| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Zakaz dyskryminacji telepracowników

Zakaz dyskryminacji telepracowników

Telepracownik to pracownik wykonujący pracę zdalnie i przekazujący jej wyniki za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Kodeks pracy przewiduje dla telepracownika mechanizm szczególnej ochrony. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia przysługują telepracownikowi.

Istota telepracy

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy telepracą będzie praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą oraz zakładową organizacją związkową lub też w regulaminie pracy. Telepraca może mieć charakter stały lub przejściowy. Ponadto, może być wykonywana w połączeniu z tradycyjną pracą. W takim przypadku pracownik mógłby świadczyć pracę w siedzibie pracodawcy przez część tygodnia, a przez pozostałą część w domu. W innym wariancie taki pracownik mógłby stawiać się w zakładzie pracy jedynie w celu raportowania oraz podsumowania swoich czynności. Co istotne, wykonywanie telepracy może być uzgodnione zarówno przy podpisywaniu umowy, jak i już w trakcie zatrudnienia pracownika.

Telepraca umożliwia pogodzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym. Jak już zostało wspomniane, może mieć charakter przejściowy i w związku z tym być szczególnie cennym narzędziem w przypadku wystąpienia jakiś szczególnych rodzinnych okoliczności, jak np. choroba członka rodziny.

Uprawnienia telepracownika

Warto podkreślić, że w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy. Wówczas strony ustalają termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, nie dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku

Trzeba także zaznaczyć, że brak zgody pracownika na zmianę warunków wykonywania pracy na telepracę, a także zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy w czasie wspomnianego wcześniej 3-miesięcznego terminu, nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę.

W przypadku podjęcia się przez pracownika wykonywania telepracy, pracodawca jest obowiązany w przypadku braku innego postanowienia w umowie:

  • dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego Kodeksu pracy,
  • ubezpieczyć sprzęt,
  • pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  • zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

KODEKS PRACY 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni

Polska Kancelaria świadcząca kompleksową obsługę prawną.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »