REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna a telepraca – czym się różnią?

Praca zdalna a telepraca – czym się różnią?
Praca zdalna a telepraca – czym się różnią?

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie przedsiębiorców w dobie pandemii koronawirusa wymusza stosowanie nowych, nieznanych wcześniej polskiemu porządkowi prawnemu, rozwiązań. W stosunku do wykonywania pracy przez pracowników takim novum jest praca zdalna. Tzw. home office nie jest uregulowany w Kodeksie pracy, który natomiast przewiduje instytucję telepracy. Nie są to zdecydowanie pojęcia tożsame i diametralnie się różnią, dlatego warto zastanowić się nad najważniejszymi rozbieżnościami pomiędzy telepracą i pracą zdalną.

Czym jest telepraca? Podstawa prawna telepracy

Telepraca, jak to już zostało wcześniej zasygnalizowane, została uregulowana w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 675 § 1 Kodeksu pracy telepraca to regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownik wyniki swojej pracy, którą wykonuje poza zakładem, przekazuje pracodawcy – w szczególności za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, jednakże nie jest to wymóg konieczny. Możliwe jest przekazywanie efektów pracy w inny, ustalony w porozumieniu zawieranym pomiędzy pracownikiem i pracodawcą, sposób.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest praca zdalna? Podstawa prawna pracy zdalnej

Ustawodawca wprowadził do obrotu instytucję pracy zdalnej w efekcie wybuchu pandemii koronawirusa na podstawie art. 3 § 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z przywoływanym przepisem pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu. Początkowo przepisy przewidywały możliwość kierowania pracowników na pracę zdalną jedynie do 4 września 2020 r., jednakże nowelizacja specustawy dopuściła dłuższe stosowanie tej formy wykonywania pracy i na tę chwilę tzw. home office w oparciu o nowelizację ustawy nadal jest możliwy.

Inne różnice między telepracą a pracą zdalną

Źródło podstawy prawnej to nie jedyne różnice pomiędzy telepracą i pracą zdalną. Trzeba zaznaczyć, że do podstawowych rozbieżności możemy zaliczyć sposób wdrożenia czy czas trwania obu rozwiązań.

Telepraca, zgodnie z Kodeksem pracy, może wynikać z postanowień umowy o pracę bądź porozumienia pracodawcy i pracownika, natomiast wykonywanie pracy zdalnej jest wynikiem polecenia pracodawcy. Pracodawca może wydać takie polecenie niezależnie od zgody pracownika, jednakże czas trwania tzw. home office musi być oznaczony. W przypadku telepracy pracownik musi wyrazić zgodę na wykonywanie pracy w tej formie, a jej czas zależy od woli obu stron.

Warunki stosowania telepracy muszą być określone w umowie o pracę bądź w porozumieniu (albo regulaminie) w oparciu o porozumienie zawierane przez pracodawcę i zakładową organizacją związkową. W przypadku pracy zdalnej jej zastosowanie warunkują przede wszystkim umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe pracownika do wykonywania pracy, a także sam rodzaj wykonywanej pracy. Nietrudno wyobrazić sobie pracownika biurowego pracującego w formie pracy zdalnej, co przysparza jednak pewne trudności w odniesieniu do wielu zawodów fizycznych. Pomimo wymogu określenia czasu, w którym praca ma być wykonywana w formie pracy zdalnej, możliwe jest cofnięcie przez pracodawcę w każdym czasie polecenia do wykonywania pracy na tzw. home office. Obliguje to pracownika do powrotu do pracy na dotychczasowych zasadach w miejscu stałego wykonywania pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku telepracowników, którzy skorzystali z tej formy wykonywania pracy już w trakcie zatrudnienia u danego pracodawcy, każda ze stron umowy o pracę w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zakończenie wykonywania pracy w formie telepracy i powrót do poprzednich warunków. Natomiast w przypadku telepracowników, którzy od samego początku wykonują pracę w formie telepracy, zakończenie możliwe jest w trybie wypowiedzenia zmieniającego bądź porozumienia pomiędzy stronami.

Zarówno wykonywanie pracy zdalnej, jak i telepracy, niesie za sobą pewnie zagrożenia. Istotne mogą być kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także ochrony danych osobowych. Nieprzystosowane na co dzień stanowiska pracy zorganizowane w warunkach domowych nie sprzyjają bezpiecznemu i zgodnemu z prawem przetwarzaniu danych osobowych. Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęła już pierwsza skarga dotycząca przetwarzania danych osobowych podczas pracy zdalnej, dlatego niesamowicie istotne jest wdrożenie adekwatnych i niezbędnych środków technicznych i organizacyjnych, które zapewnią bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Niezbędne wydaje się dokonanie aktualizacji oceny ryzyk i polityk bezpieczeństwa, co może uchronić przed wyciekiem danych osobowych.

Jak więc widać pozornie identyczne instytucje, których nazwy mogłyby być stosowane wymiennie, znacząco się od siebie różnią. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa rodziny, pracy i polityki społecznej praca zdalna ma zostać wprowadzona na stałe do Kodeksu pracy, co pozwoli na jej dalsze stosowanie, nie tylko w warunkach obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.

Adrian Nowicki, Asystent prawny, Kancelaria Rachelski i Wspólnicy

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Agencja zatrudnienia jako wsparcie działów HR – kiedy warto zdecydować się na outsourcing procesów rekrutacyjnych?

Kiedy przedsiębiorstwo powinno sięgnąć po zewnętrzne wsparcie rekrutacyjne? W świecie dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, pytanie o sensowność outsourcingu rekrutacji często pojawia się na agendzie wewnętrznych działów HR. Czy faktycznie potrzebujemy zewnętrznej agencji, skoro mamy własny zespół HR? Odpowiedź, choć nieoczywista, często brzmi "tak" – i to z kilku konkretnych powodów.

Czy 1 i 2 listopada jest wolny?

Czy 1 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 1 listopada jest wolny od szkoły? Czy 1 listopada idzie się do kościoła? Czy sklepy są otwarte we Wszystkich Świętych? Gdzie nie obowiązuje zakaz handlu w dniu 1 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy?

Zatrudnienie niepełnosprawnych a obniżenie wpłat na PFRON. Jak osiągnąć wskaźnik 6%? Praktyczne wskazówki dla pracodawców

Zatrudnienie pracowników z niepełnosprawnością to temat rzeka. Pojawia się w firmach w wielu kontekstach, że wspomnę tylko o raportowaniu CSR, dofinansowaniach z PFRON czy współpracy z Zakładami Pracy Chronionej. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej wpływowi zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnością na obniżenie wpłat na PFRON. 

Pokolenie Z lepiej ocenia pracę ze starszymi osobami niż starsi z nimi. Dlaczego? [RAPORT]

Pokolenie Z lepiej ocenia współpracę ze starszymi pracownikami i pracodawcami niż starsi z młodymi pracownikami. Dlaczego tak się dzieje? Czym się od siebie różnią i czy rzeczywiście jest między nimi przepaść? Oto raport Hays odpowiadający na te pytania.

REKLAMA

Renta rodzinna: 31 października mija termin dostarczenia do ZUS wniosku i zaświadczenia

Uczeń lub student pobierający rentę rodzinną ma czas do końca października na złożenie do ZUS wniosku o dalszą wypłatę renty rodzinnej wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki. W razie przegapienia tego terminu świadczenie za październik nie zostanie wypłacone.

Czas pracy w 2025 r. Czy coś się zmieni dla pracownika? Co z czterodniowym tygodniem pracy

Czas pracy w 2025 r. Czy coś się zmieni dla pracownika? Co z czterodniowym tygodniem pracy. Jakie są zasady ustalania wymiaru czasu pracy? Jak będzie wyglądał wymiar czasu pracy w 2025 r.? W których miesiącach liczba godzin pracy wyniesie najwięcej?

Komunikat ZUS: Wyłączenie możliwości wystawiania e-ZLA

Od 1 listopada 2024 r. nie będzie można wystawiać e-ZLA z Pulpitu Lekarza.

Elastyczne godziny pracy w budżetówce, praca nawet od 10:00 ale czasami obsługa interesantów od 8:00 do 18:00. Decydują kierownicy jednostek [jest projekt, trwają konsultacje]

Najwcześniejszą porą rozpoczynania pracy urzędu będzie mogła być godz. 7:00, co będzie oznaczało pracę urzędu do godz. 15:00, zaś najpóźniejszą godz. 10:00, co spowoduje, że taki urząd będzie pracował do godz. 18:00. W urzędach w których są wykonywane zadania związane z obsługą interesantów, kierownik urzędu ustala rozkład czasu pracy pracowników w taki sposób, aby co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania te były wykonywane między godziną 8:00 a godziną 18:00.

REKLAMA

Zmiany w opiece zdrowotnej nad uczniami. Będzie nowelizacja przepisów

Rząd pracuje nad projektem ustawy nowelizującej ustawę o opiece zdrowotnej nad uczniami. Nowelizacja ma dostosować przepisy do obecnych warunków, co spowoduje poprawę dostępności profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole.

Lider coraz bliżej pracownika

O pozytywnym feedbacku, roli liderów i o tym, jak przez lata zmieniał się dział HR i jak może wyglądać w przyszłości rozmawiamy z Dorotą Dublanką, dyrektorką zarządzającą, dyrektorką Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.

REKLAMA