REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Zarządzanie zmianą

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Komisja pojednawcza tworzona jest w celu ugodowego załatwiania sporów ze stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Kto nie może wchodzić w skład jej członków.

Czym jest komisja pojednawcza? (art.245)

Komisja pojednawcza do polubownego rozpatrywania sporów może działać u każdego pracodawca. Pracodawca powinien dążyć do ugodowego załatwienia konfliktów wynikłych ze stosunku pracy.

Jak działa komisja pojednawcza? (art. 244)

W celu polubownego załatwiania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy mogą być powoływane komisje pojednawcze.

Ugoda zawarta przed komisja pojednawczą (art.252)

Ugoda przed komisją pojednawczą powinna kończyć spór pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą.

REKLAMA

Polubowne załatwianie sporów między pracownikiem i pracodawcą (art.243)

Zasadą, która powinna być przestrzegania, jest to że pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu ze stosunku pracy.

Zmiana warunków umowy o pracę

Modyfikacja zawartych w umowie o pracę warunków może nastąpić w drodze porozumienia lub wypowiedzenia. Pracodawca może również zmienić warunki zatrudnienia pracownika na krótki czas przez powierzenie mu określonych obowiązków.

Pożyczki z ZFŚS

Jedną z form prowadzonej działalności socjalnej jest udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak odnaleźć klucz do zarządzania pracownikiem?

Od kilku lat zarządzam działem obejmującym kilkadziesiąt osób. Jeszcze niedawno ogłoszenia o pracę zawierały adnotacje o granicy wieku kandydata. Teraz, pomimo że takie praktyki są powszechnie uznawane za dyskryminację, wciąż panuje przekonanie, że wiek ma wpływ na podejście do pracy, postawy czy oczekiwania pracownika. Czy tak jest rzeczywiście? Na ile tego typu różnice wpływają na pracę? Czy są one na tyle istotne, aby zmienić moje podejście do zarządzania?

REKLAMA

Czym jest czas pracy pracownika? (art.128)

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Podstawowy czas pracy pracownika (art. 129)

Większość pracowników pracuje przez pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Jest to podstawowy wymiar czasu pracy pracownika.

Jak oblicza się wymiar czasu pracy? (art. 130)

Wymiar czasu pracy oznacza konkretną liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Kiedy nie rozpoczyna się bieg przedawnienia? (art. 293)

Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów.

Jakich danych może domagać się od pracownika pracodawca? (art. 22(1))

Pracodawca może domagać się od pracownika podania tylko określonych danych osobowych. Od kandydata na pracownika pracodawca może żądać jeszcze mniejszej ilości danych.

Kradzież rzeczy należących do pracownika

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który oświadczył, że z jego zakładowej szafki przeznaczonej na rzeczy osobiste pozostawione tam na czas jego pracy ktoś ukradł mu obrączkę i gotówkę równą miesięcznym jego zarobkom. Teraz żąda ode mnie rekompensaty pieniężnej odpowiadającej wartości straconych rzeczy. Dodam, że z uwagi na charakter jego pracy obrączkę musiał zostawić w szafce, która nie była zamykana na klucz. Czy jako pracodawca odpowiadam za kradzież jego rzeczy?

Przegląd rynku wynagrodzeń według Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Rok 2009 rozpoczął się widmem kryzysu ekonomicznego. Mimo że upadki międzynarodowych firm o wieloletniej tradycji napawają niepokojem, a wzrost deficytu budżetowego nadal postępuje, to polski rynek dobrze rokuje na przyszłość. Powody do optymizmu dodatkowo podsyca awans Polski na siódmą pozycję wśród gospodarek Unii Europejskiej.

Kto to jest pracownik? (art. 2)

Kodeks pracy w przepisach ogólnych podaje definicję pracownika. Osoba, która kwalifikuje się do tej definicji, może korzystać z wszystkich pracowniczych przywilejów przewidzianych przez kodeks.

Pracownicy młodociani

Kodeks pracy definiuje młodocianego jako osobę, która ukończyła 16 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Jednocześnie Kodeks zabrania zatrudniania osoby, która nie ukończyła 16 lat. Przed młodocianymi stawia się dwa warunki, aby mogli być zatrudnieni. Muszą wykazać, że ukończyli co najmniej gimnazjum oraz przedstawić świadectwo lekarskie o tym, że wykonywanie danej pracy nie zagraża ich zdrowiu.

Śmierć pracodawcy nie zawsze prowadzi do wygaśnięcia umowy o pracę

Czy śmierć pracodawcy zawsze oznacza wygaśnięcie umowy o pracę? Czy po śmierci pracodawcy należy się wynagrodzenie? Kto powinien je wypłacić?

Czy roszczenia przedawnionego można dochodzić? (art. 292)

Roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z przedawnienia; zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest nieważne.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281)

Wykroczenie to zawinione popełnienie czynu społecznie szkodliwego zabronionego przez ustawę pod groźbą kary. Wykroczeniem jest tylko ten czyn, co do którego uznano, że jest społecznie szkodliwy.

Jakie kary grożą pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika? (art. 282)

Pracodawca odpowiada za szkody wyrządzone przez niewypłacania wynagrodzenia, niewydanie świadectwa pracy i nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pracy (art. 283)

Na pracodawcy ciąży obowiązek przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W razie nie wywiązywania się ze swojego obowiązku musi się on liczyć z konsekwencjami finansowymi.

Czym jest regulamin wynagrodzenia? (art. 77 (2))

Regulamin wynagrodzenia ustalony przez pracodawcę to wewnętrzny akt prawny, który określa zasady wynagradzania u danego pracodawcy. Ustalany kiedy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy.

Jaka jest wysokość dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych?

Pracodawcy zatrudniającemu pracowników niepełnosprawnych może liczyć na dofinansowanie do wynagrodzenia. Jaka jest wysokość dofinansowania.

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281-283)

W dziale trzynastym znajdują się regulacje dotyczące odpowiedzialność za naruszenie indywidualnych praw pracowników.

Rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy (art. 242-280)

W dziale dwunastym uregulowano rozpatrywanie sporów o roszczenia ze stosunku pracy, czyli okoliczności, gdy występuje różnica stanowisk co do treści wypływających z niego uprawnień lub obowiązków.

Wynagrodzenie i inne świadczenia (art. 77(2)-93)

Dział trzeci reguluje kwestie związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi, takimi jak odprawa emerytalna czy rentowa.

Ochrona dóbr osobistych pracownika

Dobra osobiste pracownika są chronione przez przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. W razie ich naruszenia przez pracodawcę, pracownik ma możliwość wystąpić o ich ochronę do sądu i dochodzić roszczeń majątkowych lub niemajątkowych.

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

Udoskonalanie dobrego

Czy programy poprawy produktywności, jak np. japoński Program 5S, tworzenie środowisk innowacyjnych to tylko moda, bezrefleksyjny sposób naśladowania zagranicznych wzorów zarządzania, czy jednak przynoszą firmom korzyści? Przykład Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych świadczy o sensowności wdrażania podobnych programów.

Kto jest pracownikiem?

Ubezpieczeniom społecznym podlegają przede wszystkim pracownicy. A więc osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy.

Czas pracy niepełnosprawnego pracownika

Jestem zatrudniony na stanowisku magazyniera. W marcu 2009 r. przyznano mi umiarkowany stopień niepełnosprawności. Czy w tej sytuacji nadal będę zobowiązany do pracy 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień? Czy z tego tytułu będą przysługiwały mi również inne uprawnienia?

Odpowiedzialność pracownika

Prowadzę firmę produkcyjną. 8 lipca br. jedna z maszyn uległa awarii i produkcja w całym zakładzie została wstrzymana. Uszkodzenie nastąpiło w wyniku błędu popełnionego przez pracownika. Co możemy w takiej sytuacji zrobić. Czy możemy żądać od pracownika odszkodowania?

Badania kompetencji menedżerskich

Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?

Napoje dla pracowników

Pracodawca ma obowiązek zapewnić napoje w czasie upałów. Napoje mają zapobiegać odwodnieniu organizmu i jego przegrzaniu. Jest to szczególnie ważne w czasie upalnego lata.

Kształtowanie cech przywódczych menedżerów

Nie ma uniwersalnej recepty na przywództwo, tak jak nie ma uniwersalnych cech charakterystycznych dla liderów – to, co sprawdza się u jednego przywódcy, nie sprawdza się u drugiego.

Jak pracować z konformistą i nonkonformistą

Informacja zwrotna powinna być dostosowana do odbiorcy. Co, jeśli mamy do czynienia z dwoma różnymi pracownikami? Jeden to perfekcjonista, który wszystko wykonuje zgodnie ze wskazówkami, ale nigdy nie przejawia inicjatywy, nie przekracza zasad i zgłasza same problemy, gdy trzeba zrobić coś inaczej niż do tej pory było to wykonywane. Drugi ma mnóstwo pomysłów, świetnie radzi sobie z trudnymi zadaniami, ale wiem też, że ma kłopot z terminowością i dokańczaniem wykonywanych zadań. Jakie są inne sposoby funkcjonowania tych ludzi w pracy? W jaki sposób ta wiedza pomoże przygotować trafny feedback?

W jaki sposób wprowadzić system HRM oparty na modelu kompetencyjnym

Wyzwaniem dla dużych organizacji jest mnogość procesów i narzędzi HRM. Szkolenia, programy rozwojowe, systemy ocen i zarządzania talentami, testy, procedury oraz narzędzia stosowane w rekrutacji – wszystko to składa się na bardzo rozbudowany system, komplikujący się wraz z rozrostem organizacji i pojawianiem się nowych jednostek oraz nowych dostawców. Jedną z odpowiedzi na brak spójności procesów i narzędzi jest oparcie całego systemu HRM na modelu kompetencyjnym. Co należy zrobić, aby adaptacja modelu kompetencyjnego zakończyła się sukcesem?

Przeprowadzanie procesu zmian w organizacji

O sukcesie firmy, zwłaszcza w aspekcie inicjowania zmian i przeprowadzania przez nie całych organizacji, decyduje suma zachowań przywódczych - przywództwo staje się obecnie najbardziej pożądaną właściwością.

Czy ojciec dziecka ma prawo do zasiłku macierzyńskiego

Pracownikowi 28 kwietnia 2009 r. urodziło się dziecko. Matka dziecka, która nie podlega ubezpieczeniu z żadnego tytułu, 25 maja 2009 r. trafiła do szpitala. W szpitalu była do 15 czerwca 2009 r. Pracownik wystąpił o urlop i zasiłek macierzyński na okres pobytu żony w szpitalu. Czy w tej sytuacji za okres pobytu matki dziecka w szpitalu pracownik ma prawo do zasiłku macierzyńskiego?

W jaki sposób motywować pracowników

Specyfika organizacji firm typu shared service, a także charakter pracy w nich, sprawiają, że konieczne staje się takie motywowanie pracowników, by zechcieli związać się z firmą na dłużej. Jednak zanim zostanie postawione pytanie, jak motywować, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kogo i do czego. Jakie więc możliwości mają zarządy takich organizacji, by efektywnie budować więzi z najlepszymi pracownikami?

Etyczny dyrektor personalny

Niewiele jest profesji mających tak duże oddziaływanie społeczne, jak funkcja dyrektora personalnego. Działania podejmowane przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie kapitałem ludzkim odzwierciedlają nie tylko strategię biznesową firmy, lecz także (a może przede wszystkim) jej wartości etyczne. Zazwyczaj to właśnie na podstawie ogółu relacji z pracownikami można organizację nazwać etyczną lub nieetyczną.

Które metody doskonalenia kompetencji miękkich są najskuteczniejsze

Dziś często mówi się o tym, że bez wystarczająco rozwiniętych kompetencji miękkich menedżer nie jest w stanie efektywnie zarządzać swoim zespołem. Zależy mi na tym, aby być skutecznym menedżerem. Nieustannie więc doskonalę swój styl zarządzania zespołem. W związku z powyższym zainteresowałem się ostatnio możliwościami rozwoju własnych kompetencji miękkich. Niestety, nie bardzo wiem, od czego zacząć. W szczególności chciałbym dowiedzieć się, czy jest jakaś metoda ich rozwoju, która jest szczególnie godna polecenia menedżerowi.

Ochrona danych osobowych w stosunkach pracy

Pracodawca, zatrudniając pracownika, wchodzi w posiadanie jego danych osobowych. W związku z tym musi pamiętać o tym, że takie informacje podlegają szczególnej ochronie a przetwarzanie danych tzw. wrażliwych jest zabronione.

Czy warto korzystać z usług pracowników tymczasowych

Nasza firma zastanawia się nad skorzystaniem z usług pracowników tymczasowych, aby zredukować koszty pracy. Na rynku spotyka się jednak wiele opinii, że z pracownikami tymczasowymi jest wiele kłopotów. Czy zatem w przypadku pracy tymczasowej korzyści są większe niż ewentualne ryzyko? Co zrobić, by uniknąć kiepskich pracowników i nie narażać się na niepotrzebne koszty?

W jaki sposób komunikować zmiany w organizacji

Jestem menedżerem personalnym w dużej firmie. Zamieszanie na światowych rynkach dotarło także do mojej organizacji. Wszyscy już wiedzą, że będą zmiany, na korytarzach aż huczy od plotek o grupowych zwolnieniach. Mało kto wierzy w uspokajające komunikaty centrali, tym bardziej że konkurencja już podejmuje drastyczne kroki, a gazety bez konsultacji z nami analizują scenariusze zmian, jakie czekają naszą firmę. Najgorsze jest to, że w tak szybko zmieniającym się otoczeniu i wobec niepewności co do decyzji centrali sami nie mamy jasnej odpowiedzi na wiele pytań. W jaki sposób rozmawiać z pracownikami?

Wynagrodzenie pracowników młodocianych

Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę zawartych w celu przygotowania zawodowego może zostać określone na poziomie dużo niższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane dla innych pracowników.

Jak zgodnie z prawem przekazywać pracownikom polecenia

Istotą stosunku pracy jest jej wykonywanie pod kierownictwem pracodawcy. Pracodawca jest uprawniony do organizowania pracy, a tym samym do wydawania poleceń. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest zaś stosowanie się do poleceń przełożonych. Przepisy Kodeksu pracy nie precyzują formy poleceń ani dokładnej treści czy sposobu ich wydawania. W jakiej zatem formie i co pracodawca może zlecać pracownikowi, by nie narazić się na zarzut naruszenia przepisów prawa?

Co należy zrobić, gdy do ZUS nie wpłynęły wysłane przez pracodawcę zwolnienia lekarskie pracownika

Nasza pracownica przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest w zagrożonej ciąży. Dostarczyła nam zwolnienia i wypłaciliśmy jej wynagrodzenie chorobowe. Po zakończeniu wypłaty wynagrodzenia wysyłaliśmy zwolnienia lekarskie listem poleconym do ZUS w celu wypłaty zasiłku chorobowego. Pracownica nie otrzymała zasiłku chorobowego za marzec i kwiecień. Okazało się, że do ZUS nie wpłynęły wysłane przez nas zwolnienia lekarskie. Co w takiej sytuacji możemy zrobić, aby pracownica otrzymała przysługujący jej zasiłek chorobowy?

Brak zaufania do pracownika

Jestem kadrową w firmie budowlanej. W ostatnim czasie firma była zmuszona wypłacić kilku klientom odszkodowanie za nieterminowość realizacji zadań. Opóźnienia powstały z winy jednej z osób należących do kadry kierowniczej w naszej firmie. Właściciel firmy chce rozwiązać umowę z tą osobą. Czy w uzasadnieniu swojej decyzji może podać jako przyczynę brak zaufania do pracownika?

REKLAMA