REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy napiwki wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Dydek

REKLAMA

W restauracji kelnerzy otrzymują napiwki od klientów. Część tych kwot otrzymują kelnerzy, natomiast pozostała część jest rozdzielana między cały zespół i jest dla nich dodatkowym świadczeniem. Czy od uzyskanych w ten sposób pieniędzy naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

RADA

REKLAMA

Jeżeli napiwki zostały wypłacone przez pracodawcę - są przychodem ze stosunku pracy i te kwoty należy doliczyć do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Natomiast napiwków, które pracownik otrzymał bezpośrednio od klienta, nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FP i FGŚP.

UZASADNIENIE

Kwestię odprowadzania składek od uzyskanych przez pracowników napiwków należy rozpatrywać w zależności od sposobu ich otrzymania.

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uwzględnia się te wszystkie wypłaty, które są przychodem osiąganym przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkie wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło ich finansowania. W szczególności są to: wynagrodzenie zasadnicze, za godziny nadliczbowe, różne dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, a także inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Dodatkowo przychodem pracownika są świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika i wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

To, czy przychód uzyskany przez pracownika jest przychodem ze stosunku pracy lub przychodem z innych źródeł, określa ustawa o pdof.

REKLAMA

Kompetentne do zaliczania przychodu jako przychodu ze stosunku pracy są organy podatkowe, np. urzędy skarbowe. Dlatego pracodawca, który ma wątpliwość, czy uznać świadczenie wypłacone za przychód ze stosunku pracy, powinien zwrócić się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego (art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Urzędy skarbowe i izby skarbowe rozróżniają charakter prawny napiwków w zależności od sposobu ich przekazania pracownikowi. W sytuacji gdy dysponuje nimi pracodawca, są one przychodem ze stosunku pracy. W tym przypadku płatnik składek ma obowiązek pobrać i odprowadzić od nich należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Takie stanowisko zajął np. Urząd Skarbowy Łódź Polesie w postanowieniu z 25 lipca 2007 r. (nr US IB/415-27/07/WŁ). Natomiast napiwki otrzymane przez pracownika bezpośrednio od klienta są uznawane za przychód z tzw. innych źródeł i jako takie podatnik sam powinien wykazać je w zeznaniu rocznym.

Kwalifikacją napiwków jako świadczeniem ze stosunku pracy zajmował się również Departament Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów (stanowisko z 29 kwietnia 2002 r.). Napiwki są przychodem ze stosunku pracy, jeżeli klient przekazuje środki pracodawcy, które są adresowe imiennie do określonego pracownika lub grupy pracowników, albo pracodawca zbiera środki pochodzące z napiwków, a następnie rozdziela między pracowników lub przekazuje te środki pracownikom, którzy dokonują ich podziału między sobą. W tym przypadku pracodawca łączy wymienione przychody z pozostałymi przychodami ze stosunku pracy i pobiera od nich podatek. Jedynie w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje napiwki bezpośrednio od klienta, stanowią one przychód z tzw. innych źródeł. Środków tych nie wypłaca pracodawca, zatem nie są przychodem ze stosunku pracy i nie będą stanowić podstawy wymiaru składek.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W restauracji napiwki są doliczane do rachunków wystawianych klientom i stanowią 10% rachunku. Napiwki nie są więc kierowane do konkretnego pracownika lub grupy pracowników. Trafiają jednak do pracodawcy, który rozdziela je na poszczególnych pracowników. W tym przypadku są one przychodem ze stosunku pracy i pracodawca ma obowiązek doliczyć je do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP.

Po ustaleniu, czy napiwki, które otrzymują pracownicy, są przychodem ze stosunku pracy, Muszą Państwo ustalić, czy należy odprowadzać od nich składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP. Jeżeli są przychodem ze stosunku pracy, to należy doliczać je do podstawy wymiaru składek na takich samych zasadach jak wynagrodzenie za pracę lub inne składniki wynagrodzenia. Takie świadczenie dla pracownika nie jest wyłączone z podstawy wymiaru składek.

PRZYKŁAD

W restauracji „X” jest zwyczaj, że klienci wrzucają napiwki do skarbonki, która znajduje się przy kasie. Po zakończeniu każdego miesiąca są dzielone równo między wszystkich pracowników restauracji, którzy zajmują się obsługą klientów. Wypłacone kwoty są przychodem ze stosunku pracy, dlatego pracodawca ma obowiązek wliczyć te kwoty do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP. W podstawie wymiaru pracodawca powinien je uwzględnić w miesiącu, w którym wypłacił je pracownikom.

Natomiast, jeżeli uznają Państwo napiwki za przychód z innych źródeł niż stosunek pracy, nie należy wliczać ich do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. W tym przypadku uzyskane kwoty nie powiększą podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Pracownik, który otrzymał napiwki, ma jednak obowiązek wykazać je w zeznaniu rocznym jako przychód z innych źródeł i naliczyć od nich podatek.

PRZYKŁAD

W restauracji każdy z kelnerów dostaje napiwki bezpośrednio od klienta. Uzyskane w ten sposób pieniądze są przychodem z innych źródeł. W konsekwencji pracodawca nie powinien ich wliczać do podstawy wymiaru składek.

Podstawa prawna

  • art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
  • art. 14a Ordynacji podatkowej,
  • art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
  • § 1, § 2 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA