REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Zaledwie w pięć miesięcy od debiutu ChatGPT, liczba ogłoszeń o pracę w sektorze IT, zawierających umiejętności związane ze sztuczną inteligencją, wzrosła o 30%. Duże zainteresowanie AI nie przekłada się jednak jeszcze tak mocno na segment white-collar, gdzie liczba podobnych ofert od grudnia 2022 r. do czerwca 2023 r., stanowi ok. 1% wszystkich ogłoszeń. Względem analogicznego okresu sprzed roku (grudzień 2021–czerwiec 2022) widać wzrost na poziomie 0.33 pp. I choć nie jest to imponujący przyrost, to trend powoli zaczyna być widoczny.
Powoli kończy się era przywiązania pracownika do pracodawcy, a lojalność stopniowo zanika – dowodzą badania firm rekrutacyjnych. Licząc się z coraz mniejszą pulą rąk do pracy, zatrudniający są zmuszeni pozyskiwać wciąż nowych kandydatów, także z zagranicy. W dobie tak dużej mobilności w światowym zatrudnieniu, pracodawców wspierają kompleksowe rozwiązania dla branży HR.
Cztery piąte pracowników, którzy rozpoczęli pracę w ciągu ostatniego roku, jest otwartych na poszukiwanie kolejnego miejsca pracy. Wynagrodzenie, elastyczność i rozwój kariery to czynniki, które biorą pod uwagę przy wyborze nowej pracy.
Dwadzieścia jeden procent pracowników na świecie deklaruje, że jest zaangażowanych w wykonywanie swojej pracy – wynika z raportu Gallupa The State of the Global Workplace: 2022. Jeśli w tym momencie pomyśleliście, że jest to niewiele – to na jakie określenie zasługuje procent zaangażowanych pracowników w Europie i Polsce?
W dzisiejszym świecie organizacje przemysłowe coraz częściej zdają sobie sprawę, że zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej i społecznej, zarządzanie zasobami ludzkimi musi uwzględniać nie tylko efektywność operacyjną i wyniki finansowe, ale również aspekty zrównoważonego rozwoju.
Portale pracownicze są pierwszym krokiem do wprowadzenia sztucznej inteligencji w obszarze HR – mówi Mariusz Czeszejko-Sochacki, współtwórca portalu pracowniczego Dokioki.pl. Czy automatyzacja procesów kadrowych może przynieść oszczędności? Zapraszamy do lektury rozmowy.
Wypadki przy pracy zdalnej już się zdarzają - nawet te śmiertelne! W dniu 13 czerwca 2023 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, podczas której omawiano statystyki, zasady przeprowadzania oceny ryzyka i badania okoliczności wypadków przy pracy zdalnej. W spotkaniu uczestniczyła również Katarzyna Łażewska-Hrycko - Główny Inspektor Pracy. Inspektor zapowiedziała, że trwają kontrole PIP wykonywania pracy zdalnej.
Ostatnie lata były dużym wyzwaniem dla działów HR - pandemia Covid-19 rozpoczęła cykl zmian w środowisku pracy, których nikt nie mógł przewidzieć. Obecnie praca zdalna czy hybrydowa są już normą w wielu organizacjach, a w takich modelach trudno jest utrzymać motywację zespołu i chęć do rozwoju, a także znaleźć efektywne szkolenia lub benefity. Co więcej, 60 proc. ekspertów HR już teraz uważa, że budżety na rozwój kadr i szkolenia nie są wystarczające, a 66 proc. przewiduje, że wysoka inflacja i rosnące koszty szkoleń mogą wpłynąć na praktykę L&D w ich firmach[1]. Jak zatem, mierząc się z tymi wyzwaniami, nadal podnosić kompetencje pracowników? Odpowiedzią są rozwiązania łączące kreatywność, efektywność i elastyczność.
Rekrutacja międzynarodowa wymaga odpowiednich przygotowań. Praca zdalna i globalny dostęp do specjalistów dają firmom wiele nowych możliwości. Budowanie różnorodnego zespołu niesie sobą również wiele wyzwań – logistycznych i prawnych. Warto skorzystać z wypracowanych, dobrych praktyk.
Współczesny rynek pracy przechodzi dynamiczne przemiany, napędzane rozwojem technologicznym i innowacjami. Firmy, które pragną utrzymać się na czele i odnieść sukces, muszą adaptować się do tych zmian i inwestować w umiejętności nie tylko techniczne, ale również miękkie.
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) odgrywa kluczową rolę w organizacjach, mając za zadanie skutecznie zarządzać personelem i przyczyniać się do osiągania strategicznych celów biznesowych. Wraz z postępem technologicznym, sztuczna inteligencja (SI) stała się jednym z najbardziej obiecujących narzędzi dla działań HR.
Odwaga cywilna w miejscu pracy to jedna z najważniejszych cech, która może przyczynić się do sukcesu zarówno pracowników, jak i organizacji jako całości. Termin ten odnosi się do zdolności jednostki do wykazania się odwagą, zarówno moralną, jak i fizyczną, w różnych sytuacjach, które mogą wystąpić w środowisku zawodowym. Jest to niezwykle istotne, ponieważ miejsce pracy często stawia pracowników w obliczu wyzwań, problemów i konfliktów, które wymagają pewnych postaw i działań.
Do zespołu WeNet Group S.A. spółki specjalizującej się w doradztwie internetowym, od czerwca dołączyła Iwona Wencel, obejmując stanowisko VP HR. Iwona Wencel będzie ściśle współpracować z zarządem oraz dyrektor personalną Dorotą Malarską, aby rozwinąć i wzmocnić funkcję HR.
W ostatnich latach praca zdalna stała się coraz popularniejsza, a pandemia COVID-19 jeszcze bardziej przyspieszyła ten trend. Pracownicy coraz częściej pracują z domu lub innego miejsca poza tradycyjnym biurem. Choć praca zdalna ma wiele korzyści, to również stawia przed pracodawcami wiele wyzwań, zwłaszcza w kontekście cyberbezpieczeństwa.
Specjaliści, managerowie i dyrektorzy HR muszą w tym roku mierzyć się z dalszą rywalizacją o talenty oraz niedoborami kandydatów. Dla działu zarządzania zasobami ludzkimi istotne będą również zmiany Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej oraz coraz ważniejsza kwestia ESG.
Praca zdalna zagościła na stałe w wielu firmach. Od kwietnia zaczęły również w pełni obowiązywać przepisy Kodeksu pracy regulujące jej zasady. W wielu aspektach samą organizację pracy zdalnej mogą dookreślić pracodawcy za pomocą zapisów regulaminów pracy czy porozumień z pracownikami. Natomiast jeden aspekt pozostaje prawie całkowicie niezmieniony – jest nim zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. W związku tym umożliwiając pracę zdalną pracodawca musi mieć pewność, że warunki jej wykonywania są odpowiednie i nie będą generowały zagrożeń.
Praca zdalna została uregulowana w Kodeksie pracy. Nowe przepisy nakładają na pracodawców nowe obowiązki. W związku z tym wielu z nich stanęło przed pilną potrzebą cyfryzacji. Pojawił się też problem rozliczenia z fiskusem w zakresie odliczenia od podatku komputerów i urządzeń przekazywanych pracownikom. Czy jest się czego bać?
Niektórzy pracownicy wykonują pracę wyłącznie w trybie zdalnym na podstawie złożonego wniosku. Otrzymali do tego celu służbowe laptopy i telefony (opłacany przez pracodawcę abonament zawiera co prawda pakiet internetowy, ale nie zawsze i nie w każdym miejscu może działać bez zakłóceń). Dlatego oprócz kosztów energii elektrycznej pracodawca, który zwraca pracownikom również te wynikające z użytkowania łącza internetowego, w formie ryczałtu w stałej miesięcznej wysokości, zgodnie z regulaminem pracy zdalnej. Jak obliczyć taki ryczałt?
Praca zdalna. Jakie są prawa i obowiązki zarówno pracownika, jak i pracodawcy? W jaki sposób odnaleźć się i sprawnie funkcjonować w nowej rzeczywistości?
Praca zdalna ogranicza ryzyko wypadku w drodze do pracy i z pracy do domu. Nie wyklucza jednak możliwości wypadku przy pracy. Jakie są zasady postępowania w razie wypadku przy pracy zdalnej?
7 kwietnia 2023r. weszły w życie przepisy wprowadzające do Kodeksu pracy pracę zdalną i określające zasady jej wykonywania. Na stronie internetowej PIP zamieszczamy odpowiedzi Głównego Inspektoratu Pracy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy zdalnej, które mogą być pomocne w praktyce stosowania przepisów.
Pomimo tego, że przepisy pracy zdalnej obowiązują już jakiś czas i dużo się o tym pisze i mówi - pracownicy i pracodawcy wciąż mają wątpliwości i zadają szereg pytań. Poniżej najważniejsze z nich wraz z odpowiedziami.
Po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy u pracodawców zrodziło się wiele pytań i wątpliwości, dotyczących praktycznych aspektów wdrożenia nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej. Jak uniknąć błędów? Na najważniejsze pytania odpowiada Wiktoria Kuc, Dyrektor HR w Symfonii.
Praca zdalna to forma zatrudnienia, w której pracownik wykonuje swoje obowiązki poza siedzibą firmy, zazwyczaj z domu lub innego miejsca poza biurem. Jakie są zalety tej formy zatrudnienia? Czy praca ma wady, a jeśli tak – to jakie?
Zatrudnieni zdalnie mogą uzyskać od pracodawcy zryczałtowany zwrot wydatków na prąd lub Internet. Brakuje jednak jednoznacznych wytycznych jak ustalić stawkę takiego ryczałtu. Punktem odniesienia mogą być kwoty stosowane przez organy państwowe.
Praca zdalna czy stacjonarna - która jest lepsza? Praca zdalna i praca w biurze mają swoje zalety i wady, a to, która jest lepsza, zależy od preferencji i potrzeb każdej osoby. Sprawdzamy!
Czy pracę zdalną można wykonywać naprzemiennie z pracą w zakładzie pracy? Odpowiadamy.
Od 7 kwietnia 2023 r. zgodnie z Kodeksem pracy można świadczyć pracę nie tylko w sposób stacjonarny, lecz również zdalny. Jaka jest definicja pracy zdalnej? Co z niej wynika?
Team building w sektorze HR może być skuteczną strategią, aby zwiększyć efektywność procesów rekrutacyjnych. Ważne jest, aby każdy członek zespołu HR miał jasno określone cele i wiedział, jakie kroki należy podjąć, aby je osiągnąć.
Przepisy o pracy zdalnej zaczęły obowiązywać 7 kwietnia. Wielu pracodawców negocjuje warunki tej formy zatrudnienia ze związkami zawodowymi, które odmawiają akceptacji ustaleń. Jakie są sposoby na przełom w negocjacjach? Gazeta Prawna podaje cztery możliwości.
Prawie połowa Polaków pracujących w biurach to zwolennicy pracy hybrydowej. Co trzeci jako optymalną wskazuje pracę wyłącznie w siedzibie firmy. Mniej niż jedna piąta chce pracować tylko zdalnie.
Praca zdalna wykonywana przez niektórych pracowników firmy może prowadzić do podziałów wśród personelu, różnego traktowania pracowników stacjonarnych i zdalnych, a nawet dyskryminacji. Ustawodawca przewidział takie niebezpieczeństwa i wprowadził przepisy, które mają do nich nie dopuścić.
Od 7 kwietnia 2023 roku w życie weszły przepisy dotyczące pracy zdalnej, w ramach których pracodawca będzie zobowiązany udostępnić pracownikom sprzęty potrzebne do wykonywania obowiązków w domu. Jest to dobra okazja do przeorganizowania swojego domowego stanowiska komputerowego tak, by było ergonomiczne i sprzyjało produktywności. Przykładowo, warto będzie zadbać o wyposażenie go w co najmniej dwa monitory.
Przepisy o pracy zdalnej, której definicja została na stałe wpisana do Kodeksu pracy weszły w życie 7 kwietnia. Co to oznacza dla pracowników? Jakie będą uprawnienia pracodawców?
W czwartym kwartale 2022 r. 28 proc. pracujących Polaków deklarowało pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym; popularność pracy poza biurem spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku. Widoczna jest tendencja powracania do biur.
Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzi wdrażanie procedur dotyczących pracy zdalnej, w tym porozumień pracodawców ze związkami zawodowymi. Czy PIP będzie przeprowadzała kontrole w domach pracowników? – na to pytanie odpowiada główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Nowe rozwiązanie dotyczące pracy zdalnej, pomoże pracownikom w jeszcze lepszym godzeniu obowiązków rodzinnych i zawodowych. Będzie to też ważne wsparcie dla osób z niepełnosprawnością – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Dekalog pracy zdalnej - 10 najważniejszych zasad. Poniżej informacje, które powinien znać każdy pracownik i pracodawca, jeśli chcą korzystać z pracy zdalnej. Pamiętaj, że ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi!
Dekalog pracy zdalnej - 10 najważniejszych zasad. Poniżej informacje, które powinien znać każdy pracownik i pracodawca, jeśli chcą korzystać z pracy zdalnej. Pamiętaj, że ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi!
Jak przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy zdalnej? Czy kontrolując pracownika można dopuścić się przestępstwa naruszenia miru domowego? Gdzie określa się zasady kontroli w zakresie BHP przy pracy zdalnej? Szkolenie BHP przy pracy zdanej - jak wygląda? Co z opieką nad dzieckiem czy psem w trakcie pracy zdalnej?
Już jest! Od dzisiaj, długo wyczekiwana praca zdalna obowiązuje! Okazuje się, że pracodawca nie odpowiada całkowicie za zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracy zdalnej. Czego nie musi zapewnić pracodawca w zakresie BHP przy pracy zdalnej? Jak przeszkolić pracownika do pracy zdalnej?
Praca zdalna na nowych zasadach jest już możliwa. Przepisy Kodeksu pracy, które regulują ten rodzaj pracy weszły w życie 7 kwietnia. Zarazem wykreślono z Kodeksu przepisy dotyczące telepracy. Co to jest praca zdalna? Kiedy można uzgodnić wykonywanie pracy zdalnej? Jak określa się zasady wykonywania pracy zdalnej?
Liczba dużych pracodawców korzystających z narzędzi do śledzenia swoich pracowników podwoiła się od początku pandemii i wciąż ma rosnąć. Pracodawcy mogą skorzystać z wielu narzędzi monitorujących pracę zdalną. Badania pokazują, że wzmożona kontrola pracowników zdalnych może przynieść firmom więcej szkody niż pożytku.
Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.
Przepisy o pracy zdalnej, które wchodzą w życie 7 kwietnia, nakładają na pracodawców sporo nowych obowiązków. Będą oni musieli m.in. przygotować regulamin pracy zdalnej, a także pokrywać niektóre koszty ponoszone przez pracowników wykonujących swoje obowiązki z domu.
Kontrola miejsca pracy zdalnej będzie się odbywać przede wszystkim zdalnie – np. przez telefon, e-mail czy chat. Będzie mogła być prowadzona także bezpośrednio w miejscu wykonywania takiej pracy, jednak w takim przypadku będzie konieczne uprzednie porozumienie się z pracownikiem – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Praca zdalna ma docelowo wyeliminować z polskich firm telepracę i zająć jej miejsce. 7 kwietnia wchodzą w życie przepisy Kodeksu pracy o pracy zdalnej, a te dotyczące telepracy zostają uchylone. Mimo to telepraca pozostanie z nami jeszcze przez pewien czas.
W naszej pracy posiadamy regulamin pracy. Czy w związku ze zmianami w Kodeksie pracy, dotyczącymi między innymi pracy zdalnej oraz badań trzeźwości pracowników, jesteśmy zobowiązani do wprowadzenia takich zapisów do regulaminu? Do tej pory nie korzystaliśmy z pracy zdalnej. Czy pracownik może ubiegać się o okazjonalną pracę zdalną, pomimo braku zapisu w regulaminie? Co z badaniem trzeźwości? Czy musimy wprowadzić jakikolwiek zapis do regulaminu, mimo że pracodawca nie przeprowadza takich kontroli?
Praca zdalna to także obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom wykonującym pracę zdalną narzędzi niezbędnych do pracy. Często narzędziami tymi będzie sprzęt elektroniczny o znacznej wartości. Uszkodzenie powierzonego sprzętu bądź jego utrata w wyniku zdarzeń losowych lub kradzieży może oznaczać dla wielu pracowników straty finansowe – pracodawcy często przenoszą na nich odpowiedzialność za firmowe przedmioty. Można tego uniknąć, rozszerzając ubezpieczenie własnego domu lub mieszkania o OC za szkody wyrządzone w mieniu służbowym.
W celu skutecznej realizacji obowiązku oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy zdalnej zaleca się określenie (w konsultacji z pracownikami i/lub ich przedstawicielami) oraz udokumentowanie zasad realizacji działań odnoszących się do oceny ryzyka zawodowego na tych stanowiskach.
REKLAMA