REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja stanowiska pracy - przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Donata Hermann
ekspert ds. prawa i rynku pracy
Likwidacja stanowiska pracy - przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę
Likwidacja stanowiska pracy - przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja stanowiska pracy jest przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę. W przypadku braku wystarczającego powodu uzasadniającego wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę, pracodawcy często sięgają po „likwidację stanowiska” jako furtkę do rozstania się z pracownikiem.

Ustawa o rozwiązaniu umów z przyczyn niedotyczących pracowników

Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, zwanej dalej ustawą o zwolnieniach grupowych, dotyczy pracodawcy, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników.

REKLAMA

Na mocy tej ustawy, pracodawca może wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę, w trybie tzw. zwolnień grupowych lub indywidualnych.

Jedną z przyczyn uzasadniających wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę z przyczyn nieleżących po stronie pracownika, jest likwidacja stanowiska pracy.

W związku z wypowiedzeniem pracownikowi umowy o pracę na mocy przepisów tejże ustawy, pracownikowi przysługuje prawo do odprawy pieniężnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Nowe zasady prowadzenia i przechowywania

Wysokość odprawy jest uzależniona od stażu zakładowego pracownika i wynosi:

- jednomiesięczne wynagrodzenie, jeśli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata,

- dwumiesięczne wynagrodzenie, jeśli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat,

- trzymiesięczne wynagrodzenie, jeśli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Pracodawcy zatrudniający maksymalnie 19 pracowników, nie podlegają zapisom ustawy o zwolnieniach grupowych.

Przyczyna rozwiązania

W przypadku wypowiadania umów o pracę zawartych na czas nieokreślony, pracodawca jest zobowiązany wskazać przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie. Ponadto jeśli w zakładzie pracy działają zakładowe organizacje związkowe, należy skonsultować zamiar wypowiedzenia umowy o pracę ze związkami zawodowymi.

Umowa zawarta na okres próbny, na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy oraz na czas zastępstwa nie wymaga wskazania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę.

Przyczyna uzasadniająca rozwiązanie umowy o pracę w trybie wypowiedzenia powinna być rzeczywista, istniejąca, prawdziwa a także konkretna, i uzasadniona.

Nie jest wystarczającym działaniem wskazanie przez pracodawcę likwidacji stanowiska pracy jako przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę jeśli jest to czynność pozorna i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, np. gdy po upływie okresu wypowiedzenia i rozwiązaniu z pracownikiem umowy o pracę, pracodawca zatrudnia inną osobę w celu wykonywania przez nią tych samych czynności, które wykonywał zwolniony pracownik.

Ponowne zatrudnienie pracownika

REKLAMA

Po jakim czasie pracodawca może ponownie zatrudnić pracownika na uprzednio zlikwidowane stanowisko pracy aby nie narazić się na zarzut pozornego rozstania z pracownikiem, z którym została rozwiązana umowa z powodu likwidacji tegoż stanowiska pracy?

W przypadku pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników i w związku z tym podlegania przepisom ustawy o zwolnieniach grupowych, pracodawca, który postanowi ponownie zatrudnić pracowników w tej samej grupie zawodowej, powinien w pierwszej kolejności zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnienia grupowego lub zwolnienia indywidualnego.

Jeśli w przypadku ponownego zatrudnienia wymagane są odmienne kwalifikacje i umiejętności niż poprzednio, nie można mówić o zatrudnieniu w tej samej grupie zawodowej.

Warunkiem ponownego zatrudnienia, jest zgłoszenie przez byłego pracownika chęci podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy, ale nie może to nastąpić w terminie po upływie roku, licząc od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy.

Pracodawca powinien ponownie zatrudnić takiego pracownika w okresie 15 miesięcy od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia.

W przypadku „małych przedsiębiorców” nie ma zastosowania żaden przepis, który regulował by kwestie ponownego zatrudnienia na zlikwidowanym stanowisku.

Jeśli sytuacja pracodawcy zmienia się diametralnie w ciągu  krótkiego czasu i pracodawca jest gotowy ponownie zatrudnić pracownika, na stanowisku, które zostało zlikwidowane, to nie ma przeszkód aby pracodawca przystąpił do poszukiwania nowego kandydata do pracy. W razie ewentualnego sporu sądowego, to pracodawca będzie zobowiązany do udowodnienia, że jego postępowanie było uzasadnione.

Uzasadnienie likwidacji stanowiska pracy

Likwidacja stanowiska pracy jest przyczyną wystarczającą do wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Nie ma konieczności dalszego uzasadniania przyczyny podjęcia decyzji o likwidacji stanowiska pracy.

Sąd Najwyższy w wyroku z 2004 r. potwierdził, że likwidacja stanowiska pracy może występować jako jedyna przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy o pracę.

Zdarza się tak, że pracodawcy „z ostrożności” bardzo szczegółowo opisują sytuację, która zmusiła ich do wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę ze względu na to, że już w trakcie procesu, nie ma możliwości powołania się na dodatkowe okoliczności sprawy.

Nieobecność pracownika

Zgodnie z art. 41 Kodeksu pracy, pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi w czasie korzystania przez niego z urlopu lub w sytuacji wystąpienia innej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Jeśli pracownik przebywa np. na zwolnieniu lekarskim, nie ma możliwości wypowiedzenia temu pracownikowi umowy o pracę.

Likwidacja zakładu pracy lub upadłość pracodawcy uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę nieobecnemu z przyczyn usprawiedliwionych pracownikowi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Ochrona przedemerytalna

Likwidacja lub upadłość pracodawcy uprawnia pracodawcę do wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi znajdującemu się w wieku przedemerytalnym.

W przypadku „małego przedsiębiorcy” nie ma możliwości wypowiedzenia umowy o pracę z powodu likwidacji stanowiska pracy, jeśli pracownikowi brakuje nie mniej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego.

Jeśli pracodawcę obowiązuje ustawa o zwolnieniach grupowych, pracodawca może jedynie wypowiedzieć warunki pracy lub płacy takiemu pracownikowi.

Zadaj pytanie na FORUM!

Podstawa prawna:

- Wyrok Sądu Najwyższego z 6 października 2004 r. (I PK 497/03)

- Wyrok Sądu Najwyższego z 11 stycznia 2011 r. (I PK 152/10)

- Wyrok Sądu Najwyższego z 19 lipca 2012 r. (II PK 312/11)

- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2014.1502 j.t.)

- Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U.2015.192 j.t.)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

REKLAMA

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

REKLAMA