COVID-19 w miejscu pracy - obowiązki pracodawcy z zakresu BHP
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP
Zgodnie z przepisami art. 207 §2 ustawy Kodeks pracy, pracodawca powinien chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Do jego obowiązków należy m. in.: organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
REKLAMA
COVID-19 a miejsce pracy
Ze względu na obecną sytuację epidemiczną na pracodawcy ciąży również powinność podjęcia stosownych działań mających na celu ochronę pracowników przed możliwością zakażenia się wirusem SARS-CoV-2. Obowiązkiem pracodawcy jest takie zorganizowanie pracy, aby w jak największym stopniu ograniczyć prawdopodobieństwo transmisji wirusa.
Rękawiczki, środki dezynfekcji, dystans
Niezbędne minimum działań pracodawcy w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracownikom w związku z wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego lub stanu epidemii zostało określone w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. W myśl postanowień tego rozporządzenia, zakłady pracy są obowiązane zapewnić (do odwołania):
-
osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
-
odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii.
Środki ochrony osobistej
Zatem, jednym z podstawowych środków profilaktycznych, jest zapewnienie odpowiedniego dystansu fizycznego. W przeciwnym wypadku należy zatrudnionych wyposażyć w środki ochrony osobistej.
Ustawodawca określił „środki ochrony osobistej” jako środki związane ze zwalczaniem epidemii. Należy więc przyjąć, że środki ochrony osobistej nie są środkami ochrony indywidualnej, których rola polega na ochronie pracownika przed zakażeniem wirusem. Zadaniem środków ochrony osobistej jest ochrona otoczenia przed rozprzestrzenianiem się wirusa, w przypadku gdy używający ich pracownik byłby osobą zakażoną (nosicielem). Niewątpliwie jednak stosowane środki ochrony osobistej powinny zapewniać odpowiedni poziom ochrony, a także nie mogą powodować negatywnych skutków zdrowotnych dla ich użytkowników, np. alergii skórnej. Rodzaje i typ środków ochrony osobistej, jakie muszą być stosowane przy wykonywaniu poszczególnych prac, powinny zostać ustalone na podstawie analizy ryzyka. Środki ochrony osobistej obowiązany jest dostarczyć pracodawca. Niedopuszczalne jest użytkowanie przez pracowników prywatnych (własnych) środków ochrony osobistej.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat