Niemiecka płaca minimalna dla kierowców - apel pracodawców
REKLAMA
REKLAMA
Konfederacja Lewiatan w liście do niemieckich organizacji pracodawców Bundesverband der Deutschen Industrie eV i Bundesvereinigung der Deutschen Arbeitgeberverbände apeluje o wspólne podjęcie działań mających na celu przekonanie rządu Niemiec do zweryfikowania stanowiska w sprawie stosowania ustawy o płacy minimalnej dla kierowców i ochronę wspólnego rynku UE.
REKLAMA
Eksport usług ma strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki, podobnie jak eksport wina dla Francji lub kwiatów dla Holandii. Nasze firmy usługowe szybko stały się europejskim liderem w zakresie transgranicznego świadczenia usług. Na ok. 1,2 miliona delegowanych pracowników, co najmniej 250 tysięcy pochodzi z Polski. Daje nam to pierwsze miejsce przed Francją i Niemcami.
Lewiatan jest zaniepokojony ostatnimi wydarzeniami w wielu krajach UE, polegającymi na tworzeniu nowych przeszkód dla świadczenia usług międzynarodowych, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym.
Nowa wersja programu Płatnik 10.01.001. Pobierz bezpłatną instrukcję.
REKLAMA
Szczególnym przypadkiem jest stosowanie przez Niemcy ustawy o płacy minimalnej (Mindestlohngesetz), z której wynika, że zagraniczna firma transportowa musi przestrzegać niemieckiej płacy minimalnej w czasie przebywania pracownika, np. kierowcy na terytorium Niemiec. Ponadto, firmy transportowe i logistyczne są zobowiązane do informowania z wyprzedzeniem, niemieckich organów celnych, że pracownik będzie przebywał na terytorium Niemiec i jak długo , a także do prowadzenia oddzielnej ewidencji czasu pracy pracowników w języku niemieckim.
Konfederacja Lewiatan uważa, że taka interpretacja nowych przepisów będzie miała bardzo negatywny i być może nieodwracalny wpływ na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w szczególności na rozwój sektora transportu. Chociaż z zadowoleniem przyjmujemy decyzję rządu Niemiec o zawieszeniu stosowania minimalnych wynagrodzeń do przejazdów tranzytowych, to powinniśmy pamiętać, że ustawa ta obejmuje również przewozy międzynarodowe do i z Niemiec ( towarów i pasażerów) i kabotażu. Ponadto, należy zauważyć, że podobne pytania mogą powstać w związku z innymi środkami transportu, np. żeglugą śródlądową.
Porozmawiaj o tym na FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat