Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016/ Fot. Fotolia
Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016/ Fot. Fotolia
Kierowcy samochodów osobowych są objęci przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jak rozliczyć czas pracy kierowców osobowych w 2016 r.?

Pracę kierowcy samochodu osobowego można zlecać z dnia na dzień

W większości przypadków szofer zatrudniony w firmie czy instytucji wykonuje przewozy okazjonalne. Wówczas pracodawca nie musi ustalać dla niego grafików czasu pracy

Czas pracy osób zatrudnionych na stanowiskach kierowców w dużej mierze regulują przepisy odrębne od ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.; dalej: k.p.). Część z nich zawiera ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.; dalej: ustawa). Nie wszystkie te regulacje znajdują jednak zastosowanie w przypadku kierowców samochodów osobowych. Nie stosuje się do nich m.in. rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. (w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, Dz.Urz. UE z 2006 r. L 102, s. 1), jak również umowy AETR (umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, Dz.U. z 1999 r. nr 94, poz. 1087 ze zm.).

Polecamy produkt: INFORLEX.PL Kadry i Płace

Kierowcy samochodów osobowych są natomiast objęci przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jednak już sam art. 22 tej ustawy zawiera w stosunku do nich istotne wyłączenia. Na jego podstawie do kierowców tych nie stosujemy regulacji dotyczących:

● ograniczenia maksymalnego czasu pracy liczonego wraz z godzinami nadliczbowymi w danym tygodniu do 60 godzin (art. 12 ust. 2 ustawy) – do kierowcy samochodu osobowego stosujemy więc jedynie zasadę ogólną, zgodnie z którą tygodniowy czas pracy takiego kierowcy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy, co umożliwia większe wydłużenie czasu pracy w poszczególnych tygodniach niż do 60 godzin (w związku z zasadami przeciętnego tygodniowego czasu pracy i przeciętnie pięciu dni pracy w tygodniu wymiary te muszą zostać uśrednione na przestrzeni okresu rozliczeniowego),

● rozliczania czasu pracy, biorąc pod uwagę czas przepracowany w ramach wszystkich stosunków pracy (art. 12 ust. 3 ustawy),

● prawa do dodatkowej przerwy na odpoczynek przysługującej kierowcy po sześciu kolejnych godzinach pracy w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, gdy liczba godzin pracy nie przekracza dziewięciu godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż dziewięć godzin (art. 13 ustawy),

● ograniczenia dobowego wymiaru czasu pracy do 10 godzin, gdy praca jest wykonywana w porze nocnej (art. 21 ustawy),

● obowiązku uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy (art. 24 ust. 2 ustawy).

Podstawowe zasady

Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:

● prowadzenie pojazdu,

● załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,

● nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,

● czynności spedycyjne,

● obsługę codzienną pojazdów i przyczep,

● inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,

● niezbędne formalności administracyjne,

● utrzymanie pojazdu w czystości. [przykład 1]

W razie stosowania rozkładu czasu pracy wliczeniu do niego podlega cały przewidziany w nim przedział czasu. Poza rozkładem do czasu pracy zaliczamy okresy, w których wykonywane są jakieś czynności na rzecz pracodawcy. [przykład 2]

Polecamy serwis: Obowiązki pracownika i pracodawcy

Do czasu pracy kierowcy wliczymy także pewne okresy nieaktywności przypadające poza jego rozkładem czasu pracy, o ile spełnione są następujące warunki:

kierowca musi pozostawać w gotowości do świadczenia pracy na stanowisku pracy (jest nim nie tylko samochód, którym kieruje, ale również siedziba pracodawcy, na rzecz którego wykonuje obowiązki, oraz inne miejsca prowadzenia działalności przez pracodawcę, np. filie, przedstawicielstwa i oddziały, a także każde inne miejsce, w którym kierowca wykonuje czynności związane z przewozami drogowymi),

● przewidywany czas oczekiwania na wykonywanie pracy nie jest z góry znany. [przykład 3]

Ustawa przewiduje roczny limit 260 godzin nadliczbowych przepracowanych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy (kodeks pracy – 150 godzin). W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem ani zobowiązany do ustalenia regulaminu) można ustalić inną liczbę godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym.

Bez rozkładów czasu pracy

Ciekawe rozwiązanie zawiera art. 11 ust. 2a ustawy. Na jego podstawie rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy lub okazjonalny przewóz osób (to przewóz, który nie stanowi przewozu regularnego, regularnego specjalnego albo wahadłowego). Zasadniczo zatem kierowca samochodu osobowego – szofer zatrudniony w firmie czy instytucji – wykonuje właśnie przewozy okazjonalne.

Regulacja ta daje więc niezmiernie dużo możliwości. Pracę kierowców jest trudno zaplanować, zaś przepis ten umożliwia zlecanie jej praktycznie z dnia na dzień. W połączeniu ze stosowaniem równoważnego czasu pracy może dać to znaczące ograniczenie liczby nadgodzin. Przełożony będzie mógł wówczas nie tylko z dnia na dzień planować godzinę rozpoczęcia pracy, ale również liczbę godzin pracy. [przykład 4]

Ponowna praca w tej samej dobie

Brak stosowania z wyprzedzeniem harmonogramów czasu pracy warto połączyć również z możliwościami, jakie wynikają z art. 8 ustawy. Przepis ten zezwala na stosowanie wobec kierowców indywidualnych rozkładów czasu pracy z planowaniem ich pracy tak, aby ponownie rozpoczynali ją przed upływem 24 godzin od godziny rozpoczęcia pracy dnia poprzedniego. Korzyść, jaką przy tym osiąga pracodawca, polega na niekwalifikowaniu jako nadgodzin pracy ponownie wykonywanej w tej samej dobie pracowniczej, o ile podjęta została po wykorzystaniu odpoczynku w prawidłowym wymiarze czasowym.

Żeby stosować indywidualny czas pracy dla kierowców, pracodawca musi zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, a jeżeli nie jest objęty działaniem takiej organizacji, po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie u niego przyjętym.

Rozwiązanie to jest bardzo zbliżone do zawartego w art. 1401 k.p. (ruchomy czas pracy). Przy zawieraniu porozumienia należy jednak pamiętać, że o ile treść porozumienia zawartego na podstawie kodeksu i ustawy może być praktycznie taka sama, o tyle powołanie się w nim jedynie na art. 150 par. 3 k.p. w zw. z art. 1401 k.p. oznaczać będzie, że nie dotyczy ono pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców. [przykład 5]

Odpoczynki dobowe i tygodniowe

Ważne odmienności dotyczą też odpoczynków dobowych i tygodniowych. Tak jak art. 132 i 133 k.p., tak też art. 14 ustawy tworzy obowiązek zapewnienia kierowcy minimum 11 godzin odpoczynku dobowego i 35 godzin tygodniowego. O ile jednak tygodniowo kierowca może w pewnych sytuacjach odpoczywać nieco mniej (ale nie mniej niż 24 godziny), o tyle odpoczynek dobowy musi w każdej sytuacji wynosić co najmniej 11 godzin. Nie ma tutaj wyłączeń takich jak w art. 132 k.p. (krótszy wypoczynek dobowy w razie uczestnictwa w akcji ratowniczej). Co ważne, w przypadku odpoczynku tygodniowego „tydzień” w ustawie to okres między godziną 00.00 w poniedziałek i godziną 24.00 w niedzielę (czyli tydzień kalendarzowy). [przykład 6]

Odpoczynek tygodniowy może zostać skrócony (do 24 godzin) jedynie w razie:

● zmiany pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy,

● sytuacji i zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia działań dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego i mienia bądź usunięcia awarii.

Pracownikiem, który podlega przepisom ustawy, jest osoba zatrudniona na stanowisku kierowcy. Ustawa nie obejmuje osób wykonujących inną rodzajowo pracę, przy której używają samochodu.

PRZYKŁAD 1

Rozpoczęcie pracy

Kierowca rozpoczyna prowadzenie pojazdu o godz. 8.00. Nie oznacza to, że dopiero o tej godzinie rozpoczął pracę. Dodatkowo bowiem do jego czasu pracy powinien zostać wliczony czas poświęcony na obsługę codzienną pojazdu, czyli m.in. na sprawdzenie w podstawowym zakresie, czy pojazd jest sprawny (ciśnienie w oponach, olej itp.). W tym zakresie warto wprowadzić odpowiednią regulację do regulaminu pracy, wskazując np., że standardowy czas trwania tych czynności określa się na 15 minut, a wliczenie dłuższego okresu przed rozpoczęciem jazdy do czasu pracy musi być uzasadnione koniecznością podjęcia konkretnych, dodatkowych czynności.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

PRZYKŁAD 2

Wliczanie czynności

Kierowca pracuje od godz. 8.00 do godz. 16.00. O godz. 6.00 rozpoczął pracę – wyruszył ze swoim szefem w podróż służbową. Na miejscu byli o godz. 9.00, o godz. 15.00 rozpoczął się powrót, który zakończył się o 18.00.

W tym przypadku do czasu pracy kierowcy zaliczymy 12 godzin:

● 6.00 – 9.00 oraz 15.00 – 18.00: praca polegająca na prowadzeniu pojazdu (przy czym przy dobie pracowniczej trwającej od 8.00 do 8.00 kolejnego dnia czas od 6.00 do 8.00 będzie zaliczany do doby rozpoczętej poprzedniego dnia kalendarzowego),

● 9.00 – 15.00: czas oczekiwania na szefa, który przypada na godziny pracy kierowcy, a zatem podlega zaliczeniu do czasu pracy.

PRZYKŁAD 3

Dyżur kierowcy

Kierowca zawiózł swojego szefa na spotkanie i otrzymał informację, że spotkanie zakończy się po dwóch godzinach. W tym przypadku czas oczekiwania jest znany, więc okres ten, o ile przypada poza rozkładem czasu kierowcy, wliczamy do okresu pozostawania w dyspozycji (dyżur), a nie do czasu pracy.

PRZYKŁAD 4

Odpowiednie postanowienie w regulaminie

W regulaminie pracy znajduje się zapis, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00. Regulamin w żaden sposób nie wyłącza spod tej regulacji kierowców. W konsekwencji także zatrudnieni na tych stanowiskach objęci są stałym rozkładem czasu pracy i nie stosujemy do nich regulacji zawartej w art. 11 ust. 2a ustawy. Aby móc z niej korzystać, należałoby zmienić regulamin i wyróżnić w nim wyraźnie tę grupę osób jako pracowników, dla których nie tworzy się rozkładów czasu pracy. Może to być np. taki zapis: „Ze względu na rodzaj wykonywanych przewozów, zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.), dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców nie ustala się rozkładów czasu pracy. Godziny rozpoczęcia pracy oraz liczbę godzin pracy kierowcy wyznacza przełożony, przekazując kierowcy tę informację najpóźniej do zakończenia wykonywania przez kierowcę pracy poprzedzającego dnia roboczego”.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

PRZYKŁAD 5

Uniknięcie nadgodzin

Kierowca rozpoczął pracę o godz. 8.00 i przepracował osiem godzin. W kolejnym dniu kalendarzowym ma wyruszyć w trasę już o godz. 6.00. Jeżeli pracodawca nie skorzystał z możliwości wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy dla kierowców, to czas przepracowany między godz. 6.00 a 8.00 stanowić będzie pracę w godzinach nadliczbowych (w związku z przekroczeniem normy czasu pracy w dobie pracowniczej trwającej od 8.00 do 8.00 kolejnego dnia). W razie stosowania indywidualnych rozkładów czasu pracy zaplanowanie takiej godziny wyjazdu nie będzie samo w sobie skutkować powstaniem nadgodzin.

PRZYKŁAD 6

Godzina rozpoczęcia pracy bez znaczenia

Kierowca samochodu osobowego wrócił z szefem z delegacji w sobotę o godz. 18.00. W tym tygodniu pracował każdego dnia. W poniedziałek ma rozpocząć pracę o godz. 8.00. Mimo że od zakończenia pracy w sobotę do rozpoczęcia pracy w poniedziałek upłynie ponad 35 godzin, nie zostanie zapewniony prawidłowy odpoczynek tygodniowy. Od godz. 18.00 w sobotę do końca niedzieli upłynie bowiem 30, a nie 35 godzin. Nie ma przy tym znaczenia godzina rozpoczęcia pracy w poniedziałek. Prawidłowy odpoczynek ma zostać zapewniony w tygodniu, a więc do godz. 24.00 w niedzielę (inaczej jest np. w przypadku kierowców samochodów ciężarowych podlegających rozporządzeniu 561/2006 – tu wystarczy rozpoczęcie odpoczynku w tygodniu).

Dołącz do nas na Facebooku!

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Technologia i wellbeing - transformacja rynku pracy?
    Technologia już dziś jest częścią codziennego życia zawodowego dużej grupy pracowników, a w przyszłości jej udział będzie rósł. 65 proc. Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy, a 60 proc. ocenia, że osobom biegłym w nowych technologiach będzie łatwiej o podwyżki i awanse – wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Pracuj. Cyfryzacja i zmiana modelu pracy na zdalny lub hybrydowy staje się także stałym elementem wellbeingu pracowniczego. Do korzystania z dobrodziejstw tej sytuacji skłonne są przede wszystkim młode osoby, które szukają pracy elastycznej, dopasowanej do ich stylu życia.
    Rada Ochrony Pracy o pyłowej atmosferze wybuchowej
    Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła 2 sierpnia 2022 r. w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad była między innymi problematyka zagrożeń związanych z obecnością pyłowej atmosfery wybuchowej w przemyśle i rolnictwie.
    Kontrola legalności zatrudnienia PIP
    Na temat kontroli dotyczących legalności zatrudnienia prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy wypowiedział się dla agencji Newseria Biznes Dariusz Górski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy.
    „Czternasta emerytura” - KRUS
    Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozpoczęła przygotowania do wypłaty kolejnego w 2022 r. dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.
    Czy służba strażaka w OSP może być zaliczona do stażu pracy strażaka zawodowego?
    Czy możliwe jest uwzględnienie stażu służby strażaka ochotnika (nie zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy) do celów obliczenia wynagrodzenia tego strażaka zatrudnionego już później jako strażaka zawodowego pracującego na pełny etat? Czy trzeba równo traktować te dwie grupy zawodowe?
    Niedziela handlowa – sierpień 2022
    Sierpień 2022 ma 4 niedziele. Czy któraś z tych niedziel to niedziela handlowa? Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa?
    ZUS może dofinansować poprawę bezpieczeństwa pracy
    Koszty świadczeń wynikających z wypadków przy pracy tylko w 2021 r. wyniosły 664 322 700 zł. Koszty pracodawcy to jedno, ale oczywiście kluczową do zaadresowania kwestią pozostaje możliwość poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy. Na początku 2023 roku rusza kolejny nabór wniosków na dofinansowanie obszaru BHP przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak przygotować się do programu?
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich siedmiu latach wyższy niż inflacja?
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich 7 latach jest wyższy niż średnioroczna inflacja – powiedziała w czwartek PAP.pl szefowa MRiPS Marlena Maląg. Zaznaczyła, że wobec wysokiej obecnie inflacji 14. emerytura jest kolejnym wsparciem państwa dla grup o najniższych dochodach.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?