REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Strategie HRM, Rozwój osobisty i zawodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rozegrana nauka

Symulator Global Management Challenge w ciągu ostatnich 30 lat zgromadził 400 tys. entuzjastów zarządzania w wirtualnej rzeczywistości z ponad 30 państw. Obecnie to największe w Polsce przedsięwzięcie oparte na zaawansowanej symulacji komputerowej, z którego zalet edukacyjnych mogą korzystać firmy dbające o rozwój swoich kadr.

Angażowanie przez komunikowanie

Rozmowa z Markiem Schumannem, światowej klasy ekspertem w dziedzinie komunikacji

Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.

Zarządzanie biznesem a zarządzanie problemami

Coraz więcej firm ma odwagę głośno przyznać się do faktu, że niektóre systemy i narzędzia wspierające zarządzanie zaczynają żyć same dla siebie, niekoniecznie z pożytkiem dla organizacji. Istotą problemu jest sama potrzeba organizacji, która powinna być podstawą do podejmowania decyzji o tym, które systemy i narzędzia oraz w jakim zakresie powinniśmy stosować. Potrzeba wynikająca z zarządzania portfelem problemów w organizacji.

Wyzwania dla partnerstwa

Model partnerstwa biznesowego HR Dave’a Ulricha liczy już ponad 10 lat, a jednak tylko nieliczne firmy w Polsce wdrożyły go do tej pory. Firma doradcza HRM Partners oraz redakcja „Personelu i Zarządzania” zaprosiły przedstawicieli siedmiu z nich, aby podzieli się swoimi doświadczeniami.

Odkrywanie sensu

Rozmowa z Davidem Gordonem, jednym z twórców NLP, trenerem, autorem Modelu Gordona

Zmiana budżetów na szkolenia top menedżerów i menedżerów liniowych

Polskie firmy niedostatecznie rozwijają przywództwo i standardy kierownicze na najniższych stanowiskach menedżerskich, choć to na tym poziomie kształtuje się klimat sprzyjający zaangażowaniu. Czy zatem nie warto tu przesunąć środków z drogich szkoleń dla menedżerów wyższego szczebla?

(Nie) chodzi o to, kim jesteś

Rozmowa z Ricardo Vargasem, międzynarodowym konsultantem i dyrektorem zarządzającym TMI w Portugalii

W poszukiwaniu winnego

A mogło być tak pięknie... Gdy konfrontacja naszych planów i oczekiwań względem e-learningu z efektami jego wdrożenia wskazuje na niepowodzenie, przychodzi czas refleksji i szukanie winnego. Dobrze by było, gdyby ten winny był zmaterializowany i definiowalny. Dlaczego? To proste. Łatwiej wtedy wskazać winnego, to jest konkretne cechy kursu, np. nieprzyjazny interfejs, które zniweczyły naszą chęć do nauczania.

Jak delegować zadania?

Jak delegować zadania, żeby nie przestraszyć pracowników? Wiem, że każdy jest inny, ale często o tym zapominam i raczej mierzę wszystkich pracowników jedną miarą. A potem jedni z nich robią coś błyskawicznie, a inni nie potrafią się uporać z podobnym zadaniem.

Gotowość do zmian

Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty – jawne i ukryte – wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.

Czy firmowe spotkania integracyjne stanowią przychód pracowników

Celem spotkań (imprez) integracyjnych jest pogłębianie więzi między pracownikami oraz pracowników z firmą. Takie spotkania motywują również pracowników do lepszej pracy, a tym samym mogą wpływać na zwiększenie przychodów firmy. Istnieją jednak wątpliwości, czy z tego tytułu pracownicy osiągają przychód. Organy podatkowe starają się wykazać, że taki przychód należy ustalić dzieląc podział kosztów organizacji spotkania na wszystkich uczestniczących w nim pracowników. Natomiast sądy mają odmienne stanowisko w tej kwestii.

Kształcenie kompetencji przyszłych pracowników

Do 2020 r. liczba polskich studentów ma zmniejszyć się o 40 proc., czyli o około 700 tysięcy1. O specjalistów będzie coraz trudniej. Dlatego już teraz warto pomyśleć o narzędziach kształcenia kompetencyjnego przyszłych pracowników i budowaniu lojalności studentów wobec marki pracodawcy.

Wzbogacanie siebie

Rozmowa z Michałem Wronką, menedżerem produktu w Bayer HealthCare, laureatem konkursu MBA Student of the Year 2010

Jak zapobiec przejściu pracowników do konkurencji

Zatrzymanie w firmie najbardziej wartościowych pracowników jest jednym z poważniejszych zadań stojących obecnie przed menedżerami. Jak zapobiec fluktuacji najcenniejszych specjalistów w czasach gdy każdy z nich jest na wagę złota? Odpowiedzią na te wyzwania jest zarządzanie talentami przy wsparciu dedykowanych narzędzi IT.

Wszechstronny opis potencjału pracownika

Z perspektywy psychologii organizacji stanowisko pracy to zespół wymagań stawianych pracownikowi. Mogą dotyczyć zarówno tego, co zatrudniony powinien wiedzieć i umieć, jak i do czego musi być predysponowany. Kompletna ocena potencjału oznacza nie tyle, że badamy kandydata wszystkimi dostępnymi narzędziami, ile że oceniamy rzetelnie, czy spełnia on wszystkie kluczowe wymagania stawiane mu przez stanowisko, o które się ubiega.

Zmierzyć (nie)mierzalne

Wywiad z Waynem F. Cascio, profesorem zarządzania w Business School na Uniwersytecie w Denver (Colorado)

Wynagrodzenia kierowników w zależności od działu

Kadra kierownicza to jedna z najważniejszych grup w każdym przedsiębiorstwie. Od niej zależą w dużym stopniu wyniki poszczególnych zespołów czy działów. Jak wynagradzana jest w Polsce ta część kadry i jak kształtują się jej zarobki w kontekście pracy w konkretnym dziale?

Od rozmowy oceniającej do rozmowy rozwijającej

Rozmowa między menedżerem i podwładnym na temat wyników oceny okresowej lub bieżącej nazywana jest zwyczajowo rozmową oceniającą. W świetle współczesnych, dobrych praktyk punktem ciężkości w tego typu rozmowie powinno być nie tyle ocenianie, ile wsparcie dla rozwoju pracownika. Tym samym mówimy o rozmowie rozwijającej. Może ona być bardzo inspirująca dla podwładnych, pod warunkiem że menedżer pozna, zrozumie i zastosuje w praktyce kilka ważnych zasad psychologii efektywności.

Czy istnienie grup pracowników wspomaga funkcjonowanie w organizacji?

Jestem liderem jednej z grup sprzedażowych w firmie z branży kosmetycznej. Mam siedmiu kolegów na analogicznych do mojego stanowiskach. Mamy niepisaną zasadę, że spotykamy się raz w tygodniu, by ustalić strategię i wymienić dotychczasowe doświadczenia, które zwiększą naszą efektywność sprzedażową i tę związaną z zarządzaniem ludźmi. Początkowo spotkania wnosiły wiele do mojej pracy i nie ukrywam, że zżyłem się z kolegami. Jednak od dłuższego czasu zauważam frustrację, drobne kłamstewka (w końcu każdy z nas ma być najlepszy), godzinne debaty o niczym, brak otwartości na nowe pomysły, a przede wszystkim ich deficyt. Mówi się, jak ważne są działania grupowe, jednak mam coraz więcej wątpliwości.

Nieograniczony potencjał

Cele pozwalają wykorzystać cały potencjał drzemiący w człowieku. Ten natomiast jest nieograniczony – mówił Brian Tracy w Warszawie w trakcie jednego z prowadzonych seminariów. Wyznaczenie sobie celów i natychmiastowe podjęcie działań przyrównywał do zdjęcia nogi z hamulca i wciśnięcia pedału gazu. Zaledwie 3 proc. dorosłych ludzi ma jasne, zapisane cele oraz plan ich realizacji.

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

Jak kobieta powinna zadbać o swój wizerunek w pracy?

Awansowałam ostatnio na kierownicze stanowisko w dużej organizacji. Zastanawiam się, jak powinnam się teraz ubierać, jakie dobierać dodatki, perfumy?

W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

Pracuję w dziale kadr w jednym ze znanych polskich banków. Nasza branża przeszła wiele w ostatnim czasie, a teraz jeszcze czeka nas przejęcie przez większego i silniejszego konkurenta. Zdaję sobie sprawę, że dzięki temu bank przetrwa na rynku, ale czy wraz z nim przetrwamy i my – pracownicy? Wraz z kolegami obawiamy się redukcji personelu, a przede wszystkim zmian, które utrudnią nam życie i zniszczą to, co do tej pory wypracowaliśmy. Wiem, że kilka osób, w obawie przed brakiem stabilizacji, zdecydowało się już odejść. Może i ja powinnam to przemyśleć?

Ewolucyjna droga zmian

Prawie 50 oddziałów, z których każdy posiadał rozległą autonomię i status odrębnego pracodawcy, różnorodna struktura branż, zaszłości historyczne – to zarys sytuacji wyjściowej, w jakiej znajdowała się firma INCO-VERITAS, kiedy zaczęła przeprowadzać centralizację. Co sprawiło, że proces udało się przeprowadzić bez zachwiania równowagi organizacji i jej pozycji na rynku? Jak wyglądały zmiany na poziomie funkcji personalnej?

Partnerstwo w biznesie – moda czy dojrzały model działania

Temat partnerstwa w biznesie świetnie sprzedaje się w mediach i materiałach promocyjnych. Patrząc na nie, widzimy, że większość firm albo „opiera swój biznes na relacjach partnerskich”, albo „buduje je ze swoimi wewnętrznymi i zewnętrznymi klientami”.

Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Stosowanie testów psychometrycznych w selekcji zawodowej stało się już powszechną, dobrą oraz godną polecenia praktyką. Odpowiednio dobrane testy umożliwiają szybką i zarazem rzetelną ocenę potencjału kandydata oraz stopnia jego dopasowania do wymagań stanowiska, dzięki czemu rekruter może podjąć bardziej trafną i uzasadnioną decyzję personalną. Jednakże wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju pracowników budzi nadal sporo kontrowersji.

Doskonalenie przywództwa w Toyota Motor Manufacturing UK – studium przypadku

Zasady, na których opiera się model przywództwa stosowany w Toyocie są bardzo dobrze przemyślane. Na przykład każdy epizod w działaniu i każdy problem jest dobrą okazją do dzielenia się przez menedżera wiedzą i doświadczeniem z pracownikami. Aby w pełni wykorzystać ten model, należało nauczyć menedżerów konkretnych technik kierowania ludźmi i motywowania ich.

Zarządzanie energią

Wywiad z Richardem Bolstadem, trenerem, coachem, twórcą Metody Komunikacji Transformującej.

Czy work-life balance to moda, czy konieczność?

Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.

Ograniczenia, kolektywizm i odpowiedzialność

Omawiałem ostatnio wyniki badania kompetencji pewnego menedżera. Bardzo chciał wiedzieć, co się zmieni, jeśli rozwinie tę czy inną kompetencję, i jaki to będzie dla niego koszt osobisty. Interesowało go, czy zmieni się też w życiu prywatnym i czy jest gotowy ponieść ten koszt.

Znaczenie pomiaru i dopasowania predyspozycji w procesie selekcji zawodowej

Tradycyjnie w procesie selekcji zawodowej zwraca się dużą uwagę na kwalifikacje kandydata do pracy, w szczególności jego doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż możliwość ubiegania się o pracę na niektórych stanowiskach wymaga spełnienia określonych kryteriów formalnych, które często definiowane są właśnie w kategoriach kwalifikacji – posiadania kierunkowego wykształcenia oraz wymaganego stażu pracy.

Efektywność kadr na przykładzie doświadczenia firm outsourcingowych

Kluczem do sukcesu firm outsourcingowych jest odpowiedni dobór kadr, dobra organizacja pracy, sprawne procedury i wykorzystanie wypróbowanych narzędzi. Firma outsourcingowa, aby zmotywować pracowników i zachęcić ich do wytężonej pracy, musi także umieć odpowiadać na potrzeby swoich specjalistów, dbać o ich komfort i ciągły rozwój.

Ojciec czy pracoholik?

Czy rzeczywiście firmom bardziej opłaca się zatrudniać zaangażowanych ojców niż dyspozycyjnych pracoholików? Czytając profile kompetencyjne liderów, łatwiej odnajdziemy w nich cechy typowe dla tej pierwszej aniżeli drugiej grupy.

Potęga myśli

Trzy pytania do Briana Tracy’ego

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

Efektywne uczenie - jakie atuty mają szkolenia otwarte i jakie z tego wynikają korzyści?

Do udziału w szkoleniach otwartych zgłaszają się uczestnicy zainteresowani konkretnym tematem, który sami wybierają. Poprzez wybór obszaru zainteresowania stają się uczestnikami bardziej świadomymi swoich celów możliwych do osiągnięcia w trakcie szkolenia. Są to często ludzie przygotowani do aktywnego uczestnictwa w programie, który uznali za interesujący dla siebie. Towarzyszy im wysoka motywacja do rozwijania konkretnych umiejętności i poszerzania wiedzy z danego zakresu. Sami decydują się na dane szkolenie, często prywatnie, chcąc uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania. To jest właśnie największa przewaga szkoleń otwartych nad zamkniętymi.

Czym jest neurolingwistyczne programowanie

Neurolingwistyczne programowanie dla niektórych jest źródłem fascynacji, zachwytu i poczucia wszechmocy. Dla innych przedmiotem gwałtownych ataków, a nawet potępienia. Jeszcze inni traktują je po prostu jako pomocne narzędzie komunikacji i wprowadzania zmian. Sama nazwa i określający je skrót NLP większości jednak nic nie mówi. Wśród krzyżujących się, biegunowo różnych opinii łatwo się pogubić i zniechęcić do bliższego poznania tego tematu. Czym zatem jest NLP i dlaczego warto posiadać wiedzę na jego temat?

Filozofia ewolucji czyli Kaizen w firmie na tle nowych trendów zarządzania

Rozpoznanie rzeczywistych zachowań pracowników, identyfikacja strat i źródeł marnotrawstwa, ich eliminacja i uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia – stają się źródłem rzeczywistego zwiększania wydajności pracy. Warto zadać sobie pytanie, czym jest Kaizen i jakie oferuje rozwiązania?

Na jakich zasadach można podnosić kwalifikacje pracowników, jeżeli przestały obowiązywać przepisy dotyczące szkoleń

Od 11 kwietnia 2010 r. nie weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca podnoszenia kwalifikacji pracowników. Natomiast tylko do 10 kwietnia 2010 r. obowiązywały dotychczasowe przepisy regulujące kwestię szkoleń pracowników, czyli art. 103 Kodeksu pracy oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U. Nr 103, poz. 472 ze zm.). Nie ma zatem obecnie przepisów, które regulowałyby odbywanie szkoleń pracowników.

Wszystko się zmienia

Rozmowa z Henryką Bochniarz, prezydentem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, o roli szkoleń w procesie adaptacji przedsiębiorstw

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

Pokochać samego siebie

Rozmowa z Robertem Korzeniowskim, lekkoatletą, czterokrotnym mistrzem olimpijskim, twórcą kanału TVP Sport, prezesem Fundacji Sportowa Polska

Czy szkolenie jest kosztem, czy inwestycją

Pytanie „szkolenie to koszt czy inwestycja?” dla wielu może wydawać się pytaniem retorycznym. Chociaż, wbrew pozorom, odpowiedź na nie może być różna, w zależności od tego, komu zostanie ono postawione. Każda osoba, która jest odpowiedzialna w przedsiębiorstwie za rozwój pracowników, odpowie bez zastanowienia, że to inwestycja. Zresztą, trudno sobie wyobrazić, że ktoś, kto odpowiada za to, aby poziom kompetencji pracowników umożliwiał realizację zakładanych celów biznesowych, miał na ten temat inne zdanie. Ale gdyby zadać to pytanie menedżerom, odpowiedź nie zawsze byłaby tak oczywista.

Narzędzia rozwoju kompetencji i motywowania handlowców

Handlowcy i menedżerowie sprzedaży często stanowią liczną grupę w firmie, której rekrutacja i rozwój jest sporym wyzwaniem nie tylko dla działu HR. Efektywność działu sprzedaży ma duży, a czasem fundamentalny wpływ na wyniki firmy. Okazuje się więc, że warto inwestować w rozwój tych pracowników poprzez np. zastosowanie coachingu na wszystkich poziomach w organizacji.

Każdy pracownik jest ważny

Co kryje się pod stwierdzeniem „pracownik o niskich kwalifikacjach”? Czy chodzi tu o deficyt wykształcenia zawodowego, czy niezbędnych kompetencji? Nie rozstrzygnęły tego dylematu ani prezentacja badań Pentor Research International i Ecorys, ani dyskusja podczas konferencji zorganizowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 8 marca w Warszawie. Niewątpliwie jednak uczestnicy debaty – haerowcy, szkoleniowcy, trenerzy – uzyskali ciekawe sugestie co do kierunków skutecznego wsparcia pracowników, których kwalifikacje należy podnosić w interesie ich samych i firmy.

Od rozwoju pracowników zależy rozwój firmy

Sukces wielu firm zależy od tego, czy doceniają kapitał intelektualny i społeczny pracowników i czy chcą dbać o jego rozwój - napisał w liście do uczestników konferencji nt. społecznej odpowiedzialności biznesu minister w kancelarii premiera Michał Boni.

Pracownicy nie chcą ze sobą rywalizować w pracy

Polacy w pracy nie chcą między sobą rywalizować. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. osób.

REKLAMA