REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracodawcy organizującego odśnieżanie dachów

Główny Inspektor Pracy apeluje o przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów. Przypomina, jakie obowiązki ciążą na pracodawcy organizującym takie prace.

Czy pracownik powinien wnosić opłatę za wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9?

Pracownik, poszkodowany w wypadku przy pracy, zgłosił się po zakończeniu leczenia do lekarza prowadzącego z prośbą o wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9 wymaganego przez ZUS do ustalenia świadczeń odszkodowawczych. Lekarz zażądał wniesienia opłaty w wysokości 40,00 zł za wydanie zaświadczenia. Czy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego poszkodowanemu przysługuje bezpłatnie czy odpłatnie zaświadczenie lekarskie N-9?

Czy na skierowaniu na badanie lekarskie dla magazyniera należy wpisywać informację o transporcie ręcznym?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach magazynierów. Magazyn podzielony jest na dwa pomieszczenia. W pierwszym pomieszczeniu praca wykonywana jest wyłącznie za pomocą urządzeń mechanicznych, które wyeliminowały ręczne prace transportowe. Na terenie drugiego pracownicy wykonują swoją pracę polegającą na przenoszeniu towarów i układaniu ich na półkach regałów magazynowych. W skierowaniach na badania lekarskie pracodawca wskazuje wyłącznie stanowisko pracy magazyniera. W wyniku kontroli PIP inspektor pracy zobowiązał pracodawcę do wskazywania w skierowaniach na badania lekarskie także stanowiska osób pracujących lub mających pracować w drugiej części magazynu. Z decyzji inspektora pracy wynika, że pracownicy podczas wykonywania obowiązków służbowych wykonują operacje ręcznego przemieszczania ciężarów. Czy pracodawca musi zastosować się do zaleceń inspektora pracy i podawać w skierowaniu informacje o transporcie ręcznym?

REKLAMA

Kto ma obowiązek tworzenia programów instruktażu stanowiskowego z zakresu bhp?

W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy pracodawca przedstawił kontrolującemu inspektorowi pracy złożone w aktach osobowych pracowników karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdzające odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego. Przeprowadzający kontrolę inspektor zażądał okazania przez pracodawcę programów instruktaży stanowiskowych. Czy pracodawca ma obowiązek opracowywania takich programów i kto może być ich autorem?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Przedawnienie prawa do wypłaty świadczeń wypadkowych przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy tracą prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego w przypadku nieterminowego opłacania składek na ubezpieczenia. Uprawnienie to przedawnia się, jeżeli zadłużenie nie zostanie uregulowane w ciągu 6 miesięcy.

REKLAMA

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

Stworzony w zakładzie system zarządzania bhp ma za zadanie ograniczenie strat powstających w wyniku wypadków przy pracy czy zdarzeń awaryjnych.

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek?

Zakład pracy chronionej a prawo zamówień publicznych

Czy zakład pracy chronionej korzystający ze środków publicznych w postaci dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz zwolnień podatkowych powinien stosować przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych w zakresie dokonywania wydatków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który tworzony jest właśnie z tych zwolnień?

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Bezpłatne szkolenia bhp dla pracodawców

ZUS Oddział w Krakowie organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu bhp dla pracodawców po raz pierwszy rejestrujących działalność gospodarczą.

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Czy od posiłków dla pracowników na koszt pracodawcy trzeba opłacać składki

Aby zapewnić lepsze warunki pracy swoim pracownikom, niektórzy pracodawcy decydują się na fundowanie im posiłków w pracy. Część pracodawców ma jednak taki obowiązek. Wartość nieodpłatnego posiłku jest dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Mimo to nie zawsze trzeba od wartości posiłku naliczyć i opłacić składki na ubezpieczenia pracowników, którzy z tych posiłków korzystają.

Bezpłatne okresowe szkolenia z zakresu BHP dla pracodawców

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia z zakresu BHP. Szkolenia przeznaczone są dla pracodawców i i innych osób kierujących pracownikami.

Kiedy trzeba zapewniać pracownikom profilaktyczne posiłki i napoje

Niektórzy pracownicy naszej firmy pracują na powietrzu przy sprzątaniu terenu zakładu oraz przy pilnowaniu. Pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu mają obiekt, w którym mogą przebywać w czasie pracy. Jednak przeciętnie połowę czasu spędzają na powietrzu. Natomiast pracownicy sprzątający przez cały czas pracują na powietrzu. Czy takim pracownikom przysługują w okresie zimowym profilaktyczne posiłki i gorące napoje?

Prawa pracownika związane z BHP

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikowi prawa w zakresie BHP.

Tylko właściciel albo pracujący na zlecenie może handlować 1 listopada

1 listopada, czyli w Dniu Wszystkich Świętych pracować mogą jedynie właściciele sklepów, albo osoby zatrudnione u nich na umowę zlecenie. Do handlu nie można zmusić osób, które są zatrudnione w sklepie na podstawie umowy o pracę - wynika z kodeksu pracy.

Obowiązek ogrzewania hali produkcyjnej

Prowadzę zakład produkcji wyrobów z drewna. Materiały pozyskuję, przecierając, od czasu do czasu dłużyce trakiem zainstalowanym w nieogrzewanej hali. Inspektor pracy kontrolujący zakład wydał nakaz, określając w nim termin zapewnienia ogrzewania hali traka. Zaproponował mi także mandat karny. Ponieważ odmówiłem przyjęcia mandatu, poinformował mnie, że skieruje do sądu grodzkiego wniosek o ukaranie. Uważam, że proces technologiczny przecierania drewna obejmujący w szczególności ciągły przepływ dłużycy transportowanej z zewnątrz hali wózkami szynowymi czyni bezzasadne ogrzewanie hali. Czy mogę uchylić się od tego obowiązku?

Jakim ubezpieczeniom podlega osoba wykonująca jednocześnie pracę nakładczą i działalność gospodarczą

Nasze biuro rachunkowe rozlicza składki m.in. za wspólnika spółki cywilnej, który od 6 lat prowadzi działalność gospodarczą. Wspólnik chce podjąć pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą. Oczywiście wynagrodzenie z tej umowy będzie zależało od rezultatów pracy, ale zgodnie z umową ma zapewnioną taką ilość pracy, która zapewni mu wynagrodzenie w wysokości przynajmniej minimalnego wynagrodzenia (czyli w tym roku co najmniej 1276 zł). Czy za tę osobę mogłyby być opłacane składki z tytułu pracy nakładczej? Składki byłyby wówczas prawdopodobnie niższe i część z nich finansowałby nakładca.

Czy niepełnoetatowcom przysługuje mniej odzieży roboczej niż pełnoetatowcom

Ustalam okresy używalności odzieży i obuwia roboczego. Zatrudniam pracowników na pełny etat i na pół etatu. Pełnoetatowcom przysługują 2 kombinezony robocze i 2 pary butów na rok. Czy mogę ustalić, że osoby zatrudnione na pół etatu otrzymają połowę odzieży przysługującej zatrudnionym na pełny etat? Półetatowcy nie zużyją tak szybko przydzielonej odzieży jak pracownicy pełnoetatowi.

Pieniądze z urzędu pracy dla kobiet zakładających firmy

Kobiety z okolic Warszawy, które po urodzeniu dziecka chcą wrócić na rynek pracy i założyć własną firmę, będą mogły otrzymać 40 tys. zł pomocy finansowej z urzędu pracy - poinformowała rzeczniczka Wojewódzkiego Urzędu pracy w Warszawie Wiesława Lipińska.

Korzyści z samozatrudnienia

Samozatrudnienie to praca na własny rachunek, która może przynieść wiele korzyści.

Czym jest samozatrudnienie?

Samozatrudnienie, czyli praca na własny rachunek pozwala zaoszczędzić na podatkach oraz na obowiązkowych składkach na ubezpieczenia społeczne.

Radny pracownikiem firmy

Stosunek pracy, w którym pozostaje radny, jest objęty ochroną, dzięki której pracodawca nie może dowolnie zmieniać radnemu warunków zatrudnienia. Pracodawca musi również przywrócić radnego do pracy bez względu na przyczynę wygaśnięcia mandatu.

ZUS umorzy składki za okres prowadzenia działalności w czasie pobierania zasiłku macierzyńskiego

Od stycznia do kwietnia 2002 r. przebywałam na urlopie macierzyńskim w swoim zakładzie pracy. W tym czasie prowadziłam działalność gospodarczą. Ponieważ składki na ubezpieczenia społeczne opłacał za mnie pracodawca, z prowadzonej w tym okresie działalności gospodarczej opłacałam tylko składkę zdrowotną również za czas, w którym przebywałam na urlopie macierzyńskim u mojego pracodawcy. Na początku tego roku ZUS wezwał mnie do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne wraz z odsetkami za zwłokę z działalności gospodarczej za okres, kiedy pobierałam zasiłek macierzyński. W piśmie wskazano, że składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe rozliczone przez pracodawcę od zasiłku są nienależne, ponieważ w tym czasie nie podlegałam ubezpieczeniom z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, ale z działalności gospodarczej. Do tej pory nie uregulowałam tego zadłużenia. Jakie konsekwencje mogą spotkać mnie ze strony ZUS? Czy mogę starać się o jego umorzenie?

Obowiązek zawiadomienia o rozpoczęciu działalności gospodarczej (art.209)

Pracodawca ma obowiązek dbać o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym z elementów tego obowiązku jest zawiadamianie inspektora pracy o rozpoczęci działalności gospodarczej.

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Kiedy następuje utrata prawa do zasiłku chorobowego

Utratę prawa do zasiłku powoduje podjęcie faktycznej działalności zarobkowej. Sam fakt rejestracji firmy lub objęcia udziałów w spółce w czasie zwolnienia lekarskiego nie przesądza o utracie prawa do zasiłku (wyrok Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2009 r., II UK 403/08).

Pozarolnicza działalność w trakcie urlopu macierzyńskiego i wychowawczego

Od 1 września br. przedsiębiorcy spełniający jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania tego zasiłku.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej

Sąd może orzec wobec określonej osoby zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, jeżeli osoba ta nie złożyła w terminie 2 tygodni od dnia powstania podstawy do ogłoszenia upadłości wniosku o jej ogłoszenie.

Preferencyjne składki na ubezpieczenia społeczne

Osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej zostaje zgłoszona w ZUS jako płatnik składek po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli nie ma innych tytułów do ubezpieczeń z powodu prowadzenia działalności gospodarczej, podlega ubezpieczeniom obowiązkowo.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej skutkuje ustaniem obowiązku ubezpieczeń społecznych i co za tym idzie brakiem opłacania składek na te ubezpieczenia od dnia, w którym faktycznie rozpoczyna się zawieszenie prowadzenia działalności.

Nierentowna działalność a składki na ubezpieczenia społeczne

Istotne znaczenie dla podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznych ma fakt wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, a nie uzyskiwanie z tego powodu określonych dochodów.

Wynagrodzenie wspólnika w spółce

Za prowadzenie spraw spółki wspólnik spółki osobowej nie otrzymuje wynagrodzenia. Spółka może jednak zawrzeć umowę o pracę ze swoim wspólnikiem, chyba że przedmiotem umowy jest prowadzenie spraw spółki lub jej reprezentacja.

Czy ZUS może żądać korekty dokumentów rozliczeniowych za okres, za który zostały umorzone składki

Rok temu otrzymałam z ZUS decyzję o umorzeniu składek z tytułu prowadzonej przeze mnie działalności za okres od kwietnia 1999 r. do maja 2000 r. W lipcu br. otrzymałam pismo z ZUS wzywające mnie do złożenia dokumentów rozliczeniowych korygujących za ten okres. Czy mam taki obowiązek, skoro składki za ten okres zostały umorzone? Jak powinnam dokonać korekty – czy wykazywać składki, jakie powinnam za tamten okres zapłacić, czy wykazywać, że są to kwoty zerowe? W jaki sposób podpisać dokumenty korygujące, jeśli już nie prowadzę tej działalności i nie posiadam pieczątek firmy?

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

Student w zakładzie pracy

Student przyjęty na praktykę może częściowo zastąpić pracownika będącego na urlopie. Pracodawca musi jednak pamiętać o obowiązkach, jakie na nim ciążą w związku z przyjęciem na praktykę, np. związanych z bhp.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

Czy prowadząc firmę podlega się ubezpieczeniom społecznym?

Zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to pracownicy przede wszystkim podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Co jednak z osobami samozatrudnionymi, to jest takimi, które prowadzą indywidualną działalność gospodarczą.

Refundacja składek dla osób niepełnosprawnych

O refundację składek z PFRON mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą oraz rolnicy z niepełnosprawnością lub zobowiązani do opłacenia składek za domowników z orzeczoną niepełnosprawnością.

Emerytura i renta w Polsce i USA

Obywatele polscy zamieszkali w Polsce lub w USA, którzy ubiegają się o prawo do amerykańskich świadczeń emerytalno-rentowych, muszą być traktowani przez amerykańską instytucję ubezpieczeniową tak samo jak obywatele tego kraju.

W jaki sposób PFRON realizuje refundację składek niepełnosprawnym przedsiębiorcom?

Osoby niepełnosprawne prowadzące działalność, które chcą skorzystać z dofinansowania, jakiego udziela Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych muszą zarejestrować się w Funduszu. Następnie, po każdorazowym opłaceniu składek, powinny złożyć wnioski o refundację składek na ubezpieczenia społeczne na stosownych formularzach.

Jakie kryteria musi spełnić niepełnosprawny przedsiębiorca, by móc skorzystać z refundacji składek na ubezpieczenia z PFRON?

Jeżeli jesteś osobą niepełnosprawną i prowadzisz pozarolniczą działalność, możesz liczyć na pomoc w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne. PFRON zrefunduje Twoje składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jeśli spełnisz określone warunki.

REKLAMA