Kategorie

Protokół powypadkowy

25 czerwca 2019 r. wejdzie w życie rozporządzenie określające nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Co z dotychczasowymi wzorami formularzy? Pobierz nowy wzór protokołu powypadkowego.
W okresie od dnia 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy. Ile wynoszą?
W I półroczu 2018 r. liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy wyniosła ponad 37 tys. osób. Na jakie świadczenia może liczyć osoba poszkodowana w wypadku przy pracy?
Od 1 kwietnia 2018 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy. Ile wynoszą i kto może otrzymać odszkodowanie z tego tytułu?
Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie, która w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznała stałego albo długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Jaka jest wysokość jednorazowego odszkodowania w okresie od dnia 1 kwietnia 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r.?
Pracownik, który uległ wypadkowi w drodze do lub z pracy, zobowiązany jest o tym fakcie poinformować pracodawcę niezwłocznie. Pracodawca uruchamia właściwą procedurę związaną z wypadkiem w drodze do lub z pracy.
Poszkodowanemu, który wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje jednorazowe odszkodowanie pieniężne. Jaka jest wysokość jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej w 2016 roku?
Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?
Wyjaśnienia poszkodowanego w postępowaniu powypadkowym powinny zostać wysłuchane przez zespół powypadkowy jeszcze przed sporządzeniem protokołu powypadkowego. Przedstawiamy wzór wyjaśnień poszkodowanego sporządzonych na piśmie.
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy sporządza się na wzorze określonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Dokument opracowuje zespół powypadkowy nie później niż w terminie 14 dni od uzyskania wiadomości o wypadku.
Protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, zwany jest inaczej protokołem powypadkowym. Jest to dokument sporządzany przez zespół powypadkowy, powołany przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności oraz czynników sprawczych wypadku. Umożliwia on uzyskanie świadczeń ubezpieczeniowych z tytułu wypadku przy pracy.
Protokół powypadkowy zawiera ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Sporządzenie protokołu ciąży na pracodawcy. Czy jest on uprawniony do samodzielnej zmiany treści protokołu powypadkowego?
Pracodawca ma obowiązek stworzenia protokołu powypadkowego. Roszczenie pracownika w tym przedmiocie nie ulega przedawnieniu jak inne roszczenia ze stosunku pracy z upływem 3 lat od dnia, w którym stają się wymagalne.
Pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, głównie umów zlecenie. Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek, któremu uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. Czy pracodawca ma obowiązek sporządzić protokół wypadku przy pracy czy kartę wypadku przy pracy?
Określony przez ustawodawcę 14-dniowy termin na sporządzenie protokołu powypadkowego ma charakter instrukcyjny. Uchybienie temu terminowi m.in. nie powoduje negatywnych skutków prawnych dla poszkodowanego.
Poszkodowanemu w wypadku przy pracy pracownikowi przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Jeżeli uwagi pracownika nie zostaną uwzględnione przez zespół, to może on odwołać się do sądu pracy.
Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Pracownik uległ ciężkiemu wypadkowi podczas pracy. Wypadek został uznany za wypadek przy pracy, ale poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zespołu powypadkowego. W jaki sposób pracownik może odwołać się od zapisów zawartych w protokole?
Od 7 grudnia br. obowiązuje nowy wzór statystycznej karty wypadku przy pracy "Z-KW Statystyczna Karta Wypadku".
Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP.
Pracownik supermarketu, niemający uprawnień ani upoważnienia pracodawcy do obsługi wózka widłowego, pod nieobecność kierownika użył wózka do zdjęcia towaru z regału. Podczas tej czynności doszło do wypadku na skutek niedostatecznej umiejętności obsługi wózka przez pracownika. Czy w takiej sytuacji pracownik będzie miał prawo do świadczeń?
Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Protokół powypadkowy może stanowić zarówno podstawę do ustalenia świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanych przez ZUS, jak i ewentualnych żądań odszkodowawczych wobec pracodawcy. W orzecznictwie dopuszczono możliwość dochodzenia przez pracownika sprostowania treści tego protokołu przed sądem pracy.
Po zgłoszeniu przez pracownika wypadku przy pracy pracodawca powołał zespół powypadkowy. W trakcie postępowania powypadkowego zakończył się okres, na który została zawarta z pracownikiem umowa o pracę na czas określony. Pracodawca nie podpisał z pracownikiem kolejnej umowy o pracę. Po zakończeniu postępowania powypadkowego zespół powypadkowy sporządził protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ze względu na to, że poszkodowany nie odpowiadał na telefony, sms-y ani e-maile, pracodawca przesłał protokół powypadkowy poszkodowanemu pocztą (aby mógł on zapoznać się z treścią dokumentacji) wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia uwag i zastrzeżeń. Poszkodowany nie odebrał przesyłki poleconej, która po upływie 14 dni została zwrócona pracodawcy. Czy pracodawca może w takiej sytuacji zatwierdzić protokół powypadkowy?
Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?
W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?
Od 3 lipca 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Konieczność wydania nowego rozporządzenia była spowodowania zmianą treści upoważnienia ustawowego zawartego w Kodeksie pracy.
Długoletni pracownik w lutym 2008 r. uległ wypadkowi w pracy i przebywał na zwolnieniu lekarskim do końca marca br. (przez 23 dni lutego oraz 31 dni marca). W tym roku nie chorował, więc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie chorobowe za pierwsze 33 dni zwolnienia. Prace komisji powypadkowej trwały do czerwca br., ponieważ dopiero w czerwcu zakończyło się dochodzenie policji w sprawie wypadku. Komisja powypadkowa w czerwcu 2008 r. ustaliła, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy. Wcześniej wypłaciliśmy pracownikowi wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Wypłacone świadczenia wyrównamy pracownikowi dopiero w lipcu 2008 r. Jak należy postąpić w przypadku, gdy po wypłaceniu świadczeń chorobowych zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy i jak powinniśmy rozliczyć się z ZUS?
W naszym zakładzie pracy doszło do zdarzenia, którego zespół powypadkowy nie uznał za wypadek przy pracy. Pracownik, który rzekomo uległ wypadkowi, od wielu lat cierpi na różnego rodzaju schorzenia. Nie ma świadków tego zdarzenia, z wyjątkiem jednej osoby, która nie jest pracownikiem naszej firmy. O uznanie tego zdarzenia za wypadek przy pracy pracownik zwrócił się do ZUS. ZUS uznał wypadek pracownika za wypadek przy pracy i nakazał nam wypłatę zasiłku w wysokości 100%. Czy wobec braku świadków zdarzenia, przy zawartych w protokole powypadkowym ustaleniach i wysokim prawdopodobieństwie istnienia u pracownika schorzenia samoistnego, a więc braku wiarygodnych dowodów, ZUS może podjąć taką decyzję?
Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.
Pracownik, który nie poinformuje przełożonego o wypadku bezpośrednio po nieszczęśliwym zdarzeniu nie traci prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy. Przepisy nie przewidują zwolnienia pracodawcy z obowiązku ustalenia związku wypadku z pracą.
W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.
Ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 181, poz. 1288) dokonano nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja polega na wprowadzeniu do kodeksu telepracy jako nowej formy zatrudnienia.
Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną.
ZUS rozpatruje prawo do świadczeń z tytułu wypadku zaistniałego w czasie wykonywania pracy po udokumentowaniu okoliczności takiego zdarzenia kwalifikujących je jako wypadek przy pracy.
Pracownik był niezdolny do pracy od 18 marca do 25 maja 2007 r. W okresie od 18 marca do 19 kwietnia 2007 r. pracownikowi wypłacono wynagrodzenie chorobowe. Od 20 kwietnia do 25 maja 2007 r. wypłacono zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego w wysokości 80% podstawy wymiaru. Niezdolność do pracy była spowodowana wypadkiem, do którego doszło na terenie zakładu pracy. Nie można było jednoznacznie określić, czy był to wypadek przy pracy, dlatego powołaliśmy zespół ekspertów. Na podstawie uzgodnień w protokole powypadkowym stwierdziliśmy, że niezdolność do pracy od 18 marca 2007 r. była wynikiem wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik. Czy należy wyrównać wysokość wypłaconych świadczeń? Czy wystarczy, że mamy protokół powypadkowy?
Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)?
W naszym zakładzie (drukarnia) zatrudniamy kilku pracowników młodocianych. Jeden z nich podczas obsługi maszyny uległ wypadkowi. Czy w przypadku pracowników młodocianych obowiązują takie same procedury postępowania jak w przypadku innych pracowników?