REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zatrudnienie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie występują rodzaje zatrudnienia?

Kodeks pracy określa różne rodzaje i formy zatrudnienia. W niniejszym artykule zostanie krótko przedstawiona ich charakterystyka.

Jak usprawiedliwiać nieobecności w pracy?

Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.

Na czym polega umowa przedwstępna?

W prawie pracy dopuszczalne jest zawarcie przedwstępnej umowy o pracę na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Dlaczego osoba pracująca na zlecenie nie jest pracownikiem?

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

REKLAMA

Jakie są konsekwencje niezachowania formy pisemnej przy zawieraniu umowy o pracę?

Co do zasady umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuację, kiedy umowa może być zawarta także ustnie.

Na czym polega umowa spółki partnerskiej?

Pierwszy etap w procesie powstawania spółki partnerskiej stanowi zawarcie umowy spółki, która powinna zawierać określone elementy. Jakie elementy powinna zawierać umowa spółki partnerskiej?

Jak wygląda reprezentacja spółki partnerskiej?

Kodeks Spółek Handlowych stanowi, że w spółce partnerskiej każdy partner ma prawo samodzielnie (jednoosobowo) reprezentować spółkę. Jest to jednak prawo a nie żaden nakaz co oznacza, że kwestie te mogą być uregulowane zupełnie inaczej.

Czym jest firma spółki partnerskiej?

W obrocie gospodarczym wyrażenia „firma” używa się dla określenia samej działalności gospodarczej i ogólnie formy jej wykonywania, tymczasem firma spółki to nic innego jak jej nazwa.

REKLAMA

Kiedy pracodawca nie określił rodzaju umowy

Kodeks pracy daje pracodawcy i pracownikowi dużą swobodę w kształtowaniu stosunku pracy. Są jednak pewne obowiązkowe postanowienia umowy, których brak powoduje określone negatywne konsekwencje.

Jak prowadzić działalność w formie spółki partnerskiej?

Spółka partnerska jest nową formą spółki osobowej. Została wprowadzona do polskiego systemu prawnego wzorując się na rozwiązaniach systemu amerykańskiego. Ta forma prowadzenia działalności jest przeznaczona wyłącznie dla wykonywania wolnych zawodów.

Udział wspólników w zyskach i stratach spółki

Każdy wspólnik jest uprawniony do równego udziału w zyskach spółki, i w tym samym stosunku uczestniczy w stratach, bez względu na rodzaj i wartość wkładu.

Podejmowanie uchwał w spółce cywilnej

Zasadniczo wspólnicy w spółce cywilnej podejmują swoje decyzje w sposób kolegialny, czyli w drodze uchwał. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. Jakie to wyjątki?

Na czym polega prowadzenie spraw spółki cywilnej?

Jednym z uprawnień, a zarazem jednym z obowiązków wspólników spółki cywilnej jest prowadzenie spraw spółki. Pod tym pojęciem kryje się podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z realizacją wspólnego celu gospodarczego spółki.

Spółka cywilna jako pracodawca

Pomimo tego, że spółka cywilna nie jest podmiotem gospodarczym i nie ma podmiotowości prawnej to w niektórych dziedzinach prawa nadal traktowana jest jako samodzielny podmiot prawny.

Działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna jest to prawno-organizacyjna forma współdziałania gospodarczego dwóch lub więcej podmiotów. Można powiedzieć, że jest to jedna z najprostszych form takiego współdziałania.

Polecenie wykonywania pracy a zawarcie umowy na czas nieokreślony

Polecenie wykonania pracy może mieć wpływ na zawarcie kolejnych umów tak na czas określony jak i na nieokreślony.

Na jakie ryzyka narażony jest pracodawca zatrudniający pracownika?

Stosunek pracy został zdefiniowany w art. 21 §1 Kodeksu pracy i zgodnie z nim, przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Czy to jednak wszystko?

Umowa o pracę a inne umowy cywilnoprawne

Mimo zobowiązaniowego charakteru, treść stosunków pracy jest wyznaczona nie tylko przez wolę stron konkretnej umowy o pracę, ale również w dużej mierze przez „wolę państwa” sformułowaną na potrzeby każdego potencjalnego stosunku w różnorakich przepisach, w szczególności w kodeksie pracy i kodeksie cywilnym.

Podstawowe cechy stosunku pracy

Przepis art. 22 § 1 kodeksu pracy stanowi, iż przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Kiedy pracodawca może zawrzeć umowę na okres próbny?

Umowa o pracę na okres próbny może być korzystna dla obu stron stosunku pracy. Dla pracodawcy, ponieważ będzie mógł poznać bliżej pracownika i jego kwalifikacje, a także zdecydować, czy właśnie kogoś takiego szuka, a dla pracownika, ponieważ w ten sposób może on zapoznać się z firmą i warunkami pracy i zdecydować, czy tego właśnie oczekuje.

Czym jest działalność regulowana?

Regułą jest, że prowadzenie działalności gospodarczej jest swobodne i nieograniczone. Jednakże wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej doznaje ograniczeń. W pewnych bowiem przypadkach przedsiębiorcy muszą występować o udzielenie koncesji lub zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Innym ograniczeniem jest istnienie działalności regulowanej.

Czy będzie opis stanowiska pracy?

Opis stanowiska pracy to nic innego jak zakres obowiązków, które pracownik będzie zobowiązany wykonywać na swoim stanowisku pracy. W praktyce po stronie pracodawcy wiele trudności występuje w związku z określaniem tzw. zakresów czynności, które są powierzone pracownikowi do wykonywania w ramach spełniania jego obowiązków wynikających ze stosunku pracy.

Outsourcing, czyli zlecanie prac przedsiębiorstwom zewnętrznym

Outsourcing oznacza świadomą rezygnację przedsiębiorstwa z jednego lub więcej rodzajów działalności wewnętrznej na rzecz korzystania z usług innych przedsiębiorstw.

Jakie są rodzaje prokury?

Kodeks cywilny wymienia trzy rodzaje prokury: oddzielna, łączna i oddziałowa. Czym charakteryzują się te rodzaje?

Co to jest nazwa i firma przedsiębiorcy?

Przepisy zawierają szereg ograniczeń i nakazów dotyczących nazwy i firmy przedsiębiorcy, a więc nie pozwalają na pełną dowolność w ich doborze. Ograniczenia te zależą od formy prawnej, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą.

Kto może być prokurentem i jak go ustanowić?

Prokura jest pełnomocnictwem udzielanym przez przedsiębiorcę osobie uprawnionej, pełnomocnikowi, która upoważnia do dokonywania w zasadzie wszelkich czynności prawnych.

Dział kadr w przedsiębiorstwie

W zasadzie każde przedsiębiorstwo zatrudniające przynajmniej jednego pracownika posiada swoją strukturę organizacyjną, dzięki której może dokonać podziału zadań i kompetencji. Większość przedsiębiorstw tworzy w swoich strukturach dział kadr lub dział personalny.

Czym jest działalność koncesjonowana?

Działalność koncesjonowana to taka działalność gospodarcza, do której rozpoczęcia konieczne jest uzyskanie koncesji od właściwego organu administracji publicznej, którym najczęściej jest minister.

Co to jest prokura i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Prokura jest pojęciem prawnym z zakresu pełnomocnictwa. Prokura jest to bowiem szczególny rodzaj pełnomocnictwa udzielanego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Co to jest Krajowy Rejestr Sądowy?

1 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepisy te wprowadziły nowe zasady w zakresie rejestrowania działalności podmiotów gospodarczych oraz innych podmiotów, jak m. in. stowarzyszenia, fundacje oraz inne organizacje społeczne i zawodowe.

Co należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia?

Sam wniosek o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca złożony u wojewody niestety jest niewystarczający. Trzeba do niego dołączyć szereg załączników.

Jakich danych polskie organy mogą żądać od cudzoziemców?

Polskie organy, które są uprawnione do wydawania zezwoleń na pracę bądź ich przedłużania, mają prawo do gromadzenia licznych danych na temat cudzoziemców, nawet bardziej szczegółowych niż w jakimkolwiek rejestrze dotyczącym obywateli polskich.

Jakie są rodzaje wiz dla cudzoziemców?

Wizy dla cudzoziemców w Polsce nie są jednolite. Jest ich kilka rodzajów i każda z nich ma inne przeznaczenie.

Kiedy cudzoziemiec może przekroczyć granicę Polski?

Pomimo układu Schengen oraz wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, nie każdy cudzoziemiec może wjeżdżać na teren Polski bez żadnych ograniczeń.

Czym jest zaproszenie dla cudzoziemca?

Cudzoziemiec może przedstawić jako dokument potwierdzający możliwość uzyskania wystarczających środków utrzymania zaproszenie. Ustawa o cudzoziemcach wskazuje, kto może wystawić takie zaproszenie, oraz co musi się w nim znajdować.

Kiedy odmawia się cudzoziemcowi wjazdu na terytorium Polski?

Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach określa sytuacje, kiedy służby graniczne będą zmuszone odmówić cudzoziemcowi wjazdu do Polski.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemców wykonujących pracę u pracodawcy zagranicznego

Osoby pracujące dla pracodawcy zagranicznego, delegowane do pracy na terenie Polski na pewien określony czas, również muszą uzyskać zezwolenie na pracę.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca wykonującego pracę dla podmiotu mającego siedzibę w Polsce

Zezwolenie na pracę jest wydawane wyłącznie na pisemny wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi przez właściwego wojewodę.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca pełniącego funkcję w zarządzie osoby prawnej

Zezwolenie na pracę jest wydawane wyłącznie na pisemny wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi przez właściwego wojewodę.

Ważność zezwolenia na pracę

W pewnych okolicznościach, takich jak np. zmiana siedziby przedsiębiorcy, pomimo istotnych zmian samej treści zezwolenia, nie jest konieczne ponowienie procedury jego uzyskania.

Opłata za wydanie zezwolenia na pracę

Wydawane przez wojewodę zezwolenie na pracę dla cudzoziemca niestety nie jest bezpłatne. Podmiot starający się o takie zezwolenie musi uiścić określoną w przepisach prawa opłatę.

Którzy cudzoziemcy nie potrzebują zezwolenia na pracę?

Co do zasady, cudzoziemcy, aby podjąć legalną pracę na terytorium Polski muszą posiadać zezwolenie na pracę. Są jednak przypadki, kiedy zezwolenie nie jest wymagane.

Kto jest uprawniony do pracy na terytorium Polski?

Cudzoziemiec jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnia któryś z wymienionych niżej warunków.

Kiedy wymagane jest zezwolenie na pracę?

Cudzoziemiec chcący podjąć legalną pracę w Polsce musi postarać się o zezwolenie na pracę.

Kiedy wojewoda wyda zezwolenie na pracę bez badania warunków specjalnych?

Wojewoda, jako podmiot wydający zezwolenia na pracę dla cudzoziemców, na mocy przepisów prawa jest zobowiązany do badania pewnych warunków specjalnych, takich jak np. wysokość otrzymywanego przez cudzoziemca wynagrodzenia, czy sytuacja na lokalnym rynku pracy, zanim wyda takie zezwolenie.

Kiedy wojewoda uchyli wydane zezwolenie na pracę?

Wojewoda, jako podmiot uprawniony do wydawania zezwoleń na pracę, może wstrzymać ich wydanie, ale także uchylić raz wydane zezwolenie, w przypadku zaistnienia określonych prawem przesłanek.

Kiedy wojewoda odmówi wydania zezwolenia na pracę?

Wojewoda może odmówić wydania zezwolenia na pracę, jeżeli stwierdzi określone prawem braki formalne, których zaistnienie czyni wydanie zezwolenia niemożliwym lub sprzecznym z prawem.

Jakie są typy zezwoleń na pracę?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca określa typy zezwoleń na pracę, jakie funkcjonują w polskim systemie prawnym.

Do czego zobowiązany jest przedsiębiorca powierzający pracę cudzoziemcowi?

Nie tylko cudzoziemcy muszą spełnić określone warunki, aby mogli pracować w Polsce. Również podmioty chcące zatrudnić cudzoziemca i starające się zezwolenie na pracę muszą spełnić pewne wymagania.

Czas trwania zezwolenia na pracę

Wydawane przez wojewodę zezwolenie na pracę z reguły obowiązuje przez pewien określony czas i ewentualnie może być przedłużane.

REKLAMA