Jak zapobiec przejściu pracowników do konkurencji
REKLAMA
Większość przedstawicieli kadry kierowniczej obawia się odejścia utalentowanych pracowników do konkurencji – wynika z najnowszych badań firmy doradczej Deloitte. Rozwój kompetencji zawodowych w ramach strategii firmy, nagradzanie czy planowanie ścieżki kariery zgodnie z predyspozycjami i oczekiwaniami pracownika to elementy, które pomogą zapobiec odpływowi najcenniejszych jednostek z organizacji. Warunkiem skutecznego zarządzania talentem pracowników, szczególnie w większych organizacjach, jest zastosowanie odpowiednich narzędzi IT.
REKLAMA
Od rozwoju pracowników zależy rozwój firmy >>
Rozpoczęcie każdego programu zarządzania talentami wymaga zidentyfikowania pracowników z największym potencjałem. Narzędzia informatyczne pozwalają menedżerom HR odpowiednio zdefiniować w systemie program talentowy i grupę, która ma zostać nim objęta. Na podstawie informacji o pracownikach dostępnych w bazach danych, system automatycznie tworzy listę kandydatów spełniających kryteria wyznaczone przez menedżera, wspomagając w ten sposób proces rekrutacji do programu. Narzędzia IT pozwolą także zaplanować kolejne etapy, takie jak szkolenia czy staże w innych jednostkach organizacyjnych.
Z doświadczeń wielu firm wynika, że uczestnicy programów talentowych, choć spełniali wszystkie założone kryteria, po zakończeniu programu odchodzili z firmy, gdyż kierownictwo nie miało dla nich propozycji wykorzystania nowych kompetencji. Aby tego uniknąć, należy monitorować nie tylko przebieg samego programu talentowego, ale także jego efekty. Zastosowanie systemu informatycznego pozwala menedżerowi śledzić losy pracownika także po zakończeniu programu i kontrolować czy jego absolwenci faktycznie objęli stanowiska kluczowe dla organizacji – mówi Teresa Olszewska, prezes zarządu GAVDI Polska.
Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe pracowników >>
REKLAMA
W procesach zarządzania talentami niezwykle ważne jest odpowiadanie na potrzeby szkoleniowe kadr. Narzędzia IT umożliwiają ich sprawniejszą analizę. Dokonuje się ona bezpośrednio w systemie, do którego menedżer wprowadza informacje o potrzebach szkoleniowych wyrażonych przez pracowników podczas ocen okresowych. Dzięki temu możliwe jest dużo sprawniejsze wygenerowanie zbiorczej informacji o potrzebach szkoleniowych i zarazem szybsza reakcja na oczekiwania kadr.
Oprogramowanie do zarządzania talentami umożliwia menedżerom bieżący wgląd do dokładnych opisów stanowisk i informacji o konkretnym pracowniku. Pozwala to porównać na ile kompetencje danej osoby odpowiadają wymaganiom niezbędnym na określonym stanowisku, a więc na ile jest ona w stanie realizować wyznaczone jej zadania. Jeżeli wynik takiej analizy wykazuje braki kompetencyjne, menedżer ma do swojej dyspozycji narzędzia wspomagające planowanie i realizowanie rozwoju pracownika w pożądanym kierunku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat