Kategorie

Ochrona danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W związku z obowiązkiem stosowania nowych przepisów o ochronie danych osobowych od 25 maja 2018 r., na pracodawcy spoczywa wiele nowych obowiązków, m.in. tych z wprowadzeniem monitoringu w miejscu pracy. Jak to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem?
Od 25 maja 2018 r. obowiązują nowe przepisy Kodeksu pracy, które regulują miedzy innymi stosowanie monitoringu w zakładzie pracy. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców.
Zgodnie z RODO monitoring wizyjny może być zamontowany tylko w określonych sytuacjach. Nowe przepisy dopuszczają również możliwość kontrolowania poczty e-mail pracowników.
Aby zmniejszyć ryzyko cyberataków i zwiększyć zyski, firmy powinny wyeliminować nielicencjonowane oprogramowanie wykorzystywane w swoich sieciach i wprowadzić rozwiązania w zakresie profesjonalnego zarządzania jego zasobami, wynika z najnowszego badania Global Software Survey 2018 opublikowanego przez BSA, organizację zrzeszającą producentów oprogramowania komputerowego.
Od 25 maja 2018 r. nasze dane powinny być bardziej chronione. Co to oznacza w praktyce? W jakim zakresie nowe przepisy dotyczą przedsiębiorców?
Przepisy RODO nie zawierają praktycznie żadnych wytycznych odnoszących się do sposobu prowadzenia dokumentacji przetwarzania danych osobowych, jak również jej zawartości. Nie oznacza to jednak, że po 25 maja 2018 r. administrator danych nie jest zobligowany do posiadania żadnej dokumentacji w tym zakresie.
Dwuletni okres przejściowy na dostosowanie się do nowych przepisów skończył się 25 maja 2018 r. Od tego dnia wymagania RODO powinny być bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Przedsiębiorcy, którzy nie zdążą się przygotować, nie będą mogli liczyć na łagodniejsze potraktowanie przez organ nadzorczy ochrony danych.
RODO to zbiór przepisów wspólnych dla wszystkich 28 państw Unii Europejskiej. Z perspektywy firm przetwarzających dane, RODO wprowadza ścisłe wymogi dotyczące prywatności i bezpieczeństwa.
25 maja 2018 r. rozpoczynamy stosowanie przepisów unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). "Od dziś zaczynamy zatem działać w nowej, zreformowanej rzeczywistości" - pisze dr Edyta Bielak Jomaa w liście, w którym dzieli się refleksjami na temat przyszłości polskiego systemu ochrony danych osobowych.
Możliwość nałożenia kar przewiduje ustawa o ochronie danych osobowych, która ma zapewnić skuteczne stosowanie RODO w Polsce. Nowe przepisy wejdą w życie 25 maja 2018 r. "Z możliwości nakładania kar nie robimy żadnego szczególnego narzędzia" - mówi szefowa GIODO Edyta Bielak–Jomaa.
Przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) zaczną obowiązywać od 25 maja 2018 r. Nowe regulacje będą miały wpływ także na zmiany w Kodeksie pracy.
KADRY INFOR jako Partner Medialny wydarzenia, serdecznie zaprasza na spotkanie organizowane przez Payroll Club. Tematyka spotkania dotyczyć będzie kwestii wpływu Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na procesy i działania HR.
Za zgodą pracownika będzie można pozyskiwać o nim tylko te informacje, które są dla niego korzystne. Od 25 maja 2018 r. ważne zmiany dla wszystkich pracodawców w związku z nowymi przepisami prawa dotyczących ochrony danych osobowych.
W jaki sposób pracodawcy przygotowują się do 25 maja br. i obowiązywania RODO? Największe wyzwania związane z wdrożeniem RODO wynikają przede wszystkim ze zwiększonej ilości obowiązków informacyjnych po stronie firmy.
Od 25 maja 2018 r. pracodawcy i działy HR będą zobowiązani do stosowania regulacji dotyczącej ochrony danych osobowych (rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO). W związku z nowymi przepisami, zmianie ulegnie ponad 130 aktów prawnych, w tym m.in. Kodeks pracy. Na pytania dotyczące nowych obowiązków pracodawców, jako administratorów danych odpowiada ekspert - radca prawny Paweł Ludwiczak.
Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r.. Dla pracodawców oznacza to nowe obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych pracowników i kandydatów do pracy.
Monitoring w prawie pracy jest tematem kontrowersyjnym, bowiem nie istnieje żaden przepis, który regulowałby wprost możliwość oraz sposób monitorowania pracowników. Czy jednak brak bezpośredniej regulacji sprawia, że pracodawca nie może stosować monitoringu? Nowe przepisy, tzw. RODO, wejdą w życie już w maju 2018 roku.
Od 25 maja 2018 r. wejdą w życie ważne zmiany dla wszystkich pracodawców - unijne przepisy RODO. Za niedopełnienie obowiązków, pracodawcom grożą wysokie kary. Jak pracodawcy powinni przygotować się do zmian w RODO?
RODO to temat, którym żyje nie tylko cała Polska ale także Unia Europejska. RODO to unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Nowe przepisy oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców. Jak w takim razie przygotować się do RODO?
Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona danych osobowych nie tylko osób zatrudnionych w firmie, ale również kandydatów do pracy. Czy usuwać dane po zakończeniu rekrutacji? Jakie obowiązki ma administrator danych osobowych?
Ustawodawca uzależnia przyznanie świadczeń z ZFŚS od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. W związku z tym niektórzy pracodawcy domagają się przedstawienia informacji PIT-11 małżonków osób uprawnionych do świadczeń. Czy przedmiotowe żądanie pozostaje w zgodzie z przepisami o ochronie danych osobowych?
25 maja 2018 roku wejdzie w życie nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych - RODO. Zmianie ulegnie ponad 130 aktów prawnych, w tym m.in. Kodeks pracy. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki związane z ochroną prywatności pracowników i kandydatów do pracy.
Od maja 2018 roku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych zostaną zaostrzone. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki związane z ochroną prywatności pracowników i kandydatów do pracy.
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Zmiany obejmą także reguły przetwarzania danych osobowych pracowników. Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców?
Pracodawca nie powinien ujawniać informacji o wynagrodzeniu pracownika. Informacje te podlegają bowiem ochronie na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, a także o ochronie danych osobowych.
Przyspieszenie postępowań ws. przypadków nieprzestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i wprowadzenie kar finansowych to tylko niektóre założenia wstępnego projektu nowej ustawy o ochronie danych osobowych, który ma być przedstawiony w czerwcu 2017 roku. Proces legislacyjny zakończy się na początku 2018 r., natomiast sama ustawa powinna zacząć obowiązywać 25 maja 2018 r. Projekt ten ma wdrożyć rozporządzenie Unii Europejskiej przyjęte w maju 2016 r. czyli wprowadzić Nowy Krajowy System Ochrony Danych Osobowych.
Coraz częściej pracodawcy zobowiązują pracowników do noszenia identyfikatorów w pracy. W ocenie niektórych pracowników pracodawca, nakładając na nich obowiązek noszenia identyfikatorów, narusza przepisy o ochronie danych osobowych. Czy mają rację?
Krytyka pracodawcy wyrażona na portalach społecznościowych stanowić może naruszenie obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy i może być podstawą do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy. Czy pracodawcy mają prawo monitorować aktywność pracowników na portalach społecznościowych?
Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszać zbiory danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Czy zakończenie działalności przez przedsiębiorcę, oznacza konieczność wykreślenia zgłoszonych wcześniej zbiorów z rejestru GIODO? Czy przedsiębiorca ma jakieś konkretne obowiązki wobec organu ochrony danych, jeżeli zamyka działalność?
Zdarza się, że firma musi zmienić adres głównej siedziby (w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, często będzie to adres zamieszkania). Zmianę adresu często trzeba zgłosić w różnych urzędach. A jak to wygląda z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych omówię dla trzech przypadków: tymczasowa zmiana adresu głównej siedziby, stała zmiana adres głównej siedziby, zmiana adresu filii/oddziału.
Przejęcie zakładu pracy lub jego części dokonywane jest zgodnie z postanowieniami ustawy o związkach zawodowych. Przejęcie zakładu pracy wiąże się między innymi ze zmianą administratora danych osobowych pracowników. Jak kształtuje się ochrona danych osobowych pracowników w związku z przejęciem zakładu pracy?
Na mocy ustawy o ochronie danych osobowych, każdy podmiot przetwarzający dane osobowe (zarówno przedsiębiorcy, jak i jednostki organizacyjne) zobowiązany jest do opracowania dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem danych osobowych.
Imię i nazwisko to znak rozpoznawczy osoby fizycznej. Pracodawca ma prawo ujawniać imię i nazwisko pracownika w celu identyfikacji nawet bez jego zgody.
Pracodawca ma dostęp do licznych dokumentów zawierających dane osobowe. Część z nich jest przechowywana w teczkach osobowych pracowników, jednak znaczna większość jest przetwarzana w postaci elektronicznej, np. w programach kadrowych lub płacowych.
Zatrudniam kadrową. Czy osoba prowadząca sprawy kadrowe powinna podpisać oświadczenie o przestrzeganiu przepisów ustawy o ochronie danych osobowych?
Pracodawca, decydując się na zatrudnienie nowego pracownika, ma prawo żądać od niego udostępnienia tych danych osobowych, które wynikają wprost z treści art. 221 k.p. Katalog danych, których może domagać się pracodawca od kandydata do pracy, przedstawia się następująco: imię (imiona) i nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Pracodawca ma dostęp do licznych dokumentów zawierających dane osobowe. Część z nich jest przechowywana w teczkach osobowych pracowników, jednak znaczna większość jest przetwarzana w postaci elektronicznej, np. w programach kadrowych lub płacowych.
Zasady przetwarzania i transferu transgranicznego danych osobowych zostały uregulowane w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (zwanej dalej dyrektywą) oraz w implementującej przepisy dyrektywy do krajowego porządku prawnego ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (zwanej dalej ustawą).
Wzrastająca liczba międzynarodowych korporacji powoduje, że dane pracowników często są transferowane do krajów trzecich. Taka sytuacja wymaga od pracodawców posiadania niezbędnych informacji dotyczących bezpiecznego przesyłania danych osobowych.
Firmy, które zastanawiają się nad wprowadzeniem kodeksów etyki, stają przed dylematem nie tylko organizacyjnym, lecz wręcz moralnym. Czy firma ma prawo określać etyczne wzory zachowań? Czy wprowadzając zasady etyczne, nie łamie granic prywatności swoich pracowników. Dlatego kluczowe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o cel wprowadzania kodeksu etycznego.
Po 5 latach od rozwiązania stosunku pracy z byłym pracodawcą zauważyłam, że na ich stronie internetowej zamieszczono moje imię i nazwisko, dodatkowo nieaktualne. Zażądałam usunięcia moich danych, ale pracodawca uzasadniał odmowę tym, że firma prowadzi na stronie internetowej kalendarium pracowników. Czy firma mogła odmówić usunięcia lub przynajmniej uaktualnienia moich danych oraz czy mogłam skutecznie przeciwstawić się takiemu działaniu?
Jesteśmy agencją pracy tymczasowej. Jeden z naszych klientów – pracodawca użytkownik twierdzi, że pracownik tymczasowy ukradł mu rzeczy, jakie otrzymał do wykonywania pracy. Dostaliśmy od pracodawcy użytkownika pismo, w którym opisał całą sprawę i poprosił, aby przekazać mu dane tego pracownika (adres zamieszkania), ponieważ chce go pozwać za kradzież. Czy w takiej sytuacji możemy udostępnić takie dane pracodawcy użytkownikowi?
Komornik ma prawo żądać od pracodawcy udzielenia informacji o wynagrodzeniu otrzymywanym przez pracownika. Takie postępowanie jest dopuszczalne na mocy przepisów ustawy i nie jest sprzeczne z zasadami ochrony danych osobowych.
Jeden z naszych pracowników, który ubiega się w banku o kredyt, dostarczył nam do wypełnienia zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach. W zaświadczeniu znajduje się klauzula, że bank zastrzega sobie prawo do telefonicznego potwierdzenia danych podanych w zaświadczeniu. Czy możemy wypełnić taki dokument bez pisemnej zgody pracownika? Czy w tej sytuacji musimy zobowiązać pracownika do wyrażenia pisemnej zgody na udzielenie przez nas informacji o nim podczas telefonicznej rozmowy z pracownikiem banku?
Szef nie może pobierać od pracowników odcisku ich linii papilarnych, żeby kontrolować czas pracy, nawet jeżeli oni sami się na to zgodzili - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Wyniki obowiązkowych badań lekarskich przeprowadzonych przez pracownika nie mogą zostać wydane pracodawcy - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Przepisy zezwalają jedynie na wydanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań lub o przeciwwskazaniach zdrowotnych danego pracownika do pracy na określonym stanowisku.
Pracodawca, który ma wystawić zaświadczenie o wysokości zarobków pracownika dla banku powinien uprzednio uzyskać od pracownika upoważnienie do wystawienia takiego zaświadczenia. W ten sposób zabezpieczy się przed odpowiedzialnością w zakresie ujawnienia danych osobowych pracownika.
Zakup nowej drukarki lub laptopa jest stratą pieniędzy, jeśli pracownicy nie wiedzą, jak wykorzystać wszystkie możliwości urządzenia. Podobnie jest z bezpieczeństwem, nawet jeżeli firma inwestuje w odpowiednie oprogramowanie, a nie szkoli swoich pracowników, to grozi jej poważne niebezpieczeństwo związanie z utratą cennych firmowych danych. Polityka bezpieczeństwa to nie tylko inwestycja w software, to także edukacja wszystkich osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie – począwszy od pracowników niższego szczebla, skończywszy na zarządzie firmy.
Ostatnio zdarzało się, że administratorzy stron pozwalali wyszukiwarkom zbierać dane użytkowników swoich portali. GIODO opublikował przewodnik, w którym radzi, co zrobić, by dane internautów w łatwy sposób nie stały się ogólnodostępne.
Pracownicy dostarczają nam różne dokumenty ze zdjęciami potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe, np. prawo jazdy, dyplom wyższej uczelni itp. Czy dopuszczalne jest przechowywanie w aktach osobowych pracownika kopii tych dokumentów?