Kategorie

Ubezpieczenie chorobowe, Obowiązki pracownika

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nasz pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim w okresach od 25 kwietnia do 2 maja oraz od 28 sierpnia do 3 września br. Między jedną a drugą niezdolnością do pracy upłynęło 117 dni. Czy za okres niezdolności do pracy przypadającej w sierpniu i wrześniu należy ustalić nową podstawę do naliczenia zasiłku?
Pracownik był nieobecny w pracy przez cały czerwiec br. Poinformował firmę, że jest chory, ale zgubił zwolnienie lekarskie. Nie dostał w czerwcu żadnego wynagrodzenia. Poinformowaliśmy go, że wynagrodzenie chorobowe otrzyma dopiero po dostarczeniu odpisu zwolnienia. Co zrobić, jeśli nie mamy jeszcze oryginału zaświadczenia? Jak rozliczyć składki, jeśli odpis zwolnienia lekarskiego pracownik przysłał faksem?
Obowiązek zwrotu do ZUS nienależnie pobranego świadczenia obciąża osobę, która pobrała to świadczenie. ZUS może odstąpić od żądania zwrotu tego świadczenia w całości lub w części, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności. Może to być np. wyjątkowo trudna sytuacja rodzinna lub bytowa.
Pracownik podlega ubezpieczeniom społecznym, w tym obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Gdy stanie się niezdolny do pracy, przysługuje mu świadczenie chorobowe z tytułu każdego zatrudnienia, jeżeli spełnia warunki do uzyskania świadczenia.