Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?
Od 3 kwietnia 2010 r. wprowadzono nową definicję podróży służbowej dla kierowców. Po zmianie przepisów przy ustalaniu, czy kierowca przebywa w podróży służbowej, nie ma znaczenia, jak określono jego miejsce pracy. Zgodnie z nową regulacją, podróżą służbową kierowcy jest bowiem każdy wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, jego filia, przedstawicielstwo lub oddział.
Nasz pracownik zatrudniony jako kierowca jest wynagradzany stawką miesięczną zasadniczą w wysokości 2050 zł. W marcu br. przepracował odpowiednio:● w niedziele: 17 godzin,● w dni wolne od pracy (soboty): 27 godzin 30 min,● przekroczenie dobowe w pozostałe dni tygodnia wynosiło: 21 godzin 30 min (nie były to godziny nocne),● w porze nocnej: 6 godzin.W naszej firmie jest przyjęty miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy. Niedziele są dla zatrudnionych dniami wolnymi od pracy. Praca w dniach wolnych nie przekroczyła normy dobowej czasu pracy (8 godzin). Jakie wynagrodzenie przysługuje kierowcy za pracę w poszczególnych godzinach nadliczbowych oraz za pracę w nocy?
Zatrudniani przeze mnie kierowcy zaczną jeździć w trasy „w załodze” (po dwie lub więcej osób). Pracownicy ci – poza stałym wynagrodzeniem miesięcznym – otrzymują premie kwartalne uzależnione od wyników finansowych firmy oraz premie miesięczne związane z liczbą przejechanych w danym miesiącu kilometrów. W jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas spędzony w kabinie pojazdu przez kierowcę, który w danym okresie nie prowadzi samochodu (jest pasażerem)? Czy jest to zwykłe wynagrodzenie za pracę czy niższe?
Kierowca powracając z trasy, niekiedy przez krótki czas (np. 30 minut) prowadzi pojazd w porze, która jest przyjęta w firmie jako pora nocna. Jest to sytuacja nieprzewidywalna przed rozpoczęciem przewozu (wynika przede wszystkim z sytuacji na drodze). W takich dniach jego czas pracy wykracza nieznacznie poza dopuszczalne maksymalnie 10 godzin, kiedy może pracować kierowca, gdy nawet niewielka część jego pracy odbywa się w nocy. Czy ograniczenie czasu pracy kierowcy w porze nocnej dotyczy tylko zwykłego czasu pracy, czy powinno być liczone wraz z godzinami nadliczbowymi?
Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.
Rozliczając wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, warto pamiętać o kilku odrębnościach odróżniających wynagrodzenie kierowcy od wynagrodzenia pozostałych grup pracowników. Chodzi tu przede wszystkim o wynagrodzenie z tytułu podróży służbowej oraz za czas przerw.
Prowadzę działalność gospodarczą, której przedmiotem jest transport drogowy. Zatrudniam pracowników – kierowców międzynarodowego transportu drogowego. Z tytułu podróży służbowych kierowcy otrzymują diety w euro, w wysokości wynikającej z rozporządzenia o podróżach pracowników sfery budżetowej. Nie otrzymują natomiast zwrotu kosztów noclegu, gdyż w ich samochodach są miejsca do spania. W podróży pracownicy korzystają z odpłatnych sanitariatów na postojach (prysznic, toaleta). Chcę, oprócz diet, wypłacać kierowcom ryczałt pieniężny jako zwrot kosztów ponoszonych na utrzymanie higieny osobistej w podróży. Te wydatki nie będą jednak udokumentowane. Nikt bowiem nie wystawia żadnych dowodów zapłaty za mycie. Czy przyznany pracownikom ryczałt będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym wykonujemy przewozy)?
Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz. 21.30. Czy w tym przypadku doszło do pracy w godzinach nadliczbowych? Czy naruszyliśmy przysługujące pracownikowi okresy minimalnych odpoczynków dobowych?
Od 28 czerwca br. zaczęły obowiązywać zmiany w zakresie czasu pracy kierowców. Nowe przepisy ograniczyły możliwość wydłużenia czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę w przypadku wykonywania przez nich pracy w porze nocnej.
Prowadzę przedsiębiorstwo transportowe, w którym zatrudniam głównie kierowców. Ostatnio jeden z nich zarzucił mi, że źle płacę za 30-minutową przerwę w pracy. Zdaniem pracownika, wynagrodzenie za taką przerwę nie może być niższe niż wynagrodzenie zasadnicze. Od wielu lat płacę połowę wynagrodzenia zasadniczego. Czy popełniam błąd?
Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy jednego z dyrektorów naszej firmy. Jego praca polega na tym, że wozi dyrektora na spotkania służbowe. Często jednak czeka na dyrektora w miejscach, do których go zawozi, nie wykonując w tym czasie pracy. Czasami taki czas oczekiwania trwa nawet kilka godzin. Jaki system czasu pracy najkorzystniejszy dla firmy ustalić temu pracownikowi? Zatrudniamy go w systemie podstawowym czasu pracy, ale nie jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ płacimy pracownikowi za czas, kiedy odpoczywa w samochodzie, czekając na dyrektora.
Zatrudniam kierowcę, który poza kierowaniem pojazdem wykonuje wiele innych prac. Czy w tygodniach, w których nie prowadzi pojazdu przez cały tydzień, obowiązuje mnie ograniczenie jego czasu pracy do 60 godzin?
W naszej firmie transportowej zatrudniamy kierowców na podstawie umów zleceń. Prowadzenie przez nich pojazdów jest rejestrowane za pomocą tachografów. Czy musimy przechowywać tarczki tachografu tych osób? Jeśli tak, to przez jaki czas?
Jesteśmy firma budowlaną. Czy przepisy o czasie pracy kierowców (rozporządzenie unijne nr 561/2006 oraz ustawa o czasie pracy kierowców) stosuje się do naszych kierowców wykonujących pracę przy budowie dróg? Kierowcy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę i nie wyjeżdżają poza teren budowy. Jeśli nie stosujemy tych przepisów, to jakie regulacje obowiązują kierowców pracujących w naszej firmie?
Zatrudniam na podstawie umów zlecenia kierowców do przewozu osób na lokalnych trasach. Przewozy dokonywane są małymi busami. Czy w związku z tym, że nie są to pracownicy, osoby te muszą mieć zapewnione jakiekolwiek przerwy w pracy?
Jesteśmy firmą transportową i wykonujemy usługi transportowe na terenie UE oraz poza nią. Jak rozliczyć delegację pracownika, gdy: otrzymuje zlecenie na przewóz towarów na trasie Polska – Norwegia (transport planowany z docelowym miejscem w Norwegii), a jednocześnie po rozładowaniu w Norwegii otrzymuje kolejne zlecenie na przewóz towarów na trasie Norwegia – Francja i po rozładowaniu kolejne na trasie Francja – Holandia, i powrót do Polski? W jakiej walucie wyliczyć delegację? Jaki kraj uznać za docelowy, w przypadku gdy w momencie rozpoczęcia delegacji nie było wiadomo o dwóch kolejnych zleceniach?