fundusz. Można również przeprowadzić je w siedzibie urzędu skarbowego, jeśli kontrolowany wyraził na to zgodę lub zrezygnował z uczestniczenia w tych czynnościach. Cały przebieg kontroli jest dokumentowany w protokole. Stan faktyczny może być dodatkowo utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.


Uprawnienia organów kontrolnych

W toku prowadzonej kontroli kontrolujący ma m.in. prawo:

  • do wstępu na teren, do budynku lub mieszkania kontrolowanego,
  • dokonać oględzin, przeszukania lokali mieszkalnych innych pomieszczeń lub rzeczy, jeżeli powzięto informację o prowadzeniu niezgłoszonej działalności gospodarczej – po uzyskaniu zgody właściwego prokuratora rejonowego,
  • żądać udostępnia lub wydania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzania z nich odpisów, kopii itp.,
  • zabezpieczyć zebrane dokumenty,
  • legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
  • przesłuchać świadków i kontrolowanego,
  • zasięgnąć opinii biegłych.

Kontrolowany lub osoba upoważniona do jego reprezentowania są zobowiązani umożliwić wykonywanie czynności kontrolnych. Kontrolowany ma również obowiązek udzielać w wyznaczonych terminach wszelkich wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, a także zapewnić kontrolującemu warunki do pracy.

Prawa przysługujące kontrolowanemu

Kontrolowany ma prawo przede wszystkim do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych. Po otrzymaniu protokołu kontroli pracodawca może przedstawiać w terminie 14 dni od daty jego doręczenia zastrzeżenia, wyjaśnienia, wnioski dowodowe.

Należy zauważyć, że pracodawca nie ma obowiązku samodzielnego występowania przed organem kontrolującym, lecz może w tym celu wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie uprawniona do jego reprezentacji.

WAŻNE!

Do prowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości ustalania i dokonywania wpłat na Fundusz stosuje się przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zasadniczo nie można więc przeprowadzać w zakładzie pracy więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Natomiast maksymalny czas trwania różnych kontroli u pracodawcy w danym roku kalendarzowym zależy od wielkości zakładu pracy.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA