REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie rozłąkowe dla kierowców?

Świadczenie rozłąkowe dla kierowców to rozwiązanie problemu Pakietu Mobilności polskich przewoźników?
Świadczenie rozłąkowe dla kierowców to rozwiązanie problemu Pakietu Mobilności polskich przewoźników?
shutterstock

REKLAMA

Świadczenie rozłąkowe - czy planuje się wprowadzenie rozłąkowego dla kierowców? Jak rozwiązać problem Pakietu Mobilności?

Rozłąkowe dla kierowców rozwiązaniem problemu Pakietu Mobilności?

Dnia 21 maja 2021 r. wpłynęła Interpelacja nr 24188 do ministra rozwoju, pracy i technologii, ministra infrastruktury w sprawie uregulowania świadczenia rozłąkowego. Została zgłoszona przez następujące osoby: Witold Zembaczyński, Krzysztof Truskolaski, Marek Sowa, Aleksander Miszalski, Konrad Frysztak, Michał Gramatyka, Adam Szłapka.

Interpelacja sprowadza się do dwóch pytań:

  1. Czy resort rozważał podjęcie działań legislacyjnych w celu zdefiniowania lub uregulowania tzw. świadczenia rozłąkowego, aby spełniał wymogi Pakietu Mobilności?
  2. Czy ministerstwo posiada analizy wskazujące, jak Pakiet Mobilności wpłynie na zatrudnienie w branży transportowej?

Zgłaszający interpelację proponują wprowadzenie świadczenia rozłąkowego dla kierowców jako rozwiązanie na negatywnie wpływające na polskich przewoźników przepisy Pakietu Mobilności. Przepisy te nakazują wypłatę co najmniej minimalnego wynagrodzenia funkcjonującego w państwie, w którym kierowca świadczy pracę. Tymczasem minimalne płace na Zachodzie różnią się znacznie od tej, która obowiązuje w Polsce. Wiąże się to z ogromnym wzrostem kosztów po stronie przewoźników, co pośrednio wpłynie  na zmniejszenie ich konkurencyjności na rynku europejskim.

Zdaniem posłów rozłąkowe, traktowane jak składnik stałego wynagrodzenia za pracę w większości państw UE, może stanowić wyjście z tej trudnej sytuacji. Rozłąkowe jako dodatkowy składnik wynagrodzenia miałoby być wykazywane na liście płac kierowcy, co byłoby korzystne także dla kierowców, np. przy staraniu się o kredyt bankowy. 

Autopromocja

Wynagrodzenia 2023. Rozliczanie płac w praktyce

Kup książkę:

Wynagrodzenia 2023. Rozliczanie płac w praktyce

Dla lepszego zobrazowania tego rozwiązania posłużono się tabelą, która zawiera zarobki kierowcy pracującego w Niemczech przez 76 godzin i 44 minuty aktualnie, po zmianach w związku z Pakietem Mobilności i przy ewentualnym wprowadzeniu rozłąkowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarobki

Brutto

Autopromocja

Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online

Kup książkę:

Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online

Netto

Rozłąkowe

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Diety

Ryczałt za nocleg

Razem zarobki

Aktualnie

3002,80

2204,35

-

2798,45

1532,8

6535,60

Pakiet Mobilności

9269,68

5513,60

-

-

10291,68

6535,60

Rozłąkowe

3726,45

2715,15

2658,52

-

7546,9

6535,60

Wysokość rozłąkowego stanowiłaby 95% wysokości aktualnie wypłacanej diety. Wysokość zarobków kierowców nie zmieniłaby się. Tabela pokazuje, że najwyższe koszty dla pracodawców są w przypadku stosowania Pakietu Mobilności - wynika to z tego, iż płaca minimalna w Niemczech jest ponad dwukrotnie wyższa od polskiego minimalnego wynagrodzenia.

Posłowie przypominają, że instytucja rozłąkowego stosowana jest już w polskim prawie, np. w ustawie o pracownikach urzędów państwowych czy Sądzie Najwyższym. Nie traktuje się go jednak jako stałą część wynagrodzenia. To niejako zadośćuczynienie za rozłąkę z rodziną, stąd kwota rozłąkowego nie powinna być opodatkowana ani oskładkowana.

Rozłąkowe - odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury

W odpowiedzi na interpelację Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber przekazuje informację o tym, że ministerstwo nie rozważało przyznania świadczenia rozłąkowego kierowcom objętym przepisami o delegowaniu kierowców w sektorze transportu drogowego (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r.).

Obecny system wynagradzania kierowców - zmiany

Ministerstwie Infrastruktury przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Celem tego projektu jest m.in. wdrożenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie K11/15, co doprowadzi do uchylenia przepisu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, który zawiera definicję podróży służbowej kierowcy oraz uchylenia niekonstytucyjnego art. 21a ww. ustawy, który określa należności przysługujące kierowcy w podróży służbowej.

W obecnie obowiązującym systemie wynagradzania kierowców W Polsce aż 75% wynagrodzenia kierowcy to diety i ryczałty. Nie jest to korzystne dla pracownika, ponieważ, jak wiemy, nie wlicza się ich do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Skutkuje to w przyszłości niskimi emeryturami, a aktualnie niskimi zasiłkami chorobowymi czy wynagrodzeniem za urlop. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury rozwiązanie ma pozwolić na rozliczenie wynagrodzenia kierowców na zasadach ogólnych.

Dodatek za rozłąkę nie dla kierowców

Natomiast dodatek za rozłąkę nie może być stosowany do kierowców. Jest to dodatkowe, nieoskładkowane świadczenie wypłacanym pracownikom czasowo wykonującym pracę w innym miejscu niż miejsce pracy określone w umowie. Rozłąkowe to rekompensata za czasowe oddelegowanie poza stałe miejsce pracy. Tymczasem dla kierowcy podróż i praca w różnych miejscach nie stanowi wyjątku, a wręcz odwrotnie - jest wpisana w ten zawód. Co więcej, świadczenie rozłąkowe wypłacane zamiast diet i ryczałtów mogłoby być podnoszone za przejaw dyskryminacji przez kierowców, którzy nie posiadają najbliższej rodziny.

Pakiet mobilności - wpływ na zatrudnienie w transporcie

Drugie pytanie dotyczyło wpływu Pakietu Mobilności na zatrudnienie w transporcie. Zdaniem Sekretarza Stanu w chwili obecnej niemożliwe jest pozyskanie w Polsce i w UE danych dotyczących skutków gospodarczych i finansowych przepisów Pakietu Mobilności I. Po pierwsze, przewoźnicy twierdzą, że na obecnym etapie dane te nie są możliwe do określenia. Po drugie, RP zaskarżyła niektóre przepisy do TSUE wskazując na ich niezgodność z prawem UE i dotychczasowymi działaniami wspólnoty - nie wiadomo więc czy przepisy nie zostaną zmienione, a wpływ Pakietu Mobilności I na zatrudnienie w branży transportowej w Polsce będzie można ocenić po ostatecznym ukształtowaniu się przepisów.

"Niemniej jednak, resort infrastruktury zlecił opracowanie dokumentu (analizy) w zakresie wpływu przepisów Pakietu Mobilności I na rynek transportowy Unii Europejskiej (praca autorstwa prof. dr. hab. Konrada Raczkowskiego z dnia 14 września 2020 r.) oraz przygotowanie analizy przepisów Pakietu Mobilności I na wzrost liczby dodatkowych, pustych przejazdów polskich pojazdów, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe w Unii Europejskiej (analiza prof. dr. hab. Konrada Raczkowskiego, prof. dr. hab. inż. Andrzeja Szaraty, prof. dr. hab. inż. Marcina Ślęzaka, prof. dr. hab. Zdzisława Kordela). Z przygotowanych dokumentów wynika, że udział drogowego transportu towarów w 2016 r. w przychodach transportu ogółem dla poszczególnych krajów UE wahał się od 3,5% (Malta) do 52,2% (Polska), przy czym udział ten dla całej Unii wynosi 22,4%. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Polska, Bułgaria i Rumunia posiadały w 2016 r. udział przychodów drogowego transportu towarów, w przychodach transportu ogółem powyżej 50% i były beneficjentami rzeczywistymi swobody świadczenia usług przed wprowadzeniem Pakietu Mobilności I. Polska jest największym w UE operatorem przewozów kabotażowych (ok. 40%) i obok Rumunii (8,7%), Hiszpanii (6,2%) oraz Litwy (5,7%) ucierpi ekonomicznie najbardziej na wprowadzeniu Pakietu Mobilności I."

Źródło: Sejm.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • jESZYQ
    2022-01-13 19:05:12
    Wyzysk, zlodziejstwo.. Wyzysk, zlodziejstwo.. Wyzysk, zlodziejstwo.. Wyzysk, zlodziejstwo..
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak pokolenie Z buduje swoje kariery. Badanie Pracuj.pl

Dwadzieścia siedem procent przedstawicieli pokolenia Z zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy. W silver generation takiej zmiany dokonało tylko 2% respondentów. W ciągu ostatniego roku wśród najstarszej aktywnej zawodowo grupy wynik ten osiąga 7%, a wśród najmłodszej aż 62%. Jak wynika z badania Pracuj.pl, generacja Z pod kątem mobilności zawodowej znacznie przewyższa wszystkie pozostałe grupy wiekowe. Czy to oznacza, że na rynek wchodzą niepewni pracownicy? 

Branżowe centra umiejętności będą dokształcać młodocianych. Rząd przygotowuje nowe rozporządzenie

Branżowe centra umiejętności (BCU) to nowa kategoria placówek systemu oświaty. Podstawą prawną ich tworzenia jest nowelizacja Prawa oświatowego. W celu wdrożenia BCU rząd przystąpił do prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania. Informacja na ten temat została zamieszczona w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

BHP - wszystko co trzeba wiedzieć na ten temat

Każdy przedsiębiorca powinien mieć na uwadze, że przestrzeganie przepisów BHP jest obowiązkowe, a te kwestie mogą zostać skontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. 

Do 30 września był czas, żeby wykorzystać zaległe urlopy. Pracownicy lubią chomikować dni wolne

Dlaczego urlopy powinny być wykorzystywane na bieżąco? Zbyt duża kumulacja dni wolnych może spowodować, że pracownik będzie musiał wykorzystać go w momencie, gdy będzie on pracodawcy bardzo potrzebny. 

REKLAMA

Praca zdalna szansą dla osób z niepełnosprawnościami

Upowszechnienie pracy zdalnej i hybrydowej może ułatwić zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza na stanowiskach biurowych czy specjalistycznych, niewymagających fizycznej obecności w biurze - przekonują eksperci w raporcie „Uwarunkowania i korzyści zatrudniania osób z niepełnosprawnościami” przygotowanym przez Lewiatana.

PPK. Deklarację o rezygnacji można „odwołać”

Powrót do oszczędzania w PPK, po złożeniu deklaracji o rezygnacji, następuje poprzez złożenie wniosku o dokonywanie wpłat do PPK. Pracownik może go złożyć w każdej chwili i jest on skuteczny od momentu przekazania go pracodawcy.

Praca cudzoziemców. Co zrobić po zarejestrowaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi

Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi legalizuje zatrudnienie cudzoziemców z pięciu krajów: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Po jego zarejestrowaniu pracodawca ma obowiązek informacyjny. Jaki? Ponadto, opisujemy kiedy nie jest wymagany wpis nowego oświadczenia do ewidencji. 

Kurs dla pracowników administracji publicznej

Kursy dla pracowników administracji publicznej dają możliwość rozwoju osobistego i zawodowego. Właśnie trwa rekrutacja w ramach kolejnego projektu. Czym jest Young Leaders’ Program 2024-2026 i jakie umiejętności można nabyć? 

REKLAMA

Wzrost zatrudnienia w fotowoltaice słonecznej

Pomimo kryzysów gospodarczych, inflacji, wojny i globalnych problemów współczesnego świata - da się zauważyć dynamiczny rozwój sektora zielonej energii. Raport MOP oraz organizacji IRENA pokazuje, że liczba miejsc pracy w sektorze energii odnawialnej prawie podwoiła się w ciągu ostatniej dekady, do 13,7 mln w 2022 r.

Niezdolności do pracy i choroby zawodowe rolników. Orzeczenia KRUS.

Niezdolności do pracy i choroby zawodowe rolników - powstają stosunkowo często ze względu na specyfikę pracy na roli. Orzeczenia w KRUS wydawane są przez lekarzy rzeczoznawców czy komisje lekarskie KRUS, które doty. przyznania konkretnych świadczeń. Czy od decyzji KRUS przysługuje odwołanie? 

REKLAMA