REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet mobilności – zmiany w pracy kierowcy 2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pakiet mobilności – zmiany w pracy kierowcy 2020. / fot. Fotolia
Pakiet mobilności – zmiany w pracy kierowcy 2020. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020 r. Jakie zmiany w pracy kierowcy wprowadza? Dotyczą przede wszystkim czasu pracy, przerw, odpoczynku kierowców oraz delegowania pracowników.

Cel Pakietu i sprzeciw Polski

Pakiet mobilności obejmuje ważne zmiany w prawie UE. Dotyczą one branży transportu drogowego. Oficjalnie celem reformy jest uproszczenie i doprecyzowanie istniejących już przepisów oraz stworzenie nowych rozwiązań mających służyć budowaniu równowagi w transporcie międzynarodowym. Za wprowadzeniem w życie Pakietu mobilności głosowały głównie Francja i Niemcy. Polska jest jednym z 9 państw występującym przeciwko Pakietowi mobilności (głównie są to państwa z Europy Środkowo-Wschodniej - Bułgaria, Estonia, Łotwa, Litwa, Malta, Węgry, Cypr i Rumunia). Nowa regulacja budzi uzasadniony niepokój polskich przewoźników. Utrudnia bowiem świadczenie przez nich usług na Zachodzie. Wpływa na wzrost kosztów po stronie firm i co za tym idzie zmniejszenie ich konkurencyjności na zachodnich rynkach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pobierz bezpłatny ebook „WYNAGRODZENIA W CZASIE KRYZYSU”

Czego dotyczy Pakiet mobilności?

Czego więc dokładniej dotyczy Pakiet mobilności? Ten zbiór przepisów reguluje kwestie warunków pracy kierowców (szczególnie jeśli chodzi o czas pracy, przerwy i odpoczynki), delegowania pracowników, kontroli drogowych oraz zawodu przewoźnika i dostępu do rynku przewozów.

Dotkliwą dla polskich przewoźników zmianą jest niewątpliwie objęcie kierowców przepisami dotyczącymi pracowników delegowanych. Oznacza to, że kierowca otrzyma minimalne wynagrodzenie obowiązujące w państwie, w którym aktualnie pracuje. Utrudni to przeliczenie wysokości wynagrodzenia danego kierowcy, co przełoży się na zwiększenie nakładu pracy księgowych. Ponadto, wzrośnie wysokość wynagrodzenia kierowców, od którego pracodawcy będą odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy. Zmiana ta ma wejść w życie 18 miesięcy po opublikowaniu dyrektywy.

REKLAMA

W związku z nowym sposobem obliczania wynagrodzenia przewoźnicy szacują wzrost kosztów o nawet 30% i przewidują, że z tego powodu mniejsze firmy wypadną z rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczas Polscy kierowcy oprócz stałej stawki wynagrodzenia otrzymywali dodatkowo diety i ryczałty, co zgodnie z polskim prawem należy im się z tytułu podróży służbowej. Wynagrodzenie zasadnicze to często minimalne wynagrodzenie obowiązujące aktualnie w Polsce, które stanowi jedynie 30% całego wynagrodzenia. Tymczasem dieta, ryczałt i premie to aż 70% pełnej pensji. W rzeczywistości więc przewoźnicy odprowadzają składki na ZUS i podatek jedynie od 30% faktycznego wynagrodzenia swoich pracowników.

Po wejściu w życie nowych przepisów pracodawca wypłaci wynagrodzenie nie niższe niż minimalna pensja w kraju, przez który pracownik przejeżdża wraz z przewidzianymi lokalnym prawem dodatkami. Oczywiste jest, że na Zachodzie są to stawki dużo wyższe niż w Polsce, czasami nawet 3-krotnie wyższe. Od całej tej sumy przewoźnik odprowadzi wówczas składki na ZUS i podatek dochodowy.

Kierowcy nie będą już podlegali pod diety i ryczałty za podróże służbowe. Byłoby to możliwe jedynie wówczas, gdyby kierowca dojeżdżał innym środkiem transportu do pojazdu pozostawionego poza siedzibą firmy. Wypłata diety i ryczałtu jak dotychczas będzie skutkowała potraktowaniem tych kwot jako części wynagrodzenia zasadniczego zarówno przez ZUS jak i urząd skarbowy. Zostanie więc od tej kwoty odprowadzony podatek i składki na ubezpieczenie społeczne.

Delegowanie pracowników - wyjątki

W dyrektywie o delegowaniu pracowników przewidziano wyjątki od objęcia kierowców tymi przepisami. Zasada wypłaty minimalnej płacy obowiązującej w kraju wykonywania pracy nie będzie stosowana do transportu dwustronnego (czyli bilateralnego). Polega on na przewozie z kraju, w którym jest siedziba firmy do innego kraju. Możliwy będzie jeden załadunek lub rozładunek po drodze do kraju docelowego i tak samo z powrotem, przy czym można zrezygnować z tej możliwości w drodze do celu i wykorzystać dwa rozładunki czy załadunki w drodze powrotnej.

Drugim wyjątkiem od podlegania kierowcy pod dyrektywę o delegowaniu jest tranzyt międzynarodowy (czyli np. przewóz z Polski do Holandii nie będzie wymagał wypłaty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w Niemczech).

Wykaz zmian, które zaczną obowiązywać 20 dni i 18 miesięcy od opublikowania dyrektywy: Pakiet mobilności 2020 - czym jest i jak się przygotować?

Kabotaż

Reforma dotyka natomiast tzw. kabotażu. Jest to przewóz dokonywany wewnątrz innego państwa (czyli np. polski przewoźnik, a przewozy wykonywane są wewnątrz innego państwa niż Polska). Na nowych rozwiązaniach straci także przewóz typu cross trade (czyli transakcje przewozu ładunków lub towarów między państwami przez niezależnego przewoźnika). Utrzymano limit trzech przejazdów kabotażowych na tydzień, ale dodano kolejny obciążający obowiązek, a mianowicie przymusowy 4-dniowy postój. Zmniejszy to liczbę wykonywanych przewozów, a co za tym idzie przewoźnicy utracą dodatkowe korzyści finansowe.

Obowiązek powrotu do kraju

Jednym z najbardziej niekorzystnych zapisów Pakietu jest obowiązek powrotu każdego samochodu ciężarowego raz na 8 tygodni do swojej bazy. Pierwotnie było to raz na 4 tygodnie, ale udało się wydłużyć ten okres w toku negocjacji. Polski Instytut Transportu Drogowego szacuje, że puste przebiegi spowodują spalenie dodatkowo 200 tys. ton paliwa rocznie, co wpłynie na wzrost emisji CO2 o około 635 tys. ton rocznie. Stoi to w opozycji do podejmowanych przez Unię działań na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla i poprawy jakości powietrza w Europie. Argument ten podnoszony jest przez państwa przeciwne proponowanym zmianom w transporcie międzynarodowym.

Przewoźnicy szeroko komentują również zapis mówiący o konieczności powrotu kierowcy raz na 4 tygodnie do kraju. Natomiast w przypadku wykorzystania dwóch skróconych tygodniowych okresów odpoczynku jeden po drugim bez powrotu, przewoźnik ma obowiązek zorganizowania pracy kierowcy w taki sposób, aby mógł wrócić już na koniec trzeciego tygodnia.

Zakaz spędzania 45-godzinnego odpoczynku w kabinie

Kolejną kontrowersyjną regulacją jest zakaz spędzania weekendowego, czyli 45-godzinnego odpoczynku, w kabinie. Kierowcy i ich pracodawcy wskazują przy tym na niedostosowanie regulacji do aktualnej infrastruktury. Istnieje bowiem niedobór miejsc postojowych dla ciężarówek (np. w Niemczech brakuje ich w liczbie aż 50 tys.). Niewystarczająca jest również liczba moteli. Będzie to skutkowało koniecznością dojazdu do dalej położonych miejsc noclegowych, co ponownie wpłynie na niepotrzebną emisję CO2 do atmosfery oraz zwiększenie kosztów po stronie przewoźników. Niektóre państwa stosują już powyższy zakaz. Są to: Francja, Niemcy, Holandia, Włochy i od 2019 r. także Hiszpania.

Nowe tachografy

Co więcej, wprowadzany będzie ujednolicony standard kontroli. W związku z tym na przewoźników zostanie nałożony kolejny obowiązek. Nowe pojazdy będą musieli wyposażyć w inteligentne tachografy najpóźniej w 2023 r., a starsze z analogowymi i cyfrowymi tachografami do końca 2024 r. Nowsze urządzenia zarejestrują miejsce i czas każdorazowego przekroczenia granicy, załadunku i rozładunku.

Skutki wejścia w życie pakietu

Zdaniem ekspertów wejście w życie Pakietu mobilności będzie miało następujące skutki: zwiększy się liczba powrotów kierowców do bazy samolotem, autobusem czy pociągiem, zmniejszy się wydajność transportowa, zwiększy się zapotrzebowanie na nowe ciężarówki i dodatkowych kierowców. Skutkiem tego będzie wzmożone natężenie ruchu na drogach, a co za tym idzie negatywnie wpłynie to na jakość powietrza i środowisko naturalne. Niestety dla polskich firm transportowych, Pakiet mobilności wszedł w życie

Prace nad Pakietem i wejście w życie

Prace nad Pakietem rozpoczęły się w 2017 r., a Parlament Europejski przyjął go w kwietniu 2019 r. Z ostatnich wiadomości wynika, że dnia 20 lutego Rada UE potwierdziła porozumienie polityczne co do Pakietu ustalone w ramach negocjacji. Następnie odbędzie się pierwsze czytanie w Radzie UE oraz pierwsze i drugie czytanie w Parlamencie. Ciekawe jest to, że nie odbyło się jeszcze pierwsze czytanie w Radzie, a już zaplanowano termin drugiego czytania w Parlamencie na czerwiec. Właśnie na tym etapie przyjmowanych jest aż 93% aktów prawnych w Unii, co pozwoliło stwierdzić, że tak będzie również i tym razem. Pierwsze przepisy weszły więc w życie w lipcu 2020 r. (20 dni po ogłoszeniu), a pozostałe w drugiej połowie 2021 r. (czyli 18 miesięcy od ogłoszenia).

Podsumowanie

Podsumowując, reforma transportu międzynarodowego uderzy w przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe oraz cross trade. Zwiększy się biurokracja oraz wzrosną koszty po stronie przewoźników. Może to przyczynić się do braku rentowności wielu polskich firm transportowych, szczególnie małych i średnich, których w Polsce jest najwięcej.

Eksperci wierzą, że wyjściem z tej trudnej sytuacji jest wypracowanie polskich rozwiązań prawnych dotyczących diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych, które mogą zminimalizować negatywne skutki Pakietu mobilności.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
8-godzinny dzień pracy obowiązuje już 107 lat! Kiedy wreszcie skrócą czas pracy? Resort pracy podaje daty

We wrześniu 2025 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zakończyło nabór do programu pilotażowego skróconego czasu pracy za zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. W związku z naborem złożono aż 1994 wniosków. W październiku 2025 r. mają być załatwione formalności z pracodawcami, a pilotaże ruszyć mają od stycznia 2026 r. Od oceny efektów pilotażu będzie zależało, czy skrócony tydzień czasu pracy przyjmie się jako jeden ze sposobów na zachowanie work-life balance, czy też odejdzie w niepamięć.

Depresja kosztuje polską gospodarkę miliardy, a niemal 80% pracowników niezbyt dobrze ocenia swój dobrostan. 10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

W dniu 10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Okazuje się, że blisko połowa zatrudnionych w Polsce – aż 45% – wykazuje objawy wypalenia zawodowego, a 78% ocenia swój dobrostan psychiczny jako niski lub umiarkowany. Co więcej, można powiedzieć, że depresja kosztuje polską gospodarkę miliardy. Czas zainwestować w zdrowie, a w tym w zdrowie w miejscu pracy, bo to właśnie zwolnienia lekarskie generują ogromne koszty.

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.?

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.? Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sytuacja wcale nie jest taka zła, a polski rynek pracy wciąż jest w dobrej kondycji, ba Polska utrzymuje silną pozycję na tle UE pod względem kondycji rynku pracy. Poniżej przedstawiamy szczegółowy komunikat resortu pracy.

Uczestnik PPK ma wpływ na to jak inwestowane są jego środki: konwersja PPK, zmiana funduszu i transfer środków

Czy uczestnik PPK ma wpływ na to jak inwestowane są jego środki? Tak. W każdym czasie może zmienić fundusz. O co chodzi z funduszem zdefiniowanej daty? Jak dokonać konwersji PPK i zamiany funduszu? Możliwy jest także transfer środków pomiędzy swoimi rachunkami PPK.

REKLAMA

Ile lat przed emeryturą jest ochrona pracownika? Kobieta jest pod ochroną wcześniej

Ile lat przed emeryturą jest ochrona pracownika, a ile pracownicy? Nie można ich zwolnić, jeżeli niewiele brakuje im do osiągnięcia wieku emerytalnego. W takiej sytuacji Kodeks pracy chroni pracowników. Nie wolno wypowiedzieć umowy o pracę.

Rozmowa o pracy w kawiarni może Cię sporo kosztować. Poufność i zakaz konkurencji w praktyce

Zachowanie poufności informacji firmowych to nie tylko wymóg prawa pracy, ale przede wszystkim fundament zaufania i bezpieczeństwa w firmie. Jeden nieprzemyślany mail czy rozmowa w nieodpowiednim miejscu mogą zagrozić stabilności firmy, a dla pracownika skończyć się poważnymi konsekwencjami – w skrajnych przypadkach nawet pozbawieniem wolności. Eksperci Smart Solutions HR tłumaczą, co dokładnie grozi za złamanie zasad i wskazują, jak uchronić się przed wyciekiem informacji – zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie? Wciąż podnoszony jest postulat wprowadzenia świadczenia „800 plus” dla seniorów i 50 latków, przysługującego za każde wychowane i obecnie pracujące dziecko płacące podatki w Polsce, powraca do dyskusji publicznej i wywołuje silne emocje oraz pytania o sprawiedliwość międzypokoleniową.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii w październiku 2025 r.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii w październiku 2025 r. - tak, bo Już jakiś czas temu, w dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która wprowadza nowe rozwiązania dla bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy i osób z niepełnosprawnościami oraz modyfikuje zasady odbywania staży. Co ciekawe można otrzymać 518 zł za staż, oczywiście nie dotyczy to wszystkich zatrudnionych i zatrudniających. Jakie zatem są warunki w październiku 2025 r.?

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. i 2026 r. będą zmiany?

Urlop stażowy jest koncepcją spójną z obecnymi trendami społecznymi i prawnymi dotyczącymi równowagi pracy i życia oraz ochrony zdrowia pracowników. Realizacja pomysłu wymaga jednak skoordynowania trzech elementów: precyzyjnego uregulowania, jasnych zasad zaliczania okresów do stażu pracy oraz uwzględnienia skutków ekonomicznych dla pracodawców. Czy zatem w 2025 r. i 2026 r. będą zmiany?

Dni wolne 2026 [Kalendarz]

Dni wolne 2026 to wszystkie niedziele roku oraz święta wymienione w ustawie o dniach wolnych od pracy. Takich dni jest 14, z czego cztery wypadają w niedzielę, a dwa w sobotę. Oto kalendarz świąt i dni wolnych od pracy w 2026 roku.

REKLAMA