REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Telepraca, Stanowisko pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe zasady telepracy dla rodziców opiekujących się niepełnosprawnymi dziećmi

Od 6 czerwca 2018 r. umożliwiono rodzicom opiekującymi się niepełnosprawnymi dziećmi wykonywanie pracy w formie telepracy. Z tej formy zatrudnienia mogą jednocześnie korzystać obydwoje rodzice dziecka niepełnosprawnego.

Elastyczna praca dla rodziców niepełnosprawnych dzieci po zmianach 2018

Od 6 czerwca 2018 r. rodzice dzieci niepełnosprawnych zyskali nowe uprawnienia w zakresie czasu pracy, pozwalające im w łatwiejszy sposób pogodzić obowiązki pracownicze ze sprawami osobistymi, między innymi poprzez wprowadzenie elastycznych form organizacji czasu pracy na wniosek wiążący pracodawcę.

Zakaz dyskryminacji telepracowników

Telepracownik to pracownik wykonujący pracę zdalnie i przekazujący jej wyniki za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Kodeks pracy przewiduje dla telepracownika mechanizm szczególnej ochrony. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia przysługują telepracownikowi.

Praca zdalna jako pozapłacowy benefit

Praca zdalna jest jednym z benefitów pozapłacowych. Ponad 60 proc. firm oferuje możliwość pracy zdalnej podczas rekrutacji. Możliwość pracy zdalnej przyciąga najlepszych pracowników.

Łączenie rodzicielstwa z pracą, czyli zmiany dla pracowników

Prawo pracy to nie tylko kodeks pracy. Budowane jest przez różne ustawy i niejednokrotnie odesłań należy szukać w zupełnie innym miejscu. W maju br. znowelizowano ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 1076). Zmieniła ona kilka zapisów właśnie kodeksu pracy. Szczęśliwie zmianie podlegają zapisy, dotyczące rodziców, przyznając większą elastyczność w łączeniu życia prywatnego z zawodowym.

Telepraca - zmiany w Kodeksie pracy w 2018 r.

Nowe przepisy pozwalają rodzicom dzieci niepełnosprawnych oraz kobietom w ciąży powikłanej wykonywać pracę w formie telepracy oraz skorzystać z elastycznego czasu pracy. Taką możliwość wprowadziła ustawa z 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Praca zdalna zyskuje na popularności

Praca zdalna jest istotnym pozapłacowym benefitem i często przesądza o wyborze pracy. Telepraca przynosi korzyści firmie i pracownikom. Tylko co trzecia firma w Polsce umożliwia pracę zdalną.

Nowe uprawnienia pracowników od 6 czerwca 2018 r.

Od 6 czerwca 2018 r. rodziny osób niepełnosprawnych otrzymały dodatkowe uprawnienia w zakresie czasu pracy, pozwalające im w łatwiejszy sposób pogodzić obowiązki pracownicze ze sprawami osobistymi.

Zatrudnianie niepełnosprawnych - zmiany jeszcze w 2018 r.

Nowe przepisy wprowadzają m.in. usługi wspierające i rehabilitacyjne, polegające na prowadzeniu zajęć klubowych w warsztatach terapii zajęciowej. Pracownicy-rodzice niepełnosprawnych dzieci będą mogli złożyć wiążący dla pracodawcy wniosek o wykonywanie pracy w formie telepracy lub w elastycznych formach zatrudnienia. Zmiany wejdą w życie jeszcze w 2018 r.

Świadczenia z urzędu pracy dla samotnych rodziców

Rodzic samotnie wychowujący dziecko może korzystać z kilku świadczeń oferowanych przez urząd pracy, m.in. ma prawo do dłuższego zasiłku dla bezrobotnych.

Duże zmiany dla niepełnosprawnych pracowników w 2018 r.

W ramach programu "Za życiem" zmieniono przepisy dotyczące pracodawców osób niepełnosprawnych i niepełnosprawnych pracowników. Dla rodziców opiekujących się niepełnosprawnym dzieckiem wprowadzono możliwość stosowania telepracy. Zmiany mają obowiązywać już w 2018 roku.

Telepraca - ważne zmiany w nowym Kodeksie pracy

Obecnie trwają prace nad nowym Kodeksem pracy, w którym proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. W szczególności, pracownik w sytuacjach awaryjnych będzie mógł skorzystać z pracy w domu.

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek podczas wykonywania telepracy

Kodeksowa definicja ujmuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy pamiętać, że mimo swojej specyfiki telepraca w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy jest pracą, lecz poddaną modyfikacji. Dlatego też do wszystkich telepracowników stosuje się przepisy ogólne.

Możliwość świadczenia pracy z domu w nowym Kodeksie pracy

Możliwość świadczenia pracy w formie domowej, ale tylko w nadzwyczajnych okolicznościach - takie rozwiązanie proponuje Komisja Kodyfikacyjna w nowym Kodeksie pracy. Praca z domu ma być 100 procent płatna. Komisja ma czas do lutego 2018 roku przygotować nowy Kodeks pracy.

Zmiany dla pracujących rodziców dzieci niepełnosprawnych

Wydłużenie okresu zasiłku opiekuńczego, możliwość wykonywania pracy w formie telepracy dla rodziców osób niepełnosprawnych - to tylko niektóre z założeń projektu ustawy przygotowanego w MRPiPS.

Praca w pozycji stojącej - obowiązki pracodawcy

Aż 30% społeczeństwa w naszym kraju wykonuje swoją pracę w pozycji stojącej. Wysiłek fizyczny, który podejmują, zazwyczaj wiąże się z narastającymi problemami zdrowotnymi. Najbardziej cierpią kark, kręgosłup oraz przede wszystkim nogi. Najczęstszymi dolegliwościami są zaś kurcze mięśni, żylaki, obniżony poziom metabolizmu, zwyrodnienia stawów kolanowych, a także obrzęki stóp oraz łydek. Po stronie pracodawcy leży zapewnienie komfortowych i zgodnych z zasadami BHP warunków pracy.

Podstawowe formy telepracy

W praktyce, pracownik może świadczyć pracę w formie telepracy we własnym domu. Nie jest to jednak jedyna forma telepracy. Doktryna prawa pracy wyróżnia jeszcze 4 podstawowe formy telepracy.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację stanowiska pracy

Likwidacja stanowiska pracy jest dość częsty procederem stosowanym w firmach. Powstaje jednak pytanie, jak ją dobrze przeprowadzić, aby nie narazić się na dodatkowe koszty, m.in. związane z przegranym procesem sądowym, w przypadku wniesienia odwołania przez pracownika. Jakimi zatem kryteriami powinien kierować się pracodawca dobierając pracowników do zwolnienia?

Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika

Z uwagi na nieprecyzyjne przepisy pracodawcy niejednokrotnie obawiają się korzystać z możliwości rozwiązywania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika. Dodatkowo, jeżeli rozwiązanie umowy o pracę dotyczy większej grupy osób, pracodawcy obawiają się rygorów związanych z trybem zwolnień grupowych. Skorzystanie z możliwości rozstania się z pracownikiem z przyczyn leżących po stronie pracodawcy nie musi być jednak skomplikowane.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Kontrola telepracownika przy użyciu kamer

Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy. Czy pracodawca może kontrolować telepracownika używając kamer w domu pracownika?

Telepraca - ekwiwalent za używanie własnego sprzętu

Telepracownikowi, który używa własnych urządzeń przy codziennej pracy przysługuje z tego tytułu ekwiwalent pieniężny. Strony mogą w umowie określić zasady wykorzystywania sprzętu będącego własnością telepracownika, który jest niezbędny do wykonywania telepracy.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Telepraca bardziej elastyczna - projekt zmian w Kodeksie pracy

Resort pracy stworzył projekt zmian w Kodeksie pracy dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy. Proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Radosławem Mleczko.

Co to jest telepraca

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest jedną z form świadczenia pracy, która zyskuje na popularności ze względu na elektronizację życia. Przepisy dotyczące wykonywania pracy przez telepracowników znalazły swoje miejsce w rozdziale IIb ustawy - Kodeks pracy. Co to jest telepraca?

Praca biurowa - zagrożenia

Praca biurowa tylko z pozoru wydaje się być całkowicie bezpieczna i nieszkodliwa dla zdrowia pracownika. Tymczasem wiążą się z nią pewne zagrożenia. Na jakie przypadłości cierpią osoby wykonujące pracę biurową?

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Ekwiwalent za Internet dla telepracownika

Telepraca jest charakterystyczną formą pracy, dopuszczoną przez Kodeks pracy. Telepracownik może do wykonywania telepracy używać własnego sprzętu. Co z wykorzystywanym łączem internetowym pracownika. Czy pracownik taki może uzyskać od pracodawcy ekwiwalent za Internet?

Podróż służbowa a telepraca

Podróż służbowa stanowi przykład efektywności pracownika poza stałym miejscem wykonywania pracy. Pracownik powinien mieć więc większą swobodę w wyborze miejsca wykonywania pracy. Telepraca powinna zyskiwać na popularności.

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca to popularna forma zatrudnienia. Została wprowadzona do Kodeksu pracy w 2007 roku i już cieszy się dużą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca? Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tą stosunkowo nową formą zatrudnienia?

Likwidacja stanowiska jako przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę

Likwidacja stanowiska pracy jest jedną z przyczyn uzasadniających wcześniejsze wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę. Istnieje szereg wymogów jakie pracodawca musi spełnić, by wypowiedzenie umowy o pracę można było uznać za dopuszczalne.

Granty na telepracę

Projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewiduje nową formę wsparcia. Nowelizacja wprowadza granty na telepracę. Czym są granty i kto może się o nie starać?

Zawody przyszłości

Zawody przyszłości - jakie zawody będą popularne i poszukiwane za kilka lat? Czy tylko osoby wybierające kierunki ścisłe będą miały szansę na pracę? Jak będzie wyglądała sytuacja humanistów na rynku pracy za kilka lat?

Jak poinformować pracownika o zakresie jego obowiązków?

Telepraca a praca nakładcza

Telepraca jest uregulowaną w Kodeksie pracy szczególną formą zatrudnienia, funkcjonującą stosunkowo od niedawna. Praca nakładcza zaś, uregulowana została poza Kodeksem. Jakie są różnice pomiędzy telepracą a pracą nakładczą?

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Telepraca, inaczej nazywana pracą zdalną, jest specyficzną formą zatrudnienia, uregulowaną w kodeksie pracy. Polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy. Jakie obowiązki, mając na uwadze specyfikę tejże formy pracy, ciążą na telepracowniku i pracodawcy?

Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej

Na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest możliwy zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. Kiedy zwrot kosztów się należy i jak wygląda procedura jego przyznawania?

Opodatkowanie ekwiwalentu za media i Internet wypłacanego telepracownikowi

Jedną z form współpracy jest zatrudnienie pracownika w ramach telepracy. Z uwagi na jej specyfikę pracodawca ma m. in obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy. Strony mogą również umówić się na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność. Pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Badania okresowe wykazujące przeciwwskazania do zajmowania dotychczasowego stanowiska

Na pracodawcy ciąży obowiązek kierowania pracownika na badania wstępne, okresowe i kontrolne. W wyniku przeprowadzonych badań okresowych lekarz może stwierdzić, że dany pracownik nie powinien wykonywać obowiązków pracowniczych na dotychczasowym stanowisku. W takiej sytuacji pracodawca przede wszystkim zwalnia pracownika z obowiązku świadczenia pracy i przenosi go na inne stanowisko.

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Czy od kwoty ekwiwalentu za użytkowanie własnego sprzętu przez telepracownika należy opłacić składki i podatek

Jednemu z naszych pracowników, na jego wniosek, planujemy zmienić warunki pracy na telepracę. Będzie on pracował w domu korzystając ze swojego komputera i własnego specjalistycznego oprogramowania, używając do tego Internetu. Miesięczne koszty abonamentu internetowego wynoszą 100 zł. Chcielibyśmy ustalić mu ekwiwalent z tytułu eksploatacji własnego sprzętu na rzecz pracodawcy oraz co miesiąc zwracać mu połowę kosztów abonamentu za stałe łącze internetowe. Czy od kwoty ekwiwalentu oraz zwrotu połowy opłaty za abonament należy odprowadzić składki na ubezpieczenia oraz podatek?

Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia

Z definicji stosunku pracy wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem (kierownictwem) pracodawcy.  Pogląd, zakładający, że praca może być efektywnie wykonywana tylko w miejscu pracy rozumianym jako siedziba pracodawcy, co umożliwia stałe kontrolowanie pracownika, jest cały czas aktualny w przeważającej części świadomości pracodawców.

Czerwony dywan czy linoleum

Jeden z prezesów firmy zapytany przez konsultanta: „Proszę mi powiedzieć, ilu pracowników pracuje w Pana organizacji?” – odpowiedział: „No cóż, wydaje mi się, że połowa z nich”. W tym dowcipie jest jednak nadspodziewanie dużo prawdy. Z globalnych badań Hay Group wynika, że tylko 46 proc. pracowników czuje się w pełni efektywnych.

Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

REKLAMA