REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników

Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników, systemy TMS i telematyka
Pakiet mobilności 2022 - technologia wsparciem dla przewoźników, systemy TMS i telematyka
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet mobilności wprowadza w 2022 roku nowe obowiązki. Przewoźnicy mają problemy z wypłatą właściwego wynagrodzenia kierowcom. Jak technologia może rozwiązać problemy z pakietem mobilności?

Pakiet mobilności 2022 - problemy przewoźników

Mimo że kolejne zmiany związane z pakietem mobilności zaczęły obowiązywać oficjalnie od 2 lutego 2022 roku, to nadal budzą wiele zastrzeżeń i wątpliwości wśród firm transportowych. Nic więc dziwnego, że część polskich przewoźników obawia się nowych regulacji. Z badania Inelo przeprowadzonego pod koniec 2021 roku wynika, że 84 proc. respondentów nie jest pewnych, jak wyliczać wynagrodzenie za pracę zagraniczną. Niepewne nastroje panują także wśród europejskich przedsiębiorców. Według ostatniego badania angielskiej firmy Bibby Financial Services poziom zadowolenia truckerów jest najniższy od dawna - 50,5 pkt. Wynik blisko 50 pkt oznacza prognozę kryzysu w branży związaną między innymi niedoborem kierowców na rynku czy pakietem mobilności. Jak przewoźnicy mają się odnaleźć w nowej rzeczywistości transportowej? Odpowiedzią mogą być nowe technologie – jak systemy TMS czy telematyka transportu. Według raportu Tachos&Telematics 2021 blisko 8 na 10 ankietowanych korzysta z podobnych systemów.[1] Czy w tym roku technologie będą wiodły prym w transporcie drogowym, odpowiadają eksperci Marcos Bis i Grupy Inelo.

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet mobilności – zmiany od 2 lutego 2022 roku

Nie ma wątpliwości, że pakiet mobilności oznacza niekorzystne zmiany dla polskich przewoźników. Obowiązkowy powrót ciężarówki do bazy raz na 8 tygodni zwiększa ilość przejazdów „na pusto”, wykluczając chwilowo dany pojazd z transportu. Podobne ograniczenie związane jest z kabotażem. Nowe przepisy narzucają konieczność „zamrożenia” pojazdu na okres 4 dni po wykonaniu wszystkich operacji kabotażowych - 3 dostaw w ciągu 7 dni od pierwszego rozładunku. Obligatoryjna rejestracja przekroczeń granic w tachografach będzie kluczowa do naliczania minimalnej płacy zagranicznej, która wzbudza najwięcej emocji i wątpliwości. Podwyżki wynagrodzeń kierowców oznaczają wzrost kosztów pracodawcy aż o około 20 procent.

Wynagrodzenia kierowców - jak prawidłowo wyliczać?

Od lutego pracownik polskiego przewoźnika, wykonujący transport międzynarodowy (kabotaż i cross trade), będzie dostawał taką samą płacę, jaką otrzymałby kierowca zagraniczny w danym kraju Unii Europejskiej. Do tej pory jednak brakuje jasnych wytycznych dotyczących wyrównywania wynagrodzenia kierowców do przeciętnego wynagrodzenia w poszczególnych państwach UE, a to prowadzi do wielu pomyłek w rozliczaniu kierowców.

- Wyliczenie wynagrodzenia na podstawie różnych stawek obowiązujących w krajach, przez które przejeżdżał kierowca jest skomplikowane i zwiększa ryzyko wypłacenia kierowcy nieprawidłowej kwoty. Zawyżając ją, narażamy się na stratę finansową, a zaniżając możemy odpowiedzieć za naruszenia przepisów i być adresatami roszczeń kierowców. W jaki sposób możemy zabezpieczyć ten ważny proces? Przede wszystkim możemy powierzyć kwestie rozliczeń systemom, które zrobią to bezbłędnie. Zintegrowanie oprogramowania do zarządzania transportem z systemami do rozliczania czasu pracy kierowcy pozwala uzyskać niezbędne dane dotyczące rozładunków i załadunków pojazdu. Pomoże to pracodawcy automatycznie rozróżnić odcinki podlegające i niepodlegające pod płace zagraniczne, a tym samym umożliwi prawidłowe i sprawnie rozliczyć kierowcę w transporcie międzynarodowym - komentuje Maciej Wolny, Prezes Zarządu Marcos Bis.

Pakiet mobilności a systemy TMS

REKLAMA

Nowe przepisy to w skrócie wiele wyzwań dla przewoźników, którym będzie ciężko się odnaleźć bez odpowiedniego zaplecza technologicznego wewnątrz firmy. Dlaczego warto postawić na systemy TMS? Przede wszystkim dlatego, że pozwalają na szereg automatyzacji w planowaniu dostaw towarów, wpływają na optymalizację kosztów w firmie, pozwalają dokonać analiz rentowności, a także wspierają w poprawnym naliczaniu płacy zagranicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Integracja oprogramowania klasy TMS z telematyką oraz z systemami zewnętrznymi zleceniodawców, jak np. z mapą cyfrową lub giełdą pozwala przedsiębiorstwu optymalizować wiele procesów transportowych i prowadzić je w sposób bezobsługowy, a to w obliczu nadchodzących zmian jest kluczową kwestią. System TMS Nawigator można zasilać system finansowo-księgowym, a dzięki temu klient uzyskuje pełny obraz wydatków firmy oraz automatyzuje rejestrowanie dokumentacji sprzedażowej. Dodatkowo może on być najbardziej precyzyjnym źródłem danych, które są niezbędne do poprawnego i terminowego naliczenia płacy zagranicznej. – komentuje Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu, Marcos Bis. I dodaje, że nieprawidłowości i naruszenia w zakresie delegowania pracowników oraz rozliczania przysługującego im wynagrodzenia są zagrożone nie tylko karami finansowymi, ale także mogą skutkować wszczęciem procedury utraty dobrej reputacji wobec przewoźnika.

Oprogramowanie TMS z systemem telematycznym

Wspomniane wcześniej dodatkowe obowiązki przewoźnika związane z kabotażem i powrotem ciężarówek do bazy, można zautomatyzować wykorzystując system TMS. Oprogramowanie, w trakcie planowania transportów przez spedytora, podpowie mu czy limit kabotaży został już wykorzystany, a także będzie alertować konieczność zjazdu pojazdu do bazy. Zarządzanie flotą kilkudziesięciu pojazdów, bez tego typu rozwiązań może stać się niewykonalne – bez narażenia się na naruszenia przepisów i wysokie kary.

- Integracja oprogramowania klasy TMS z systemem telematycznym, umożliwia rejestrowanie rzeczywistych dat i godzin załadunków i rozładunków, które są niezbędne do naliczenia płacy zagranicznej. Dane wprowadzone przez kierowcę w urządzeniu pokładowym trafiają do systemu TMS, który po uprzednim przetworzeniu przekazuje je do programu rozliczającego czas pracy kierowcy. W efekcie przewoźnik otrzymuje kompletne rozliczenie oparte na danych rzeczywistych, co w dobie zmian związanych z pakietem mobilności może być kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa – komentuje Dawid Kochalski, ekspert GBox, Grupa Inelo

Biorąc pod uwagę rewolucję, która następuje w branży TSL, wyposażenie się w technologie dla transportu, wydaje się być niezbędne, by efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw, ograniczyć koszty i dostosować się do wszystkich wymogów pakietu mobilności.

[1] https://motortransport.co.uk/wp-content/uploads/2019/12/Tachographs-and-Telematics-report-from-motor-transport-and-commercial-motor.pdf

Źródło: Inelo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabójczo wysoki podatek od pensji albo zleceń grozi już od 8400 zł netto. Brutto to 11 879 zł

Po podwyżkach inflacyjnych coraz więcej osób jest zagrożonych podatkiem 32%. Niewielu z nas wie, że wynagrodzenie miesięczne brutto: 11 879 zł i netto 8 427,85 zł, jest dochodem granicznym między stawką 12% a 32%. Wiadomo, że niewielu z nas zarabia powyżej 8500 zł netto pensji podstawowej. Ale jak się uwzględni premie i zlecenia dodatkowe, to okaże się, że osób zagrożonych stawką 32% jest sporo. Pewnym ratunkiem może być wpłata przeszło 9000 zł na IKZE. Da to odpis podatkowy około 3000 zł. 

Wykorzystaj póki możesz, bo te dni nie przejdą na 2025 r. [nie chodzi o urlop]

W prawie pracy jest kilka uprawnień dla pracowników, które są ściśle związane z danym rokiem kalendarzowym. Jednym z nich jest np. okazjonalna praca zdalna. Niewykorzystana w 2024 r. nie przejdzie na 2025 r. Podobnie jest z urlopem opiekuńczym czy ze zwolnieniem z pracy z powodu działania siły wyższej. Mamy jeszcze czas w grudniu na wykorzystanie pewnych uprawnień, które nie odwracalnie przepadną w nowym roku.

Sprawdź czy masz prawo do trzynastki w 2024 r. Nie dla każdego prawo do dodatkowego rocznego wynagrodzenia

W pewnych sytuacjach pracownicy szeroko pojętej budżetówki mogą nie otrzymać za 2024 r. dodatkowego rocznego wynagrodzenia, tzw. trzynastki. Ważny jest okres zatrudnienia oraz jakoś świadczonej pracy.

Likwidacja stanowiska pracy. Jaka odprawa w 2025 r.? [PORADA]

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmianie ulegną również inne świadczenia m.in. maksymalna wysokość odprawy, która przysługuje pracownikowi zwalnianemu z przyczyn leżących wyłącznie po stronie pracodawcy. Jaka kwota będzie obowiązywała od 1 stycznia 2025 r.? Kiedy likwidacja stanowiska pracy uprawnia do otrzymania odprawy?

REKLAMA

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.: dodatkowy urlop dla osób niepełnosprawnych w 2025 r., dofinansowanie do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, świadczenie rehabilitacyjne, renta z tytułu niezdolności do pracy, ulga rehabilitacyjna.

Czy 8 grudnia to niedziela handlowa? W grudniu aż dwie niedziele handlowe!

Zbliża się okres Świąt Bożego Narodzenia. Przedsiębiorcy z zakresu handlu już zacierają ręce. W grudniu 2024 r. będą aż dwie niedziele handlowe, a na dodatek w dniu 24 grudnia też zrobimy zakupy. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o karze, która grozi za pracę w handlu po 14:00. Może to być nawet do 100 000 zł.

Sejm uchwalił dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Od kiedy będzie przysługiwać?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja zakłada zwiększenie dopłat do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością o około 15 proc. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Interpelacja poselska: Czy dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi bez wymaganego przygotowania pedagogicznego?

Dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5000 mieszkańców i posiadającemu określone kwalifikacje. Czy nauczyciel legitymujący się właściwym wykształceniem lecz nieposiadający przygotowania pedagogicznego, ma wymagane kwalifikacje do uzyskania dodatku wiejskiego?

REKLAMA

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Rotacja pracowników - przyczyny i środki zaradcze. Dlaczego w niektórych firmach pracownicy spędzają lata a z innych szybko odchodzą?

W niektórych firmach pracownicy spędzają długie lata, w innych ich rotacja jest wysoka i wydaje się niezrozumiała. Skąd wynika różnica? Sprawne zarządzanie rotacją może znacząco wpłynąć na koszty firmy i jej sukces. Poniżej przedstawiam szczegółowe przyczyny rotacji oraz działania, które pomagają ją zmniejszyć

REKLAMA