REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

RODO, BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odzież chroniąca przed promieniowaniem UV dla pracujących na powietrzu

Osoby pracujące latem na świeżym powietrzu powinny używać odzieży chroniącej przed promieniowaniem UV. Odzież UV zapewniająca bezpieczeństwo pracy w warunkach naświetlenia słonecznego powinna spełniać wymogi normy EN 13758-2:2003+A1:2006 (PN-EN 13758-2:2007).

Praca zdalna w Tarczy 4.0 - zmiany

Tarcza 4.0 określa zasady wykonywania pracy zdalnej. Kodeks pracy nie zawiera bowiem przepisów dotyczących pracy w formie home office. Tarcza m.in.: doprecyzowuje odpowiedzialność w zakresie bhp, możliwość odwołania pracownika z pracy zdalnej w każdym czasie oraz wydania polecenia ewidencji czynności wykonywanych zdalnie.

Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej

Zmiana regulacji w zakresie pracy zdalnej ma zostać wprowadzona w Tarczy 4.0 poprzez dodanie do art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) (tzw. Specustawy w sprawie koronawirusa) ustępów 3-9 uszczegóławiających sposób wykonywania pracy zdanej oraz prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.  

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

REKLAMA

Zasady BHP w czasie pracy zdalnej

Praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy. Powstaje więc pytanie o zasady BHP przy pracy wykonywanej z domu. Wydaje się, że każdy pracodawca powinien uregulować je w regulaminie lub oddzielnym dokumencie. Jakie kwestie dotyczące BHP należy w nim zawrzeć?

Ubezpieczenie zdrowotne dla członka rodziny bez obowiązku informacyjnego

Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego może odbywać się bez dopełniania obowiązku informacyjnego. Pracodawca może skorzystać ze zwolnienia z tej powinności.

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.

Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom?

Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.

REKLAMA

Koronawirus: badania lekarskie i szkolenia BHP

Koronawirus wpłynął na przepisy dotyczące badań lekarskich i szkoleń bhp. Na przykład szkolenia wstępne bhp można przeprowadzać w całości online. Które przepisy zostały zawieszone na czas epidemii? Jak długo ważność zachowują orzeczenia lekarskie wydane w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich? Do kiedy można przeprowadzić szkolenie okresowe?

Powrót do pracy w dobie koronawirusa - zalecenia PIP

PIP wydał zalecenia w sprawie bezpiecznego powrotu do pracy w dobie koronawirusa. Kieruje je do pracodawców, przedsiębiorców i innych osób organizujących pracę. Pierwszym krokiem jest zapewnienie właściwych środków prewencyjnych oraz dokonanie aktualizacji oceny ryzyka. Następnie należy stworzyć plan działań przewidujący odpowiednie środki bezpieczeństwa i kontroli. Jak bezpiecznie pracować, aby jednocześnie zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa?

Sprawdzanie temperatury ciała pracowników w związku z koronawirusem a RODO

Dane dotyczące temperatury ciała pracownika stanowią szczególną kategorię danych osobowych. Czy przepisy o ochronie danych osobowych sprzeciwiają się ich przetwarzaniu? RODO wskazuje, kiedy możliwe jest przetwarzanie szczególnych kategorii danych dotyczących zdrowia.

Kary za nieprzestrzeganie zasad bhp w czasie pandemii koronawirusa

Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących bhp przedsiębiorcy grożą sankcje finansowe, a kiedy jego zaniechanie doprowadzi do bezpośredniego niebezpieczeństwa utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega on odpowiedzialności karnej. Jakie kary grożą za niestosowanie się do przepisów ustaw dotyczących koronawirusa oraz decyzji, zaleceń i wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego bądź wojewódzkiego inspektoratu sanitarnego?

28 kwietnia - Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

Dziś, 28 kwietnia, wypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Ustanowiony przez Międzynarodową Organizację Pracy dzień ma na celu zwrócenie uwagi pracodawców i pracowników na potrzebę dążenia do minimalizowania zagrożeń występujących w miejscu pracy.

Tarcza antykryzysowa 2.0 - 8 najczęstszych pytań

Tarcza antykryzysowa 2.0 wprowadza wiele zmian. MRPiPS odpowiada na 8 najczęściej zadawanych pytań. Czy mikroprzedsiębiorca może starać się o pożyczkę, jeśli nie zatrudnia żadnych pracowników? Co zmieniło się w świadczeniach postojowych?

Organizacja pracy w polskich firmach podczas epidemii koronawirusa

Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.

Kary za naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem

Naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem może wiązać się z karą finansową dla przedsiębiorcy oraz odpowiedzialnością karną. Dotyczy to zaleceń służb sanitarnych i rządu. Jak wysoka może być kara pieniężna oraz kara pozbawienia wolności?

Postępowanie pracownika naruszające zasady bhp i sprzeczne z poleceniem pracodawcy nie wyklucza współodpowiedzialności pracodawcy za wypadek przy pracy

Z odpowiedzialności za bezpieczeństwo w procesie pracy nie zwalnia pracodawcy niedopełnienie lub naruszenie obowiązków z zakresu bhp przez jego pracowników, którzy nie sprawowali właściwego nadzoru nad wykonywaniem pracy przez poszkodowanego pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2019 r., I PK 137/18).

Działania pracodawcy w walce z koronawirusem a RODO

Jakie działania w walce z koronawirusem może podejmować pracodawca? Czy przepisy RODO zezwalają na badanie temperatury ciała pracownika czy żądanie przez niego informacji o poddaniu kwarantannie?

Praca zdalna - procedury, regulaminy i zabezpieczenia RODO

Pracodawcy, którzy wysłali pracowników do pracy zdalnej powinni pamiętać o odpowiednich procedurach, regulaminach i zabezpieczeniach RODO. Przyjmowane rozwiązania pracy zdalnej już w fazie projektowania muszą być zgodne z rozporządzeniem RODO.

Koronawirus a profilaktyczne badania pracowników

Propozycje rozwiązań w zakresie wykonywania profilaktycznych badań lekarskich w warunkach COVID-19 zawiera projektowana nowelizacja specustawy dotyczącej szczególnych rozwiązań w walce z epidemią koronawirusa. Obecnie wykonywanie takich badań jest znacznie utrudnione. Pracodawcy mają zaś wątpliwości czy mogą dopuścić do pracy osoby, które z własnej winy nie mogą poddać się obowiązkowym badaniom lekarskim.

Ochrona danych osobowych podczas pracy zdalnej

O podstawowych zasadach bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy zdalnej informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Praktyczny poradnik dla pracowników i pracodawców w przypadku koronawirusa

Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.

Europejskie trendy, kompetencje i metody weryfikacji Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Inspektor Ochrony Danych Osobowych od wejścia RODO zajmuje coraz istotniejszą rolę w organizacjach. Zapotrzebowanie na specjalistów IOD wciąż rośnie, ponieważ RODO wprowadziło szereg zupełnie nowych obowiązków i nadal trwa wdrażanie kolejnych przepisów, rozwiązań, nakładanie kar. Większość urzędów i podmiotów publicznych w UE mianuje jednego z pracowników na tzw. JODE, zaś firmy częściej zamawiają usługi firm doradczych. Po prawie dwóch latach francuski urząd ds. ochrony danych określił szczegółowe kryteria, według których powinniśmy szkolić i badać kompetencje IOD.

Praca zdalna i dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego w ustawie ws. koronawirusa

Dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego i polecenie pracy zdalnej - to zmiany w prawie pracy, które są zapisane w projekcie ustawy ws. koronawirusa i innych chorób zakaźnych.

Dane osobowe w rekrutacji – jak nie naruszać przepisów

Obawy przed RODO doprowadziły w niektórych firmach do zabawnych, ale czasem i kosztownych sytuacji. Kupowanie szaf dostosowanych do wymagań RODO czy usuwanie wszystkich kandydatów z bazy to tylko dwa przykłady nadinterpretacji przepisów. Są jednak też przypadki firm, które do tej pory nie spełniają części z wymogów.

Czy można przyznać ekwiwalent za używanie i pranie odzieży służbowej

Chcemy pracownikom administracyjno-biurowym (wykonującym pracę tylko w biurze) wypłacać ekwiwalent pieniężny za pranie oraz używanie własnej odzieży i obuwia służbowego. Pracownicy korzystają z jednolitej odzieży służbowej. Wypłata ekwiwalentu wynikałaby wprost z przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy. Czy możliwa jest, zgodnie z art. 2377 Kodeksu pracy, wypłata ekwiwalentu za pranie i używanie własnej odzieży służbowej, a nie roboczej? - pyta Czytelniczka z Włocławka.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) a RODO - obowiązki pracodawcy

Od 4 maja 2019 r. przepisy nakładają obowiązek dokonywania przez pracodawcę przeglądu danych osobowych zawartych w dokumentacji wytworzonej w ramach prowadzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.

Korzystanie z imiennego adresu e-mail byłego pracownika - stanowisko UODO

Przetwarzanie danych osobowych takich jak imienny adres e-mail jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy spełniona jest jedna z przesłanek wskazanych w przepisach RODO - twierdzi UODO.

Adres zamieszkania kandydata do pracy w skierowaniu na badania lekarskie?

Od 4 maja 2019 r. obowiązuje nowy katalog danych, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy oraz pracownika. Czy w skierowaniu na badania lekarskie można podać adres kandydata do pracy?

RODO a żądanie pracownika kopii akt osobowych

Na mocy przepisów RODO osoba, której dane dotyczą może żądać kopii danych osobowych. W jaki sposób pracodawca powinien zrealizować wniosek pracownika o udostępnienie kopii akt osobowych?

Badanie pracownika alkomatem - wspólne stanowisko MRPiPS i UODO

Badanie stanu trzeźwości pracownika może przeprowadzić policja, ale nie pracodawca – takie stanowisko Prezesa UODO potwierdziło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Kolizja drogowa z winy pracownika a wypadek w drodze z pracy

Czy udowodniona wina pracownika za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wpływa w jakikolwiek sposób na jego prawo do świadczeń chorobowych?

RODO a badanie alkomatem w miejscu pracy

4 maja 2019 r., prawie rok od wejścia RODO, wprowadzono nowelizacje 160 ustaw, w tym Kodeksu Pracy. Nowe przepisy z założenia miały ułatwiać interpretacje przepisów RODO oraz wspierać pracodawców i organizacje we wdrażaniu racjonalnych rozwiązań, zw. z ochroną danych osobowych. Tymczasem, jeżeli chodzi o wyrywkowe badanie alkomatem w miejscu pracy, Ministerstwo Cyfryzacji, które wprowadzało RODO oraz Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w odmienny sposób interpretują przepisy Kodeksu Pracy. Rozbieżność interpretacyjna spowodowała lawinę kolejnych zapytań i niepewności w zakładach pracy i organizacjach.

Wypadek przy pracy - co robić

Najczęściej wypadkom przy pracy ulegają mężczyźni. Aby ubiegać się o świadczenie wypadkowe trzeba złożyć wymagane dokumenty.

Kiedy pracodawca może wymagać udokumentowania niekaralności przez kandydatów do pracy i pracowników

Pracodawca może żądać udokumentowania niekaralności od kandydata do pracy wyłącznie wtedy, gdy ustawa regulująca zasady zatrudniania danej kategorii pracowników zawiera wymóg niekaralności na stanowisku pracy, o które ubiega się kandydat. Dane dotyczące niekaralności można uzyskać bezpośrednio od kandydata do pracy lub z Krajowego Rejestru Karnego.

ROK od RODO - podsumowanie zmian w Kodeksie pracy

Prawie rok od wejścia w życie RODO, wprowadzono zmiany w 160 ustawach. Zmiany w Kodeksie Pracy dotyczą większości przedsiębiorstw i organizacji. Co każdy pracodawca powinien wziąć pod uwagę?

Nowy katalog danych wymaganych od kandydata do pracy i pracownika od 4 maja 2019 r.

Od 4 maja 2019 r. obowiązują zmiany w Kodeksie pracy dotyczące danych osobowych, jakich może żądać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie i od pracownika.

Kontrola alkomatem w pracy a RODO

Czy pracodawcy mogą samodzielnie prowadzić kontrolę stanu trzeźwości pracowników, w tym przeprowadzić kontrolę wyrywkową alkomatem w miejscu pracy? - wyjaśnia Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Co zmieniło się w przyznawaniu świadczeń z zfśs od 4 maja 2019 r.

Od 4 maja 2019 r. udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z zfśs następuje w formie oświadczenia. Zmiana ta jest efektem wdrożenia przepisów RODO. Nowe regulacje mają zapewnić właściwą ochronę danych osobowych przy przyznawaniu świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Protokół powypadkowy - nowy wzór 2019

25 czerwca 2019 r. wejdzie w życie rozporządzenie określające nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Co z dotychczasowymi wzorami formularzy? Pobierz nowy wzór protokołu powypadkowego.

Świadectwo pracy po 4 maja 2019 r. - wzór, jak wypełnić

Od 4 maja 2019 r. pracodawcy nie mogą pozyskiwać od osób ubiegających się o zatrudnienie, a tym samym również od pracowników, danych osobowych w postaci imion ich rodziców. W rezultacie pracodawcy nie mogą również wpisywać tych danych do wydawanego świadectwa pracy. Pobierz aktualny wzór świadectwa pracy zgodny z przepisami, które weszły w życie 4 maja 2019 r.

Umowa o pracę po 4 maja 2019 r. - aktualny wzór

Przepisy Kodeksu pracy wskazują na kategorie danych osobowych, które są niezbędne do pozyskania przez pracodawcę, w związku z podejmowaniem przez niego działań przed zawarciem umowy o pracę oraz po jej zawarciu. Przedstawiamy aktualny wzór umowy o pracę zgodny z przepisami, które weszły w życie 4 maja 2019 r.

Jak wypełnić świadectwo pracy zgodnie z RODO po zmianach 2019

W praktyce występuje szereg wątpliwości dotyczących umieszczania w świadectwie pracy niektórych informacji. Jak zatem prawidłowo wypełniać świadectwo pracy zgodnie z przepisami RODO? Jakich błędów należy unikać?

Poprawa praw pracowników i warunków pracy w całej Europie

Unia Europejska wprowadziła zbiór przepisów dotyczących równouprawnienia kobiet i mężczyzn, poprawy warunków pracy, takich jak czas pracy czy delegowanie pracowników.

Procedura rekrutacyjna po 4 maja 2019 r.

4 maja 2019 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie pracy w zakresie RODO. Co zmiany oznaczają dla procedury rekrutacyjnej?

RODO: 5 ważnych wskazówek dla pracodawców

Czy pracodawca ma prawo skorzystać z zewnętrznego usługodawcy w celu kontroli prawidłowości korzystania ze zwolnienia lekarskiego? Czy możliwe jest przetwarzanie danych byłego pracownika w postaci adresu email? Eksperci Deloitte Legal przeanalizowali decyzje UODO.

Zmiany w świadectwie pracy 2019 - nowy wzór, jak wypełnić

Resort pracy przygotował nowy, pomocniczy wzór świadectwa pracy. Zakłada on usunięcie punktu dotyczącego imion rodziców. Zmiany mają na celu dostosowanie treści tego wzoru do zakresu danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz pracownika.

Pozyskanie danych pracownika przez związek zawodowy na potrzeby referendum strajkowego

Zgodnie z RODO związek zawodowy ma prawo pozyskiwać dane pracowników w celu poinformowania ich o referendum strajkowym. Do takich danych zalicza się imiona i nazwiska pracowników oraz dane umożliwiające kontakt z nimi. Pracodawca ma więc obowiązek takie dane przekazać.

Informowanie pracownika o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej

OD 1 stycznia 2019 r. skrócono okres przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 do 10 lat. Na pracodawców nałożono nowy obowiązek informowania pracowników o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej.

REKLAMA