REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola wpłat pracodawców na PFRON

REKLAMA

Z wpłat na PFRON zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc., jednak w przypadku m.in. państwowych i niepaństwowych szkół wyższych jest to tylko poziom 2 proc.

O tym, jakie obowiązki wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ma pracodawca, decyduje stan zatrudnienia oraz wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Obowiązek dokonywania miesięcznych wpłat na rzecz PFRON obciąża zakłady pracy (pracodawców) zatrudniające co najmniej 25 pracowników. Nie chodzi tutaj o liczbę rzeczywiście zatrudnionych pracowników, ale o przeliczenie tej liczby na pełny wymiar czasu pracy (etat).

REKLAMA

REKLAMA

Z wpłat są zwolnieni pracodawcy, u których wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc.

Natomiast wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawniający do zwolnienia z wpłat na PFRON wynosi 2 proc. w odniesieniu do:

  • państwowych i niepaństwowych szkół wyższych,
  • wyższych szkół zawodowych,
  • publicznych i niepublicznych szkół,
  • zakładów kształcenia nauczycieli,
  • placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych.

Zwolnienie dotyczy również pracodawców, których zakłady pracy znajdują się w stanie likwidacji lub co do których ogłoszono upadłość. Wpłat tych nie uiszczają również publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, a których wyłącznym przedmiotem prowadzenia działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

REKLAMA

Podmioty kontrolujące wpłaty

Do wpłat, jakie pracodawcy są obowiązani uiszczać na rzecz Funduszu, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, przy czym uprawnienia organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują Prezesowi Zarządu Funduszu (art. 49 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). W związku z tym kontroli prawidłowości wpłat dokonują na prośbę Funduszu organy skarbowe. Można więc domniemywać, że kontrolę mogą prowadzić również pracownicy Funduszu, jednak w rzeczywistości robią to pracownicy urzędów skarbowych lub urzędów kontroli skarbowej. Zasadniczo Fundusz prowadzi jedynie czynności sprawdzające, w ramach których może zwrócić się do pracodawcy w formie pisemnej o sporządzenie i przekazanie informacji o zdarzeniach mogących wpływać na powstanie obowiązku wpłat lub ich wysokość. Jeżeli otrzymane od pracodawcy wyjaśnienia nie są wystarczające lub budzą podejrzenie powstania nieprawidłowości, wówczas Fundusz może zwrócić się do urzędu skarbowego lub urzędu kontroli skarbowej o przeprowadzenie stosownej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb przeprowadzenia kontroli

Zanim organ podatkowy rozpocznie kontrolę jest zobowiązany zawiadomić pracodawcę o zamiarze jej przeprowadzenia. Kontrola może być zrealizowana nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia pracodawcy zawiadomienia. Kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia zawiadomienia pracodawcy jedynie w przypadku, gdy pracodawca wyrazi na to zgodę.

W niektórych przypadkach kontrola przeprowadzana przez urząd skarbowy nie wymaga uprzedniego zawiadamiania pracodawcy. Dzieje się tak, gdy kontrola jest wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, czy też dotyczy niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej.

Nie wymaga również zawiadomienia o przeprowadzeniu kontroli sytuacja, gdy zachodzi konieczność rozszerzenia zakresu kontroli na inne okresy rozliczeniowe z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone w wyniku dokonanych już czynności kontrolnych.

Kontrola jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez naczelnika urzędu skarbowego, które kontrolujący ma obowiązek doręczyć kontrolowanemu. Zawiera ono m.in.:

  • imię i nazwisko kontrolującego,
  • podstawę prawną przeprowadzenia kontroli,
  • zakres kontroli.

Kontrola powinna być przeprowadzana w taki sposób, aby można było ją zakończyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie określonym w upoważnieniu. Jeżeli kontrola nie może być zakończona we wskazanym terminie, kontrolujący ma obowiązek powiadomić o tym – w formie pisemnej – pracodawcę, wskazując przyczyny niedotrzymania pierwotnego terminu i określając nowy termin.

Czynności kontrolnych dokonuje się w godzinach pracy w siedzibie pracodawcy lub w miejscu przechowywania dokumentacji dotyczącej wpłat na Fundusz. Można również przeprowadzić je w siedzibie urzędu skarbowego, jeśli kontrolowany wyraził na to zgodę lub zrezygnował z uczestniczenia w tych czynnościach. Cały przebieg kontroli jest dokumentowany w protokole. Stan faktyczny może być dodatkowo utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.


Uprawnienia organów kontrolnych

W toku prowadzonej kontroli kontrolujący ma m.in. prawo:

  • do wstępu na teren, do budynku lub mieszkania kontrolowanego,
  • dokonać oględzin, przeszukania lokali mieszkalnych innych pomieszczeń lub rzeczy, jeżeli powzięto informację o prowadzeniu niezgłoszonej działalności gospodarczej – po uzyskaniu zgody właściwego prokuratora rejonowego,
  • żądać udostępnia lub wydania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzania z nich odpisów, kopii itp.,
  • zabezpieczyć zebrane dokumenty,
  • legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
  • przesłuchać świadków i kontrolowanego,
  • zasięgnąć opinii biegłych.

Kontrolowany lub osoba upoważniona do jego reprezentowania są zobowiązani umożliwić wykonywanie czynności kontrolnych. Kontrolowany ma również obowiązek udzielać w wyznaczonych terminach wszelkich wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, a także zapewnić kontrolującemu warunki do pracy.

Prawa przysługujące kontrolowanemu

Kontrolowany ma prawo przede wszystkim do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych. Po otrzymaniu protokołu kontroli pracodawca może przedstawiać w terminie 14 dni od daty jego doręczenia zastrzeżenia, wyjaśnienia, wnioski dowodowe.

Należy zauważyć, że pracodawca nie ma obowiązku samodzielnego występowania przed organem kontrolującym, lecz może w tym celu wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie uprawniona do jego reprezentacji.

WAŻNE!

Do prowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości ustalania i dokonywania wpłat na Fundusz stosuje się przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zasadniczo nie można więc przeprowadzać w zakładzie pracy więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. Natomiast maksymalny czas trwania różnych kontroli u pracodawcy w danym roku kalendarzowym zależy od wielkości zakładu pracy.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

REKLAMA

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

REKLAMA

9 wyższych świadczeń dla pracownika od stycznia 2026 r. To trzeba wiedzieć

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA