Kategorie

Kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 10 września 2014 r. w Gdyni.
Czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy określa ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155). Zalicza się do niego oprócz czasu przeznaczonego na samo prowadzenie pojazdu także wszystkie inne czynności związane z wykonywaniem przewozu.
Czas pracy kierowcy po wejściu w życie nowych przepisów dotyczy również kierowców samozatrudnionych. Czas pracy kierowców samozatrudnionych podlega obowiązkowej ewidencji. Kierowcy po każdych 6 godzinach pracy muszą mieć co najmniej 30 minut odpoczynku.
Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców nakłada na samozatrudnionych obowiązek ewidencji czasu pracy oraz ustala jego wymiar. Nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w 2013 roku.
Badania lekarskie kierowców przeprowadza się w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Wyróżnia się badania wstępne, okresowe i kontrolne.
Uprawnienia do wykonywania pracy w postaci prawa jazdy stanowią element warunkujący dopuszczalność pracy na stanowisku kierowcy. Czy pracodawca może zwolnić pracownika będącego kierowcą, który podczas urlopu wypoczynkowego utracił prawo jazdy?
Wypadek przy pracy może nastąpić podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych. Przerwa w pracy w postaci zajęcia miejsca pasażera i oddania prowadzenia pojazdu innej osobie przez pracownika będącego kierowcą stanowi odstąpienie od osobistego wykonywania obowiązków pracowniczych. Zdarzenie powstałe podczas przerwy nie może być więc uznane za wypadek przy pracy.
Czy osoby wykonujące w zakładzie pracy zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej, które sporadycznie używają samochodów do celów służbowych, także muszą przechodzić badania lekarskie dla kierowców? Jeżeli tak, to kto ma ponieść ich koszt?
Kierowca zatrudniony przy przewozach materiałów szczególnie niebezpiecznych bardzo często pracuje – ze względu na specyfikę wykonywanych przewozów – w porze nocnej ustalonej dla wszystkich pracowników (u nas jest to czas między godz. 23.00 a 7.00). Zdecydowanie rzadziej wykonuje pracę w porze nocnej kierowców (od godz. 0.00 do godz. 4.00). Na podstawie jakich przepisów – Kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców – należy ustalić, czy pracownik jest pracownikiem pracującym w nocy?
Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowca-mechanik. Nie ma on ścisłego podziału, w jakiej części dnia czy w które dni wykonuje pracę kierowcy, a kiedy pracę mechanika. Zależy to od bieżących potrzeb pracodawcy. Oba rodzaje pracy wykonuje w podobnym wymiarze godzin. Czy do tego pracownika powinniśmy stosować ustawę o czasie pracy kierowców?
Pracodawca zatrudniający kierowców musi pamiętać, że pracownikowi, który nie świadczy pracy z przyczyn od niego niezależnych, należy się wynagrodzenie. Przyczyną takiego przestoju mogą być np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające dokonanie przewozu drogowego.
Zatrudniamy pracowników na stanowiskach kierowców. Czy wartość kursu dokształcającego, który przedłuża ważność zaświadczenia uprawniającego do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, sfinansowanego naszym pracownikom – kierowcom powinniśmy doliczyć do ich przychodów ze stosunku pracy oraz pobrać składki i podatek?
Pracownik jest zatrudniony w naszej firmie od 1995 r. jako kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych. Ma wymagany okres składkowy. W 2011 r. ukończy 60 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy praca, jaką wykonuje, daje mu prawo do emerytury pomostowej?
Zgodnie z nowymi przepisami pracownika, który posiada prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T i kieruje pojazdem w ramach obowiązków służbowych, należy skierować na konsultację okulistyczną oraz badanie oceniające widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia.
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym.
W wyroku z 6 kwietnia 2011 roku (II UK 331/10) Sąd Najwyższy orzekł, że każda decyzja ZUS – także dotycząca interpretacji przepisów – może podlegać zaskarżeniu do sądu powszechnego, jeżeli jej rozpoznanie przez sąd w trybie określonym w Kodeksie postępowania cywilnego nie jest ustawowo wyłączone.
Dzisiaj, 29 czerwca, wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia, których tematyka obejmuje m.in. dokumenty ZUS, zasady zarobkowania emerytów oraz bhp w transporcie.
6 miesięcy temu zatrudniliśmy kierowcę w pełnym wymiarze czasu pracy z minimalnym wynagrodzeniem. Od 15 maja br. zmieniliśmy warunki zatrudnienia tego kierowcy. Zmniejszony został wymiar czasu pracy do 1/2 etatu, oraz odpowiednio zmniejszyliśmy wynagrodzenie. Czy w tej sytuacji powinniśmy opłacać za maj i za kolejne miesiące składkę na Fundusz Pracy za tego pracownika?
Pracodawca prowadzi działalność polegającą na przewozach towarów na terenie Polski i zagranicy. Charakter pracy kierowców wiąże się z dużą częstotliwością występowania wypadków przy pracy. Podczas sporządzania dokumentacji wypadkowej pojawia się wiele wątpliwości w zakresie ustalenia, czy zdarzenie wypadkowe jest wypadkiem przy pracy czy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy. Kiedy więc wypadek kierowcy samochodu będzie wypadkiem przy pracy, a kiedy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy?
Pracownik jest zatrudniony w naszej firmie od 1995 r. jako kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych. Ma wymagany okres składkowy. W 2011 r. ukończy 60 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy praca, jaką wykonuje, daje mu prawo do emerytury pomostowej?
Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.
Chcemy zatrudnić na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego pracownika, który ma lekki stopień niepełnosprawności. Pracownik ma niewielką wadę słuchu. Czy możemy zatrudnić pracownika z wadą słuchu na stanowisku kierowcy?
Zatrudniamy magazyniera, który w zakresie czynności ma m.in. wskazane prowadzenie samochodów. Przez kilka miesięcy, ze względu na zmiany organizacyjne w firmie, osoba ta w rzeczywistości wykonywała tylko czynności kierowcy. Czy powinna być traktowana jak kierowca w kontekście przepisów o czasie pracy kierowców?
Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2002/15/WE na kierowców pracujących na własny rachunek budziło wiele kontrowersji. Trybunał rozstrzygnął wątpliwości, uznając m.in., że taka interpretacja nie ogranicza swobody przedsiębiorczości.
W październiku br. zamierzamy zatrudnić kierowcę. Czy możemy w umowie o pracę określić miesięczne ryczałty za godziny nadliczbowe i nocne dla tego stanowiska, zamiast co miesiąc obliczać nadgodziny? W jaki sposób ustalić taki ryczałt?
Jestem kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Zatrudniamy w naszej jednostce kilku kierowców. Czy w ich przypadku w zakresie czasu pracy ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks pracy czy ustawa o czasie pracy kierowców? Nie wiemy bowiem, na podstawie jakich przepisów rozliczać kierowcom pracę w godzinach nadliczbowych.
Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy zaostrzające kary wobec pijanych kierowców. Warto pamiętać, że każda ilość wypitego alkoholu jest niebezpieczna, ponieważ obniża sprawność działania osoby prowadzącej pojazd i przez to istotnie zwiększa ryzyko wypadku. Obowiązkiem firmy jest przeciwdziałanie takim sytuacjom.
Nasi pracownicy często wyjeżdżają w delegacje. Przeważnie dojazd odbywa się służbowym samochodem, który prowadzi jeden z pracowników. Staramy się, aby za każdym razem była to inna osoba. Czy do nadgodzin w delegacji ma znaczenie fakt prowadzenia samochodu przez pracownika? Czy czasu jazdy w delegacji nie wliczamy do nadgodzin dla pracownika kierującego samochodem i dla pracownika siedzącego obok kierowcy?
Kierowca wykorzystując dobowy wypoczynek musiał przestawić pojazd. Zaparkował w dozwolonym miejscu, ale tarasował przejazd potrzebny ze względu na nagłe prace remontowe wykonywane obok parkingu. Kierowca zaparkował więc w innym miejscu. Czy przerwanie wypoczynku będzie w tym przypadku podlegać sankcjom ze strony inspekcji transportu drogowego? Przerwa w wypoczynku trwała kilka minut, jednak kierowca nie miał nieprzerwanego wypoczynku. Poza tym o te kilka minut przekroczył dzienny limit prowadzenia pojazdu.
Za podróż służbową kierowcy należy zapłacić jak za podróż każdego innego pracownika. W związku z tym kierowcy należą się m.in. diety i zwrot kosztów za nocleg.
Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?
Wynagrodzenie kierowcy musi zostać tak ustalone, aby w szczególności nie było uzależnione od kwestii, o których sam może zdecydować, np. liczbie przejechanych kilometrów.
Świadczenie pracy w kilku różnych rejonach kraju będących dla pracownika stałym miejscem wykonywania pracy nie jest zjawiskiem wyjątkowym, lecz normalnym wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?
Od 3 kwietnia 2010 r. wprowadzono nową definicję podróży służbowej dla kierowców. Po zmianie przepisów przy ustalaniu, czy kierowca przebywa w podróży służbowej, nie ma znaczenia, jak określono jego miejsce pracy. Zgodnie z nową regulacją, podróżą służbową kierowcy jest bowiem każdy wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, jego filia, przedstawicielstwo lub oddział.
Nasz pracownik zatrudniony jako kierowca jest wynagradzany stawką miesięczną zasadniczą w wysokości 2050 zł. W marcu br. przepracował odpowiednio:● w niedziele: 17 godzin,● w dni wolne od pracy (soboty): 27 godzin 30 min,● przekroczenie dobowe w pozostałe dni tygodnia wynosiło: 21 godzin 30 min (nie były to godziny nocne),● w porze nocnej: 6 godzin.W naszej firmie jest przyjęty miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy. Niedziele są dla zatrudnionych dniami wolnymi od pracy. Praca w dniach wolnych nie przekroczyła normy dobowej czasu pracy (8 godzin). Jakie wynagrodzenie przysługuje kierowcy za pracę w poszczególnych godzinach nadliczbowych oraz za pracę w nocy?
Zatrudniani przeze mnie kierowcy zaczną jeździć w trasy „w załodze” (po dwie lub więcej osób). Pracownicy ci – poza stałym wynagrodzeniem miesięcznym – otrzymują premie kwartalne uzależnione od wyników finansowych firmy oraz premie miesięczne związane z liczbą przejechanych w danym miesiącu kilometrów. W jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas spędzony w kabinie pojazdu przez kierowcę, który w danym okresie nie prowadzi samochodu (jest pasażerem)? Czy jest to zwykłe wynagrodzenie za pracę czy niższe?
Kierowca powracając z trasy, niekiedy przez krótki czas (np. 30 minut) prowadzi pojazd w porze, która jest przyjęta w firmie jako pora nocna. Jest to sytuacja nieprzewidywalna przed rozpoczęciem przewozu (wynika przede wszystkim z sytuacji na drodze). W takich dniach jego czas pracy wykracza nieznacznie poza dopuszczalne maksymalnie 10 godzin, kiedy może pracować kierowca, gdy nawet niewielka część jego pracy odbywa się w nocy. Czy ograniczenie czasu pracy kierowcy w porze nocnej dotyczy tylko zwykłego czasu pracy, czy powinno być liczone wraz z godzinami nadliczbowymi?
Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.
Rozliczając wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, warto pamiętać o kilku odrębnościach odróżniających wynagrodzenie kierowcy od wynagrodzenia pozostałych grup pracowników. Chodzi tu przede wszystkim o wynagrodzenie z tytułu podróży służbowej oraz za czas przerw.
Prowadzę działalność gospodarczą, której przedmiotem jest transport drogowy. Zatrudniam pracowników – kierowców międzynarodowego transportu drogowego. Z tytułu podróży służbowych kierowcy otrzymują diety w euro, w wysokości wynikającej z rozporządzenia o podróżach pracowników sfery budżetowej. Nie otrzymują natomiast zwrotu kosztów noclegu, gdyż w ich samochodach są miejsca do spania. W podróży pracownicy korzystają z odpłatnych sanitariatów na postojach (prysznic, toaleta). Chcę, oprócz diet, wypłacać kierowcom ryczałt pieniężny jako zwrot kosztów ponoszonych na utrzymanie higieny osobistej w podróży. Te wydatki nie będą jednak udokumentowane. Nikt bowiem nie wystawia żadnych dowodów zapłaty za mycie. Czy przyznany pracownikom ryczałt będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym wykonujemy przewozy)?
Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz. 21.30. Czy w tym przypadku doszło do pracy w godzinach nadliczbowych? Czy naruszyliśmy przysługujące pracownikowi okresy minimalnych odpoczynków dobowych?
Od 28 czerwca br. zaczęły obowiązywać zmiany w zakresie czasu pracy kierowców. Nowe przepisy ograniczyły możliwość wydłużenia czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę w przypadku wykonywania przez nich pracy w porze nocnej.
Prowadzę przedsiębiorstwo transportowe, w którym zatrudniam głównie kierowców. Ostatnio jeden z nich zarzucił mi, że źle płacę za 30-minutową przerwę w pracy. Zdaniem pracownika, wynagrodzenie za taką przerwę nie może być niższe niż wynagrodzenie zasadnicze. Od wielu lat płacę połowę wynagrodzenia zasadniczego. Czy popełniam błąd?
Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy jednego z dyrektorów naszej firmy. Jego praca polega na tym, że wozi dyrektora na spotkania służbowe. Często jednak czeka na dyrektora w miejscach, do których go zawozi, nie wykonując w tym czasie pracy. Czasami taki czas oczekiwania trwa nawet kilka godzin. Jaki system czasu pracy najkorzystniejszy dla firmy ustalić temu pracownikowi? Zatrudniamy go w systemie podstawowym czasu pracy, ale nie jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ płacimy pracownikowi za czas, kiedy odpoczywa w samochodzie, czekając na dyrektora.
Zatrudniam kierowcę, który poza kierowaniem pojazdem wykonuje wiele innych prac. Czy w tygodniach, w których nie prowadzi pojazdu przez cały tydzień, obowiązuje mnie ograniczenie jego czasu pracy do 60 godzin?