REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Spory zbiorowe, Konflikty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowoczesne wyzwania w zakresie zarządzania konfliktami w miejscu pracy

Środowisko pracy, ze względu na różnorodność jednostek pracujących w jednym miejscu, może stwarzać różne sytuacje konfliktowe. Konflikty te, jeśli nie są skutecznie zarządzane, mogą prowadzić do obniżenia morale pracowników, spadku produktywności oraz utraty wartościowego personelu. W obliczu dynamicznych zmian w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi i rozwoju technologicznego, pojawiają się nowoczesne wyzwania, którym menedżerowie muszą sprostać. 

Opublikowano projekt ustawy o sporach zbiorowych pracy

Określenie czasu trwania sporu zbiorowego, wprowadzenie tzw. mediacji prewencyjnej oraz obowiązek zawiązania koalicji związków w trwającym sporze - zakłada opublikowany w czwartek, na stronie Rządowego Centrum Legislacji, projekt ustawy o sporach zbiorowych pracy.

Spory zbiorowe – co się zmieni?

Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.

Rozliczanie wynagrodzeń pracowników za czas strajku

Pracownikom nie przysługuje wynagrodzenie za czas udziału w strajku. Także działacze związkowi, którzy zostali zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy w związku z pełnioną funkcją, nie zachowują prawa do wynagrodzenia za czas akcji strajkowej. Wynagrodzenie przysługuje natomiast pracownikom, którzy nie uczestniczą w strajku, nawet jeśli faktycznie nie będą świadczyć pracy.

Spory zbiorowe pracy – trwają prace nad nowelizacją ustawy

Spory zbiorowe pracy są przedmiotem opracowywania nowych regulacji przez MRiPS. Dotyczą m.in. określenia czasu trwania sporu zbiorowego, wprowadzenie tzw. mediacji prewencyjnej oraz obowiązek zawiązania koalicji związków w trwającym sporze - takie m.in. rozwiązania zakłada projekt ustawy o sporach zbiorowych pracy przygotowany przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

Liczne absencje kontrolerów ruchu lotniczego

Lotnisko Chopina w Warszawie zmaga się z licznymi absencjami kontrolerów ruchu lotniczego. Trwają rozmowy PAŻP i ZZKRL w związku z trwającym sporem zbiorowym. Wypracowano roboczą wersję porozumienia.

Negocjacje wynagrodzeń w PAŻP

Trwają negocjacje wynagrodzeń w PAŻP. 170 na 208 kontrolerów obszaru i zbliżania jest w trakcie okresu wypowiedzenia.

Prawo do poglądów o wojnie, ale nie w pracy?

Czy prawo do wyrażania poglądów politycznych o wojnie nie obowiązuje w pracy? Pracodawcy muszą rozwiązywać konflikty między pracownikami wybuchające na tle wojny w Ukrainie. Kiedy poglądy polityczne mogą doprowadzić do rozwiązania umowy o pracę?

Brak kontrolerów ruchu lotniczego spowoduje paraliż

Brak kontrolerów ruchu lotniczego spowoduje paraliż w ruchu lotniczym cargo nad Polską. Ponad 82% pracowników (ACC i APP Warszawa) rozwiązało umowy o pracę. Jaki jest postulat ZZKRL?

Dwa związki zawodowe przeciwko polityce p.o. Prezesa PAŻP

Dwa związki zawodowe występują przeciwko polityce p.o. Prezesa PAŻP - ZZKRL oraz ZZPSRL. Jako przyczynę sporu zbiorowego podają złą organizację pracy i błędy zarządcze, a nie nowy regulamin wynagradzania. Zmiany organizacyjne miałyby nastąpić bez wymaganych przepisami analiz bezpieczeństwa.

Spór PAŻP ze związkowcami - zawiadomienie prokuratury

Spór PAŻP ze związkowcami przybiera na sile. PAŻP zawiadomiła prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez przedstawicieli ZZKRL. Zdaniem PAŻP "niedopuszczalne jest wykorzystywanie kwestii bezpieczeństwa w walce o utrzymanie przywilejów finansowych".

Bezpieczeństwo w ruchu lotniczym zagrożone - spór zbiorowy

Bezpieczeństwo w ruchu lotniczym jest zagrożone. Trwa spór zbiorowy pomiędzy PAŻP i Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego. PAŻP wprowadzając nowy regulamin wynagradzania, przyczynia się do licznych zwolnień kontrolerów. Oto oficjalne oświadczenie ZZKRL.

PAŻP 2022 - spór o wynagrodzenia

PAŻP w 2022 roku wdraża nowy regulamin wynagradzania. Nie zgadza się z nim 167 kontrolerów ruchu lotniczego. Trwa spór o wynagrodzenia.

Wynagrodzenia kontrolerów ruchu lotniczego - zmiany 2022

Wynagrodzenia kontrolerów ruchu lotniczego ulegają zmianom w 2022 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadza nowy regulamin wynagradzania. Część kontrolerów nie zgadza się na obniżkę wynagrodzeń. Trwa spór zbiorowy.

Pielęgniarki i położne wszczynają spory zbiorowe

Spory zbiorowe na skalę całego kraju zapowiedziały pielęgniarki i położne. Żądają: publikacji ustawy, która przyznaje im 100% dodatku covidowego, zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, godnego traktowania przez kadrę kierowniczą oraz utrzymania zagwarantowanego poziomu wynagrodzeń. Od kiedy będą naliczane wyższe wynagrodzenia dla medyków skierowanych do pracy z COVID-19 przez wojewodów?

Wynagrodzenie pracownika w czasie strajku

Udział w strajku jest dobrowolny,co oznacza, że różnie kształtuje się sytuacja osób biorących w nim udział i tych nieuczestniczących. Jak zatem wygląda kwestia wypłaty wynagrodzeń w czasie strajku?

Wynagrodzenie za czas strajku ostrzegawczego

Strajk ostrzegawczy może zostać zorganizowany wyłącznie w określonych sytuacjach. Czy w przypadku uczestnictwa pracownika w strajku ostrzegawczym przysługuje mu wynagrodzenie za ten czas?

Kiedy może być zorganizowany strajk ostrzegawczy?

Strajk ostrzegawczy polega na krótkotrwałym powstrzymaniu się pracowników od wykonywania pracy, nie dłużej niż 2 godziny. Może być zorganizowany wyłącznie w określonych sytuacjach.

Strajk głodowy jako akcja protestacyjna

Prowadzenie akcji protestacyjnych w formie głodówki nie jest prawnie dopuszczalną formą rozwiązywania sporu zbiorowego. Taka forma zagraża bowiem życiu i zdrowiu pracowników, którzy ją prowadzą.

Sposoby rozwiązania sporu zbiorowego

Spór zbiorowy może dotyczyć np. warunków pracy, płacy, świadczeń socjalnych czy praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup zawo­dowych osób, którym przysługuje prawo zrzesza­nia się. Strony sporu zbiorowego w celu jego rozwiązania mogą prowadzić rokowania lub mediacje i arbitraż.

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Konflikty w miejscu pracy zagrażają prawidłowemu funkcjonowaniu zakładu pracy, co może przełożyć się na zmniejszenie efektywności pracy zespołu. Wydaje się jednak, że są nieuniknione. Gdy się już pojawią, warto wiedzieć jak je rozwiązywać.

Warunki pracy jako przedmiot sporu zbiorowego

Przedmiotem sporu zbiorowego mogą być m.in. warunki pracy. Zalicza się do nich warunki o charakterze socjalnym, technicznym lub organizacyjnym związane bezpośrednio z miejscem wykonywania pracy.

Konflikt w pracy

Konflikt w pracy może polegać na sporze pomiędzy pracownikiem i pracodawcą albo pomiędzy pracownikami. Jeden i drugi rodzaj nieporozumienia negatywnie wpływa na pracę i ocenę pracodawcy. Jak utrzymywać dobre relacje w zakładzie pracy?

Odpowiedzialność uczestników nielegalnego strajku

Strajk jest jednym ze sposobów rozstrzygania sporów zbiorowych powstałych pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Aby był legalny, musi spełniać warunki określone w przepisach prawa. Kiedy strajk jest legalny i jaka jest odpowiedzialność uczestników nielegalnego strajku?

Mediacje w sporach zbiorowych

Mediacje w sporach zbiorowych stanowią etap konieczny do przeprowadzenia po rokowaniach, a przed podjęciem akcji strajkowej. Mediacje prowadzi mediator. Kto może być mediatorem? Ile czasu trwa postępowanie mediacyjne?

Referendum strajkowe w czasie mediacji

Czy referendum strajkowe można organizować jeszcze w czasie mediacji? Zgodnie z przepisami dopiero nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.

Arbitraż społeczny

Arbitraż społeczny to inaczej rozjemstwo. Stanowi alternatywę strajku. Reguluje go ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Arbitraż społeczny ma charakter dobrowolny.

Strajki i protesty

Strajk polega na zbiorowym powstrzymaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporu dotyczącego praw i  interesów w postaci warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.

Spory zbiorowe – mediacje

Spory zbiorowe wszczynają podmioty reprezentujące interesy pracownicze. Następnie pracodawcy niezwłocznie podejmują rokowania. W przypadku braku zawarcia porozumienia przeprowadza się mediacje.

Spór zbiorowy - wszczęcie

Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą może dotyczyć warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników. Kiedy następuje jego wszczęcie?

Strajk ostrzegawczy a wynagrodzenie

Prawo do wynagrodzenia nie przysługuje pracownikowi biorącemu udział w strajku. Zachowuje on jednak świadczenia z ubezpieczenia społecznego i inne uprawnienia wynikające ze stosunku pracy. Czy dotyczy to także strajku ostrzegawczego?

Spór zbiorowy nie dla spraw indywidualnych

Spór zbiorowy pracy pozwala pracownikom na dochodzenie spraw właściwych dla ich zbiorowości. Niedopuszczalny jest spór zbiorowy dotyczący spraw indywidualnych pracownika.

Kiedy strajk jest nielegalny

Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć warunków pracy, płacy lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych (art. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych – DzU z 1991 r. nr 55, poz. 236 ze zm.; zwanej dalej ustawą).

W jaki sposób wyrażać swoje uczucia, szanując prawa i uczucia innych

W firmie, z którą współpracuję, ostatnio wybuchł konflikt między asystentkami, gdyż jedna z nich odmówiła pomocy drugiej, gdy ta, dość nachalnie i bezpośrednio, zażądała pomocy przy wykonaniu zleconego jej zadania. Jak się okazało, sytuacja ta powtarzała się co jakiś czas. Jednak nikt nie potrafił pomóc dziewczynom, a i one nie wiedziały, jak problem rozwiązać. Co robić i jak, by umiejętnie odmówić i nikogo przy tym nie urazić? Jak reagować, co mówić, by wyznaczać i egzekwować swoje granice?

Spór ze związkiem zawodowym

Konflikt między pracodawcą a związkiem zawodowym może zostać rozwiązany za pomocą reguł określonych w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Jednak ich stosowanie wiąże się dla pracodawcy z pewnym ryzykiem, np. możliwością rozpoczęcia strajku przez związek zawodowy.

Spór zbiorowy ze związkiem zawodowym

Rola komunikatu i skutki źle podanych informacji, które mogą wywołać kryzys

W czasie kryzysu najczęstszy komunikat w wielu przedsiębiorstwach dotyczy zaciskania pasa. Najważniejsze jest jednak to, co pracownik przez to zrozumie. I tu pojawia się kluczowa rola komunikatu, do którego należy się przygotować, mając na względzie wiele aspektów – od zaplanowanych strategii ratunkowych, przez przewidywanie ludzkich zachowań aż po koncepcje motywowania. Najgroźniejsze jest widmo niedomówień.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Spór z pracownikiem: zawarcie ugody czy droga sądowa?

Pracownik i pracodawca, między którymi zaistniał spór, powinni dążyć do jego polubownego rozwiązania. Jeśli jednak nie jest to możliwe, stronom pozostaje droga sądowa. Przed wstąpieniem na ścieżkę procesową warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, by móc dochodzić swoich praw przed sądem pracy, a także kto i w jakim zakresie może reprezentować stronę w postępowaniu.

Kompetencje osobiste mediatora w organizacji

Kiedy w firmie pojawiają się kłopoty związane z konfliktem, zarówno jego strony, jak i obserwatorzy odczuwają bezradność. W naturalnym odruchu szukają kogoś silnego i dojrzałego, kto pomoże im rozwiązać tę sytuację. Jakie cechy osobiste powinien posiadać mediator, aby sprostać tak dużym oczekiwaniom?

Mediacje jako narzędzie wspierania zmiany w organizacji

W sytuacjach zmian w firmie o konflikt bardzo łatwo. Kto jest za niego odpowiedzialny? Liderzy? Zespół? Prezes? Na żadne z tych pytań nie można odpowiedzieć twierdząco. Konflikt jest nieuniknioną częścią rozwoju firmy, za jego pojawienie się odpowiedzialne jest życie i kreatywność. Warto jednak wyczuć moment, kiedy sprawy nazbyt się komplikują i zagrażają temu rozwojowi.

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Kim jest mediator i jaka jest jego rola w rozwiązywaniu konfliktów?

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

Jak zwiększyć efektywność pracowników?

Jestem szefem HR w firmie zatrudniającej ponad 380 osób. Prezes postawił mi zadanie: opracowanie działań w celu zwiększenia efektywności naszych pracowników. Przechodzili oni w ostatnich latach cykl szkoleń z obszaru zarządzania sobą w czasie i organizacji pracy własnej. Kadra kierownicza brała udział w szkoleniach z zarządzania projektami, komunikacji, delegowania. Efekt jest taki, jaki jest. Dlatego zastanawiam się nad tym, co ma wpływ na efektywność osobistą. Co można jeszcze zrobić w tej sytuacji, w jakiej jestem?

Rejestrowanie układów zbiorowych

Układy zakładowe i ponadzakładowe podlegają wpisowi do rejestrów prowadzonych przez właściwego okręgowego inspektora pracy i ministra właściwego do spraw pracy.

Czy pracownik ma prawo do wynagrodzenia za czas strajku

Za czas prowadzenia strajku, jeśli pracownik w tym czasie nie wykonywał pracy, nie przysługuje wynagrodzenie. W miesiącu, w którym była podjęta i prowadzona akcja strajkowa, pracodawca ma prawo obniżyć wynagrodzenie pracownika za czas trwania tejże akcji.

Bolączka europejskich pracowników

HRM bez doradztwa?

„Jak to możliwe, że wam się udało bez pomocy konsultingu wdrożyć taki duży system?” – słyszymy nieraz pełne podziwu pytania kierowane do dyrektorów personalnych występujących podczas kongresów. Słyszymy też nieraz pełne zazdrości westchnienia: „inni to mają dobrze, bo zarząd nie skąpi na doradców zewnętrznych, a my to musimy wszystko robić sami”.

REKLAMA