Kategorie

Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Monika Samojlik
Jestem menedżerem HR z kilkuletnim doświadczeniem. Ostatnio wiele słyszy się na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Bardzo interesują mnie nowe możliwości dotarcia do kandydatów, szczególnie z obszaru sprzedaży i IT. Czy serwisy społecznościowe rzeczywiście są efektywnym kanałem rekrutacji? Czy mogą być stosowane zamiennie z portalami pracy, czy może powinny być traktowane tylko jako ich uzupełnienie? W jaki sposób najlepiej wykorzystać social media do poszukiwania pracowników?
Reklama

Obecnie rzeczywiście bardzo dużo mówi się o rekrutacji w mediach społecznościowych. Dlaczego? Po pierwsze, jest to nowy kanał komunikacji, który pozwala dotrzeć do kandydatów pasywnych, których nie znajdziemy na portalach pracy, ale którzy są otwarci na możliwości zmiany pracy. Po drugie, umożliwia precyzyjne dotarcie wyłącznie do wybranych przez rekrutera kandydatów. Czas rekrutacji na dane stanowisko skraca się. W biznesowym serwisie społecznościowym typu GoldenLine, LinkedIn czy Profeo pracodawca otrzymuje precyzyjne narzędzia do wyszukiwania kandydatów, spełniających wymagania zawarte w ofercie pracy i kontaktuje się wyłącznie z osobami, które są najlepiej dopasowane do stanowiska. Rekruter nie traci czasu na preselekcję i przeglądanie setek CV, który poświęca rekrutując na tradycyjnych jobboardach.

Trzecią przyczyną rosnącej popularności serwisów społecznościowych wśród rekruterów są masowość i zasięg. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media w Polsce korzystają niemal wszyscy internauci – aż 99,3 proc. Z danych LinkedIn wynika, że około 60 proc. użytkowników internetu to kandydaci pasywni, otwarci na nowe propozycje od pracodawców. Daje to szerokie możliwości dla firm w pozyskaniu najlepszych talentów z rynku.

Portal pracy v. biznesowy serwis społecznościowy

Reklama

Główną techniczną różnicą pomiędzy tymi dwoma platformami jest sposób dotarcia do kandydatów. Social media pozwalają działać jak head hunter – za pomocą precyzyjnych narzędzi wyszukiwać ciekawych kandydatów, odpowiadających wymaganiom stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja i kontaktować się z nimi bezpośrednio z propozycją współpracy. Rekrutacja poprzez portale pracy jest bardziej pasywna. Po opublikowaniu ogłoszenia pozostaje czekać na spływ CV, aby zacząć właściwą pracę nad projektem. Prowadząc rekrutację w social media, przeznacza się największą ilość czasu na początku procesu, a nie jak na portalach pracy dopiero pod koniec emisji ogłoszenia. Jednak w tym drugim przypadku nie ma się wpływu na jakość otrzymanych CV.

Kolejną różnicą jest koszt pojedynczego procesu rekrutacyjnego i optymalizacja budżetu rekrutacyjnego. W celu otrzymania dostępu do platformy socialmediowej płacimy miesięczny abonament, w czasie którego możemy przeprowadzić nielimitowaną liczbę rekrutacji. Cena miesięcznego dostępu jest równa publikacji jednego ogłoszenia w portalu pracy, co znacznie zmniejsza nasze wydatki na rekrutację.

Razem czy osobno?

Na Zachodzie jest naturalne, że pracodawcy rekrutują równocześnie na portalu pracy i poprzez biznesowy serwis społecznościowy, ponieważ chcą zwiększyć zasięg rekrutacji i mieć dostęp do różnorodnych kandydatów. Obecnie 80 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych używa social media do rekrutacji. W Polsce, według badania Pracuj.pl „Wyzwania HR w 2012 roku”, odsetek ten na razie wynosi 30 proc. 22 proc. pracodawców uważa ten kanał za skuteczny, czyli zakończony zatrudnieniem kandydata.

To, czy dla danej firmy social media powinny być głównym źródłem pozyskiwania kandydatów, czy też uzupełnieniem rekrutacji na portalu pracy, zależy od specyfiki projektu rekrutacyjnego. Zazwyczaj te dwie platformy uzupełniają się nawzajem. Plusami rekrutacji poprzez portal pracy jest zasięg i duża liczba CV. Jeżeli z jednego ogłoszenia rekrutacyjnego chcemy obsadzić kilka stanowisk lub zależy nam na zwiększeniu wewnętrznej bazy kandydatów – na pewno więcej CV uzyskamy ogłaszając nabór w portalach pracy. Sprawdzi się on także w poszukiwaniu kandydatów na niższe lub niewyspecjalizowane stanowiska, a także w rekrutacji pracowników fizycznych. Musimy jednak liczyć się z dłuższym oczekiwaniem na spływ CV, średnio ok. 14 dni. W serwisie społecznościowym będzie to ok. 3 dni.


Zaletą rekrutacji za pośrednictwem biznesowych serwisów społecznościowych jest wyższa jakość aplikacji i skrócenie czasu procesu rekrutacyjnego. Rozpoczynając rekrutację w social media, z góry wiemy, czy znajdziemy w nich osoby spełniające wymagania stanowiska oraz ile jest ich w serwisie. Po prostu możemy sprawdzić tę informację w bazie profili i w wypadku zadowalającej liczby rozpocząć rekrutację. Na portalu pracy nie mamy takiej gwarancji, dopóki nie zakończymy rekrutacji. W związku z tym, że w serwisie społecznościowym odzywamy się wyłącznie do interesujących nas kandydatów, otrzymujemy kilka CV odpowiadających naszym wymaganiom i dzięki temu oszczędzamy czas na preselekcji.

W social media warto szukać osób od poziomu specjalisty wzwyż. Szczególnie sprawdza się rekrutacja kadry zarządzającej. Są one skuteczniejsze niż portale pracy również w rekrutacjach kandydatów do tzw. trudnych branż, czyli IT, sprzedaży i finansów. Te osoby są najczęściej poszukiwane przez pracodawców, dlatego nie szukają pracy aktywnie poprzez portale pracy, ale posiadają konta w biznesowych serwisach społecznościowych. Sukcesem kończą się także rekrutacje w branży marketing i PR oraz rekrutacje do domów mediowych, ponieważ osoby z tych branż najszybciej podążają za nowinkami w komunikacji.

Narzędzia do poszukiwania pracowników

Głównym narzędziem do poszukiwania pracowników w biznesowych serwisach społecznościowych jest wyszukiwarka kandydatów, za pomocą której rekruter może samodzielnie wytypować te profile użytkowników serwisu, którzy spełniają wymagania stanowiska. System przeszukuje wszystkie profile według określonych kryteriów, takich jak: poszukiwana fraza, nazwa firmy, branże, lokalizacja, uczelnia i poziom wykształcenia. Dzięki temu rekrutujący otrzymuje listę kandydatów precyzyjnie odpowiadających wymaganiom i może bezpośrednio przesłać im ofertę pracy na ich skrzynki w serwisie. Według danych GoldenLine, niemal połowa kandydatów odpowiada na ofertę pracy otrzymaną w ten sposób. Jeżeli rekruter często wyszukuje według powtarzających się kryteriów, może je zapisać dzięki funkcjonalności „zapamiętane wyszukiwania” i stosować za każdym razem przy kolejnych rekrutacjach.

Zaawansowana wyszukiwarka daje o wiele szersze możliwości związane z zarządzaniem procesem rekrutacji. Opcja „schowków” pozwala na zapisywanie i grupowanie kandydatów na przykład według stanowisk, dzięki czemu przy kolejnych rekrutacjach można skorzystać z już przygotowanej bazy interesujących osób. Przy każdym profilu użytkownika można dodawać notatki. Widoczna jest również historia przeprowadzonych z danym kandydatem konwersacji.

Ostatnią popularną wśród pracodawców funkcjonalnością jest opublikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego w listingu ofert oraz na profilu użytkownika. Osoby korzystające z danego portalu w listingu ofert od razu widzą ogłoszenia dopasowane do informacji z ich profilu: wykazanego doświadczenia, umiejętności językowych, poziomu stanowiska czy branży. Oferta może być dodatkowo publikowana bezpośrednio na profilu danej osoby i dopasowana do branży oraz lokalizacji, którą zaznaczyła w swoim profilu. Nie ma potrzeby jej odświeżania, ponieważ oferty rotują na profilu w trakcie trwania ich emisji.

Pracownik na Facebooku

W Polsce w tym momencie Facebook nie jest jeszcze skutecznym źródłem pozyskiwania kandydatów. Polscy użytkownicy nie wykorzystują go w celach biznesowych – nie pozostawiają w swoim profilu informacji dotyczących zatrudnienia. Dlatego rekruter musiałby poświęcić dużo czasu na śledzenie aktywności fanów firmy bądź innych profili tematycznie związanych z branżą, aby zorientować się w jego kompetencjach.

W tym serwisie przeprowadzane są nieliczne akcje rekrutacyjne oparte na targetowanych reklamach, jednak najczęściej są to stanowiska marketingowe związane z pracą w social media. Pracodawcy, którzy posiadają swój fanpage, mogą wzbogacić go o zakładkę z ofertami pracy, jednak warunkiem efektywności takiego działania jest stosowanie ciekawych, interaktywnych aplikacji oraz posiadanie dużej liczby fanów marki pracodawcy.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 - stanowisko PIP

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 są celowe i zasadne, lecz mają charakter dobrowolny. To oficjalne stanowisko PIP na temat szczepień pracowników.

    Pracownik niepełnosprawny - zwolnienie lekarskie, czas pracy

    Pracownik niepełnosprawny - jakie ma uprawnienia? Jakie są zasady przebywania na zwolnieniu lekarskim? Jaki jest wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego? Co z urlopem wypoczynkowym?

    5 korzyści z audytu wynagrodzeń

    Audyt wynagrodzeń przynosi liczne korzyści. Poniższy artykuł omawia 5 najważniejszych z nich.

    Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych

    Badania sanitarno-epidemiologiczne to dodatkowa weryfikacja zdrowotna wymagana do pracy, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Reforma rynku pracy w Polsce

    Reforma rynku pracy w Polsce jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Jakie zmiany zakłada nowy model polityki zatrudnienia?

    Zakaz noszenia hidżabu w miejscu pracy - wyrok TSUE

    Hidżab w miejscu pracy - pod pewnymi warunkami można wprowadzić zakaz noszenia hidżabu w pracy. Tak zdecydował TSUE w swoim wyroku. Krytykuje go Prezydent Turcji.

    Ile osób odbiera telefony służbowe na urlopie?

    Telefon służbowy na urlopie? Ile osób odbiera je podczas urlopowego wypoczynku?

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - czerwiec i II kwartał 2021

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - ile wyniosło w czerwcu i II kwartale 2021 r.? GUS podaje kwoty.

    Niedziela handlowa - sierpień 2021

    Niedziela handlowa - sierpień 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 1 sierpnia, 8 sierpnia, 15 sierpnia, 22 sierpnia lub 29 sierpnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

    Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

    Zapisanie nowego pracownika do PPK - 90 dni zatrudnienia

    Zapisanie nowego pracownika do PPK wymaga 90 dni zatrudnienia. Co wlicza się do tego okresu według ustawy o PPK?

    Praca podczas upałów – zalecenia PIP

    Praca podczas upałów - jakie są zalecenie PIP? Po pierwsze, pracodawca zapewnia zimne napoje. Po drugie, wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach pracy. PIP zaleca także skracanie czasu pracy.

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu w gastronomii - Niemcy

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu to rozwiązanie dla sektora gastronomii w Niemczech. Czy to pomoże na niedobory kadrowe?