REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2020 r. do PPK mają obowiązek przystąpić podmioty zatrudniające od 20 do 249 osób. Jest to ogromna rzesza średnich i małych firm. Przed nimi bardzo ważne zadanie. Artykuł zawiera poradnik Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group, jak krok po kroku przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).

3 etapy wdrażania PPK w firmie

Na wstępie warto podzielić proces wdrażania PPK w firmie na 3 etapy:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Konsultacje z reprezentacją pracowników w celu wyboru instytucji obsługującej PPK,
  2. Podpisanie umowy o zarządzanie,
  3. Zawarcie umowy o prowadzenie.

Etap I

Etap I polega na wyborze instytucji finansowej, która będzie obsługiwała PPK dla danej firmy. Jedną z 20. instytucji finansowych prowadzących i zarządzających PPK jest właśnie Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group.

Wyboru instytucji dokonuje pracodawca i reprezentacja pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Odbywają się w tym celu konsultacje ofert poszczególnych instytucji finansowych. Gdy firma wybierze najbardziej odpowiadającą jej ofertę, zawiera porozumienie oraz spisuje protokół lub notatkę z wyboru instytucji finansowej. Na tym etapie można oczywiście szeroko kontaktować się z przedstawicielami instytucji finansowych. Compensa Życie posiada Biuro PPK, a także przydziela dedykowanych firmom opiekunów. Każdy może uzyskać odpowiedź od ekspertów na wszelkie pytania oraz pomoc we wdrażaniu PPK.

Etap II

Etap II polega na podpisaniu przez podmiot zatrudniający umowy o zarządzanie z wybraną instytucją. Co istotne, umowa zawierana jest w formie elektronicznej i nie generuje obowiązku składkowego. Stanowi początek procesu informacyjnego i integracji programu kadrowo – płacowego z iPPK.

Sposób zawierania tego rodzaju umowy jest komfortowy - za pośrednictwem Internetu. Na przykładzie Compensy Życie można to zrobić w każdym miejscu i czasie na stronie www.naszeppk.compensa.pl. Aby umowa doszła do skutku, należy przejść przez następujące 4 kroki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. przygotowanie niezbędnych do podpisania umowy danych:

a) NIP firmy,

b) dane osoby/osób uprawnionych do podpisania umowy (zgodnie z reprezentacją),

c) dane osoby kontaktowej oraz administratora systemu – może to być ta sama osoba (imię, nazwisko, adres email, nr telefonu komórkowego),

d) informacja o tym, czy pracodawca zamierza dokonywać wpłat dodatkowych,

e) liczba osób zatrudnionych na dzień podpisania umowy;

2. wypełnienie elektronicznego formularza i sprawdzenie wszystkich danych;

3. wygenerowanie,  wydrukowanie i podpisanie umowy;

Należy sprawdzić, czy umowa została podpisana przez zgodnych z przepisami prawa reprezentantów firmy.

  1. zeskanowanie umowy i pełnomocnictwa oraz wysłanie jej do Compensy Życie za pomocą funkcji „Prześlij umowę”.

Pełnomocnictwo wymagane jest wówczas, gdy umowę podpisuje inna osoba niż uprawniona do reprezentacji firmy w KRS.

Gdy przesłana umowa zostanie zatwierdzona, administrator (wskazany przy zawieraniu umowy) otrzyma link do zalogowania się na platformie iPPK. Jest to aplikacja służąca do administrowania programem w firmie. Także dzięki niej każdy pracownik firmy wdrażającej PPK ma dostęp do swojego indywidualnego konta uczestnika PPK.

Jak już zostało wspomniane, po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK uruchamia się proces informacyjny. Co to oznacza? Instytucja finansowa wspiera na tym etapie podmiot zatrudniający w informowaniu i edukowaniu pracowników na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych. Na przykład Compensa Życie w trakcie procesu informacyjnego może zapewnić pracodawcy wsparcie w postaci:


  • materiałów informacyjnych drukowanych oraz ich wersji elektronicznej,
  • prezentacji podczas spotkań z pracownikami prowadzonych przez opiekuna klienta,
  • filmów instruktażowych czy szkoleń dla działów kadr i płac,
  • dedykowanych infolinii zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.

Etap III

Etap III odbywa się za pomocą platformy iPPK i ma na celu zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Jest to właściwa umowa, która generuje obowiązek składkowy. Do jej zawarcia w imieniu i na rzecz pracowników dochodzi poprzez  wczytanie pliku z listą tych pracowników do platformy iPPK. Listę tę generuje się z programu płacowo-kadrowego firmy. Należy mieć świadomość tego, że dzień wgrania wspomnianego pliku rejestracyjnego jest tożsamy z datą podpisania umowy o prowadzenie PPK. W momencie wczytania pliku generuje się plik pdf z umową o prowadzenie PPK, który zostaje zapisany w aplikacji iPPK.

Od momentu wgrania list pracowników do iPPK wszystkie wypłaty pracownika objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalno – rentowym podlegają naliczeniu wpłat do PPK.

Kto powinien znaleźć się na takiej liście? Osoby zatrudnione w wieku od 18. do 54. roku życia, które nie złożyły deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat w PPK. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na obowiązek poinformowania osób od 55. do 69. roku życia o możliwości przystąpienia do programu po złożeniu stosownej deklaracji.

WAŻNE!

Umowę o prowadzenie PPK podpisujemy (poprzez wczytanie plików z listą pracowników) po co najmniej 10 dniach roboczych od podpisania umowy o zarządzanie, nie później jednak niż:

  • 10 listopada 2020 r. w drugiej i trzeciej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 50-249 pracowników oraz firmy zatrudniające 20-49 pracowników),
  • 10 maja 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 1-19 pracowników dla pozostałych firm),
  • 10 kwietnia 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK dla sektora finansów publicznych.

REKLAMA

Jeśli pracownicy zgłoszą deklaracje rezygnacji z programu bądź przystąpienia do programu (55-69 lat), należy wprowadzić je do systemu kadrowo-płacowego, a następnie wygenerować plik rejestracyjny w formacie xls lub xml. Informacje co do struktury pliku znajdują się w pozycji „POMOC” w iPPK.

Klient może wygenerować umowę o prowadzenie PPK wraz z załącznikiem zawierającym dane uczestników poprzez funkcję „Generuj załącznik z listą pracowników” w pozycji „Rejestracja”. Po wybraniu daty generacji i wygenerowaniu załącznika przychodzi kolej na pobranie załącznika – przycisk „Pobierz załącznik z listą pracowników”, a następnie wydrukowanie go. To samo należy zrobić z umową – przycisk „Pobierz umowę o prowadzenie PPK”.

Umowę o prowadzenie PPK archiwizuje się razem z Umową o zarządzanie PPK oraz wszelką inną dokumentacją dotyczącą PPK. Co ciekawe, umowa o prowadzenie nie wymaga podpisu. Bardziej odpowiednie będzie więc sformułowanie - zawarcie umowy o prowadzenie niż podpisanie umowy o prowadzenie PPK.

Istnieje możliwość wygenerowania umowy dla poszczególnych pracowników (uczestników PPK) poprzez funkcję „Pobierz umowę o prowadzenie”, która znajduje się w szczegółach kartoteki każdego uczestnika PPK.

Compensa Życie każdemu uczestnikowi PPK przesyła list powitalny (na adres korespondencyjny lub e-mail podany przez pracodawcę do Compensy) zawierający:

  1. informacje o instytucji finansowej prowadzącej PPK,
  2. warunki uczestnictwa w programie,
  3. numer uczestnika oraz adres strony iPPK do zalogowania,
  4. kontakt telefoniczny.

Aby uczestnik mógł zalogować się do iPPK, będzie potrzebował numeru uczestnika PPK, który zostanie mu podany w liście powitalnym oraz jednej z trzech danych: numer telefonu, dokument tożsamości, adres e-mail. Jeśli więc pracodawca nie poda tych danych przy zapisie do PPK, pracownik nie będzie miał możliwości zalogowania się w aplikacji. Należy zwrócić więc na to uwagę, ponieważ możliwość korzystania z iPPK jest dla pracowników bardzo istotna.

Zapraszamy do kontaktu: https://www.compensa.pl/ppk/

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wreszcie 100% zasiłku z ZUS. Rewolucyjna zmiana w KP od 19 marca 2025 r. Sprawdź czy Cię dotyczy

Wreszcie 100% zasiłku z ZUS. Rewolucyjna zmiana w KP od 19 marca 2025 r. To prawdziwy prezent dla ogromnej grupy Polek i Polaków. Setki tysięcy pracowników zyskają nowe uprawnienie. To prawdziwa wisienka na torcie uprawnień tej grupy pracowniczej.

Dla kogo renta socjalna? Jakie są warunki przyznania tego świadczenia

Osoby pełnoletnie, które z powodu naruszenia sprawności organizmu są całkowicie niezdolne do pracy, mają prawo do renty socjalnej. Aby otrzymać to świadczenie, należy spełnić określone warunki. Rentę socjalną wypłaca ZUS.

Nawet do 4 620 zł dla uczniów i studentów studiów dziennych jak i zaocznych. Wnioski do 31 marca 2025 r.

Okazuje się uczniowie i studenci studiów dziennych jak i zaocznych mogą liczyć na spore wsparcie finansowe. Wniosek należy złożyć do 31 marca 2025 r., oczywiście wiadomo, że świadczenie nie jest przeznaczone dla każdego, ale i tak załapie się spora grupa.

Uzupełniający urlop macierzyński. Są już nowe rozporządzenia: treść wniosku, kody ubezpieczeniowe, dokumentacja pracownicza

Obowiązujące od 19 marca 2025 r. nowe przepisy wprowadzają uzupełniający urlop macierzyński. Nowelizacja Kodeksu pracy sprawiła, że niezbędna okazała się zmiana niektórych rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy. Są już nowe rozporządzenia zmieniające poprzednie przepisy.

REKLAMA

1 691,02 zł a nie 1 878,91 zł najniższej emerytury po marcowej waloryzacji w 2025 r. Jak to możliwe?

Nie da się ukryć, że niektórzy emeryci są zawiedzeni. Mają brutto 1 691,02 zł a nie 1 878,91 zł emerytury po marcowej waloryzacji, jak to się czyta i podaje w wielu miejscach. Jak to możliwe? Spodziewano się większych podwyżek, ale i tak trzeba się cieszyć, bo zapowiedzi na 2026 r. są jeszcze gorsze. Inflacja ma spadać więc i wzrosty emerytur, rent i dodatków będą mniejsze.

Jawność wynagrodzeń w firmach: Czy zmieni się polityka płacowa?

W Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Zakłada on wprowadzenie obowiązku przedstawiania w ofertach pracy proponowanego wynagrodzenia. Ponadto w projekcie przewidziano zasadę jawności wynagrodzeń w firmach. Jak zaawansowane są prace nad nowelizacją Kodeksu pracy?

Webinar: Nowa ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców – najważniejsze zmiany + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Nowa ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców – najważniejsze zmiany” poprowadzi Mariusz Makowski, doradca podatkowy, wykładowca akademicki i autor licznych publikacji. Ekspert w przystępny sposób omówi zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców oraz przedstawi sposoby na skuteczne przygotowanie się do nowych obowiązków pracodawców. Każdy z uczestników webinaru otrzyma imienny certyfikat, roczny nielimitowany dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Ważenie płac [Wywiad]

Rozmowa Doroty Dublanki, dyrektorki zarządzającej, dyrektorki Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR, z Katarzyną Sarek-Sadurską, r.pr., partnerką zarządzającą People & Law, o tym, jak przygotować dział HR i organizację na wdrożenie dyrektywy o równości i przejrzystości wynagrodzeń

REKLAMA

W 2025 r. dopłacają nawet do 380 zł miesięcznie na mieszkanie czy dom, też do najmu. Świadczenie zwolnione z podatku i dla osób zadłużonych

Osoby, które nie są wstanie utrzymać się, a ze względu na niskie dochody nie mają możliwości ponosić wydatków za lokal - mogą liczyć na spore wsparcie finansowe ze strony państwa. Przy wysokich ratach kredytu i wysokich opłat za media, to wspaniała wiadomość. Wbrew pozorom świadczenie w 2025 r. obejmuje szeroki krąg uprawnionych, bo zmieniły się limity po marcowej waloryzacji w 2025 r.

Opieka nad zwierzęciem może przyczynić się do awansu

Posiadanie psa lub kota może pomóc w rozwoju kariery? Tak wynika z ostatnich badań brytyjskich naukowców. Zależności obcowania ze zwierzakami a sukcesem jest jednak więcej.

REKLAMA