REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników

Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników, systemy TMS i telematyka
Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników, systemy TMS i telematyka
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet mobilności wprowadza w 2022 roku nowe obowiązki. Przewoźnicy mają problemy z wypłatą właściwego wynagrodzenia kierowcom. Jak technologia może rozwiązać problemy z pakietem mobilności?

Pakiet mobilności 2022 - problemy przewoźników

Mimo że kolejne zmiany związane z pakietem mobilności zaczęły obowiązywać oficjalnie od 2 lutego 2022 roku, to nadal budzą wiele zastrzeżeń i wątpliwości wśród firm transportowych. Nic więc dziwnego, że część polskich przewoźników obawia się nowych regulacji. Z badania Inelo przeprowadzonego pod koniec 2021 roku wynika, że 84 proc. respondentów nie jest pewnych, jak wyliczać wynagrodzenie za pracę zagraniczną. Niepewne nastroje panują także wśród europejskich przedsiębiorców. Według ostatniego badania angielskiej firmy Bibby Financial Services poziom zadowolenia truckerów jest najniższy od dawna - 50,5 pkt. Wynik blisko 50 pkt oznacza prognozę kryzysu w branży związaną między innymi niedoborem kierowców na rynku czy pakietem mobilności. Jak przewoźnicy mają się odnaleźć w nowej rzeczywistości transportowej? Odpowiedzią mogą być nowe technologie – jak systemy TMS czy telematyka transportu. Według raportu Tachos&Telematics 2021 blisko 8 na 10 ankietowanych korzysta z podobnych systemów.[1] Czy w tym roku technologie będą wiodły prym w transporcie drogowym, odpowiadają eksperci Marcos Bis i Grupy Inelo.

Autopromocja

Pakiet mobilności – zmiany od 2 lutego 2022 roku

Nie ma wątpliwości, że pakiet mobilności oznacza niekorzystne zmiany dla polskich przewoźników. Obowiązkowy powrót ciężarówki do bazy raz na 8 tygodni zwiększa ilość przejazdów „na pusto”, wykluczając chwilowo dany pojazd z transportu. Podobne ograniczenie związane jest z kabotażem. Nowe przepisy narzucają konieczność „zamrożenia” pojazdu na okres 4 dni po wykonaniu wszystkich operacji kabotażowych - 3 dostaw w ciągu 7 dni od pierwszego rozładunku. Obligatoryjna rejestracja przekroczeń granic w tachografach będzie kluczowa do naliczania minimalnej płacy zagranicznej, która wzbudza najwięcej emocji i wątpliwości. Podwyżki wynagrodzeń kierowców oznaczają wzrost kosztów pracodawcy aż o około 20 procent.

Wynagrodzenia kierowców - jak prawidłowo wyliczać?

Od lutego pracownik polskiego przewoźnika, wykonujący transport międzynarodowy (kabotaż i cross trade), będzie dostawał taką samą płacę, jaką otrzymałby kierowca zagraniczny w danym kraju Unii Europejskiej. Do tej pory jednak brakuje jasnych wytycznych dotyczących wyrównywania wynagrodzenia kierowców do przeciętnego wynagrodzenia w poszczególnych państwach UE, a to prowadzi do wielu pomyłek w rozliczaniu kierowców.

- Wyliczenie wynagrodzenia na podstawie różnych stawek obowiązujących w krajach, przez które przejeżdżał kierowca jest skomplikowane i zwiększa ryzyko wypłacenia kierowcy nieprawidłowej kwoty. Zawyżając ją, narażamy się na stratę finansową, a zaniżając możemy odpowiedzieć za naruszenia przepisów i być adresatami roszczeń kierowców. W jaki sposób możemy zabezpieczyć ten ważny proces? Przede wszystkim możemy powierzyć kwestie rozliczeń systemom, które zrobią to bezbłędnie. Zintegrowanie oprogramowania do zarządzania transportem z systemami do rozliczania czasu pracy kierowcy pozwala uzyskać niezbędne dane dotyczące rozładunków i załadunków pojazdu. Pomoże to pracodawcy automatycznie rozróżnić odcinki podlegające i niepodlegające pod płace zagraniczne, a tym samym umożliwi prawidłowe i sprawnie rozliczyć kierowcę w transporcie międzynarodowym - komentuje Maciej Wolny, Prezes Zarządu Marcos Bis.

Pakiet mobilności a systemy TMS

Nowe przepisy to w skrócie wiele wyzwań dla przewoźników, którym będzie ciężko się odnaleźć bez odpowiedniego zaplecza technologicznego wewnątrz firmy. Dlaczego warto postawić na systemy TMS? Przede wszystkim dlatego, że pozwalają na szereg automatyzacji w planowaniu dostaw towarów, wpływają na optymalizację kosztów w firmie, pozwalają dokonać analiz rentowności, a także wspierają w poprawnym naliczaniu płacy zagranicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Integracja oprogramowania klasy TMS z telematyką oraz z systemami zewnętrznymi zleceniodawców, jak np. z mapą cyfrową lub giełdą pozwala przedsiębiorstwu optymalizować wiele procesów transportowych i prowadzić je w sposób bezobsługowy, a to w obliczu nadchodzących zmian jest kluczową kwestią. System TMS Nawigator można zasilać system finansowo-księgowym, a dzięki temu klient uzyskuje pełny obraz wydatków firmy oraz automatyzuje rejestrowanie dokumentacji sprzedażowej. Dodatkowo może on być najbardziej precyzyjnym źródłem danych, które są niezbędne do poprawnego i terminowego naliczenia płacy zagranicznej. – komentuje Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu, Marcos Bis. I dodaje, że nieprawidłowości i naruszenia w zakresie delegowania pracowników oraz rozliczania przysługującego im wynagrodzenia są zagrożone nie tylko karami finansowymi, ale także mogą skutkować wszczęciem procedury utraty dobrej reputacji wobec przewoźnika.

Oprogramowanie TMS z systemem telematycznym

Wspomniane wcześniej dodatkowe obowiązki przewoźnika związane z kabotażem i powrotem ciężarówek do bazy, można zautomatyzować wykorzystując system TMS. Oprogramowanie, w trakcie planowania transportów przez spedytora, podpowie mu czy limit kabotaży został już wykorzystany, a także będzie alertować konieczność zjazdu pojazdu do bazy. Zarządzanie flotą kilkudziesięciu pojazdów, bez tego typu rozwiązań może stać się niewykonalne – bez narażenia się na naruszenia przepisów i wysokie kary.

- Integracja oprogramowania klasy TMS z systemem telematycznym, umożliwia rejestrowanie rzeczywistych dat i godzin załadunków i rozładunków, które są niezbędne do naliczenia płacy zagranicznej. Dane wprowadzone przez kierowcę w urządzeniu pokładowym trafiają do systemu TMS, który po uprzednim przetworzeniu przekazuje je do programu rozliczającego czas pracy kierowcy. W efekcie przewoźnik otrzymuje kompletne rozliczenie oparte na danych rzeczywistych, co w dobie zmian związanych z pakietem mobilności może być kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa – komentuje Dawid Kochalski, ekspert GBox, Grupa Inelo

Biorąc pod uwagę rewolucję, która następuje w branży TSL, wyposażenie się w technologie dla transportu, wydaje się być niezbędne, by efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw, ograniczyć koszty i dostosować się do wszystkich wymogów pakietu mobilności.

[1] https://motortransport.co.uk/wp-content/uploads/2019/12/Tachographs-and-Telematics-report-from-motor-transport-and-commercial-motor.pdf

Źródło: Inelo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Meg
    2022-03-09 22:11:38
    Wg nowych wyliczeń mojej księgowej trasy pl-depl 4-5x w miesiącu jak kierowca zarabiał 5-6-7 tysięcy teraz ma 2-3 tysiące jak ja mam to wypłacić to jakiś żart
    0
  • logik
    2022-04-09 15:08:41
    To nie pakiet mobilności tylko próba zniszczenia polskiego transportu. Taka jest prawda.
    0
  • Krystian
    2022-02-10 20:27:24
    H z tego pakietu mobilności paru cynbałów coś wymyśli i wprowadza w życie niepytając nikogo o zdanie
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruchomy czas pracy – rozkład czasu pracy wygodny dla pracodawcy i pracownika

Rozkład czasu pracy może przewidywać różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z tym rozkładem są dla pracowników dniami pracy. Dzięki wprowadzeniu ruchomego czasu pracy pracownicy mogą – przy zachowaniu 8-godzinnej normy dobowej – rozpoczynać i kończyć pracę o różnych porach w poszczególnych dniach.

Jest źle, będzie lepiej? Młodzi nadzieją na poprawę profilaktyki zdrowotnej w Polsce

W ostatnich latach Polska stanęła w obliczu nie tylko wyzwań związanych z gospodarką czy polityką, ale także ze zdrowiem publicznym. Badania profilaktyczne, kluczowe dla wczesnego wykrywania chorób, stanowią istotny element dbałości o zdrowie. Niestety, statystyki wskazują, że Polacy nie korzystają z nich w wystarczającym stopniu. Jednak nadzieję na poprawę tych wskaźników niesie ze sobą zaangażowanie młodszych pokoleń, zwłaszcza pokolenia Z i milenialsów. 

Prawie 50% imigrantów pracujących w Polsce znalazło zakwaterowanie dzięki pracodawcom

Aż 47% imigrantów zatrudnionych w Polsce skorzystało z pomocy pracodawcy lub agencji pracy przy znalezieniu zakwaterowania w Polsce, a 33% cudzoziemców znalazło lokum samodzielnie – wynika z pierwszego w Polsce badania na temat sytuacji mieszkaniowej zatrudnionych w naszym kraju migrantów „Pracownik zagraniczny – zakwaterowanie w Polsce”, przeprowadzonego przez EWL Group, RentLito oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.

Przeciętne wynagrodzenie w styczniu 2024 r. wyniosło 7768,35 zł brutto, o 264,61 zł mniej niż w grudniu 2023 r. Średnio 12634,53 zł zarobili pracownicy sekcji Informacja i komunikacja

Przeciętne wynagrodzenie wyniosło w styczniu 2024 r. 7768,35 zł brutto. To o 12,8% więcej niż rok wcześniej, ale o 3,3% mniej niż w grudniu 2023 r. Sektor przedsiębiorstw zatrudniał w styczniu 6515,7 tys. osób – o 0,3% więcej niż w grudniu, ale o 0,2% mniej niż przed rokiem. Główny Urząd Statystyczny podał dane za pierwszy miesiąc 2024 r.

REKLAMA

Waloryzacja świadczeń wypłacanych przez ZUS. Od 1 marca 2024 r. świadczenia emerytalno-rentowe wzrosną o 12,12%

Co roku ZUS waloryzuje wypłacane świadczenia emerytalno-rentowe. W 2024 r. waloryzacja nastąpi od 1 marca. Świadczenia wzrosną o 12,12%.

Wielkanoc 2024 będzie krótsza niż zwykle

Święta Wielkiej Nocy w 2024 r. będą trwać o godzinę krócej niż zwykle. Wielkanoc w tym roku przypada 31 marca. Jest to zarazem ostatnia niedziela marca; dzień, w którym przechodzimy na czas letni. 

Premier odwołał szefa urzędu ds. kombatantów na wniosek Agnieszki Dziemianowicz-Bąk

Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk został 20 lutego 2024 r. odwołany ze stanowiska. Taką decyzję podjął premier Donald Tusk na wniosek minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Cztery dni wcześniej szefowa resortu skrytykowała Urząd za organizowanie wydarzeń upamiętniających Józefa Kurasia „Ognia” i Brygadę Świętokrzyską NSZ oraz zakazała takich działań.

ZUS alarmuje: coraz częściej zaburzenia psychiczne są przyczyną nieobecności w pracy

Zwiększa się ilość nieobecności w pracy spowodowanych zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. W ubiegłym roku lekarze wystawili ponad 1,4 mln zaświadczeń lekarskich z powodu zaburzeń zaliczających się do tej grupy. Najczęściej przyczyną absencji jest reakcja na ciężki stres.

REKLAMA

Podwyżki w sferze budżetowej. Nawet 16000 zł miesięcznie będą zarabiać pracownicy kolejnej instytucji

Podwyżki wynagrodzeń w najbliższym czasie otrzymają pracownicy Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zarobki w tej instytucji wzrosną z poziomu 5000–15000 zł do 6000–16000 zł. Pracownicy CUPT dostaną podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 r.

Działalność socjalna. Wysokość świadczenia urlopowego w 2024 r.

Wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego tworzącego zfśs. W jakiej wysokości przysługuje świadczenie urlopowe w 2024 r.?

REKLAMA