REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzypokoleniowe zespoły w erze nowych technologii. Jak współpracować skutecznie?

Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Międzypokoleniowe zespoły w erze nowych technologii. Jak współpracować skutecznie?
Międzypokoleniowe zespoły w erze nowych technologii. Jak współpracować skutecznie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tak zwane pokolenie Z wchodzi na rynek technologiczny i przemysłowy. Jakie są oczekiwania tych młodych ludzi? W jaki sposób przemysł może lepiej odpowiadać na potrzeby pokolenia Z, aby przyciągać i zatrzymywać młode talenty? Odpowiedzi udzielił Andy Zosel z Zebra Technologies.

Praca w przemyśle oczami najmłodszych pracowników

Przedstawiciele pokolenia Z aspirują, podobnie jak każde nowe pokolenie, do satysfakcjonującej pracy, ścieżki kariery dającej możliwość rozwoju, okazji do inspirowania innych oraz dobrych relacji ze współpracownikami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ci młodzi ludzie dorastali w otoczeniu nowoczesnych technologii, zarówno w domu, jak i w szkole, więc tego samego oczekują od miejsca pracy. Dla pracodawców oznacza to potrzebę inwestowania w rozwiązania, które będą łatwe w obsłudze, a przede wszystkim usprawnią pracę. Jeśli czynności wykonywane przez pracowników pierwszej linii są zdigitalizowane, zautomatyzowane i inteligentne, znacznie więcej czasu można przeznaczyć na sprzyjającą rozwojowi pracę kreatywną.

Badanie McKinsey wykazało, że choć przedstawiciele pokolenia Z są otwarci na pracę w przemyśle wytwórczym, to zależy im przede wszystkim na środowisku zorientowanym na człowieka, a nie maszyny. Ponadto badacze wskazują, że wynagrodzenie ma dla pokolenia Z mniejsze znaczenie niż poczucie sensu wykonywanej pracy, elastyczność oraz możliwości awansu zawodowego.

Jedno z badań sektora produkcyjnego autorstwa firmy Zebra wskazuje, że sześciu na dziesięciu liderów przemysłu przyznaje, że priorytetem w ich organizacji są: stały rozwój pracowników (61% w Europie, 65% globalnie), przekwalifikowanie i podnoszenie kompetencji (66% w Europie, 65% globalnie) oraz rozwój ścieżek kariery (63% w Europie, 62% globalnie) . Warto podkreślić, że pokolenie Z w większym stopniu wykazuje potrzebę zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także ceni rozwój kompetencji miękkich, takich jak komunikacja, umiejętność słuchania, współpraca i odporność.

REKLAMA

Infor.pl: Jakie umiejętności cyfrowe są obecnie najbardziej poszukiwane w branży – i w jaki sposób pokolenie Z wnosi je do zespołów?

Andy Zosel: Blisko trzy czwarte liderów przemysłu wytwórczego (71% w Europie, 73% globalnie) planuje inwestować w przekwalifikowanie pracowników, aby zwiększyć ich kompetencje w zakresie korzystania z danych i technologii. Dla siedmiu na dziesięciu (62% w Europie, 70% globalnie) decydentów jest to jeden z kluczowych kierunków rozwoju. Potrzeba podnoszenia, a nawet zmiany kwalifikacji wynika częściowo z możliwości, jakie stwarza sztuczna inteligencja – 54% producentów w Europie (61% globalnie) oczekuje, że AI stanie się czynnikiem wzrostu do 2029 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na znaczeniu zyskują kompetencje w zakresie jakości, integracji i zarządzania danymi, ponieważ rzetelne dane są niezbędne do trenowania, testowania i wdrażania rozwiązań opartych na AI. Wciąż jednak istnieje wiele wyzwań związanych z danymi biznesowymi – liczni właściciele, różnorodne formaty i miejsca przechowywania, nieaktualne, zduplikowane czy błędne informacje, a także niewystarczające procesy pozyskiwania i zarządzania danymi w czasie rzeczywistym.

Nie mniej ważne są kompetencje związane bezpośrednio ze sztuczną inteligencją. W przypadku części organizacji – zwłaszcza firm technologicznych – obejmują one wiedzę z zakresu analizy danych i inżynierii oprogramowania, wykorzystywaną do tworzenia własnych rozwiązań AI. W przypadku innych przedsiębiorstw kluczowe kompetencje związane z AI będą dotyczyły identyfikowania przypadków użycia, pozyskiwania rozwiązań AI od partnerów, zarządzania projektami AI oraz szkolenia pracowników w tym obszarze.

Jak przebiega transformacja cyfrowa w przemyśle i co młodsze pokolenie może wnieść w tej dziedzinie?

Transformacja cyfrowa przebiega w różnym tempie. Część branż jest bardziej zaawansowana, inne dopiero nadrabiają zaległości. Niektóre firmy dysponują większymi zasobami i wiedzą specjalistyczną, dzięki czemu mogą szybciej przeprowadzić bardziej zaawansowaną digitalizację. Co ciekawe, nawet w ramach jednej organizacji tempo rozwoju może się różnić w zależności od działu. W przypadku każdej firmy produkcyjnej celem cyfryzacji jest jednak to samo: inteligentne, zautomatyzowane operacje, lepsza komunikacja między pracownikami i przepływem pracy oraz większa widoczność aktywów firmy, zapasów i łańcuchów dostaw.

Transformacja cyfrowa to zarówno szansa, jak i odpowiedzialność dla wielu zespołów i działów, w których pracują osoby w różnym wieku. Dlatego tak ważne są kompetencje – komunikacja, słuchanie i współpraca. Pokolenia, które dopiero wchodzą na rynek pracy mogą wnieść do organizacji zewnętrzną perspektywę i spojrzeć na wiele spraw świeżym okiem. Ważne jednak, by towarzyszyło temu słuchanie i uczenie się od bardziej doświadczonych kolegów. Niemniej, młodzi pracownicy wnoszą otwartość na nowe sposoby pracy i nowe technologie, bez bagażu utrwalonych przez lata procesów, narzędzi i sposobu myślenia.

Siła zespołów wielopokoleniowych

Czy możliwe jest skuteczne połączenie doświadczenia starszych pracowników z wiedzą techniczną młodszych? Jak można to osiągnąć?

Zdecydowanie tak, choć wymaga to otwartego podejścia. W wielu branżach spotykamy zarówno starszych, bardziej doświadczonych pracowników posiadających wiedzę techniczną, jak i młodszych z cennym doświadczeniem, którym mogą się podzielić z innymi. Nowe oprogramowanie, metody trenowania modeli sztucznej inteligencji czy innowacyjne podejścia do projektowania rozwiązań automatyzacyjnych muszą być łączone z doświadczeniem biznesowym. Trzeba odpowiedzieć na pytania: czy dane rozwiązanie eliminuje konkretny problem? Czy da się je skalować? Czy klienci rzeczywiście go potrzebują? Jak wpisuje się ono w strategię biznesową i plan rozwoju produktów? Czy istnieje szybsza droga wejścia na rynek? Tego rodzaju pytania i refleksje wynikają właśnie z doświadczenia.

Firmy mogą wspierać rozwój biznesu i pracowników poprzez połączenie nauki w miejscu pracy z formalnymi szkoleniami, mentoringiem oraz zapewnieniem liderom zespołów odpowiedniego przygotowania i wsparcia. Hackathony, środowiska testowe (sandboxes), dni innowacji czy specjalne finansowanie projektów tworzą przestrzeń do wspólnych eksperymentów i testów. Rotacje stanowiskowe oraz programy rozwoju kariery stanowią doskonały sposób na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem między zespołami. Ważna jest także mieszana struktura zespołów – starsi liderzy i młodsi pracownicy realizujący projekty wspólnie, wnoszą swoje unikalne umiejętności i doświadczenia.

Jaką rolę powinien dziś odgrywać lider w firmie technologicznej, aby skutecznie prowadzić zespół złożony z przedstawicieli różnych pokoleń?

Lider powinien być otwarty na uczenie się od współpracowników w różnym wieku, doceniając unikalne doświadczenia i perspektywy każdej generacji. Należy znaleźć czas na rozmowę i uważne słuchanie. Warto pamiętać, że typ osobowości, kontekst kulturowy czy styl komunikacji mogą być równie istotne w zarządzaniu. Dzisiejsze zespoły są zazwyczaj międzypokoleniowe, ale coraz częściej także globalne – z członkami pracującymi w różnych strefach czasowych i wnoszącymi różnorodne doświadczenia kulturowe, które kształtują kulturę pracy.

Liderzy powinni inwestować we własny rozwój i opierać swoje działania na wartościach, które wspierają skuteczne przywództwo – takich jak osiąganie sukcesu jako jeden zespół, innowacyjność, orientacja na klienta czy dążenie do wywierania pozytywnego wpływu. Tworzenie kultury opartej na współpracy, koncentracji na kliencie i nieustannej innowacji to cele, które łączą wszystkie pokolenia. Można w ten sposób przezwyciężać różnice, poświęcając czas i talent na osiągnięciach biznesowych, jednocześnie czerpiąc z różnorodnych spostrzeżeń i doświadczeń.

Aby praca była przyjemniejsza

W jaki sposób współczesne technologie wspierają nie tylko efektywność, ale także wartości takie jak inkluzywność, poczucie sensu pracy i rozwój osobisty, które są tak istotne dla pokolenia Z?

Nowoczesne technologie sprawiają, że praca staje się przyjemniejsza, a pracownicy pierwszej linii są ze sobą lepiej połączeni i bardziej zintegrowani. Nasze badania w sektorach produkcji, handlu detalicznego i logistyki pokazują, że pracownicy pierwszej linii czują się docenieni i pozytywnie odbierają inwestycje pracodawców w nowoczesne technologie wspierające ich w codziennych zadaniach.

Widzimy, jak technologie – zwłaszcza automatyzacja – przejmują znaczną część pracochłonnych, powtarzalnych i manualnych procesów, które wymagają jedynie ograniczonego nadzoru człowieka. Czynności takie jak przenoszenie, kompletacja zamówień, inspekcje wizualne czy procesy zliczania mogą zostać powierzone robotyce, systemom wizyjnym czy identyfikacji radiowej (RFID). Tego typu rozwiązania przyspieszają pracę i oszczędzają pracownikom wiele czasu i wysiłku. Dzięki temu menadżerowie mogą powierzać zespołom bardziej kreatywne zadania, które koncentrują się na kliencie i rozwoju – tym samym umożliwiając pracownikom wykonywanie pracy o większym znaczeniu.

Technologie poprawiają również komunikację w miejscu pracy, ułatwiając wymianę pomysłów, konsultowanie się, uzyskiwanie wsparcia i natychmiastowy dostęp do informacji – dzięki czemu odległość i różnice stanowiskowe nie stanowią bariery. Istnieją także technologie pozwalające na tłumaczenie rozmów w czasie rzeczywistym, co wspiera komunikację między pracownikami i klientami posługującymi się różnymi językami.

Nowoczesne oprogramowanie do planowania grafików zapewnia pracownikom większą przejrzystość i kontrolę nad swoimi zmianami – umożliwia ich wybór, zgłaszanie dyspozycyjności, zamianę, a także oznaczenie godzin, dni i lokalizacji, w których nie mogą pracować. To robi dużą różnicę i pomaga wyeliminować obawy związane z faworyzowaniem czy ustalaniem grafików za pośrednictwem prywatnych komunikatorów internetowych, do których niektórzy współpracownicy mogli nie mieć dostępu.

Jak, Pana zdaniem, będzie wyglądał przemysł wytwórczy za 10 lat i jaką rolę odegra w nim pokolenie Z?

Uważam, że branża produkcyjna powinna stale dążyć do poprawy warunków pracy. Wymaga to długofalowych strategii i współpracy z najlepszymi partnerami, którzy oferują rozwiązania pozwalające skutecznie realizować tak postawione cele. Nawet drobne, stopniowe usprawnienia w zakresie czasu, produktywności i przychodów, wprowadzane już dziś, w dłuższej perspektywie przynoszą znaczące rezultaty. To właśnie one sprawiają, że za dziesięć lat możemy z większą pewnością mówić o rozwoju i sukcesie.

W nadchodzących latach będziemy obserwować rozwój zintegrowanych fabryk, w których pracownicy pierwszej linii i maszyny współpracują w coraz bardziej zaawansowany sposób. Operacje będą wspierane przez sztuczną inteligencję, procesy staną się w pełni przejrzyste. Takie podejście wesprze rozwój biznesu i wpłynie na skuteczniejszą realizację potrzeb klientów. Pracownicy z kolei będą czuć się doceniani. Będzie to owoc wielu projektów, transformacji i wdrożeń technologicznych, które obserwujemy obecnie – urzeczywistnienie koncepcji przemysłu 4.0 w coraz szerszej grupie przedsiębiorstw produkcyjnych.

Pod wpływem rozwoju cyfrowego z pewnością powstaną zupełnie nowe stanowiska pracy, których jeszcze dzisiaj nie znamy. Będą one wymagały nowych, specjalistycznych umiejętności. Historia technologii i przemysłu udowadniała to już wielokrotnie. Jednak warto zaznaczyć – technologia rozwija się dziś niezwykle szybko, przewyższając tempo dostosowania przemysłu. Oznacza to, że pojawią się nowe możliwości czerpania korzyści z rozwiązań oferowanych przez partnerów oraz ze wsparcia doradczego w zakresie ich skutecznego i uzasadnionego zastosowania.

Myśląc o pracy dziś, uważam, że rekrutacja i szkolenie nowych talentów powinny być traktowane priorytetowo. Coraz większą uwagę liderzy przemysłu poświęcają przyciąganiu młodych talentów, aby przeprowadzić udaną zamianę pokoleniową w branży. Za dziesięć lat pokolenie Z nie będzie już nowicjuszem na rynku pracy. Będzie miało za sobą lata doświadczeń, a wielu jego przedstawicieli zajmie stanowiska kierownicze. Wniosą oni nowe sposoby myślenia, technologie i modele pracy. W tym czasie na rynek wejdą kolejne pokolenia, które będą patrzeć na liderów z pokolenia Z – z podobnymi, ale także nowymi oczekiwaniami i aspiracjami.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA