REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy muszą bardziej aktywnie poszukiwać nowych pracowników

Joanna Kotzian
Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

REKLAMA

Warunki na rynku pracy dyktują dziś pracownicy, o których trzeba często toczyć walkę z konkurencją. Pracodawcy muszą stosować coraz bardziej niestandardowe metody rekrutacji.

Chociaż media stale informują o problemach z pozyskaniem pracowników, wzroście płac i emigracji zarobkowej, wielu pracodawców wciąż nie przyjmuje do wiadomości, że ostatnie dwa lata całkowicie zmieniły sytuację na polskim rynku pracy. Warunki dyktują dziś pracownicy, o których trzeba często toczyć walkę z konkurencją. I to nie tylko krajową, ale także z firmami irlandzkimi, brytyjskimi czy norweskimi, które kuszą polskich specjalistów atrakcyjnymi wynagrodzeniami. Korzystanie z tego samego repertuaru narzędzi rekrutacyjnych co trzy lata temu nie tylko nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ale naraża firmę na niepotrzebne koszty. Nieznajomość realiów rynku to grzech pierworodny pracodawców.

Narzędzia rekrutacji

Kiedyś w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne, bez względu na oferowane stanowisko, przychodziły setki CV. Pracodawcy poszukiwali narzędzi, które wsparłyby ich w procesie wyłaniania z tej masy najlepszych kandydatów. Dziś na ofertę, nawet niewymagającą unikalnych umiejętności, odpowiada kilka osób, i często nie ma wśród nich nikogo, kto spełniałby wymagania rekrutacyjne. Niektórzy pracodawcy ponawiają ogłoszenia, licząc, że w końcu zgłosi się jakiś zmotywowany i kompetentny kandydat. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podjęcie dodatkowych działań, które przyspieszą rekrutację i - w konsekwencji - obniżą jej koszty.

Repertuar narzędzi dotarcia musi być oczywiście dostosowany do grupy docelowej, jednak budując mediaplan, warto zwrócić uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, na rosnące znaczenie internetu w rekrutacji. Ogłoszenia prasowe przeglądają przede wszystkim osoby zmotywowane do zmiany pracy, ogłoszenia internetowe natomiast wszyscy, którzy kiedyś zarejestrowali się w serwisach rekrutacyjnych i zamówili powiadomienia o ofertach.

Dziś, najczęściej z ciekawości lub w ramach przemyślanej strategii monitorowania rynku, przeglądają oferty pracy i .... automatycznie wysyłają CV w odpowiedzi na te, które wydają się im szczególnie interesujące. Rośnie także popularność serwisów społecznościowych, które stają się codziennym narzędziem pracy head-huntera.

Jedną z najistotniejszych zmian, jakie obserwujemy w realizowanych procesach rekrutacyjnych, jest upowszechnienie się poszukiwań bezpośrednich. Kiedyś metoda ta wykorzystywana była tylko przy wysokich stanowiskach menedżerskich, dziś pomoc profesjonalnych łowców głów, którzy dokładnie zanalizują rynek i dotrą do najlepszych kandydatów, staje się często nieodzowna już na stanowiskach specjalistycznych.

Pracodawcy nie zawsze chcą przyjąć do wiadomości zmianę realiów rynkowych. Ich doświadczenia sprzed lat, gdy mogli przebierać w kandydatach, powodują, że trudno im się przestawić - oczekują, że zgłosi się ideał, który nie tylko będzie posiadał niezbędne kompetencje, ale także wykaże bardzo wysoki poziom motywacji do pracy i znakomicie wpisze się w kulturę organizacyjną firmy. To wszystko jest oczywiście ważne, ale w sytuacji znacznego deficytu specjalistów trzeba właściwie rozłożyć priorytety, no i mieć świadomość konsekwencji przedłużającej się rekrutacji. Czasami warto nieco podnieść wynagrodzenie lub obniżyć wymagania.

Polityka wynagrodzeń

Najlepsi kandydaci nie czekają dziś na oferty. Mają ich równocześnie kilka od różnych pracodawców. Dlatego niezwykle istotne jest, by nie przedłużać niepotrzebnie podejmowania decyzji o zatrudnieniu wybranej osoby. W przeciwnym wypadku, zniecierpliwiona, skorzysta z oferty innego pracodawcy, nawet jeśli nie jest ona wcale bardziej atrakcyjna.

Wprawdzie dynamika wynagrodzeń w ciągu ostatniego roku była w Polsce imponująca, ale wciąż wielu pracodawców przedstawia kandydatom ofertę, która ma się nijak do obecnych realiów rynkowych. Nie chodzi oczywiście o to, by pracodawcy rywalizowali ze sobą o kandydata wyłącznie wysokością wynagrodzenia, konieczne jest jednak takie kształtowanie polityki wynagrodzeń, by przyciągnąć do firmy odpowiednich kandydatów i utrzymać istniejący zespół.

Nawet jeśli atmosfera w firmie jest świetna, perspektywa uzyskania u innego pracodawcy wynagrodzenia wyższego o 30% skusi nawet najbardziej oddanego pracownika, nie mówiąc o kandydacie do pracy. Większość pracodawców ma świadomość wagi problemu, stąd rosnąca popularność raportów płacowych, które dostarczają wiarygodnych (pochodzących od firm z tej samej branży lub regionu) danych na temat oferty rynku. Pamiętajmy o tym, że także do kandydatów docierają z rynku dane o wynagrodzeniach, są zatem coraz bardziej świadomi wartości swoich kompetencji.

Bez względu na sytuację rynkową, kandydat do pracy powinien być traktowany podmiotowo i z szacunkiem. Wprawdzie coraz rzadziej zdarzają się na spotkaniach rekrutacyjnych pytania o planowanie rodziny, a pracodawcy są coraz bardziej świadomi tego, że odmówienie zatrudnienia ze względu na wiek czy płeć kandydata to przejaw dyskryminacji, wciąż jednak dość powszechne jest np. pozostawianie oferty kandydata bez odpowiedzi. Zdarzają się też sytuacje, gdy pracodawca zapomina powiadomić kandydata o zmianie terminu spotkania rekrutacyjnego. To wszystko wpływa na poziom zainteresowania kandydata ofertą i może zdecydować o jej odrzuceniu.

Wizerunek pracodawcy

Wielu pracodawców wciąż nie przywiązuje należytej wagi do kwestii wizerunku firmy, tymczasem na naszych oczach zaczyna się rozgrywać prawdziwa wojna o talenty. W wojnie tej wygrają firmy, które potrafią przekonać kandydatów, że ich oferta jest najbardziej atrakcyjna. I nie chodzi tu wyłącznie o kwestie finansowe, ale także o takie wartości, jak możliwości rozwoju, dobra atmosfera pracy, wysokie standardy prowadzenia biznesu.

Część pracodawców planuje na ten rok szerokie kampanie wizerunkowe. Przy ich organizacji warto jednak także przyjrzeć się poziomowi satysfakcji zespołu. Trudno wyobrazić sobie gorzej wydane pieniądze, niż w sytuacji, gdy w reklamach firma powtarza jak mantrę: jesteśmy najlepszym pracodawcą w branży, a tymczasem, jej pracownicy są źródłem całkowicie odmiennych opinii.

Joanna Kotzian, manager, Grupa HRK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA