REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odzież ochronna, Służba BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Roczna analiza stanu bhp

Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury.

Szkolenia z zakresu bhp są zwolnione z podatku VAT - informacja Ministerstwa Finansów

Szkolenia bhp są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże, jak informuje Ministerstwo Finansów, szkolenia te powinny być prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Ochrona pracowników w czasie zimy

Na co musi zwrócić uwagę pracodawca, podpisując umowę z firmą szkoleniową?

Prowadzę niewielką firmę i samodzielnie wykonuję zadania służby bhp. Chciałbym zlecić przeszkolenie moich pracowników w zakresie bhp firmie zewnętrznej. Jakiej dokumentacji powinienem wymagać od takiej firmy i na co muszę zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?

Wykaz prac wzbronionych kobietom w każdym zakładzie pracy

W każdym zakładzie pracy należy stworzyć wykaz prac wzbronionych kobietom. Nawet jeśli w firmie w danej chwili nie pracują kobiety, nie można zakładać, że to się nie zmieni.

Ręczne prace transportowe – ryzyko zawodowe

Czy od wartości odzieży reprezentacyjnej przekazanej pracownikowi na własność trzeba opłacić składki i zaliczkę na podatek

Jak przygotować się do prac zimowych?

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych?

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?

Jakie szkolenie okresowe powinien odbyć pracodawca wykonujący zadania służby bhp w swoim zakładzie?

Ocena organizacji i warunków pracy w przedsiębiorstwach

Kontrole przeciwpożarowe – działania pracodawcy

O istocie ochrony przeciwpożarowej dowiadujemy się z reguły wówczas, gdy zetkniemy się już ze skutkami pożarów. Zniszczone dokumenty, zalane podłogi to tylko niektóre straty związane z pożarem w zakładzie pracy. Straty materialne, a zwłaszcza bezpośrednie zagrożenie życia ludzi, uświadamiają, jak ważne i istotne jest zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa pożarowego, zapewniającego normalną i bezpieczną pracę.

Wykonywanie przez służbę medycyny pracy profilaktycznej opieki zdrowotnej osób objętych tą opieką na swój wniosek

Pojęciem profilaktycznej opieki zdrowotnej określa się ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.

W jaki sposób powinno być potwierdzone odbycie szkolenia okresowego bhp?

Po zorganizowanym w zakładzie pracy szkoleniu okresowym firma szkoleniowa wydała certyfikat ukończenia szkolenia okresowego bhp. Czy taki dokument może być potwierdzeniem odbycia tego szkolenia?

Kto powinien pełnić nadzór nad obiektami budowlanymi?

Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi?

Odpowiedzialność za wykroczenia na terenie zakładu pracy

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

W jaki sposób ustalić wysokość ekwiwalentu za używanie i pranie odzieży roboczej

W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy?

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Społeczny inspektor pracy jest chroniony przed zwolnieniem

Likwidacja pracodawcy oznacza zakończenie kadencji społecznych inspektorów pracy. Jeżeli byli inspektorzy zostaną przejęci przez nowego pracodawcę, wówczas przez rok od daty zakończenia kadencji ich stosunek pracy u nowego pracodawcy pozostaje pod szczególną ochroną (wyrok Sądu Najwyższego z 16 marca 2010 r., II PK 191/09).

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej?

Pracodawca zakupił odzież roboczą, kierując się obowiązkiem wyposażenia w nią pracowników. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy wyposażył pracowników w zwykłą, drelichową odzież. Za decydujące kryterium przyjął cenę odzieży. Jakie czynności powinien podjąć przed dokonaniem zakupu?

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Obowiązki służby BHP

Służba bhp pełni funkcję doradczą i kontrolną w zakładzie pracy. Może ona np. przeprowadzać kontrole warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp.

Czy można podnosić pracowników na wysokość za pomocą wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia?

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

Czy w zakładzie pracy powinny być opracowane zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

W zakładzie pracy znajduje się zespół hal magazynowych zamkniętych oraz teren zewnętrzny pomiędzy halami, gdzie przemieszczają się środki transportu stanowiące własność pracodawcy, jak również środki transportu innych firm. Czy pracodawca musi opracować zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Czy pracownikowi zatrudnionemu na okres próbny należy przydzielać odzież i obuwie robocze?

Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o pracę na okres próbny na stanowisku magazyniera. Zgodnie z obowiązującym na terenie zakładu załącznikiem do regulaminu pracy pracownicy na stanowisku magazyniera wykonują pracę w odzieży i w obuwiu roboczym. Pracodawca nie wydał pracownikowi odzieży i obuwia roboczego przewidzianego w przepisach wewnątrzzakładowych. Inspektor pracy uznał, że do obowiązków pracodawcy należy wyposażenie pracownika w odzież i obuwie robocze podczas wykonywania pracy:● zgodnie z określonymi w przepisach wewnątrzzakładowych tabelami przydziału dla wyszczególnionych w nich stanowiskach pracy,● bez względu na rodzaj zawartej umowy o pracę.Czy inspektor miał rację i czy pracodawca powinien wydać pracownikowi zatrudnionemu nawet na okres próbny odzież roboczą?

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Czy pracodawca ma prawo do pomniejszania wysokości ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży roboczej?

W przepisach wewnątrzzakładowych określono wysokość ekwiwalentu dla pracowników za pranie oraz konserwację odzieży i obuwia roboczego w stałej kwocie, należnej za pełny miesiąc wykonanej pracy. Pracownik przebywał na urlopie wypoczynkowym. Pracodawca pomniejszył wysokość należnego za miesiąc ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej proporcjonalnie do liczby dni nieobecności z powodu urlopu wypoczynkowego. Czy miał prawo do pomniejszenia wysokości tego ekwiwalentu?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek?

Czy niepełnoetatowcom przysługuje mniej odzieży roboczej niż pełnoetatowcom

Ustalam okresy używalności odzieży i obuwia roboczego. Zatrudniam pracowników na pełny etat i na pół etatu. Pełnoetatowcom przysługują 2 kombinezony robocze i 2 pary butów na rok. Czy mogę ustalić, że osoby zatrudnione na pół etatu otrzymają połowę odzieży przysługującej zatrudnionym na pełny etat? Półetatowcy nie zużyją tak szybko przydzielonej odzieży jak pracownicy pełnoetatowi.

Jak często i w jakiej wysokości należy wypłacać ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Jak często wypłaca się ekwiwalent za pranie odzieży roboczej oraz ekwiwalent za używanie własnej odzieży? Czy mogę ustalić, że pracownicy będą otrzymywali go co pół roku? W jakiej wysokości ustalić te ekwiwalenty?

Działania ograniczające ryzyko wypadków przy pracy

Wszędzie, gdzie można ograniczyć ryzyko wypadków przy pracy, wprowadzając rozwiązania techniczne, tam są one wprowadzane - zapewnił w Sejmie wicepremier Waldemar Pawlak. Minister gospodarki przedstawił informację rządu w sprawie działań zmierzających do zmniejszenia skali wypadków przy pracy. Wnioskował o to klub Lewicy.

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Jak ustalić wysokość ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej, który pracodawca zamierza wypłacać pracownikom? Czy należy przydzielić go tylko pracownikom na stanowiskach, na których - zgodnie z przyjętą w firmie tabelą norm odzieży - obowiązuje odzież robocza czy wszystkim zatrudnionym?

Problemy służby bhp w zakładzie pracy

Służba bhp jest odpowiedzialna za kontrolę bezpieczeństwa pracy w zakładzie. Pracodawca powinien więc pozwolić, aby pracownicy służby mogli swobodnie wykonywać swoje obowiązki.

W jakiej wysokości wypłacać ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

W naszej firmie istnieje konieczność używania odzieży i obuwia roboczego. Do tej pory to pracodawca dostarczał pracownikom odzież i ponosił koszty jej prania i konserwacji. Chcielibyśmy jednak wypłacać pracownikom ekwiwalent za jej pranie. Jakie są zasady ustalania wysokości takiego ekwiwalentu. Czy musimy go płacić nawet w miesiącach, w których pracownik jest nieobecny w pracy z powodu choroby czy urlopu wypoczynkowego?

REKLAMA