Telepraca - zmiany w Kodeksie pracy w 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
W ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewidziano zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy w zakresie organizacji czasu pracy dla rodziców niepełnosprawnych dzieci oraz kobiet w ciąży powikłanej.
REKLAMA
W wyniku zmian, z wykonywania pracy w formie telepracy mogą skorzystać:
- pracownik-rodzic dziecka, który posiada zaświadczenie o ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej chorobie zagrażającej życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu (z tej opcji może również skorzystać małżonek),
- pracownik-rodzic dziecka w fazie prenatalnej, w przypadku ciąży powikłanej,
- pracownik-rodzic dziecka legitymujący się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności określonym w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz dziecka posiadającego odpowiednio opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno‑wychowawczych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
Polecamy: Urlopy wypoczynkowe - Pytania i odpowiedzi
Powyższe zmiany mają na celu wsparcie kobiet w ciąży powikłanej oraz rodziców dziecka niepełnosprawnego.
Wniosek
Wykonywanie pracy w formie telepracy jest dopuszczalne na wniosek pracownika. Wniosek ten należy złożyć w formie pisemnej papierowej lub elektronicznej. Pracodawca ma obowiązek uwzględnić wniosek złożony przez pracownika-rodzica. Będzie mógł odmówić uwzględnienia wniosku tylko w jednym przypadku – ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika (nowy artykuł w Kodeksie pracy art. 676 § 5).
Ponadto rodzice dzieci niepełnosprawnych na podstawie zmian przepisów Kodeksu pracy zyskali prawo do wykonywania pracy w przerywanym czasie pracy, indywidualnym rozkładzie czasu pracy albo w ruchomym czasie pracy.
Obowiązki pracodawcy
Telepraca, inaczej nazywana pracą zdalną, jest uregulowana w Kodeksie pracy. To specyficzna forma zatrudnienia, bowiem praca wykonywana jest poza zakładem pracy.
W związku z wykonywaniem pracy w formie telepracy na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków:
- dostarczenie telepracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy,
- ubezpieczenie sprzętu,
- pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
- zapewnienie telepracownikowi pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń w zakresie obsługi sprzętu.
Jednak pracodawca i telepracownik mogą w odrębnej umowie w inny sposób określić swoje prawa i obowiązki dotyczące sprzętu, np. to że telepracownik będzie korzystał z prywatnego sprzętu.
Podstawa prawna:
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat