Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Referencje

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Referencje po zakończeniu pracy

Referencje pozwalają na zarekomendowanie pracownika u przyszłego pracodawcy. Stanowią one kartę przetargową i pomagają wyróżnić się z tłumu. Jak poprosić szefa o referencje?

Rekrutowany rekruter

Jak wygląda dzisiaj dział personalny i jaka jest jego rola? Na jakiego rodzaju stanowiska z tego obszaru jest największe zapotrzebowanie i co może zyskać organizacja, zatrudniając odpowiednią osobę?

Wady i zalety referencji w procesie selekcji pracowników

Referencje służą sprawdzeniu tego, co na temat kandydata mają do powiedzenia osoby, z którymi współpracował. Zasada działania referencji wydaje się prosta, jednak zarówno kandydaci, jak i firmy mają swoje obawy co do pożytku wynikającego z ich użycia. Ci pierwsi obawiają się wpływu, jaki weryfikacja referencji może mieć na ich życie zawodowe, ci drudzy natomiast nie zawsze są przekonani co do wiarygodności uzyskanych informacji. Czy w takim razie możemy zaufać referencjom?

Jak korzystać z portali społecznościowych w rekrutacji?

Jestem menedżerem ds. rekrutacji w firmie produkcyjnej. Ostatnio, rekrutując na wyższe stanowiska, postanowiłam skorzystać z portali społecznościowych. Mam jednak pewne wątpliwości dotyczące tego źródła. Czy wypada „zaczepiać” i namawiać do zmiany pracy osoby z konkurencji? Jak to jest postrzegane przez kandydatów? Czy informacje przedstawiane w takim portalu są prawdziwe? W jaki sposób oceniać przedstawione przez kandydatów informacje na swój temat?

Jak obniżyć koszty rekrutacji w trudnych czasach?

Prowadzę przedstawicielstwo zagranicznego koncernu z branży poligraficznej. Do tej pory w firmie zatrudnionych było pięć osób, z czego w zespole sprzedaży było dwóch handlowców. Na ostatnim spotkaniu w centrali przedstawiono mi plan ekspansji zakładający m.in. rozwój sił sprzedaży. W ciągu dwóch miesięcy muszę zatrudnić 14 przedstawicieli handlowych zlokalizowanych w całej Polsce. Problemem dla mnie są nie tylko ograniczenia finansowe, lecz także brak specjalisty ds. rekrutacji i ograniczona ilość czasu, którym dysponuję.

Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Jestem menedżerem HR z kilkuletnim doświadczeniem. Ostatnio wiele słyszy się na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Bardzo interesują mnie nowe możliwości dotarcia do kandydatów, szczególnie z obszaru sprzedaży i IT. Czy serwisy społecznościowe rzeczywiście są efektywnym kanałem rekrutacji? Czy mogą być stosowane zamiennie z portalami pracy, czy może powinny być traktowane tylko jako ich uzupełnienie? W jaki sposób najlepiej wykorzystać social media do poszukiwania pracowników?

Jak sprawdzać referencje i jak ich udzielać?

Rozwiązania on-line wsparciem w rekrutacji i systemowym zarządzaniu talentami

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

W eurobanku zdecydowano się w 2008 roku na zbudowanie nowej strategii wizerunkowej, której celem było pokazanie firmy od środka, jej pracowników, miejsc pracy oraz przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca w charakterze doradcy klienta. Do kampanii zaangażowano samych pracowników.

Ocena warunków pracy przez kobiety

Rekrutacja pracowników - jak powinno wyglądać CV absolwenta

Nie jest sztuką napisać CV mając wiele lat doświadczenia i kilka sukcesów na swoim koncie. Problem pojawia się wtedy, gdy dopiero stawiamy pierwsze kroki na ścieżce zawodowej. O tym, jak powinien wyglądać profesjonalnie przygotowany życiorys, doradza absolwentom Piotr Dziedzic z  firmy doradztwa personalnego Page Personnel.

Na blogu i przy kawie czyli kształtowanie wizerunku firmy konsultingowej – opis praktyki

W dziedzinie employer brandingu w PricewaterhouseCoopers w ciągu ostatniego roku zaszło kilka znaczących zmian. Firma postanowiła bardziej zacieśnić więzi z kandydatami, którzy przeszli selekcję, wprowadziła nowe elementy w komunikacji wewnętrznej z aktualnymi pracownikami, a dla potencjalnych kandydatów przygotowała film na YouTube, blog firmowy i nowe narzędzie Wirtualny Tydzień Pracy.

Kariera z przeglądarki

Dziś tylko kilka środowisk zawodowych naprawdę docenia wielowymiarowość i wielokontekstowość internetu. Z siecią najbardziej zaprzyjaźnieni są pracownicy marketingu i public relations, branża IT oraz dziennikarze. Tam obecność w życiu społeczności internetowej jest wręcz koniecznością. To przejaw profesjonalizmu i dbania o karierę, lecz także pole wymiany poglądów, sposób na pokazanie się innym i na wyróżnienie się. Stąd wzięła się popularność takich serwisów, jak LinkedIn czy GoldenLine. Jeśli szukasz innych osób z branży, chcesz podzielić się doświadczeniem, właśnie tam znajdziesz ludzi, na których najbardziej ci zależy.

Złapani w sieci

Zgodnie z najnowszym raportem firmy KPMG „Migracja pracowników - szansa czy zagrożenie” tylko 6 proc. firm uważa, że nie dotyczy ich problem niedoboru pracowników. W tej sytuacji działy rekrutacji sięgają po nowe narzędzia pozyskiwania kandydatów i ulepszają tradycyjnie stosowane kanały rekrutacji. Jednocześnie nadal nie wszyscy potrafią w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w stronach internetowych poświęconych karierze i uczynić z nich prawdziwe centrum rekrutacyjne.

Pracownicy wcielają się w rolę klientów

Polskie firmy, wzorem amerykańskich, zaczynają organizować pracownikom tzw. wcieleniówki. Za oceanem, np. pracownicy Harley-Davidson, kupują i serwisują motory na tych samych zasadach jak zwykli klienci.

Czy przeprowadzanie rekrutacji w lecie jest dobrym pomysłem?

W czerwcu rozstaliśmy się z jednym z naszych pracowników. W firmie nie znaleźliśmy odpowiedniego kandydata na jego miejsce. Zorganizowaliśmy więc rekrutację zewnętrzną. Jej rezultaty bardzo nas zaskoczyły. Warunki, które zaoferowaliśmy, były atrakcyjne, jednak na ofertę odpowiedziało znacznie mniej osób niż się spodziewaliśmy. Dodatkowo wielu z nich wydawało się nie podchodzić do sprawy poważnie i profesjonalnie. Czy popełniliśmy błąd, rekrutując w wakacje?

Head hunterzy szukają tylko specjalistów

Menedżerowie oraz specjaliści z nietypowymi umiejętnościami to pracownicy, których najczęściej szukają firmy head- hunterskie. Polacy chętnie zmieniają pracę, ale coraz rzadziej godzą się na zatrudnienie za granicą.

Rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna?

Gdy pojawia się w firmie konieczność obsadzenia wyższego stanowiska, niektóre organizacje wybierają kandydata spośród osób już zatrudnionych. Inne chętniej widziałyby u siebie osobę nową, pozyskaną z zewnątrz. Co przemawia za pierwszym, a co za drugim sposobem rekrutacji?

W firmach brakuje przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników fizycznych

Kłopoty pracodawców ze znalezieniem specjalistów spowodowane są nie tylko wyjazdem wielu z nich do pracy za granicą, ale wynikają przede wszystkim z niedopasowanego systemu edukacji do potrzeb rynku pracy.

Trzeba znać nie tylko język, ale i firmę

Coraz częściej rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami do pracy prowadzone są po angielsku. Nie dotyczy to tylko firm zagranicznych, ale również polskich. Sama znajomość języka jednak nie wystarczy, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcy.

Firma zatrudniająca studenta ponosi niższe koszty

Pracodawcy szukają pracowników nie tylko przez ogłoszenia, ale także na uczelniach wyższych. Studenci mogą okazać się dobrymi pracownikami, za których nie trzeba opłacać składek do ZUS.

Poliglota na wagę złota

Bardzo dobra, a coraz częściej biegła znajomość języków obcych to jedno z podstawowych kryteriów w procesie rekrutacji. Na ile znajomość języka angielskiego wśród Polaków jest adekwatna do wymagań rynku pracy? Czy pracownik posługujący się biegle ogólnym językiem obcym przygotuje dla nas umowę lub poprowadzi negocjacje?

Jak i gdzie szukać atrakcyjnych i aktualnych ofert pracodawców

Specjaliści od rekrutacji twierdzą, że w Polsce od ponad roku jest rynek pracownika. To jest najlepszy moment na znalezienie lepszej, ciekawszej pracy. Ważne jest jednak, aby szukać jej systematycznie i w różnych miejscach: agencjach pośrednictwach pracy, portalach rekrutacyjnych i branżowych.

Jak ułożyć dobry test

Specjaliści HR, podobnie jak nauczyciele w szkołach, wykładowcy na uczelniach i egzaminatorzy w ośrodkach szkoleniowych, wiedzą, że test jest przydatny tylko do ściśle określonych celów. Źle zredagowany test, nieprawidłowo oceniony, niespójny z celami, którym służy, może przynieść więcej szkody niż pożytku. W procesach rekrutacji pracowników zły test nie tylko uniemożliwi znalezienie odpowiednich ludzi do pracy, ale i zaszkodzi wizerunkowi firmy.

Pracodawcy chętniej stosują legalne formy zatrudnienia

Rozpoczynając rekrutację pracowników na Ukrainie, firmy doradztwa personalnego skupiały się na pracownikach sezonowych i budowlanych. Obecnie rekrutują fachowców z różnych dziedzin, od kelnerów do informatyków.

Kandydat pod lupą

Assessment centre to coraz bardziej popularny system oceny kompetencji kandydatów do pracy. Używa się już polskich określeń tego procesu - centrum oceny lub bardziej trafnie ocena zintegrowana. Wiele firm stosuje AC również wobec zatrudnionych pracowników w celach zaplanowania ścieżki ich dalszego rozwoju w strukturach organizacji i związanego z tym określenia potrzeb rozwojowych. Wówczas, ze względu na zmianę celu, metodę nazywamy development centre.

Od rekrutacji do kalkulacji

Rozmowa z Robertem Żelewskim, prezesem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, dyrektorem zarządzającym ds. HR w Animex Sp. z o.o., członkiem Rady Programowej „Personelu i Zarządzania”

Równość płci

Obecna sytuacja na rynku pracy sprawia, że skuteczna rekrutacja staje się jednym z kluczowych zagadnień polityki personalnej. Jak powinien postępować pracodawca podczas naboru kandydatów i na co ma zwrócić uwagę, aby wybrać najlepszego specjalistę i nie zostać posądzonym np. o dyskryminację?

Kandydat zidentyfikowany

Zmieniający się rynek pracy, który obecnie należy do kandydatów, powoduje, że proces rekrutacji nie należy do łatwych. Pracodawca dodatkowo musi zwracać szczególną uwagę na wymogi prawne podczas naboru pracowników, a zwłaszcza dotyczące danych osobowych i ich ochrony.

W jaki sposób odbudować zespół sprzedaży

PROBLEM Jestem szefem zespołu sprzedaży. Niestety, ostatnio kilku handlowców odeszło do konkurencji. Muszę zatem odbudować dział. Na co szczególnie mam zwrócić uwagę, aby zespół tym razem przetrwał dłużej?

Najtańszy jest pracownik z internetowej sieci

Internetowa platforma Intauz umożliwia pracodawcom bezkosztową rekrutację pracowników, a szukającym pracy szybsze jej znalezienie.

Czy w ogłoszeniu można określić płeć kandydata do pracy

PYTANIE Od kilku miesięcy poszukuję pracy. Znalazłem ogłoszenie na stanowisko recepcjonistki. Spełniałem wszystkie kryteria poza płcią. Mimo to postanowiłem przesłać swoje CV i list motywacyjny. Niestety, nie zostałem nawet zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Osoba zajmująca się rekrutacją w tej firmie powiedziała mi, że na stanowisko recepcjonistki poszukiwane są wyłącznie kobiety. Czy treść ogłoszenia prasowego jednoznacznie preferującego płeć nie jest przejawem dyskryminacji?

Czy staż pracy może być kryterium różnicowania świadczeń ze stosunku pracy

W praktyce dość powszechnie uważa się, że dłuższy staż pracy danego pracownika uzasadnia korzystniejsze kształtowanie warunków pracy. Zdarza się jednak także, że nowo przyjmowani pracownicy kuszeni są warunkami korzystniejszymi od pracowników już zatrudnionych ze względu na aktualną sytuację na rynku pracy. Czy takie działanie pracodawców nie jest przejawem dyskryminacji?

Rekrutacja on-line

Ułatwienie dostępu do odpowiednich miejsc pracy, możliwość dopasowania własnych kwalifikacji do oczekiwań pracodawcy, zmniejszenie ryzyka pozbawienia miejsca pracy to największe korzyści z zastosowania nowoczesnych narzędzi informatycznych. Dzięki nim wielu Polaków przebywających za granicą będzie miało szansę na znalezienie zatrudnienia w kraju.

W umowach można domagać się dłuższego urlopu, a nawet pokrycia kosztów ochrony

Przeżywamy dzisiaj prawdziwy renesans swobody umów, również tych pracowniczych. Wolno wszystko, co nie jest wyraźnie zabronione, zaś granice tego, co wolno, są określone bardzo daleko.

Internetowa Aukcja Zleceń jako nowoczesna forma pracy

Praca na podstawie umowy o pracę może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W ten sam sposób mogą być świadczone usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Czy pracodawca może telefonicznie zasięgnąć opinii o pracowniku u poprzedniego pracodawcy

PROBLEM
Chcemy zatrudnić pracownika. Jedyne, co nam przedstawił, to świadectwo pracy z poprzedniego zakładu pracy. Ze świadectwa wiemy, że z poprzednim pracodawcą rozstał się za porozumieniem stron. Pracownik nie przedłożył nam żadnych referencji, opinii, więc nie wiemy, jak układała mu się współpraca w poprzedniej firmie. Czy możemy zatelefonować do poprzedniego zakładu pracy, aby zapytać, jakim był pracownikiem? Chcemy wiedzieć, czy należycie wywiązywał się ze swoich obowiązków i czy nie był konfliktowym pracownikiem. Czy dzwoniąc do poprzedniego zakładu pracy nie naruszymy prawa?

Potrzebne strategie na chude czasy

Zarządy firm muszą sobie odpowiedzieć na pytanie - co mogą zrobić, aby przyciągnąć ludzi do pracy i ich zatrzymać. Zmiana sytuacji na rynku pracy wymusza zmianę myślenia o przyszłości swoich firm.

Pracodawcy muszą bardziej aktywnie poszukiwać nowych pracowników

Warunki na rynku pracy dyktują dziś pracownicy, o których trzeba często toczyć walkę z konkurencją. Pracodawcy muszą stosować coraz bardziej niestandardowe metody rekrutacji.

Jobsharing - nowa forma zatrudnienia

Jobsharing to nowa, nieuregulowana jeszcze wprost w Kodeksie pracy forma zatrudnienia. Umożliwia wykonywanie pracy na jednym stanowisku przez kilku pracowników.

Kultura przyciąga najlepszych

Gdzie szukać najbardziej wartościowych pracowników? Jak ich pozyskać, jak nimi kierować? Co robić, aby mogli się rozwijać? Jakich używać metod, by zatrzymać utalentowanych ludzi w firmie? Te zagadnienia były tematem konferencji „Magia rozwoju talentów”.

Assessment center - zintegrowany sprawdzian kompetencji

Badanie metodą ośrodka oceny (assessment center, w skrócie: AC) – zwane też oceną zintegrowaną – może mieć cel rozwojowy lub selekcyjny. W opisanym obok przypadku dokonano AC selekcyjnego, aby zatrudnić optymalnego kandydata na stanowisko.

Od czego zależy trafność oceny potencjału zawodowego kandydata

PROBLEM Jako firma planująca zatrudnienie większej ilości osób na stanowiska związane z obsługą klienta, chcielibyśmy zbadać potencjał zawodowy nowych kandydatów. Co zrobić, żeby nasze badanie było trafne?

Omnibus czy gwiazda

Konsekwencje źle przeprowadzonej rekrutacji, a co za tym idzie nieprawidłowego doboru pracowników, mogą być odczuwane latami. Niestety zbyt często podczas rozmowy kwalifikacyjnej osoby prowadzące rekrutację zawierzają swojej intuicji zamiast wykorzystać bardziej obiektywną metodę doboru kandydatów. Narzędziem, które może stać się niezwykle przydatne podczas rekrutacji jest odpowiednio zastosowana reguła decyzyjna.

Czekając na kometę

Firma nie stworzy przewagi konkurencyjnej działając w ten sam sposób, co inne organizacje. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na jakość procesu obsady stanowiska, nie tylko z punktu widzenia ponoszonych kosztów, ale także możliwości realizacji celów biznesowych. Jak przeprowadzić rekrutację i selekcję pracowników, aby nie ponieść zbędnych wydatków i nie stracić renomy na rynku pracy?

Łowcy głów w galerii sztuki

Zdaniem Daniela H. Pinka, autora książki „Naród ludzi wolnych”, absolwenci akademii sztuk pięknych stają się najbardziej poszukiwanymi osobami na amerykańskim rynku pracy. Co ciekawe, nie chodzi o angaż w galerii, muzeum lub agencji reklamowej, ale o najwyższe stanowiska menedżerskie w międzynarodowych korporacjach. Czy oznacza to, że headhunterzy polując na mistrzów zarządzania będą odwiedzali akademie medyczne, pracownie malarskie bądź studia nagraniowe?