Często mamy wątpliwości, czy od przychodu pracownika powinniśmy naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne. Chodzi np. o składki na dodatkowe ubezpieczenie na życie dla pracowników czy koszty imprez służbowych, które w zasadzie nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie pracownika. Nie wiemy, do kogo się wówczas zwrócić z pytaniem. ZUS odsyła nas do dyrektora Izby Skarbowej. Czy ZUS nie powinien udzielić nam tej informacji, skoro występujemy o wydanie interpretacji w tej sprawie? Do kogo zwracać się z pytaniami, czy i od czego należy płacić składki?
Do 30 kwietnia 2009 r. każdy podatnik ma obowiązek rozliczyć się z przychodów, które uzyskał w całym 2008 r. Z podatku powinni rozliczyć się zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnej, a także przedsiębiorcy. Ważnym elementem, o którym powinien pamiętać podatnik, jest odliczenie części składki zdrowotnej zapłaconej w 2008 r.
Kompletuję wniosek o rentę rodzinną po naszym zmarłym pracowniku. Pracownik pozostawił dwoje małoletnich dzieci i wdowę. Wszyscy są uprawnieni do renty rodzinnej (dzieci, bliźnięta mają 17 lat i uczą się, wdowa ma ukończone 50 lat). Ponadto wdowa pracuje. Co dla uprawnionych członków rodziny jest bardziej korzystne? Jak ZUS oblicza rentę rodzinną? Czy wysokość tej renty będzie inna, jeśli do świadczenia upoważniona będzie tylko wdowa, a może ZUS obliczy świadczenie korzystniej, gdy świadczenie będzie pobierało również dwoje dzieci?