REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jakim zakresie pracodawca odpowiada za przeprowadzenie badań okresowych

Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego do pracy tylko wówczas, gdy wie, że badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a nieprawidłowości te są widoczne (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 29/10).

BHP w szkole

Pracuję w szkole podstawowej na wsi. Pracodawca nie zapewnia nam żadnych napojów i tłumaczy to faktem, że przepisy go do tego nie zobowiązują. Ponadto w szkole znajduje się tylko jedna toaleta, a łącznie zatrudnionych jest 20 pracowników. W naszej ocenie pracodawca narusza przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mamy rację?

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Pracodawca powinien zapewnić napoje pracownikom

Jeżeli temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca powinien nieodpłatnie zapewnić pracownikom zatrudnionym w pomieszczeniach zimne napoje. Osobom pracującym na otwartej przestrzeni napoje przysługują przy temperaturze 25 stopni.

REKLAMA

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

Czym jest firma spółki partnerskiej?

W obrocie gospodarczym wyrażenia „firma” używa się dla określenia samej działalności gospodarczej i ogólnie formy jej wykonywania, tymczasem firma spółki to nic innego jak jej nazwa.

Jak prowadzić działalność w formie spółki partnerskiej?

Spółka partnerska jest nową formą spółki osobowej. Została wprowadzona do polskiego systemu prawnego wzorując się na rozwiązaniach systemu amerykańskiego. Ta forma prowadzenia działalności jest przeznaczona wyłącznie dla wykonywania wolnych zawodów.

REKLAMA

Jak wygląda reprezentacja spółki partnerskiej?

Kodeks Spółek Handlowych stanowi, że w spółce partnerskiej każdy partner ma prawo samodzielnie (jednoosobowo) reprezentować spółkę. Jest to jednak prawo a nie żaden nakaz co oznacza, że kwestie te mogą być uregulowane zupełnie inaczej.

Na czym polega umowa spółki partnerskiej?

Pierwszy etap w procesie powstawania spółki partnerskiej stanowi zawarcie umowy spółki, która powinna zawierać określone elementy. Jakie elementy powinna zawierać umowa spółki partnerskiej?

Metody i sposoby ograniczania oraz eliminowania ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie.

Czy do prywatnej uczelni stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej

Jesteśmy prywatną wyższą uczelnią. Czy możemy być traktowani jak przedsiębiorca, który może korzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Jak zostać inspektorem pracy

GIP mianuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne. Mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji inspektorskiej zakończonej złożeniem państwowego egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną.

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Skutki podpisywania dokumentów w czasie zwolnienia lekarskiego

Jeżeli właściciel firmy w czasie korzystania ze zwolnienia lekarskiego będzie nadal podpisywał dokumenty firmowe, to w razie stwierdzenia tego faktu przez kontrolerów ZUS może to skutkować utratą prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia.

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Udział wspólników w zyskach i stratach spółki

Każdy wspólnik jest uprawniony do równego udziału w zyskach spółki, i w tym samym stosunku uczestniczy w stratach, bez względu na rodzaj i wartość wkładu.

Podejmowanie uchwał w spółce cywilnej

Zasadniczo wspólnicy w spółce cywilnej podejmują swoje decyzje w sposób kolegialny, czyli w drodze uchwał. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. Jakie to wyjątki?

Na czym polega prowadzenie spraw spółki cywilnej?

Jednym z uprawnień, a zarazem jednym z obowiązków wspólników spółki cywilnej jest prowadzenie spraw spółki. Pod tym pojęciem kryje się podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z realizacją wspólnego celu gospodarczego spółki.

Spółka cywilna jako pracodawca

Pomimo tego, że spółka cywilna nie jest podmiotem gospodarczym i nie ma podmiotowości prawnej to w niektórych dziedzinach prawa nadal traktowana jest jako samodzielny podmiot prawny.

Działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna jest to prawno-organizacyjna forma współdziałania gospodarczego dwóch lub więcej podmiotów. Można powiedzieć, że jest to jedna z najprostszych form takiego współdziałania.

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Bezpieczeństwo pracowników a stosowanie substancji szkodliwych dla zdrowia

Pracodawca może stosować materiały i procesy technologiczne dopiero wtedy, gdy ustali się ich stopień szkodliwości dla zdrowia pracowników i podejmie się odpowiednie środki profilaktyczne.

Kontrole przedsiębiorców

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie 11 marca 2010 r. zapadł wyrok, z uzasadnienia którego wynika przede wszystkim, że do kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy nie mają zastosowania postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (III SA/Kr 1002/09).

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypomina, że beneficjenci ubiegający się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne, zobowiązani do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości, do wniosków muszą dołączyć sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych.

Wcześniejsza emerytura

Mam 55 lat i 30-letni okres składkowy. Przez ostatnie kilka lat (do chwili obecnej) jako krawcowa prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą. Czy mogę uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury?

Prace gazoniebezpieczne i niebezpieczne w gazownictwie

Nowe rozporządzenie w sprawie bhp przy budowie i eksploatacji sieci gazowych oraz uruchamiania instalacji gazowych gazu ziemnego zmieniło definicję prac gazoniebezpiecznych.

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Zawieszenie działalności - obowiązki ubezpieczonego

Przedsiębiorca zatrudniający pracowników zgłasza ich do odpowiednich ubezpieczeń od daty zatrudnienia. Zgłasza również członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego.

Czy od świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcy trzeba opłacać składki

Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?

Rolnik prowadzący działalność gospodarczą, wyłączony z ubezpieczeń przez KRUS, powinien zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS

Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego. Jednocześnie prowadzę jednoosobową firmę. Opłacam składki w KRUS. Urząd skarbowy wydał mi zaświadczenie o wysokości podatku dochodowego za ubiegły rok z działalności. Wiem, że przekroczyłem kwotę graniczną podatku z działalności i że nie będę mógł dalej opłacać składek w KRUS. Czy i od kiedy mam się zgłosić do ubezpieczeń w ZUS? Jakie dokumenty muszę złożyć? Słyszałem, że w ZUS można opłacać przez 2 lata znacznie niższe składki. Czy będę mógł opłacać niższe składki?

Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Krajowe podróże służbowe

Świadczenie pracy w kilku różnych rejonach kraju będących dla pracownika stałym miejscem wykonywania pracy nie jest zjawiskiem wyjątkowym, lecz normalnym wykonywaniem obowiązków pracowniczych.

Borelioza – jak zapobiegać chorobie

Specjalista ds. bhp powinien informować pracowników o zagrożeniu, jakie wiąże się z ukąszeniem przez kleszcza. Dotyczy to zarówno postępowania w związku z ukąszeniem, ale też skutków, jakie może ono wywołać. Należy pamiętać, że nieleczona borelioza z czasem może doprowadzić do śmierci.

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni

Od 15 października 2010 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku tworzenia palarni w miejscach pracy. Obecnie obowiązek zorganizowania w firmie wyodrębnionego miejsca, w którym pracownicy mogą palić tytoń, mają pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

Czym jest działalność regulowana?

Regułą jest, że prowadzenie działalności gospodarczej jest swobodne i nieograniczone. Jednakże wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej doznaje ograniczeń. W pewnych bowiem przypadkach przedsiębiorcy muszą występować o udzielenie koncesji lub zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Innym ograniczeniem jest istnienie działalności regulowanej.

Jakie są rodzaje prokury?

Kodeks cywilny wymienia trzy rodzaje prokury: oddzielna, łączna i oddziałowa. Czym charakteryzują się te rodzaje?

Co to jest nazwa i firma przedsiębiorcy?

Przepisy zawierają szereg ograniczeń i nakazów dotyczących nazwy i firmy przedsiębiorcy, a więc nie pozwalają na pełną dowolność w ich doborze. Ograniczenia te zależą od formy prawnej, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą.

Kto może być prokurentem i jak go ustanowić?

Prokura jest pełnomocnictwem udzielanym przez przedsiębiorcę osobie uprawnionej, pełnomocnikowi, która upoważnia do dokonywania w zasadzie wszelkich czynności prawnych.

Dział kadr w przedsiębiorstwie

W zasadzie każde przedsiębiorstwo zatrudniające przynajmniej jednego pracownika posiada swoją strukturę organizacyjną, dzięki której może dokonać podziału zadań i kompetencji. Większość przedsiębiorstw tworzy w swoich strukturach dział kadr lub dział personalny.

Czym jest działalność koncesjonowana?

Działalność koncesjonowana to taka działalność gospodarcza, do której rozpoczęcia konieczne jest uzyskanie koncesji od właściwego organu administracji publicznej, którym najczęściej jest minister.

Co to jest prokura i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Prokura jest pojęciem prawnym z zakresu pełnomocnictwa. Prokura jest to bowiem szczególny rodzaj pełnomocnictwa udzielanego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Co to jest Krajowy Rejestr Sądowy?

1 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepisy te wprowadziły nowe zasady w zakresie rejestrowania działalności podmiotów gospodarczych oraz innych podmiotów, jak m. in. stowarzyszenia, fundacje oraz inne organizacje społeczne i zawodowe.

Czy operator wózka musi pracować w kasku?

Kierownictwo zakładu nie jest przekonane do stosowania kasków ochronnych przez operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym zatrudnionych przy załadunku, przemieszczaniu oraz rozładunku towarów w magazynie wysokiego składowania. Czy operator wózka jezdniowego z napędem silnikowym musi pracować w hełmie ochronnym, a jeżeli tak, to na jakie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy powinien powołać się specjalista ds. bhp, aby przekonać kierownictwo zakładu o obowiązku wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych?

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

W jakiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do UDT?

Na terenie zakładu pracy pracownik obsługujący wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia uległ wypadkowi. Doszło do przewrócenia wózka i przygniecenia pracownika przez konstrukcję wózka. Czy w takiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT)?

REKLAMA