REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Świadczenie rozłąkowe dla kierowców to rozwiązanie problemu Pakietu Mobilności polskich przewoźników?
Świadczenie rozłąkowe dla kierowców to rozwiązanie problemu Pakietu Mobilności polskich przewoźników?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie rozłąkowe - czy planuje się wprowadzenie rozłąkowego dla kierowców? Jak rozwiązać problem Pakietu Mobilności?

Rozłąkowe dla kierowców rozwiązaniem problemu Pakietu Mobilności?

Dnia 21 maja 2021 r. wpłynęła Interpelacja nr 24188 do ministra rozwoju, pracy i technologii, ministra infrastruktury w sprawie uregulowania świadczenia rozłąkowego. Została zgłoszona przez następujące osoby: Witold Zembaczyński, Krzysztof Truskolaski, Marek Sowa, Aleksander Miszalski, Konrad Frysztak, Michał Gramatyka, Adam Szłapka.

REKLAMA

Autopromocja

Interpelacja sprowadza się do dwóch pytań:

  1. Czy resort rozważał podjęcie działań legislacyjnych w celu zdefiniowania lub uregulowania tzw. świadczenia rozłąkowego, aby spełniał wymogi Pakietu Mobilności?
  2. Czy ministerstwo posiada analizy wskazujące, jak Pakiet Mobilności wpłynie na zatrudnienie w branży transportowej?

Zgłaszający interpelację proponują wprowadzenie świadczenia rozłąkowego dla kierowców jako rozwiązanie na negatywnie wpływające na polskich przewoźników przepisy Pakietu Mobilności. Przepisy te nakazują wypłatę co najmniej minimalnego wynagrodzenia funkcjonującego w państwie, w którym kierowca świadczy pracę. Tymczasem minimalne płace na Zachodzie różnią się znacznie od tej, która obowiązuje w Polsce. Wiąże się to z ogromnym wzrostem kosztów po stronie przewoźników, co pośrednio wpłynie  na zmniejszenie ich konkurencyjności na rynku europejskim.

Zdaniem posłów rozłąkowe, traktowane jak składnik stałego wynagrodzenia za pracę w większości państw UE, może stanowić wyjście z tej trudnej sytuacji. Rozłąkowe jako dodatkowy składnik wynagrodzenia miałoby być wykazywane na liście płac kierowcy, co byłoby korzystne także dla kierowców, np. przy staraniu się o kredyt bankowy. 

Dla lepszego zobrazowania tego rozwiązania posłużono się tabelą, która zawiera zarobki kierowcy pracującego w Niemczech przez 76 godzin i 44 minuty aktualnie, po zmianach w związku z Pakietem Mobilności i przy ewentualnym wprowadzeniu rozłąkowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarobki

Brutto

Netto

Rozłąkowe

Diety

Ryczałt za nocleg

Razem zarobki

Aktualnie

3002,80

2204,35

-

2798,45

1532,8

6535,60

Pakiet Mobilności

9269,68

5513,60

-

-

10291,68

6535,60

Rozłąkowe

3726,45

2715,15

2658,52

-

7546,9

6535,60

Wysokość rozłąkowego stanowiłaby 95% wysokości aktualnie wypłacanej diety. Wysokość zarobków kierowców nie zmieniłaby się. Tabela pokazuje, że najwyższe koszty dla pracodawców są w przypadku stosowania Pakietu Mobilności - wynika to z tego, iż płaca minimalna w Niemczech jest ponad dwukrotnie wyższa od polskiego minimalnego wynagrodzenia.

Posłowie przypominają, że instytucja rozłąkowego stosowana jest już w polskim prawie, np. w ustawie o pracownikach urzędów państwowych czy Sądzie Najwyższym. Nie traktuje się go jednak jako stałą część wynagrodzenia. To niejako zadośćuczynienie za rozłąkę z rodziną, stąd kwota rozłąkowego nie powinna być opodatkowana ani oskładkowana.

Rozłąkowe - odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury

W odpowiedzi na interpelację Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber przekazuje informację o tym, że ministerstwo nie rozważało przyznania świadczenia rozłąkowego kierowcom objętym przepisami o delegowaniu kierowców w sektorze transportu drogowego (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r.).

Obecny system wynagradzania kierowców - zmiany

REKLAMA

Ministerstwie Infrastruktury przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Celem tego projektu jest m.in. wdrożenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie K11/15, co doprowadzi do uchylenia przepisu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, który zawiera definicję podróży służbowej kierowcy oraz uchylenia niekonstytucyjnego art. 21a ww. ustawy, który określa należności przysługujące kierowcy w podróży służbowej.

W obecnie obowiązującym systemie wynagradzania kierowców W Polsce aż 75% wynagrodzenia kierowcy to diety i ryczałty. Nie jest to korzystne dla pracownika, ponieważ, jak wiemy, nie wlicza się ich do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Skutkuje to w przyszłości niskimi emeryturami, a aktualnie niskimi zasiłkami chorobowymi czy wynagrodzeniem za urlop. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury rozwiązanie ma pozwolić na rozliczenie wynagrodzenia kierowców na zasadach ogólnych.

Dodatek za rozłąkę nie dla kierowców

Natomiast dodatek za rozłąkę nie może być stosowany do kierowców. Jest to dodatkowe, nieoskładkowane świadczenie wypłacanym pracownikom czasowo wykonującym pracę w innym miejscu niż miejsce pracy określone w umowie. Rozłąkowe to rekompensata za czasowe oddelegowanie poza stałe miejsce pracy. Tymczasem dla kierowcy podróż i praca w różnych miejscach nie stanowi wyjątku, a wręcz odwrotnie - jest wpisana w ten zawód. Co więcej, świadczenie rozłąkowe wypłacane zamiast diet i ryczałtów mogłoby być podnoszone za przejaw dyskryminacji przez kierowców, którzy nie posiadają najbliższej rodziny.

Pakiet mobilności - wpływ na zatrudnienie w transporcie

Drugie pytanie dotyczyło wpływu Pakietu Mobilności na zatrudnienie w transporcie. Zdaniem Sekretarza Stanu w chwili obecnej niemożliwe jest pozyskanie w Polsce i w UE danych dotyczących skutków gospodarczych i finansowych przepisów Pakietu Mobilności I. Po pierwsze, przewoźnicy twierdzą, że na obecnym etapie dane te nie są możliwe do określenia. Po drugie, RP zaskarżyła niektóre przepisy do TSUE wskazując na ich niezgodność z prawem UE i dotychczasowymi działaniami wspólnoty - nie wiadomo więc czy przepisy nie zostaną zmienione, a wpływ Pakietu Mobilności I na zatrudnienie w branży transportowej w Polsce będzie można ocenić po ostatecznym ukształtowaniu się przepisów.

"Niemniej jednak, resort infrastruktury zlecił opracowanie dokumentu (analizy) w zakresie wpływu przepisów Pakietu Mobilności I na rynek transportowy Unii Europejskiej (praca autorstwa prof. dr. hab. Konrada Raczkowskiego z dnia 14 września 2020 r.) oraz przygotowanie analizy przepisów Pakietu Mobilności I na wzrost liczby dodatkowych, pustych przejazdów polskich pojazdów, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe w Unii Europejskiej (analiza prof. dr. hab. Konrada Raczkowskiego, prof. dr. hab. inż. Andrzeja Szaraty, prof. dr. hab. inż. Marcina Ślęzaka, prof. dr. hab. Zdzisława Kordela). Z przygotowanych dokumentów wynika, że udział drogowego transportu towarów w 2016 r. w przychodach transportu ogółem dla poszczególnych krajów UE wahał się od 3,5% (Malta) do 52,2% (Polska), przy czym udział ten dla całej Unii wynosi 22,4%. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, jak Polska, Bułgaria i Rumunia posiadały w 2016 r. udział przychodów drogowego transportu towarów, w przychodach transportu ogółem powyżej 50% i były beneficjentami rzeczywistymi swobody świadczenia usług przed wprowadzeniem Pakietu Mobilności I. Polska jest największym w UE operatorem przewozów kabotażowych (ok. 40%) i obok Rumunii (8,7%), Hiszpanii (6,2%) oraz Litwy (5,7%) ucierpi ekonomicznie najbardziej na wprowadzeniu Pakietu Mobilności I."

Źródło: Sejm.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NSA: świadczenie pielęgnacyjne 54 800 zł, a nie 2988 zł. Niestety bez odsetek

Tyle gminę kosztuje trzy lat upierania się przy odmowie uznania stałej opieki nad staruszkiem 86 lat. Procesy przed WSA i NSA trwały tak długo, że skumulowała się znaczna kwota zaległego świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS i SKO uznały (nie wiadomo na jakiej podstawie prawnej), że staruszek nie wymaga opieki (stałej) bo potrafi przejść z pokoju do pokoju. I da radę zrobić sobie herbatę. NSA miał inne zdanie.

Świadczenie urlopowe 2024 i 2025 r.

Świadczenie urlopowe ustalane jest w wysokości, która nie może być wyższa od odpisu podstawowego na zfśs. W 2024 r. wysokość tego świadczenia dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy w normalnych warunkach pracy wynosi 2417,14 zł. Czy już wiadomo, ile wyniesie w 2025 r.?

Zmiana minimalnej stawki godzinowej. Jak obliczać wynagrodzenie za umowę zlecenia na przełomie czerwca i lipca 2024 r.

1 lipca 2024 r. zmieni się minimalna stawka godzinowa należna za każdą godzinę wykonywania zlecenia. Ustalając wynagrodzenie za zlecenie wyrażone w stawce godzinowej należy pamiętać, aby nie było niższe od stawki minimalnej.

PIP: Kontrola pracodawcy o każdej porze dnia i nocy, bez uprzedzenia i bez upoważnienia

Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować pracodawców o każdej porze dnia i nocy. Jednak do przeprowadzenia kontroli konieczna jest legitymacja służbowa i specjalne upoważnienie. Wkrótce to się może zmienić.

REKLAMA

Renta wdowia 15%. Nie dla zaniżenia świadczenia. Postulaty wyrównania dla wdów pokrzywdzonych modelem kroczącym. I przyznania zwolnienia z PIT

Renta wdowia przez okres 2025 r. wypłacana w zaniżonej wartości. Początkowo będzie to tylko 15%. Nic nie wskazuje dziś na to, aby Sejm przyjął inne rozwiązanie. Zresztą rząd zapowiedział 15% jeszcze na początków rządów (w grudniu 2023 r.) Wskaźnik 15% wywołuje protesty osób zainteresowanych rentą wdowią. Dlaczego więc nie przyznać wyrównania do kwot wypłacanych na podstawie 15% (wypłata wyrównania w 2026 r. albo 2027 r.) I równolegle - za okres obowiązywania modelu kroczącego -zaproponować osobom poszkodowanym tym modelem zwolnienie z podatku PIT. 

MRPiPS: 1000 zł miesięcznie dodatku do wynagrodzenia już od lipca 2024 r. Dla kogo?

W środę, 19 czerwca 2024 r. rząd przyjął cztery programy finansowania dodatków do wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie. Programy zostały opracowane przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

Budżetówka: 1000 zł miesięcznie brutto do końca 2027 r. [Katalog uprawnionych]

Wypłata 1000 zł brutto dodatku motywacyjnego miesięcznie (pierwsze wypłaty w lipcu 2024 r.) potrwa aż do końca 2027 r. Istniały obawy, że dodatek ten będzie miał krótszy okres finansowania. Na szczęście się nie potwierdziły. Podstawą wypłaty 1000 zł są uchwały Rady Ministrów. W artykule omówienie każdej z nich.

Można połączyć dwa świadczenia: 1) Renta wdowia i 2) Udział w emeryturze zmarłych: męża albo żony [wypłata gwarantowana]

Na dziś jest duże rozczarowanie rentą wdowią. W Sejmie prace toczą się wolno (według emerytów bardzo wolno). I nawet jak ustawa wejdzie w 2024 roku, to przez długi czas świadczenia z „renty wdowiej” będą wypłacane w zaniżonej wartości. Istnieje jednak możliwość zwiększenia niskiej wartości renty wdowiej poprzez wypłatę gwarantowaną (wypłata jednorazowa często około 30 000 zł - wysoki podatek PIT) .

REKLAMA

Ile lat trzeba przepracować żeby starać się o rentę?

Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia określone warunki. Jednym z tych warunków, niezbędnym do uzyskania renty, jest odpowiedni okres składkowy i nieskładkowy. Długość tego okresu uzależniona jest od wieku osoby ubezpieczonej.

Bezpłatne wakacyjne turnusy rehabilitacyjne dla dzieci

Również w 2024 r. będą organizowane bezpłatne wakacyjne turnusy rehabilitacyjne dla dzieci ubezpieczonych. Poniżej opis, gdzie, dla kogo, kiedy, na jakie schorzenia i na jakich warunkach organizowane są turnusy.

REKLAMA