Kategorie

BHP

W zeszłym miesiącu zorganizowaliśmy dla naszych pracowników obowiązkowy integracyjny wyjazd służbowy. W ramach tego wyjazdu pracownicy do południa uczestniczyli w szkoleniach, a następnie w zajęciach sportowych. W drugim dniu wyjazdu, podczas meczu piłki nożnej, jeden z pracowników uległ wypadkowi, którego skutkiem było złamanie nogi. Czy jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia w tym zakresie postępowania powypadkowego i czy taki wypadek może być uznany za wypadek przy pracy?
Okresowe szkolenia BHP muszą być powtarzane w czasie trwania stosunku pracy pracowników. Częstotliwość ich przeprowadzania uzależniona jest od stanowiska zajmowanego przez pracownika w zakładzie pracy. Jak często muszą być organizowane okresowe szkolenia BHP?
Okresowe szkolenia BHP mają na celu przypomnienie i rozwój wiedzy z zakresu BHP wśród zatrudnionych pracowników. Czym charakteryzuje się okresowe szkolenie BHP dla pracowników?
Szkolenia BHP to nieodłączny element funkcjonowania firmy. Pracodawca nie może bowiem dopuścić do pracy pracownika, który nie posiada dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Gdybym np. w trakcie wykonywania pracy miał wypadek, to kto powinien prowadzić postępowania powypadkowe?
Jesteśmy firmą budowlaną. Na terenie budowy doszło do nieprzyjemnego incydentu. Jeden z naszych pracowników został pobity przez osobę niezatrudnioną przez nas i nie pracującą na budowie. Pracownik został popchnięty przez tę osobę i złamał rękę. Czy jest to wypadek przy pracy?
W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
Czy pracodawca może nie zgodzić się z treścią zaświadczenia wydanego przez lekarza medycyny pracy?
W naszym zakładzie określono listę stanowisk, na których pracownicy są narażeni na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia. Kto powinien wykonać badania i pomiary takich czynników? Czy możemy zlecić je każdemu laboratorium?
Na terenie restauracji właściciel nakazał zatrudnionym kelnerom usunięcie owłosienia z rąk i twarzy, motywując to względami estetycznymi i higienicznymi związanymi z nową polityką firmy. Zagroził, iż w przypadku niewykonania polecenia będzie stosował kary pieniężne, a nawet rozwiąże umowy o pracę. Czy pracodawca może nakazać usunięcie owłosienia niektórych partii ciała grupie bądź wszystkim pracownikom wykonującym pracę na terenie zakładu pracy? W jakich przypadkach?
Nasi pracownicy wykonują swoją pracę w narażeniu na hałas. Wiem, że musimy przeprowadzać systematyczne pomiary tego czynnika. Jak często je robić i jak długo je przechowywać?
Skierowaliśmy pracownika na badania okresowe. Skierowanie zostało wystawione do współpracującej z nami jednostki. Niemniej jednak pracownik przyniósł zaświadczenie z innej placówki medycyny pracy. Czy powinniśmy uznać takie zaświadczenie?
Jeżeli zostanie udowodnione, że wyłączną przyczyną wypadku pracownika było umyślne lub spowodowane rażącym niedbalstwem naruszenie przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, wówczas nie będzie mu przysługiwał zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego. W takiej sytuacji będą mu przysługiwały świadczenia z ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli natomiast nie zostanie udowodnione, że pracownik umyślnie naruszył przepisy dotyczące ochrony życia i zdrowia lub jeżeli umyślne naruszenie przepisów nie było wyłączną przyczyną wypadku, pracownik uzyska prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego.
Pracownik ma prawo odmówić poddania się szczepieniom ochronnym. W takim wypadku odpowiedzialność za ewentualne zachorowanie spada na pracownika. Pracodawca powinien odebrać od pracownika oświadczenie o jednoznacznej rezygnacji z należnych mu szczepień.
Szkolenia w zakresie bhp odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Do czasu pracy wlicza się zatem czas szkolenia odbywającego się w godzinach pracy. Jeżeli szkolenie trwa dłużej niż wynosi czas pracy pracownika w danym dniu, dodatkowych godzin nie wlicza się do czasu pracy. Pracownik ma prawo odmówić udziału w szkoleniu zorganizowanym po godzinach pracy, a gdyby w nim uczestniczył, ma prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.
Zatrudniamy w naszym zakładzie kilka sekretarek. Do ich obowiązków należy m. in. podawanie napojów ciepłych i zimnych klientom i prezesom. Czy w związku z tym powinna mieć ona ważną książeczkę sanepidu?
Polskie prawo nie nakłada na pracodawcę obowiązku czyszczenia urządzeń klimatyzacyjnych, przestrzegania terminów ich czyszczenia i wymiany filtrów. Jedynym wyjątkiem są instalacje z czynnikiem chłodzącym, kiedy użytkownik ma obowiązek czyszczenia co 3 miesiące, co pół roku lub co rok, zależnie od rodzaju tego czynnika. W pozostałych przypadkach pracodawca powinien czyścić instalacje i klimatyzatory zgodnie z instrukcją użytkowania.
Pracodawca, który powziął podejrzenie wystąpienia choroby zawodowej u zatrudnianego pracownika, ma obowiązek niezwłocznie zgłosić podejrzenie takiej choroby. Takiego zgłoszenia może również dokonać sam pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, a także lekarz, który podczas wykonywania badań powziął podejrzenie choroby zawodowej u pracownika.
Jesteśmy firmą, która produkuje drewniane meble. Pracownicy są zatrudnieni w warunkach narażenia na hałas i pył. Wiemy, że musimy przeprowadzać stosowne badania czynników szkodliwych. Jak natomiast mamy prowadzić rejestr tych czynników? Jak on powinien wyglądać? Czy trzeba tworzyć jeszcze inne dokumenty?
Były pracownik poinformował nas, że zgłosił do Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejrzenie choroby zawodowej. Jakie dla zakładu mogą być skutki zgłoszenia?
W trakcie kontroli PIP na terenie pralni inspektor pracy stwierdził wiele nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym między innymi w zakresie środków ochrony indywidualnej, pomieszczeń pracy, wyposażenia pralni. Na jakie elementy z zakresu bhp należy zwrócić szczególną uwagę?
Stosujemy w naszym zakładzie różne środki ochrony indywidualnej. Niektóre z nich są dość skomplikowane. Kto powinien stworzyć instrukcję obsługi takich środków i co powinna ona zawierać?
Jeśli koszty szczepienia zostaną w całości sfinansowane ze środków zakładu pracy, wartość szczepień przeciw grypie będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Od wartości szczepienia przypadającego na każdego pracownika powinni Państwo odprowadzić składki i zaliczkę na podatek. W ten sam sposób powinni Państwo rozliczyć koszty szczepień poniesione za zleceniobiorców.
W sierpniu tego roku skierowaliśmy pracowników na szkolenie okresowe. Odbyło się ono 17 sierpnia, a wyniki pracownicy otrzymali trzy dni później. Na zaświadczeniu o odbyciu szkolenia jest data 3 września. Kiedy w związku z tym pracownicy powinni mieć kolejne szkolenie? Od której daty liczyć wymagany okres?
Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?
Biorąc pod uwagę główne zagrożenia wynikające z wyposażenia stanowisk pracy w komputery (w tym i monitory), tj. obciążenie narządu wzroku i narządu ruchu, nie ma znaczenia, czy jest to laptop czy komputer stacjonarny.
W jaki sposób zapewnić ochronę przeciwporażeniową instalacji i urządzeń elektrycznych przed dotykiem bezpośrednim? W jaki sposób zapewnić ochronę instalacji i urządzeń elektrycznych przed dotykiem pośrednim?
W trakcie wykonywania ręcznych prac transportowych pracownik poczuł się źle. Podjęto czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwano pogotowie. Po badaniach przeprowadzonych w oddziale intensywnej terapii okazało się, że pracownik doznał wylewu. Ustalono, że:pracownik wykonywał normalne obowiązki związane z wykonywaniem pracy na zajmowanym stanowisku,lekarz medycyny pracy nie stwierdził przeciwwskazań do zatrudnienia na zajmowanym stanowisku pracy,w dniu wypadku nie wynikała potrzeba przenoszenia ciężarów o masie większej niż dopuszczonej przepisami dotyczącymi ręcznych prac transportowych.
Zatrudniamy na pełny etat pracownika na stanowisku magazyniera. Posiada on również uprawnienia elektryka. Sporadycznie zdarza się, że magazynier naprawia instalację elektryczną lub urządzenie elektryczne. Magazynier ma zakres obowiązków na piśmie, który dotyczy wyłącznie prac magazyniera. Nie chce on, aby dopisywać mu jeszcze obowiązki elektryka, ponieważ dodatkowe czynności wykonuje rzadko i robi to z własnej woli. Czy magazynier może wykonywać czynności elektryka i czy przedstawiona sytuacja nie koliduje z prawem pracy?
Czy w spółce z o.o. prezes i wiceprezes muszą mieć badania profilaktyczne? Jeżeli obecnie jeden z nich jest na zwolnieniu (już drugi miesiąc), to po powrocie mam go skierować na badania kontrolne?
Pracownik zatrudniony na stanowisku operatora maszyn drogowych przyszedł do pracy z gorączką. Rozpoczął pracę, ale od rana narzekał na uciążliwy ból i zawroty głowy. Po kilku godzinach przerwał pracę i poinformował kierownika zmiany, że bardzo źle się czuje i nie jest w stanie obsługiwać maszyny. Tego dnia nie podjął już pracy. Czy pracownik może przerwać pracę z powodu złego stanu zdrowia?
Mam pytanie: czy obecnie służby bhp mają obowiązek prowadzić rejestr wypadków w drodze do lub z pracy oraz rejestr zwolnień lekarskich z tego powodu?
W trakcie wykonywania pracy pracownik poczuł się źle. Podjęto czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwano pogotowie. Po badaniach przeprowadzonych w oddziale intensywnej terapii okazało się, że pracownik doznał wylewu. Ustalono, że:pracownik wykonywał normalne obowiązki związane z wykonywaniem pracy na zajmowanym stanowisku,lekarz medycyny pracy nie stwierdził przeciwwskazań do zatrudnienia na zajmowanym stanowisku pracy,z zakresu czynności wykonywanych w dniu wypadku, nie wynikała potrzeba przenoszenia ciężarów o masie większej niż dopuszczonej przepisami dotyczącymi ręcznych prac transportowych.Czy w takiej sytuacji zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy, a jeżeli tak, to jak ustalić przyczynę zewnętrzną?
Nasz zakład pracy zainwestował i we wszystkich pomieszczeniach zostały zamontowane czujki dymu oraz tryskacze (uruchamiają się automatycznie w razie pożaru). Czy w związku z tym musimy wyposażać zakład w gaśnice?
Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?
Firma zajmująca się sprzątaniem ulic i opróżnianiem śmietników ustawionych na chodnikach zapewniła pracownikom szczepienia przeciw tężcowi, wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i durowi brzusznemu. Zaproszono do firmy personel medyczny, aby zaszczepił pracowników. Jeden z pracowników odmówił poddania się szczepieniu. Czy ma do tego prawo? Jaka jest odpowiedzialność pracodawcy w razie zachorowania takiej osoby?
Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Zatrudniamy pracownika na stanowisku kucharza. Zgodnie z przepisami pracownik ma obowiązek nosić obuwie ochronne. Niemniej jednak przedstawił on zaświadczenie lekarskie, z którego wynika, że nie może nosić przydzielonych butów (z podnoskiem, zabudowaną piętą) z uwagi na schorzenie stóp, tzw. ostrogi. Lekarz rodzinny w zaświadczeniu zalecił, aby pracodawca zezwolił na noszenie butów, które nie będą urażały ostrogi. Czy pracodawca musi zgodzić się na takie rozwiązanie? Czy takie zaświadczenie może wydać lekarz rodzinny?
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.
W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?
Czy w spółce z o.o. prezes i wiceprezes muszą mieć badania profilaktyczne? Jeżeli obecnie jeden z nich jest na zwolnieniu (już drugi miesiąc), to po powrocie mam go skierować na badania kontrolne?
W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.
Wobec dużej mobilności kadry menedżerskiej w naszej (przebijającej się na rynku) niedużej firmie nie mamy możliwości skompletowania grupy szkoleniowej w celu odbycia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzanie następujących po sobie szkoleń, w których uczestniczyłoby po kilka osób w grupie drastycznie podnosi koszty szkolenia. Na tak wysokie wydatki firma nie może sobie pozwolić. W jaki sposób możemy poradzić sobie z problemem?
Pracodawca został telefonicznie poinformowany przez inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy o rozpoczęciu kontroli wraz z podaniem daty i godziny wizyty inspektora pracy na terenie zakładu pracy. Pracodawca nie wpuścił inspektora pracy na teren zakładu pracy. Czy takie działanie pracodawcy jest zgodne z prawem, czy może ono wywołać jakiekolwiek negatywne skutki dla pracodawcy? Czy opisane powyżej zachowanie może być uznane przez inspektora pracy za utrudnianie działalności? Czy jest to wykroczenie czy przestępstwo?
Jakie zdarzenia możemy na pewno uznać za wypadek przy pracy?
Kto jest odpowiedzialny za ewakuację pracowników w przypadku pożaru w zakładzie pracy i czy pracodawca ma obowiązek przeprowadzać ćwiczenia ewakuacyjne? Jeżeli tak, to ile razy w roku?
Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy wszystkim zatrudnionym pracownikom. Dodatkowo przepisy prawa pracy zobowiązują go do przestrzegania zasad bhp także w stosunku do przyjętych praktykantów.
Orzeczenie lekarza orzecznika stanowi podstawę wydania decyzji o przyznaniu lub odmowie prawa do jednorazowego odszkodowania. Od tej decyzji pracownik może wnieść odwołanie do sądu pracy. Odpowiednie pouczenie w tym zakresie powinno być zawarte w treści decyzji.
Pracownik zgłosił wypadek, któremu uległ na terenie zakładu pracy w trakcie przenoszenia ciężaru. Według oświadczenia pracownika nie było świadków wypadku. Pracownik został skierowany do lekarza w celu uzyskania orzeczenia potwierdzającego doznanie urazu w obrębie kręgosłupa lędźwiowego. Czy niedostarczenie przez poszkodowanego orzeczenia lekarskiego (stwierdzającego uraz), mimo wielokrotnych próśb, może uzasadniać nieuznanie zdarzenia wypadkowego za wypadek przy pracy?