REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Śmierć pracodawcy nie zawsze prowadzi do wygaśnięcia umowy o pracę

Tomasz Kowalski
Tomasz Kowalski
Śmierć pracodawcy a umowa o pracę - co z wynagrodzeniem?
Śmierć pracodawcy a umowa o pracę - co z wynagrodzeniem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy śmierć pracodawcy zawsze oznacza wygaśnięcie umowy o pracę? Czy po śmierci pracodawcy należy się wynagrodzenie? Kto powinien je wypłacić?

Śmierć pracodawcy a umowa o pracę

Pytanie: Niedawno zmarł mój dotychczasowy pracodawca, który prowadził działalność gospodarczą. Jeden z jego synów powiedział mi, że moja umowa o pracę wygasła i że nie jestem już pracownikiem. Nie otrzymałem wynagrodzenia za ostatni miesiąc i nie wiem, czy synowie zmarłego mi je wypłacą. Proszę o informację, czy należą mi się jakieś pieniądze i od kogo? Podobno wdowa po zmarłym ma zamiar nadal prowadzić firmę. Czy to oznacza, że moja umowa o pracę jednak nie wygasła?

REKLAMA

Autopromocja

Odpowiedź: Kodeks pracy określa, że umowy o pracę z pracownikami wygasają z dniem śmierci pracodawcy. Oznacza to, że w razie śmierci osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą następuje z dniem jej zgonu wygaśniecie umów o pracę zatrudnionych przez nią pracowników.

Śmierć pracodawcy a odszkodowanie

Pracownikowi, którego umowa o pracę wygasła z powodu śmierci pracodawcy, przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Z kolei w przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy pracownik ma prawo do odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni. Wynika to z art. 632 § 2 k.p.

Wynagrodzenie i inne świadczenia po śmierci pracodawcy - kto wypłaca?

Niestety, ustawodawca nie określił w treści powyższego przepisu, od kogo pracownik będzie mógł domagać się odszkodowania. Można jednak uznać, że takimi osobami będą spadkobiercy zmarłego pracodawcy.

Często spotykaną sytuacją jest, że pracownicy zmarłego pracodawcy nie otrzymują odszkodowania należnego im na podstawie art. 632 § 2 k.p. Często mają także inne niezaspokojone wierzytelności wobec swojego byłego pracodawcy, np. z powodu zaległego wynagrodzenia czy ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jest to kłopotliwa sytuacja, zwłaszcza w przypadkach (wcale nie takich rzadkich), gdy nie jest jasne, kto jest spadkobiercą zmarłego pracodawcy i gdy nikt nie zamierza wypłacić tych należności pracowniczych. Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem jest wówczas ustalenie, kto jest spadkobiercą zmarłego na drodze sądowej w ramach postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. W myśl art. 1025 § 1 k.c. sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Przepis ten oznacza, że z wnioskiem takim mogą wystąpić także osoby będące wierzycielami zmarłego. Wierzycielami zmarłego są jego byli pracownicy, których należności nie zostały zaspokojone. Uzyskanie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku umożliwi im określenie osób odpowiedzialnych za długi zmarłego pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj więcej: Wypłata wynagrodzenia za pracę po ustaniu zatrudnienia

Śmierć pracodawcy - kiedy umowa nie wygasa?

Inaczej rzecz się przedstawia w razie przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art. 231 k.p. Sytuacja jest radykalnie inna, ponieważ wówczas nie dochodzi do wygaśnięcia dotychczasowych umów o pracę, a nowy pracodawca wstępuje w istniejące stosunki pracy w miejsce zmarłego. Zgodnie z przepisem art. 632 § 3 k.p. zmiana pracodawcy może nastąpić wyłącznie w przypadku, gdy dochodzi do przejęcia zakładu pracy lub jego części.

Najczęściej nowym pracodawcą będą spadkobiercy zmarłego pracodawcy przejmujący całą masę spadkową. Wypada podkreślić, że dziedziczenie praw i obowiązków spadkodawcy będącego pracodawcą oznacza wstąpienie w prawa i obowiązki w zakresie stosunków pracy tylko wtedy, gdy w skład spadku wchodzi zakład pracy w znaczeniu przedmiotowym. Nastąpi to w momencie przejęcia zakładu pracy w wyniku dziedziczenia. W takiej sytuacji nie dochodzi do wygaśnięcia stosunku pracy. Oznacza to, że należy stosować wszystkie przepisy dotyczące przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. W konsekwencji spadkobierca – pracodawca, który przejmuje zakład pracy, staje się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA