REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy napiwki wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia

Kinga Dydek

REKLAMA

W restauracji kelnerzy otrzymują napiwki od klientów. Część tych kwot otrzymują kelnerzy, natomiast pozostała część jest rozdzielana między cały zespół i jest dla nich dodatkowym świadczeniem. Czy od uzyskanych w ten sposób pieniędzy naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli napiwki zostały wypłacone przez pracodawcę - są przychodem ze stosunku pracy i te kwoty należy doliczyć do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Natomiast napiwków, które pracownik otrzymał bezpośrednio od klienta, nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FP i FGŚP.

UZASADNIENIE

Kwestię odprowadzania składek od uzyskanych przez pracowników napiwków należy rozpatrywać w zależności od sposobu ich otrzymania.

REKLAMA

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uwzględnia się te wszystkie wypłaty, które są przychodem osiąganym przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkie wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło ich finansowania. W szczególności są to: wynagrodzenie zasadnicze, za godziny nadliczbowe, różne dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, a także inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Dodatkowo przychodem pracownika są świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika i wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

To, czy przychód uzyskany przez pracownika jest przychodem ze stosunku pracy lub przychodem z innych źródeł, określa ustawa o pdof.

Kompetentne do zaliczania przychodu jako przychodu ze stosunku pracy są organy podatkowe, np. urzędy skarbowe. Dlatego pracodawca, który ma wątpliwość, czy uznać świadczenie wypłacone za przychód ze stosunku pracy, powinien zwrócić się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego (art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Urzędy skarbowe i izby skarbowe rozróżniają charakter prawny napiwków w zależności od sposobu ich przekazania pracownikowi. W sytuacji gdy dysponuje nimi pracodawca, są one przychodem ze stosunku pracy. W tym przypadku płatnik składek ma obowiązek pobrać i odprowadzić od nich należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Takie stanowisko zajął np. Urząd Skarbowy Łódź Polesie w postanowieniu z 25 lipca 2007 r. (nr US IB/415-27/07/WŁ). Natomiast napiwki otrzymane przez pracownika bezpośrednio od klienta są uznawane za przychód z tzw. innych źródeł i jako takie podatnik sam powinien wykazać je w zeznaniu rocznym.

Kwalifikacją napiwków jako świadczeniem ze stosunku pracy zajmował się również Departament Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów (stanowisko z 29 kwietnia 2002 r.). Napiwki są przychodem ze stosunku pracy, jeżeli klient przekazuje środki pracodawcy, które są adresowe imiennie do określonego pracownika lub grupy pracowników, albo pracodawca zbiera środki pochodzące z napiwków, a następnie rozdziela między pracowników lub przekazuje te środki pracownikom, którzy dokonują ich podziału między sobą. W tym przypadku pracodawca łączy wymienione przychody z pozostałymi przychodami ze stosunku pracy i pobiera od nich podatek. Jedynie w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje napiwki bezpośrednio od klienta, stanowią one przychód z tzw. innych źródeł. Środków tych nie wypłaca pracodawca, zatem nie są przychodem ze stosunku pracy i nie będą stanowić podstawy wymiaru składek.

PRZYKŁAD

W restauracji napiwki są doliczane do rachunków wystawianych klientom i stanowią 10% rachunku. Napiwki nie są więc kierowane do konkretnego pracownika lub grupy pracowników. Trafiają jednak do pracodawcy, który rozdziela je na poszczególnych pracowników. W tym przypadku są one przychodem ze stosunku pracy i pracodawca ma obowiązek doliczyć je do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP.

Po ustaleniu, czy napiwki, które otrzymują pracownicy, są przychodem ze stosunku pracy, Muszą Państwo ustalić, czy należy odprowadzać od nich składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP. Jeżeli są przychodem ze stosunku pracy, to należy doliczać je do podstawy wymiaru składek na takich samych zasadach jak wynagrodzenie za pracę lub inne składniki wynagrodzenia. Takie świadczenie dla pracownika nie jest wyłączone z podstawy wymiaru składek.

PRZYKŁAD

W restauracji „X” jest zwyczaj, że klienci wrzucają napiwki do skarbonki, która znajduje się przy kasie. Po zakończeniu każdego miesiąca są dzielone równo między wszystkich pracowników restauracji, którzy zajmują się obsługą klientów. Wypłacone kwoty są przychodem ze stosunku pracy, dlatego pracodawca ma obowiązek wliczyć te kwoty do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP. W podstawie wymiaru pracodawca powinien je uwzględnić w miesiącu, w którym wypłacił je pracownikom.

Natomiast, jeżeli uznają Państwo napiwki za przychód z innych źródeł niż stosunek pracy, nie należy wliczać ich do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. W tym przypadku uzyskane kwoty nie powiększą podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Pracownik, który otrzymał napiwki, ma jednak obowiązek wykazać je w zeznaniu rocznym jako przychód z innych źródeł i naliczyć od nich podatek.

PRZYKŁAD

W restauracji każdy z kelnerów dostaje napiwki bezpośrednio od klienta. Uzyskane w ten sposób pieniądze są przychodem z innych źródeł. W konsekwencji pracodawca nie powinien ich wliczać do podstawy wymiaru składek.

Podstawa prawna

  • art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
  • art. 14a Ordynacji podatkowej,
  • art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
  • § 1, § 2 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA