REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długotrwałe niewykonywanie obowiązków - wypowiedzenie umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kopeć-Żurawska Dorota
specjalista z zakresu prawa pracy
Długotrwałe niewykonywanie obowiązków - wypowiedzenie umowy
Długotrwałe niewykonywanie obowiązków - wypowiedzenie umowy

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie umowy - czy długotrwałe niewykonywanie części obowiązków pracownika uzasadnia rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem?

Niewykonywanie obowiązków przez pracownika a wypowiedzenie umowy o pracę

PROBLEM

REKLAMA

Zwolniliśmy z pracy z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia pracownika, który miał 5 lat stażu pracy w naszej firmie. Powodem zwolnienia była utrata zaufania do pracownika spowodowana niewykonywaniem przez niego części jego obowiązków wynikających z zakresu obowiązków. Wykonywał je za pracownika jego bezpośredni przełożony. Pracownik odwołał się do sądu pracy z roszczeniem o przywrócenie do pracy. Umotywował pozew tym, że pracę kontrolował jego bezpośredni przełożony, który nigdy nie zwrócił mu uwagi na temat niewłaściwego wykonywania pracy czy niewykonywania prac wynikających z zakresu obowiązków. Czy odwołanie się pracownika do sądu było uzasadnione? - pyta Czytelniczka z Koszalina.

RADA

Tak. Odwołanie się pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę było właściwe. Jeżeli bezpośredni przełożony pracownika przez kilka lat tolerował niewykonywanie przez niego części obowiązków, to obecnie nie może to być przyczyną zwolnienia z pracy.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej sytuacji utrata zaufania do pracownika spowodowana niewykonywaniem części obowiązków na stanowisku pracy jest błędnym podaniem przyczyny zwolnienia. Jeżeli od początku zatrudnienia bezpośredniemu przełożonemu nie przeszkadzało, że jego pracownik nie wykonywał określonej pracy, to po 5 latach pracy nie może to być powodem zwolnienia z pracy.

Niewypełnianie obowiązków przez pracownika - postępowanie

Jeżeli pracownik nie wykonywał określonej pracy wynikającej z zakresu jego obowiązków, należało postąpić w następujący sposób:

Krok 1. Słownie poinformować pracownika o pracy, jaką zobowiązał się wykonywać, podpisując umowę o pracę;

Krok 2. Jeśli rozmowa nie przyniosła efektu, pracodawca powinien zastosować wobec pracownika karę porządkową (upomnienia lub nagany);

Krok 3. Gdyby kara porządkowa nie poskutkowała, pracodawca mógłby ewentualnie wyciągnąć konsekwencje w postaci zwolnienia pracownika za niewykonywanie zleconych przez bezpośredniego przełożonego zadań.

REKLAMA

W omawianej sytuacji niewskazane było zwolnienie pracownika z pracy bez wcześniejszej z nim rozmowy na temat dostrzeżonych przez pracodawcę uchybień w wykonywaniu pracy wynikającej z zakresu obowiązków. Państwa pracownik powinien zostać pouczony o nieprawidłowym wykonywaniu obowiązków i mieć możliwość poprawy. Jeżeli takiej poprawy nie ma, wówczas pracodawca może rozstać się z pracownikiem. W omawianym przypadku pracodawca powinien się tak zachować na początku zatrudnienia pracownika w firmie, tj. ok. 5 lat temu.

Osoba kierująca pracownikami powinna znać zakresy ich obowiązków. Sytuację w Państwa firmie należy zakwalifikować jako niewykonywanie swoich obowiązków przez bezpośredniego przełożonego zwolnionego pracownika. Osobami decyzyjnymi są bowiem bezpośredni przełożeni, którzy mają obowiązek dopilnowania prawidłowego wykonywania przez pracowników obowiązków służbowych. Odpowiedzialność za pracę wykonywaną przez pracowników ponosi bezpośredni przełożony w firmie, za co ma zwiększone wynagrodzenie, np. o dodatek funkcyjny.

Powodem zwolnienia z pracy nie mogą być uchybienia pracownika, które pracodawca tolerował przez wiele lat i na które w żaden sposób wcześniej nie reagował.

Utrata zaufania przyczyną rozwiązania umowy o pracę

REKLAMA

Zaufanie ma szczególne znaczenie w relacjach z pracownikami, którzy zajmują stanowiska kierownicze. Większe zaufanie pracodawca ma z reguły do kierowników, głównego księgowego, czyli osób zarządzających firmą w jego imieniu. Do takiej kategorii bez wątpienia należą bezpośredni przełożeni, którzy mają podległych sobie pracowników. Sąd Najwyższy w wyroku z 4 marca 2009 r. (II PK 202/08) stwierdził, że utrata zaufania do pracownika może uzasadniać definitywne wypowiedzenie umowy o pracę. Dotyczy to także utraty zaufania do pracownika zajmującego stanowisko kierownicze, wobec którego stosuje się ostrzejsze kryteria oceny stawianych mu wymagań i oczekiwań.

Wręczając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę z powodu utraty zaufania, należy szczegółowo określić w piśmie rozwiązującym umowę okoliczności powodujące utratę zaufania pracodawcy do pracownika. Przyczyną utraty zaufania nie mogą być jednak żądania pracodawcy, które naruszają przepisy prawa pracy.

Pracodawca dowiedziawszy się, że pracownik podjął studia doktoranckie, postanowił go zwolnić, ponieważ pracownik wcześniej obiecał mu, że nie będzie podnosił swoich kwalifikacji w takiej formie. Powodem zwolnienia pracownika była utrata zaufania spowodowana wprowadzeniem pracodawcy w błąd. Zwolnienie było bezzasadne, gdyż nie można zakazać pracownikowi podnoszenia kwalifikacji i ingerować w to, jak spędza swój wolny od pracy czas. Każdy pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w czasie pracy, a poza pracą dysponuje swoim czasem według własnego uznania. Zwolnienie pracownika z pracy było niewłaściwym postępowaniem pracodawcy.

Polecamy: Serwis Prawno-Pracowniczy – prenumerata.

Podstawa prawna:

art. 30 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Digitalizacja umów. Czyli inteligentna rewolucja w systemie teleinformatycznym

Projekt nowelizacji ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów to nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale wręcz skok technologiczny w obszarze relacji zatrudnienia. Na pierwszy plan wysuwa się otwarcie systemu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów – bez względu na ich rozmiar czy status. Dlatego warto zapoznać się z planowanymi zmianami.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 lipca 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 lipca 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

Wszystkie weekendy z wolnym piątkiem: ta grupa gotowa przejść na czterodniowy tydzień pracy natychmiast

90 proc. profesjonalistów chce pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, o ile nie wpłynie to na ich zarobki. Jako największe korzyści skróconego tygodnia pracy specjaliści wskazują więcej czasu wolnego oraz poprawę ogólnej satysfakcji z życia Jako największe zagrożenia – obniżenie wynagrodzenia oraz pracę w nadgodzinach.

Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

REKLAMA

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

REKLAMA

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie. Zatem ile zarabia się w KSSiP?

REKLAMA