| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Krytyka pracodawcy na portalach społecznościowych

Krytyka pracodawcy na portalach społecznościowych

Krytyka pracodawcy wyrażona na portalach społecznościowych stanowić może naruszenie obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy i może być podstawą do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy. Czy pracodawcy mają prawo monitorować aktywność pracowników na portalach społecznościowych?

Aktywność pracowników na portalach społecznościowych

Obecnie prawie każdy ma profil na którymś z popularnych portali społecznościowych i aktywnie z niego korzysta - zamieszcza zdjęcia, filmy, dzieli się swoimi opiniami. Informacje udostępniane na portalach społecznościowych stają się powszechnie dostępne, w tym także dla pracodawców.  

Prawo do prywatności

Konstytucja w swoim art. 47 gwarantuje każdemu prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym. Ponadto art. 51 ust. 1 Konstytucji stanowi, iż nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

Prawo do prywatności stanowi jedno z dóbr osobistych człowieka (art. 23 k.c.), podlegających ochronie na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego (art. 24 k.c.). W stosunku do pracowników obowiązek poszanowania ich dóbr osobistych został podkreślony poprzez art. 111 k.p., w świetle którego pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika.

Jednym z przejawów prywatności jest aktywność pracowników w Internecie, w szczególności na portalach społecznościowych. Aktywność ta bywa monitorowana przez pracodawców. Uzyskane w ten sposób informacje wykorzystywane są w relacjach z pracownikami, np. stanowią one podstawę wypowiedzenia umowy o pracę, odmowy awansu itp. W związku z tym powstaje pytanie, czy pracodawcy mają prawo monitorować aktywność pracowników na portalach społecznościowych?

Krytyka pracodawcy na portalach społecznościowych

Jedynym z podstawowych obowiązków pracownika jest dbałość o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.). Na pracowniku ciąży zatem powinność powstrzymywania się od działań na niekorzyść pracodawcy oraz zmierzających do wyrządzenia mu szkody. Dotyczy ona także krytyki. W orzecznictwie przyjmuje się bowiem, iż wyrażona w obraźliwych słowach, niemerytoryczna krytyka pracodawcy stanowić może podstawę rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy.

Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 września 2004 roku, „pracownik ma prawo do krytyki popartej rzeczowymi argumentami, natomiast ostentacyjne kwestionowanie decyzji przy użyciu słów obraźliwych zamiast argumentów merytorycznych wykracza poza granice takiej krytyki. Tego rodzaju zachowania pracownik nie może usprawiedliwiać twierdzeniem, że kierował się dobrem zakładu pracy, gdyż odpowiedzialność za funkcjonowanie zakładu i związane z tym ryzyko ponosi pracodawca. (…) Wyrażana w obecności innych pracowników, w obraźliwych słowach, dezaprobata decyzji kierownika usprawiedliwia utratę zaufania do pracownika i uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę, które jest zwykłym sposobem rozwiązania umowy o pracę.” (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23 września 2004 roku, sygn. akt I PK 487/03).

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

KODEKS PRACY 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Samsonowicz

Ekspert serwisu Comperia.pl, specjalizuje się w finansach osobistych i rynku kredytowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »