REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Fundusz Emerytur Pomostowych, Kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dyskusja KE nad niemiecką płacą minimalną

Niemieckie przepisy o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców mają zastosowanie wobec przewozów kabotażowych i częściowo w transporcie międzynarodowym; nie odnoszą się natomiast do tranzytu - uważa KE. Polska zaapelowała o racjonalność Niemiec w tej sprawie. Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od początku br. wynosi 8,5 euro za godzinę uderza w polskie firmy przewozowe.

Przepisy o niemieckiej płacy minimalnej - skutki dla branży transportowej

W Niemczech od 1 stycznia 2015 r. funkcjonuje ustawa o płacy minimalnej. Sytuacja polskich przewoźników uległa zmianie bowiem przedsiębiorca - polski przewoźnik ponosi zwiększone koszty pracy wynikające z minimalnego wynagrodzenia. Ponadto strona niemiecka zwiększyła liczbę wymaganych dokumentów.

Czym jest Fundusz Emerytur Pomostowych

Fundusz Emerytur Pomostowych jest państwowym funduszem celowym powołanym na potrzeby finansowania emerytur pomostowych. Funduszem zarządza ZUS. Kto i kiedy nabywa prawo do emerytury pomostowej?

KE zajmie się norweską płacą minimalną dla kierowców

Komisja Europejska zajmie się przepisami dotyczącymi norweskiej płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców ciężarówek oraz autobusów pod kątem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej. Od lipca 2015 r. w Norwegii obowiązują nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Przepisy te zostały wprowadzone pod wpływem związków zawodowych, które walczą z konkurencją m.in. polskich przewoźników.

Skutki dla transportu po wejściu przepisów o płacy minimalnej w Niemczech

W Niemczech od 1 stycznia 2015 r. funkcjonuje ustawa o płacy minimalnej. Sytuacja polskich przewoźników uległa zmianie, w efekcie czego nowe regulacje ingerują w sposób ustalania wynagrodzeń firm działających poza terytorium Niemiec oraz tworzone są dodatkowe bariery o charakterze administracyjnym - uważa ekspert z Konfederacji Lewiatan.

Norweska płaca minimalna dla kierowców w KE

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wystąpiło do Komisji Europejskiej w sprawie norweskiej płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek i autobusów, która obowiązuje od 1 lipca 2015 r.

Kiedy należy opłacać składki na FEP

Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP) opłacają pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników urodzonych po 31 grudnia 1948 r. i wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w pełnym wymiarze czasu pracy. Jaka jest wysokość składek na FEP?

Norweska płaca minimalna dla kierowców od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. na terenie Norwegii obowiązuje minimalna płaca dla kierowców ciężarówek i autobusów. Nowe przepisy znacząco podnoszą koszty realizacji usług transportowych w Norwegii.

Roczne okresy rozliczeniowe - wady i zalety

Roczne okresy rozliczeniowe mają swoje wady i zalety. Wprowadzenie wydłużonych okresów rozliczeniowych musi być uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, a przy tym nie może naruszać zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Nie stosuje się ich do lekarzy i kierowców.

Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii

Od lipca 2015 r. w Norwegii będą obowiązywały nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Płaca minimalna będzie obowiązywała także kierowców zagranicznych kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony. Stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę.

Wyjaśnienie sprawy z niemiecką płacą minimalną może potrwać kilka lat

Okazuje się, że mimo uznania przepisów o niemieckiej płacy minimalnej za naruszające unijne prawo, wyjaśnienie sprawy w odniesieniu do polskich kierowców może potrwać nawet kilka lat.

Niemiecka płaca minimalna dla kierowców - apel pracodawców

Stosowanie niemieckiej płacy minimalnej w stosunku do polskich kierowców spotkało się z protestem ze strony pracodawców. Konfederacja Lewiatan wystosowała list do niemieckich organizacji pracodawców z prośba o wspólne podjęcie działań mających na celu przekonanie rządu Niemiec do zweryfikowania stanowiska w omawianej sprawie.

Niemiecka płaca minimalna a interpretacja przepisów

Wpływ niemieckiej płacy minimalnej na sytuację polskich przewoźników nie musi być negatywny. Wszystko zależy od interpretacji przepisów. Polscy spedytorzy powinni płacić kierowcom co najmniej 8,50 euro za godzinę jazdy w Niemczech. Co wchodzi w skład tego wynagrodzenia?

Problem z płacą minimalną dla polskich przewoźników

Problem ze stosowaniem niemieckiej płacy minimalnej do polskich kierowców nadal nie został rozwiązany. Podobne rozwiązanie planuje wprowadzić Francja. Właściciele polskich firm wykonujących przewozy międzynarodowe zorganizowali protest przed niemiecką i francuską ambasadą.

Przepisy o płacy minimalnej w Niemczech sprzeczne z prawem UE

Z początkiem 2015 r. w Niemczech weszły w życie nowe przepisy o płacy minimalnej. Czy stosowanie ich do przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe na terenie Niemiec jest sprzeczne z prawem UE?

Zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt ustawy o czasie pracy kierowców. Projekt trafi teraz do konsultacji społecznych. Wprowadzenie jakich zmian proponuje się w nowej ustawie?

Czy należy opłacać składki na FEP od umowy zlecenie?

Prawidłowe oskładkowanie umów zleconych sprawia duże problemy pracownikom płac, co wynika z różnych interpretacji przepisów. Czy należy opłacać składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP) od umowy zlecenie?

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Łódź - 26 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 26 września 2014 r. w Łodzi.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Białystok - 24 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Warszawa - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Białystok - 24 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Kraków - 17 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 17 września 2014 r. w Krakowie.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Wrocław - 16 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 16 września 2014 r. we Wrocławiu.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Poznań - 12 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 12 września 2014 r. w Poznaniu.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Gdynia - 10 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 10 września 2014 r. w Gdyni.

Czas pracy kierowcy

Czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy określa ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155). Zalicza się do niego oprócz czasu przeznaczonego na samo prowadzenie pojazdu także wszystkie inne czynności związane z wykonywaniem przewozu.

Czas pracy kierowcy - nowe przepisy

Czas pracy kierowcy po wejściu w życie nowych przepisów dotyczy również kierowców samozatrudnionych. Czas pracy kierowców samozatrudnionych podlega obowiązkowej ewidencji. Kierowcy po każdych 6 godzinach pracy muszą mieć co najmniej 30 minut odpoczynku.

Czas pracy kierowcy 2013 - zmiany

Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców nakłada na samozatrudnionych obowiązek ewidencji czasu pracy oraz ustala jego wymiar. Nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w 2013 roku.

Badania lekarskie kierowców

Badania lekarskie kierowców przeprowadza się w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Wyróżnia się badania wstępne, okresowe i kontrolne.

Uprawnienia do wykonywania pracy - utrata podczas urlopu

Uprawnienia do wykonywania pracy w postaci prawa jazdy stanowią element warunkujący dopuszczalność pracy na stanowisku kierowcy. Czy pracodawca może zwolnić pracownika będącego kierowcą, który podczas urlopu wypoczynkowego utracił prawo jazdy?

Przerwa w pracy a wypadek przy pracy – orzecznictwo Sądu Najwyższego

Wypadek przy pracy może nastąpić podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych. Przerwa w pracy w postaci zajęcia miejsca pasażera i oddania prowadzenia pojazdu innej osobie przez pracownika będącego kierowcą stanowi odstąpienie od osobistego wykonywania obowiązków pracowniczych. Zdarzenie powstałe podczas przerwy nie może być więc uznane za wypadek przy pracy.

Badania lekarskie dla zleceniobiorców sporadycznie używających samochodów

Czy osoby wykonujące w zakładzie pracy zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej, które sporadycznie używają samochodów do celów służbowych, także muszą przechodzić badania lekarskie dla kierowców? Jeżeli tak, to kto ma ponieść ich koszt?

Czas pracy kierowcy - praca w porze nocnej

Kierowca zatrudniony przy przewozach materiałów szczególnie niebezpiecznych bardzo często pracuje – ze względu na specyfikę wykonywanych przewozów – w porze nocnej ustalonej dla wszystkich pracowników (u nas jest to czas między godz. 23.00 a 7.00). Zdecydowanie rzadziej wykonuje pracę w porze nocnej kierowców (od godz. 0.00 do godz. 4.00). Na podstawie jakich przepisów – Kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców – należy ustalić, czy pracownik jest pracownikiem pracującym w nocy?

Czy ustawę o czasie pracy kierowców stosować do osoby zatrudnionej na stanowisku kierowca-mechanik

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowca-mechanik. Nie ma on ścisłego podziału, w jakiej części dnia czy w które dni wykonuje pracę kierowcy, a kiedy pracę mechanika. Zależy to od bieżących potrzeb pracodawcy. Oba rodzaje pracy wykonuje w podobnym wymiarze godzin. Czy do tego pracownika powinniśmy stosować ustawę o czasie pracy kierowców?

Wynagrodzenie za czas gotowości do pracy dla kierowcy

Pracodawca zatrudniający kierowców musi pamiętać, że pracownikowi, który nie świadczy pracy z przyczyn od niego niezależnych, należy się wynagrodzenie. Przyczyną takiego przestoju mogą być np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające dokonanie przewozu drogowego.

Kiedy kurs opłacony przez pracodawcę jest zwolniony ze składek i podatku

Zatrudniamy pracowników na stanowiskach kierowców. Czy wartość kursu dokształcającego, który przedłuża ważność zaświadczenia uprawniającego do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, sfinansowanego naszym pracownikom – kierowcom powinniśmy doliczyć do ich przychodów ze stosunku pracy oraz pobrać składki i podatek?

Prawo do emerytury pomostowej dla kierowcy

Pracownik jest zatrudniony w naszej firmie od 1995 r. jako kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych. Ma wymagany okres składkowy. W 2011 r. ukończy 60 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy praca, jaką wykonuje, daje mu prawo do emerytury pomostowej?

Badania okulistyczne dla kierujacych pojazdami - zmiana przepisów

Zgodnie z nowymi przepisami pracownika, który posiada prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T i kieruje pojazdem w ramach obowiązków służbowych, należy skierować na konsultację okulistyczną oraz badanie oceniające widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia.

Nowe zasady liczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdów

Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.

Nowe zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowców

Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).

Czy można pracować i pobierać emeryturę pomostową

Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych za nauczyciela

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym.

Zaskarżenie do sądu decyzji interpretacyjnej ZUS

W wyroku z 6 kwietnia 2011 roku (II UK 331/10) Sąd Najwyższy orzekł, że każda decyzja ZUS – także dotycząca interpretacji przepisów – może podlegać zaskarżeniu do sądu powszechnego, jeżeli jej rozpoznanie przez sąd w trybie określonym w Kodeksie postępowania cywilnego nie jest ustawowo wyłączone.

Zmiana zasad badań lekarskich kierowców

Ustalanie okresów pracy w warunkach szczególnych

Stanowisko pracy w umowie o pracę zostało określone jako drwal – motorniczy. Praca na ww. stanowisku została zaliczona jako praca wykonywana w szczególnych warunkach. Z reguły w okresach wiosennych i letnich pracownik zatrudniony na tym stanowisku wykonuje inne prace, np. zalesienia, pielęgnacja gleby, zabezpieczanie upraw. Prace te są wykonywane w wymiarze od kilku dni do pełnego miesiąca, w miarę konieczności ich wykonywania. Przez pozostałą część roku (z reguły jest to 9 miesięcy) pracownik wykonuje prace przy pozyskaniu drewna, czyli zgodnie z angażem. Jaki okres pracy w szczególnych warunkach tego pracownika należy uwzględniać w świadectwie pracy w ust. 4 ppkt 8, który dotyczy okresów pracy w warunkach szczególnych? Czy będzie to cały okres zatrudnienia na stanowisku drwala czy tylko te okresy pracy, w których była wykonywana praca drwala? Za pracownika opłacamy składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia, których tematyka obejmuje m.in. dokumenty ZUS, zasady zarobkowania emerytów oraz bhp w transporcie.

Korekta składki na Fundusz Emerytur Pomostowych

Pracownik zatrudniony w naszej firmie od dwóch lat, rozpoczął wykonywanie pracy w warunkach szczególnych od dnia 1 czerwca 2010 r. W sierpniu tego roku otrzymał nagrodę za drugi kwartał 2010 r. w wysokości 3000 zł. Od nagrody opłaciliśmy składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych, ponieważ w ZUS poinformowano nas, że składki na FEP należy opłacać od wszystkich przychodów wypłaconych w okresie pracy „szczególnej”. Obecnie mamy tę samą sytuację w związku z wypłatą premii za pierwszy kwartał br. innemu pracownikowi, który zaczął pracować w warunkach szczególnych w trakcie tego kwartału. Teraz jednak ZUS nie kazał od tej premii naliczać składki na FEP. Podobno zmieniło się stanowisko ZUS w tej sprawie. Czy powinniśmy zatem złożyć korektę deklaracji ZUS DRA za sierpień 2010 r. i naliczyć składki od podstawy niższej o premię wypłaconą za drugi kwartał 2010 r.?

Składka na Fundusz Pracy w razie zmiany wymiaru czasu pracy

6 miesięcy temu zatrudniliśmy kierowcę w pełnym wymiarze czasu pracy z minimalnym wynagrodzeniem. Od 15 maja br. zmieniliśmy warunki zatrudnienia tego kierowcy. Zmniejszony został wymiar czasu pracy do 1/2 etatu, oraz odpowiednio zmniejszyliśmy wynagrodzenie. Czy w tej sytuacji powinniśmy opłacać za maj i za kolejne miesiące składkę na Fundusz Pracy za tego pracownika?

Czy należy odprowadzić składkę na FEP od nagrody rocznej?

Nagrody roczne za 2010 r. zostały wypłacone na początku kwietnia. Jeden z pracowników od 1 maja do 31 grudnia 2010 r. był zatrudniony na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach, ale od 10 listopada 2010 r. do 15 lutego 2011 r. był na zwolnieniu lekarskim i w rezultacie pracy tej nie wykonywał. Z tego tytułu wypłacono mu najpierw wynagrodzenie za czas choroby, zgodnie z art. 92 k.p., a następnie zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Czy od premii rocznej, wypłacanej w 2011 r. za 2010 r., należy odprowadzić składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za tego ubezpieczonego? Jeżeli tak, to w jakiej części?

REKLAMA