REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik zarządzający, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakończenie postępowania przed komisją pojednawczą (art.251)

Komisja pojednawcza rozstrzygająca spory ze stosunku pracy polubownie, powinna dążyć, aby załatwienie sprawy w drodze ugody nastąpiło w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

W jakich składach działa komisja pojednawcza? (art.249)

Komisja pojednawcza przeprowadza postępowanie pojednawcze w zespołach składających się co najmniej z 3 członków tej komisji.

Wniosek pracownika do komisji pojednawczej (art.248)

Komisja pojednawcza rozwiązująca spory wynikające z stosunku pracy, wszczyna swoje postępowanie na wniosek pracownika.

REKLAMA

Przewodniczący komisji pojednawczej (art.247)

Komisja pojednawcza powoływania jest w zakładach pracy w celu ugodowego rozwiązywania konfliktów ze stosunku pracy. Na jej czele stoi przewodniczący komisji.

Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Komisja pojednawcza tworzona jest w celu ugodowego załatwiania sporów ze stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Kto nie może wchodzić w skład jej członków.

Czym jest komisja pojednawcza? (art.245)

Komisja pojednawcza do polubownego rozpatrywania sporów może działać u każdego pracodawca. Pracodawca powinien dążyć do ugodowego załatwienia konfliktów wynikłych ze stosunku pracy.

Jak działa komisja pojednawcza? (art. 244)

W celu polubownego załatwiania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy mogą być powoływane komisje pojednawcze.

REKLAMA

Ugoda zawarta przed komisja pojednawczą (art.252)

Ugoda przed komisją pojednawczą powinna kończyć spór pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą.

Polubowne załatwianie sporów między pracownikiem i pracodawcą (art.243)

Zasadą, która powinna być przestrzegania, jest to że pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu ze stosunku pracy.

Zmiana warunków umowy o pracę

Modyfikacja zawartych w umowie o pracę warunków może nastąpić w drodze porozumienia lub wypowiedzenia. Pracodawca może również zmienić warunki zatrudnienia pracownika na krótki czas przez powierzenie mu określonych obowiązków.

Zarządzanie szefem czyli budowanie relacji z przełożonym

Komunikacja z dołu do góry od dawna jest przedmiotem troski przywódców w dużych i średnich organizacjach. Informacja od pracowników, liderów zespołów czy kierowników jest bardzo dobrym źródłem szybkiego identyfikowania rynkowych szans i zagrożeń. Ponadto umożliwia wykorzystanie rezerw i zasobów znajdujących się wewnątrz firmy.

Rekrutacja head huntera

Nikt nie kwestionuje faktu, że executive search to najlepsza technika do pozyskiwania top managementu w firmie. Właściwie wybrana firma gwarantuje dyskrecję i profesjonalizm w przebiegu procesu rekrutacyjnego. Tymczasem w praktyce zdarza się, że proces podejmowania decyzji o wyborze firmy realizującej rekrutacje na strategiczne stanowiska przebiega w sposób niedbały bądź przypadkowy.

Badania bhp prezesa i wiceprezesa

Czy w spółce z o.o. prezes i wiceprezes muszą mieć badania profilaktyczne? Jeżeli obecnie jeden z nich jest na zwolnieniu (już drugi miesiąc), to po powrocie mam go skierować na badania kontrolne?

Za dodatkową funkcję - dodatkowe wynagrodzenie

Brak prawa osób zarządzających zakładem pracy do należności za nadgodziny nie dotyczy sytuacji wykonywania przez nie stałego dodatkowego zatrudnienia na rzecz tego samego pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy.

Pożyczki z ZFŚS

Jedną z form prowadzonej działalności socjalnej jest udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak odnaleźć klucz do zarządzania pracownikiem?

Od kilku lat zarządzam działem obejmującym kilkadziesiąt osób. Jeszcze niedawno ogłoszenia o pracę zawierały adnotacje o granicy wieku kandydata. Teraz, pomimo że takie praktyki są powszechnie uznawane za dyskryminację, wciąż panuje przekonanie, że wiek ma wpływ na podejście do pracy, postawy czy oczekiwania pracownika. Czy tak jest rzeczywiście? Na ile tego typu różnice wpływają na pracę? Czy są one na tyle istotne, aby zmienić moje podejście do zarządzania?

Z oceanu do akwarium czyli menedżer korporacyjny w małej firmie

Spopularyzowane przez media od pół roku pojęcie „kryzys” w wielu firmach – zwłaszcza korporacjach – skutkuje cięciem kosztów marketingowych, socjalnych i osobowych. Okazuje się, że mniej lub bardziej enigmatyczne słowo „kryzys” może być sprytnym parawanem, za którym kryje się nie tylko ekonomia, ale zwłaszcza zwalnianie osób najbardziej niewygodnych w firmach, a także kosztotwórczych, czyli menedżerów.

Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej?

Kieruję grupą handlowców. Jednym z mało wdzięcznych zadań na moim stanowisku jest przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej dotyczącej sposobów pracy i osiągnięć moich podwładnych. Jak powinienem przekazywać negatywną ocenę, by była ona konstruktywna i nie demotywowała do pracy.

Czym jest czas pracy pracownika? (art.128)

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Podstawowy czas pracy pracownika (art. 129)

Większość pracowników pracuje przez pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Jest to podstawowy wymiar czasu pracy pracownika.

Jak oblicza się wymiar czasu pracy? (art. 130)

Wymiar czasu pracy oznacza konkretną liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Sposób na prezesa czyli sprawdzone metody na przekonanie zarządu do działań haerowych

Problemy we wzajemnym zrozumieniu pomiędzy działami personalnymi a zarządami są większości dobrze znane. Członkowie zarządów częstokroć nie widzą sensu podejmowania pewnych działań haerowych, nie widzą przełożenia wydatkowanych środków na efekty biznesowe. Przedstawiciele działów personalnych natomiast bardzo często nie potrafią właściwie argumentować, nie podkreślają wymiaru biznesowego, nie przytaczają uzasadnień, które szefowie chcieliby usłyszeć.

Kiedy nie rozpoczyna się bieg przedawnienia? (art. 293)

Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów.

Jakich danych może domagać się od pracownika pracodawca? (art. 22(1))

Pracodawca może domagać się od pracownika podania tylko określonych danych osobowych. Od kandydata na pracownika pracodawca może żądać jeszcze mniejszej ilości danych.

Czy wynagrodzenie członka zarządu zależy od wymiaru etatu

Jeżeli członek zarządu spółki został zatrudniony na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu, to jego wynagrodzenie powinno wynosić połowę wynagrodzenia pełnoetatowych członków zarządu, określonego w uchwale walnego zgromadzenia wspólników lub akcjonariuszy (wyrok Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2009 r., II PK 7/09).

Jak znaleźć w sobie motywację, gdy szef jest wypalony zawodowo?

Od jakiegoś czasu obserwuję u mojego szefa niepokojące objawy: nie jest zainteresowany tym, co robimy jako zespół, pracuje nieefektywnie, bez zaangażowania i entuzjazmu. Nie podejmuje decyzji lub odwleka je w nieskończoność. Ponadto stał się bardzo drażliwy. Właściwie bardziej nam przeszkadza niż pomaga, bo swoim brakiem motywacji zaraża nas – podwładnych. Z jednej strony, chcielibyśmy być wobec niego lojalni, z drugiej, jego zachowanie sprawia, że i my nie jesteśmy efektywni. Nie wiemy, co jest powodem jego zniechęcenia – stres spowodowany spowolnieniem gospodarczym czy wypalenie zawodowe. Co możemy w tej sytuacji zrobić?

Budowanie różnorodności w organizacji

Priorytetem szefa budującego zespół jest dążenie do personalnego zabezpieczenia wszystkich potrzeb kompetencyjnych, kluczowych dla funkcjonowania zespołu. Czy powinien zatem rekrutować ludzi, dobierając na zasadzie podobieństwa do już zatrudnionych w zespole, czy starać się budować zespół z osób jak najbardziej różniących się między sobą?

Kradzież rzeczy należących do pracownika

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który oświadczył, że z jego zakładowej szafki przeznaczonej na rzeczy osobiste pozostawione tam na czas jego pracy ktoś ukradł mu obrączkę i gotówkę równą miesięcznym jego zarobkom. Teraz żąda ode mnie rekompensaty pieniężnej odpowiadającej wartości straconych rzeczy. Dodam, że z uwagi na charakter jego pracy obrączkę musiał zostawić w szafce, która nie była zamykana na klucz. Czy jako pracodawca odpowiadam za kradzież jego rzeczy?

Przegląd rynku wynagrodzeń według Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Rok 2009 rozpoczął się widmem kryzysu ekonomicznego. Mimo że upadki międzynarodowych firm o wieloletniej tradycji napawają niepokojem, a wzrost deficytu budżetowego nadal postępuje, to polski rynek dobrze rokuje na przyszłość. Powody do optymizmu dodatkowo podsyca awans Polski na siódmą pozycję wśród gospodarek Unii Europejskiej.

Kto to jest pracownik? (art. 2)

Kodeks pracy w przepisach ogólnych podaje definicję pracownika. Osoba, która kwalifikuje się do tej definicji, może korzystać z wszystkich pracowniczych przywilejów przewidzianych przez kodeks.

Pracownicy młodociani

Kodeks pracy definiuje młodocianego jako osobę, która ukończyła 16 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Jednocześnie Kodeks zabrania zatrudniania osoby, która nie ukończyła 16 lat. Przed młodocianymi stawia się dwa warunki, aby mogli być zatrudnieni. Muszą wykazać, że ukończyli co najmniej gimnazjum oraz przedstawić świadectwo lekarskie o tym, że wykonywanie danej pracy nie zagraża ich zdrowiu.

Prawne i podatkowe aspekty kontraktów menedżerskich

Dokonana z dniem 1 stycznia 2009 r. zmiana stawek i skali podatkowej podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wprowadzenie dwóch stawek podatkowych, 18 proc. i 32 proc., skłoniła wielu menedżerów do kalkulacji, czy nadal opłacalne jest opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z kontraktów menedżerskich na dotychczasowych zasadach.

Śmierć pracodawcy nie zawsze prowadzi do wygaśnięcia umowy o pracę

Czy śmierć pracodawcy zawsze oznacza wygaśnięcie umowy o pracę? Czy po śmierci pracodawcy należy się wynagrodzenie? Kto powinien je wypłacić?

Czy roszczenia przedawnionego można dochodzić? (art. 292)

Roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z przedawnienia; zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest nieważne.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281)

Wykroczenie to zawinione popełnienie czynu społecznie szkodliwego zabronionego przez ustawę pod groźbą kary. Wykroczeniem jest tylko ten czyn, co do którego uznano, że jest społecznie szkodliwy.

Jakie kary grożą pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika? (art. 282)

Pracodawca odpowiada za szkody wyrządzone przez niewypłacania wynagrodzenia, niewydanie świadectwa pracy i nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pracy (art. 283)

Na pracodawcy ciąży obowiązek przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W razie nie wywiązywania się ze swojego obowiązku musi się on liczyć z konsekwencjami finansowymi.

Czym jest regulamin wynagrodzenia? (art. 77 (2))

Regulamin wynagrodzenia ustalony przez pracodawcę to wewnętrzny akt prawny, który określa zasady wynagradzania u danego pracodawcy. Ustalany kiedy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy.

Jaka jest wysokość dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych?

Pracodawcy zatrudniającemu pracowników niepełnosprawnych może liczyć na dofinansowanie do wynagrodzenia. Jaka jest wysokość dofinansowania.

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281-283)

W dziale trzynastym znajdują się regulacje dotyczące odpowiedzialność za naruszenie indywidualnych praw pracowników.

Rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy (art. 242-280)

W dziale dwunastym uregulowano rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy, czyli okoliczności, gdy występuje różnica stanowisk co do treści wypływających z niego uprawnień lub obowiązków.

Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Działy HR w polskich firmach nie cieszą się dobrą opinią wśród pozostałych pracowników. Jak pokazują badania, w świadomości wciąż tkwi stereotyp personalnych, którzy wykonują nudną pracę administracyjną. Przyczyną takiego postrzegania działu HR jest często brak dbałości o codzienny wizerunek działu kadr i właściwą komunikację z pozostałymi działami. Tymczasem to, jak pracownicy przedsiębiorstwa postrzegają personalnych, jest ważnym elementem wewnętrznego wizerunku firmy.

Wynagrodzenie i inne świadczenia (art. 77(2)-93)

Dział trzeci reguluje kwestie związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi, takimi jak odprawa emerytalna czy rentowa.

Ochrona dóbr osobistych pracownika

Dobra osobiste pracownika są chronione przez przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. W razie ich naruszenia przez pracodawcę, pracownik ma możliwość wystąpić o ich ochronę do sądu i dochodzić roszczeń majątkowych lub niemajątkowych.

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

(Nie)widoczne podstawy powodzenia

Kultura organizacyjna zawiera wartości, jakimi kierują się członkowie organizacji. Niektórzy menedżerowie upatrują w kulturze firmy potencjalne, ukryte źródła jej sukcesu, inni całkowicie ją ignorują jako coś ubocznego, nieistotnego lub wręcz nieistniejącego. Czy jest więc sens zajmowania się nią? Jeśli tak, to kiedy ją badać? Czy istnieją wartości, które warunkują sukces firmy?

Kto jest pracownikiem?

Ubezpieczeniom społecznym podlegają przede wszystkim pracownicy. A więc osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy.

Odpowiedzialność kierowników

Kodeks pracy, wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami.

Co to znaczy mieć coachingowe podejście?

Coaching jest obecnie bardzo popularną metodą wspierania rozwoju menedżerów. Często wspomina się także o tym, że menedżer powinien być coachem wobec swoich podwładnych. Interesuje mnie istota podejścia coachingowego. Na czym ono polega? W jakich postawach się przejawia? Jak może być wykorzystane w praktyce?

REKLAMA