REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016/ Fot. Fotolia
Czas pracy kierowcy samochodu osobowego 2016/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy samochodów osobowych są objęci przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jak rozliczyć czas pracy kierowców osobowych w 2016 r.?

Pracę kierowcy samochodu osobowego można zlecać z dnia na dzień

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W większości przypadków szofer zatrudniony w firmie czy instytucji wykonuje przewozy okazjonalne. Wówczas pracodawca nie musi ustalać dla niego grafików czasu pracy

Czas pracy osób zatrudnionych na stanowiskach kierowców w dużej mierze regulują przepisy odrębne od ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.; dalej: k.p.). Część z nich zawiera ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.; dalej: ustawa). Nie wszystkie te regulacje znajdują jednak zastosowanie w przypadku kierowców samochodów osobowych. Nie stosuje się do nich m.in. rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. (w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, Dz.Urz. UE z 2006 r. L 102, s. 1), jak również umowy AETR (umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, Dz.U. z 1999 r. nr 94, poz. 1087 ze zm.).

Polecamy produkt: INFORLEX.PL Kadry i Płace

REKLAMA

Kierowcy samochodów osobowych są natomiast objęci przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jednak już sam art. 22 tej ustawy zawiera w stosunku do nich istotne wyłączenia. Na jego podstawie do kierowców tych nie stosujemy regulacji dotyczących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● ograniczenia maksymalnego czasu pracy liczonego wraz z godzinami nadliczbowymi w danym tygodniu do 60 godzin (art. 12 ust. 2 ustawy) – do kierowcy samochodu osobowego stosujemy więc jedynie zasadę ogólną, zgodnie z którą tygodniowy czas pracy takiego kierowcy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy, co umożliwia większe wydłużenie czasu pracy w poszczególnych tygodniach niż do 60 godzin (w związku z zasadami przeciętnego tygodniowego czasu pracy i przeciętnie pięciu dni pracy w tygodniu wymiary te muszą zostać uśrednione na przestrzeni okresu rozliczeniowego),

● rozliczania czasu pracy, biorąc pod uwagę czas przepracowany w ramach wszystkich stosunków pracy (art. 12 ust. 3 ustawy),

● prawa do dodatkowej przerwy na odpoczynek przysługującej kierowcy po sześciu kolejnych godzinach pracy w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, gdy liczba godzin pracy nie przekracza dziewięciu godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż dziewięć godzin (art. 13 ustawy),

● ograniczenia dobowego wymiaru czasu pracy do 10 godzin, gdy praca jest wykonywana w porze nocnej (art. 21 ustawy),

● obowiązku uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy (art. 24 ust. 2 ustawy).

Podstawowe zasady

Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:

● prowadzenie pojazdu,

● załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,

● nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,

● czynności spedycyjne,

● obsługę codzienną pojazdów i przyczep,

● inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,

● niezbędne formalności administracyjne,

● utrzymanie pojazdu w czystości. [przykład 1]

W razie stosowania rozkładu czasu pracy wliczeniu do niego podlega cały przewidziany w nim przedział czasu. Poza rozkładem do czasu pracy zaliczamy okresy, w których wykonywane są jakieś czynności na rzecz pracodawcy. [przykład 2]

Polecamy serwis: Obowiązki pracownika i pracodawcy

Do czasu pracy kierowcy wliczymy także pewne okresy nieaktywności przypadające poza jego rozkładem czasu pracy, o ile spełnione są następujące warunki:

● kierowca musi pozostawać w gotowości do świadczenia pracy na stanowisku pracy (jest nim nie tylko samochód, którym kieruje, ale również siedziba pracodawcy, na rzecz którego wykonuje obowiązki, oraz inne miejsca prowadzenia działalności przez pracodawcę, np. filie, przedstawicielstwa i oddziały, a także każde inne miejsce, w którym kierowca wykonuje czynności związane z przewozami drogowymi),

● przewidywany czas oczekiwania na wykonywanie pracy nie jest z góry znany. [przykład 3]

Ustawa przewiduje roczny limit 260 godzin nadliczbowych przepracowanych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy (kodeks pracy – 150 godzin). W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem ani zobowiązany do ustalenia regulaminu) można ustalić inną liczbę godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym.

Bez rozkładów czasu pracy

Ciekawe rozwiązanie zawiera art. 11 ust. 2a ustawy. Na jego podstawie rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy lub okazjonalny przewóz osób (to przewóz, który nie stanowi przewozu regularnego, regularnego specjalnego albo wahadłowego). Zasadniczo zatem kierowca samochodu osobowego – szofer zatrudniony w firmie czy instytucji – wykonuje właśnie przewozy okazjonalne.

Regulacja ta daje więc niezmiernie dużo możliwości. Pracę kierowców jest trudno zaplanować, zaś przepis ten umożliwia zlecanie jej praktycznie z dnia na dzień. W połączeniu ze stosowaniem równoważnego czasu pracy może dać to znaczące ograniczenie liczby nadgodzin. Przełożony będzie mógł wówczas nie tylko z dnia na dzień planować godzinę rozpoczęcia pracy, ale również liczbę godzin pracy. [przykład 4]

Ponowna praca w tej samej dobie

Brak stosowania z wyprzedzeniem harmonogramów czasu pracy warto połączyć również z możliwościami, jakie wynikają z art. 8 ustawy. Przepis ten zezwala na stosowanie wobec kierowców indywidualnych rozkładów czasu pracy z planowaniem ich pracy tak, aby ponownie rozpoczynali ją przed upływem 24 godzin od godziny rozpoczęcia pracy dnia poprzedniego. Korzyść, jaką przy tym osiąga pracodawca, polega na niekwalifikowaniu jako nadgodzin pracy ponownie wykonywanej w tej samej dobie pracowniczej, o ile podjęta została po wykorzystaniu odpoczynku w prawidłowym wymiarze czasowym.

Żeby stosować indywidualny czas pracy dla kierowców, pracodawca musi zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, a jeżeli nie jest objęty działaniem takiej organizacji, po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie u niego przyjętym.

Rozwiązanie to jest bardzo zbliżone do zawartego w art. 1401 k.p. (ruchomy czas pracy). Przy zawieraniu porozumienia należy jednak pamiętać, że o ile treść porozumienia zawartego na podstawie kodeksu i ustawy może być praktycznie taka sama, o tyle powołanie się w nim jedynie na art. 150 par. 3 k.p. w zw. z art. 1401 k.p. oznaczać będzie, że nie dotyczy ono pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców. [przykład 5]

Odpoczynki dobowe i tygodniowe

Ważne odmienności dotyczą też odpoczynków dobowych i tygodniowych. Tak jak art. 132 i 133 k.p., tak też art. 14 ustawy tworzy obowiązek zapewnienia kierowcy minimum 11 godzin odpoczynku dobowego i 35 godzin tygodniowego. O ile jednak tygodniowo kierowca może w pewnych sytuacjach odpoczywać nieco mniej (ale nie mniej niż 24 godziny), o tyle odpoczynek dobowy musi w każdej sytuacji wynosić co najmniej 11 godzin. Nie ma tutaj wyłączeń takich jak w art. 132 k.p. (krótszy wypoczynek dobowy w razie uczestnictwa w akcji ratowniczej). Co ważne, w przypadku odpoczynku tygodniowego „tydzień” w ustawie to okres między godziną 00.00 w poniedziałek i godziną 24.00 w niedzielę (czyli tydzień kalendarzowy). [przykład 6]

Odpoczynek tygodniowy może zostać skrócony (do 24 godzin) jedynie w razie:

● zmiany pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy,

● sytuacji i zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia działań dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego i mienia bądź usunięcia awarii.

Pracownikiem, który podlega przepisom ustawy, jest osoba zatrudniona na stanowisku kierowcy. Ustawa nie obejmuje osób wykonujących inną rodzajowo pracę, przy której używają samochodu.

PRZYKŁAD 1

Rozpoczęcie pracy

Kierowca rozpoczyna prowadzenie pojazdu o godz. 8.00. Nie oznacza to, że dopiero o tej godzinie rozpoczął pracę. Dodatkowo bowiem do jego czasu pracy powinien zostać wliczony czas poświęcony na obsługę codzienną pojazdu, czyli m.in. na sprawdzenie w podstawowym zakresie, czy pojazd jest sprawny (ciśnienie w oponach, olej itp.). W tym zakresie warto wprowadzić odpowiednią regulację do regulaminu pracy, wskazując np., że standardowy czas trwania tych czynności określa się na 15 minut, a wliczenie dłuższego okresu przed rozpoczęciem jazdy do czasu pracy musi być uzasadnione koniecznością podjęcia konkretnych, dodatkowych czynności.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

PRZYKŁAD 2

Wliczanie czynności

Kierowca pracuje od godz. 8.00 do godz. 16.00. O godz. 6.00 rozpoczął pracę – wyruszył ze swoim szefem w podróż służbową. Na miejscu byli o godz. 9.00, o godz. 15.00 rozpoczął się powrót, który zakończył się o 18.00.

W tym przypadku do czasu pracy kierowcy zaliczymy 12 godzin:

● 6.00 – 9.00 oraz 15.00 – 18.00: praca polegająca na prowadzeniu pojazdu (przy czym przy dobie pracowniczej trwającej od 8.00 do 8.00 kolejnego dnia czas od 6.00 do 8.00 będzie zaliczany do doby rozpoczętej poprzedniego dnia kalendarzowego),

● 9.00 – 15.00: czas oczekiwania na szefa, który przypada na godziny pracy kierowcy, a zatem podlega zaliczeniu do czasu pracy.

PRZYKŁAD 3

Dyżur kierowcy

Kierowca zawiózł swojego szefa na spotkanie i otrzymał informację, że spotkanie zakończy się po dwóch godzinach. W tym przypadku czas oczekiwania jest znany, więc okres ten, o ile przypada poza rozkładem czasu kierowcy, wliczamy do okresu pozostawania w dyspozycji (dyżur), a nie do czasu pracy.

PRZYKŁAD 4

Odpowiednie postanowienie w regulaminie

W regulaminie pracy znajduje się zapis, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00. Regulamin w żaden sposób nie wyłącza spod tej regulacji kierowców. W konsekwencji także zatrudnieni na tych stanowiskach objęci są stałym rozkładem czasu pracy i nie stosujemy do nich regulacji zawartej w art. 11 ust. 2a ustawy. Aby móc z niej korzystać, należałoby zmienić regulamin i wyróżnić w nim wyraźnie tę grupę osób jako pracowników, dla których nie tworzy się rozkładów czasu pracy. Może to być np. taki zapis: „Ze względu na rodzaj wykonywanych przewozów, zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.), dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców nie ustala się rozkładów czasu pracy. Godziny rozpoczęcia pracy oraz liczbę godzin pracy kierowcy wyznacza przełożony, przekazując kierowcy tę informację najpóźniej do zakończenia wykonywania przez kierowcę pracy poprzedzającego dnia roboczego”.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

PRZYKŁAD 5

Uniknięcie nadgodzin

Kierowca rozpoczął pracę o godz. 8.00 i przepracował osiem godzin. W kolejnym dniu kalendarzowym ma wyruszyć w trasę już o godz. 6.00. Jeżeli pracodawca nie skorzystał z możliwości wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy dla kierowców, to czas przepracowany między godz. 6.00 a 8.00 stanowić będzie pracę w godzinach nadliczbowych (w związku z przekroczeniem normy czasu pracy w dobie pracowniczej trwającej od 8.00 do 8.00 kolejnego dnia). W razie stosowania indywidualnych rozkładów czasu pracy zaplanowanie takiej godziny wyjazdu nie będzie samo w sobie skutkować powstaniem nadgodzin.

PRZYKŁAD 6

Godzina rozpoczęcia pracy bez znaczenia

Kierowca samochodu osobowego wrócił z szefem z delegacji w sobotę o godz. 18.00. W tym tygodniu pracował każdego dnia. W poniedziałek ma rozpocząć pracę o godz. 8.00. Mimo że od zakończenia pracy w sobotę do rozpoczęcia pracy w poniedziałek upłynie ponad 35 godzin, nie zostanie zapewniony prawidłowy odpoczynek tygodniowy. Od godz. 18.00 w sobotę do końca niedzieli upłynie bowiem 30, a nie 35 godzin. Nie ma przy tym znaczenia godzina rozpoczęcia pracy w poniedziałek. Prawidłowy odpoczynek ma zostać zapewniony w tygodniu, a więc do godz. 24.00 w niedzielę (inaczej jest np. w przypadku kierowców samochodów ciężarowych podlegających rozporządzeniu 561/2006 – tu wystarczy rozpoczęcie odpoczynku w tygodniu).

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA