Kategorie

Jak krok po kroku przystąpić do PPK?

Emilia Panufnik
Jak krok po kroku przystąpić do PPK? / fot. Shutterstock
Jak krok po kroku przystąpić do PPK? / fot. Shutterstock
Jesienią 2020 r. do PPK mają obowiązek przystąpić podmioty zatrudniające od 20 do 249 osób. Jest to ogromna rzesza średnich i małych firm. Przed nimi bardzo ważne zadanie. Artykuł zawiera poradnik Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group, jak krok po kroku przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).

3 etapy wdrażania PPK w firmie

Na wstępie warto podzielić proces wdrażania PPK w firmie na 3 etapy:

  1. Konsultacje z reprezentacją pracowników w celu wyboru instytucji obsługującej PPK,
  2. Podpisanie umowy o zarządzanie,
  3. Zawarcie umowy o prowadzenie.

Etap I

Etap I polega na wyborze instytucji finansowej, która będzie obsługiwała PPK dla danej firmy. Jedną z 20. instytucji finansowych prowadzących i zarządzających PPK jest właśnie Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group.

Wyboru instytucji dokonuje pracodawca i reprezentacja pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Odbywają się w tym celu konsultacje ofert poszczególnych instytucji finansowych. Gdy firma wybierze najbardziej odpowiadającą jej ofertę, zawiera porozumienie oraz spisuje protokół lub notatkę z wyboru instytucji finansowej. Na tym etapie można oczywiście szeroko kontaktować się z przedstawicielami instytucji finansowych. Compensa Życie posiada Biuro PPK, a także przydziela dedykowanych firmom opiekunów. Każdy może uzyskać odpowiedź od ekspertów na wszelkie pytania oraz pomoc we wdrażaniu PPK.

Etap II

Reklama

Etap II polega na podpisaniu przez podmiot zatrudniający umowy o zarządzanie z wybraną instytucją. Co istotne, umowa zawierana jest w formie elektronicznej i nie generuje obowiązku składkowego. Stanowi początek procesu informacyjnego i integracji programu kadrowo – płacowego z iPPK.

Sposób zawierania tego rodzaju umowy jest komfortowy - za pośrednictwem Internetu. Na przykładzie Compensy Życie można to zrobić w każdym miejscu i czasie na stronie www.naszeppk.compensa.pl. Aby umowa doszła do skutku, należy przejść przez następujące 4 kroki:

  1. przygotowanie niezbędnych do podpisania umowy danych:

a) NIP firmy,

b) dane osoby/osób uprawnionych do podpisania umowy (zgodnie z reprezentacją),

c) dane osoby kontaktowej oraz administratora systemu – może to być ta sama osoba (imię, nazwisko, adres email, nr telefonu komórkowego),

d) informacja o tym, czy pracodawca zamierza dokonywać wpłat dodatkowych,

e) liczba osób zatrudnionych na dzień podpisania umowy;

2. wypełnienie elektronicznego formularza i sprawdzenie wszystkich danych;

3. wygenerowanie,  wydrukowanie i podpisanie umowy;

Należy sprawdzić, czy umowa została podpisana przez zgodnych z przepisami prawa reprezentantów firmy.

  1. zeskanowanie umowy i pełnomocnictwa oraz wysłanie jej do Compensy Życie za pomocą funkcji „Prześlij umowę”.

Pełnomocnictwo wymagane jest wówczas, gdy umowę podpisuje inna osoba niż uprawniona do reprezentacji firmy w KRS.

Reklama

Gdy przesłana umowa zostanie zatwierdzona, administrator (wskazany przy zawieraniu umowy) otrzyma link do zalogowania się na platformie iPPK. Jest to aplikacja służąca do administrowania programem w firmie. Także dzięki niej każdy pracownik firmy wdrażającej PPK ma dostęp do swojego indywidualnego konta uczestnika PPK.

Jak już zostało wspomniane, po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK uruchamia się proces informacyjny. Co to oznacza? Instytucja finansowa wspiera na tym etapie podmiot zatrudniający w informowaniu i edukowaniu pracowników na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych. Na przykład Compensa Życie w trakcie procesu informacyjnego może zapewnić pracodawcy wsparcie w postaci:


  • materiałów informacyjnych drukowanych oraz ich wersji elektronicznej,
  • prezentacji podczas spotkań z pracownikami prowadzonych przez opiekuna klienta,
  • filmów instruktażowych czy szkoleń dla działów kadr i płac,
  • dedykowanych infolinii zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.

Etap III

Etap III odbywa się za pomocą platformy iPPK i ma na celu zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Jest to właściwa umowa, która generuje obowiązek składkowy. Do jej zawarcia w imieniu i na rzecz pracowników dochodzi poprzez  wczytanie pliku z listą tych pracowników do platformy iPPK. Listę tę generuje się z programu płacowo-kadrowego firmy. Należy mieć świadomość tego, że dzień wgrania wspomnianego pliku rejestracyjnego jest tożsamy z datą podpisania umowy o prowadzenie PPK. W momencie wczytania pliku generuje się plik pdf z umową o prowadzenie PPK, który zostaje zapisany w aplikacji iPPK.

Od momentu wgrania list pracowników do iPPK wszystkie wypłaty pracownika objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalno – rentowym podlegają naliczeniu wpłat do PPK.

Kto powinien znaleźć się na takiej liście? Osoby zatrudnione w wieku od 18. do 54. roku życia, które nie złożyły deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat w PPK. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na obowiązek poinformowania osób od 55. do 69. roku życia o możliwości przystąpienia do programu po złożeniu stosownej deklaracji.

WAŻNE!

Umowę o prowadzenie PPK podpisujemy (poprzez wczytanie plików z listą pracowników) po co najmniej 10 dniach roboczych od podpisania umowy o zarządzanie, nie później jednak niż:

  • 10 listopada 2020 r. w drugiej i trzeciej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 50-249 pracowników oraz firmy zatrudniające 20-49 pracowników),
  • 10 maja 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK (firmy zatrudniające 1-19 pracowników dla pozostałych firm),
  • 10 kwietnia 2021 r. w czwartej fazie wdrażania PPK dla sektora finansów publicznych.

Jeśli pracownicy zgłoszą deklaracje rezygnacji z programu bądź przystąpienia do programu (55-69 lat), należy wprowadzić je do systemu kadrowo-płacowego, a następnie wygenerować plik rejestracyjny w formacie xls lub xml. Informacje co do struktury pliku znajdują się w pozycji „POMOC” w iPPK.

Klient może wygenerować umowę o prowadzenie PPK wraz z załącznikiem zawierającym dane uczestników poprzez funkcję „Generuj załącznik z listą pracowników” w pozycji „Rejestracja”. Po wybraniu daty generacji i wygenerowaniu załącznika przychodzi kolej na pobranie załącznika – przycisk „Pobierz załącznik z listą pracowników”, a następnie wydrukowanie go. To samo należy zrobić z umową – przycisk „Pobierz umowę o prowadzenie PPK”.

Umowę o prowadzenie PPK archiwizuje się razem z Umową o zarządzanie PPK oraz wszelką inną dokumentacją dotyczącą PPK. Co ciekawe, umowa o prowadzenie nie wymaga podpisu. Bardziej odpowiednie będzie więc sformułowanie - zawarcie umowy o prowadzenie niż podpisanie umowy o prowadzenie PPK.

Istnieje możliwość wygenerowania umowy dla poszczególnych pracowników (uczestników PPK) poprzez funkcję „Pobierz umowę o prowadzenie”, która znajduje się w szczegółach kartoteki każdego uczestnika PPK.

Compensa Życie każdemu uczestnikowi PPK przesyła list powitalny (na adres korespondencyjny lub e-mail podany przez pracodawcę do Compensy) zawierający:

  1. informacje o instytucji finansowej prowadzącej PPK,
  2. warunki uczestnictwa w programie,
  3. numer uczestnika oraz adres strony iPPK do zalogowania,
  4. kontakt telefoniczny.

Aby uczestnik mógł zalogować się do iPPK, będzie potrzebował numeru uczestnika PPK, który zostanie mu podany w liście powitalnym oraz jednej z trzech danych: numer telefonu, dokument tożsamości, adres e-mail. Jeśli więc pracodawca nie poda tych danych przy zapisie do PPK, pracownik nie będzie miał możliwości zalogowania się w aplikacji. Należy zwrócić więc na to uwagę, ponieważ możliwość korzystania z iPPK jest dla pracowników bardzo istotna.

Zapraszamy do kontaktu: https://www.compensa.pl/ppk/

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Artykuł partnerski
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Obowiązek szczepień dla niektórych grup zawodowych?

    Obowiązek szczepień dla niektórych grup zawodowych może wejść w życie?

    Pracownicy punktów szczepień jak funkcjonariusze publiczni

    Pracownicy punktów szczepień będą traktowani jak funkcjonariusze publiczni. Co to oznacza?

    Zaświadczenie z ZUS ściągniesz z Internetu

    Zaświadczenie o wysokości emerytury lub zasiłku z ZUS można ściągnąć z Internetu. Jak stworzyć elektroniczne potwierdzenie?

    PIP - coraz częstsze kontrole i decyzje

    Kontrole PIP odbywają się coraz częściej. Gdzie jest ich najwięcej? Jakie branże są najczęściej kontrolowane?

    Kalkulator wynagrodzeń Polski Ład - zlecenie 2022

    Kalkulator wynagrodzeń od umów zlecenie w 2022 r. - jak Polski Ład wpłynie na wysokość wynagrodzenia netto przy zleceniu?

    IOSKU: ile masz na koncie w ZUS?

    IOSKU czyli informacja o tym, ile masz na koncie w ZUS. Jak sprawdzić? Ile wyniesie przyszła emerytura?

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?