REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2020 r. do PPK mają obowiązek przystąpić podmioty zatrudniające od 20 do 249 osób. Jest to ogromna rzesza średnich i małych firm. Przed nimi bardzo ważne zadanie. Artykuł zawiera poradnik Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group, jak krok po kroku przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).

3 etapy wdrażania PPK w firmie

Na wstępie warto podzielić proces wdrażania PPK w firmie na 3 etapy:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Konsultacje z reprezentacją pracowników w celu wyboru instytucji obsługującej PPK,
  2. Podpisanie umowy o zarządzanie,
  3. Zawarcie umowy o prowadzenie.

Etap I

Etap I polega na wyborze instytucji finansowej, która będzie obsługiwała PPK dla danej firmy. Jedną z 20. instytucji finansowych prowadzących i zarządzających PPK jest właśnie Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group.

Wyboru instytucji dokonuje pracodawca i reprezentacja pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Odbywają się w tym celu konsultacje ofert poszczególnych instytucji finansowych. Gdy firma wybierze najbardziej odpowiadającą jej ofertę, zawiera porozumienie oraz spisuje protokół lub notatkę z wyboru instytucji finansowej. Na tym etapie można oczywiście szeroko kontaktować się z przedstawicielami instytucji finansowych. Compensa Życie posiada Biuro PPK, a także przydziela dedykowanych firmom opiekunów. Każdy może uzyskać odpowiedź od ekspertów na wszelkie pytania oraz pomoc we wdrażaniu PPK.

Etap II

Etap II polega na podpisaniu przez podmiot zatrudniający umowy o zarządzanie z wybraną instytucją. Co istotne, umowa zawierana jest w formie elektronicznej i nie generuje obowiązku składkowego. Stanowi początek procesu informacyjnego i integracji programu kadrowo – płacowego z iPPK.

REKLAMA

Sposób zawierania tego rodzaju umowy jest komfortowy - za pośrednictwem Internetu. Na przykładzie Compensy Życie można to zrobić w każdym miejscu i czasie na stronie www.naszeppk.compensa.pl. Aby umowa doszła do skutku, należy przejść przez następujące 4 kroki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. przygotowanie niezbędnych do podpisania umowy danych:

a) NIP firmy,

b) dane osoby/osób uprawnionych do podpisania umowy (zgodnie z reprezentacją),

c) dane osoby kontaktowej oraz administratora systemu – może to być ta sama osoba (imię, nazwisko, adres email, nr telefonu komórkowego),

d) informacja o tym, czy pracodawca zamierza dokonywać wpłat dodatkowych,

e) liczba osób zatrudnionych na dzień podpisania umowy;

2. wypełnienie elektronicznego formularza i sprawdzenie wszystkich danych;

3. wygenerowanie,  wydrukowanie i podpisanie umowy;

Należy sprawdzić, czy umowa została podpisana przez zgodnych z przepisami prawa reprezentantów firmy.

  1. zeskanowanie umowy i pełnomocnictwa oraz wysłanie jej do Compensy Życie za pomocą funkcji „Prześlij umowę”.

Pełnomocnictwo wymagane jest wówczas, gdy umowę podpisuje inna osoba niż uprawniona do reprezentacji firmy w KRS.

Gdy przesłana umowa zostanie zatwierdzona, administrator (wskazany przy zawieraniu umowy) otrzyma link do zalogowania się na platformie iPPK. Jest to aplikacja służąca do administrowania programem w firmie. Także dzięki niej każdy pracownik firmy wdrażającej PPK ma dostęp do swojego indywidualnego konta uczestnika PPK.

Jak już zostało wspomniane, po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK uruchamia się proces informacyjny. Co to oznacza? Instytucja finansowa wspiera na tym etapie podmiot zatrudniający w informowaniu i edukowaniu pracowników na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych. Na przykład Compensa Życie w trakcie procesu informacyjnego może zapewnić pracodawcy wsparcie w postaci:


  • materiałów informacyjnych drukowanych oraz ich wersji elektronicznej,
  • prezentacji podczas spotkań z pracownikami prowadzonych przez opiekuna klienta,
  • filmów instruktażowych czy szkoleń dla działów kadr i płac,
  • dedykowanych infolinii zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.

Etap III

Etap III odbywa się za pomocą platformy iPPK i ma na celu zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Jest to właściwa umowa, która generuje obowiązek składkowy. Do jej zawarcia w imieniu i na rzecz pracowników dochodzi poprzez  wczytanie pliku z listą tych pracowników do platformy iPPK. Listę tę generuje się z programu płacowo-kadrowego firmy. Należy mieć świadomość tego, że dzień wgrania wspomnianego pliku rejestracyjnego jest tożsamy z datą podpisania umowy o prowadzenie PPK. W momencie wczytania pliku generuje się plik pdf z umową o prowadzenie PPK, który zostaje zapisany w aplikacji iPPK.

Od momentu wgrania list pracowników do iPPK wszystkie wypłaty pracownika objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalno – rentowym podlegają naliczeniu wpłat do PPK.

Kto powinien znaleźć się na takiej liście? Osoby zatrudnione w wieku od 18. do 54. roku życia, które nie złożyły deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat w PPK. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na obowiązek poinformowania osób od 55. do 69. roku życia o możliwości przystąpienia do programu po złożeniu stosownej deklaracji.

WAŻNE!

Umowę o prowadzenie PPK podpisujemy (poprzez wczytanie plików z listą pracowników) po co najmniej 10 dniach roboczych od podpisania umowy o zarządzanie, nie później jednak niż:

  • 10 listopada 2020 r. w drugiej i trzeciej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 50-249 pracowników oraz firmy zatrudniające 20-49 pracowników),
  • 10 maja 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 1-19 pracowników dla pozostałych firm),
  • 10 kwietnia 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK dla sektora finansów publicznych.

Jeśli pracownicy zgłoszą deklaracje rezygnacji z programu bądź przystąpienia do programu (55-69 lat), należy wprowadzić je do systemu kadrowo-płacowego, a następnie wygenerować plik rejestracyjny w formacie xls lub xml. Informacje co do struktury pliku znajdują się w pozycji „POMOC” w iPPK.

Klient może wygenerować umowę o prowadzenie PPK wraz z załącznikiem zawierającym dane uczestników poprzez funkcję „Generuj załącznik z listą pracowników” w pozycji „Rejestracja”. Po wybraniu daty generacji i wygenerowaniu załącznika przychodzi kolej na pobranie załącznika – przycisk „Pobierz załącznik z listą pracowników”, a następnie wydrukowanie go. To samo należy zrobić z umową – przycisk „Pobierz umowę o prowadzenie PPK”.

Umowę o prowadzenie PPK archiwizuje się razem z Umową o zarządzanie PPK oraz wszelką inną dokumentacją dotyczącą PPK. Co ciekawe, umowa o prowadzenie nie wymaga podpisu. Bardziej odpowiednie będzie więc sformułowanie - zawarcie umowy o prowadzenie niż podpisanie umowy o prowadzenie PPK.

Istnieje możliwość wygenerowania umowy dla poszczególnych pracowników (uczestników PPK) poprzez funkcję „Pobierz umowę o prowadzenie”, która znajduje się w szczegółach kartoteki każdego uczestnika PPK.

Compensa Życie każdemu uczestnikowi PPK przesyła list powitalny (na adres korespondencyjny lub e-mail podany przez pracodawcę do Compensy) zawierający:

  1. informacje o instytucji finansowej prowadzącej PPK,
  2. warunki uczestnictwa w programie,
  3. numer uczestnika oraz adres strony iPPK do zalogowania,
  4. kontakt telefoniczny.

Aby uczestnik mógł zalogować się do iPPK, będzie potrzebował numeru uczestnika PPK, który zostanie mu podany w liście powitalnym oraz jednej z trzech danych: numer telefonu, dokument tożsamości, adres e-mail. Jeśli więc pracodawca nie poda tych danych przy zapisie do PPK, pracownik nie będzie miał możliwości zalogowania się w aplikacji. Należy zwrócić więc na to uwagę, ponieważ możliwość korzystania z iPPK jest dla pracowników bardzo istotna.

Zapraszamy do kontaktu: https://www.compensa.pl/ppk/

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA