REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pracodawcy w okresie zimowym w zakresie BHP

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
Obowiązki pracodawcy w okresie zimowym w zakresie BHP/fotolia
Obowiązki pracodawcy w okresie zimowym w zakresie BHP/fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie zimowym pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki regeneracyjne i ciepłe napoje. Należy również zapewnić minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy oraz przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów.

W okresie zimowym pracodawcy powinni zapewnić pracownikom minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy. Zasadniczo nie może być ona niższa niż 14°C. Należy również pamiętać o dostarczeniu ciepłych napojów pracownikom, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W okresie zimowym pracodawcy mają dodatkowe obowiązki związane z bhp. Muszą pamiętać przede wszystkim o:

  • zapewnieniu minimalnej temperatury w pomieszczeniach pracy,
  • zachowaniu odpowiednich wymagań bhp przy odśnieżaniu dachów,
  • zagwarantowaniu pracownikom posiłków i napojów profilaktycznych.

Polecamy: Wynagrodzenia 2018. Rozliczenie płac w praktyce

REKLAMA

Minimalna temperatura w pomieszczeniach pracy

Zasadą jest, że w pomieszczeniach pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą niż 14°C. Jednak w przypadku pracy wykonywanej w pomieszczeniach biurowych oraz lekkiej pracy fizycznej temperatura nie może być niższa niż 18°C (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). Jedynym usprawiedliwieniem niezachowania podanych wymagań w zakresie minimalnej temperatury w pomieszczeniach pracy są względy technologiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma zajmuje się produkcją mrożonek. W przypadku pomieszczeń, w których są produkowane i przechowywane mrożonki, nie muszą być spełnione wymagania bhp w zakresie minimalnej temperatury. Minimalnych temperatur należy natomiast przestrzegać w innych pomieszczeniach firmy, np. w pomieszczeniach biurowych.

Niskich temperatur w pomieszczeniach pracy nie usprawiedliwia awaria ogrzewania. W takiej sytuacji pracodawca może zastosować np. dmuchawy, które ogrzeją pomieszczenia.

Pracownik, któremu nie zapewniono odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu pracy, może odmówić wykonywania pracy. Jeżeli bowiem warunki pracy nie odpowiadają wymaganiom bhp i wykonywanie pracy zagraża życiu lub zdrowiu pracownika albo innych osób, to może on odstąpić od jej wykonywania, informując o tym niezwłocznie przełożonego (art. 210 § 1 Kodeksu pracy). Za czas powstrzymania się od pracy z powodu niezapewniania przez pracodawcę odpowiedniej temperatury pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 210 § 3 Kodeksu pracy).

Bhp przy odśnieżaniu dachu

Pracodawcy mają obowiązek przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów. Do zadań związanych z odśnieżaniem można skierować pracownika nieposiadającego specjalnych kwalifikacji. Zdaniem PIP (stanowisko prezentowane na stronie internetowej www.pip.gov.pl) przy odśnieżaniu dachu należy pamiętać, że:

  • do takiej pracy można skierować pracownika posiadającego aktualne orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na wysokości,
  • pracownik skierowany do odśnieżania powinien przejść instruktaż stanowiskowy i być poinformowany o ryzyku zawodowym związanym z wykonaniem tej pracy,
  • pracodawca powinien zapewnić, a pracownik stosować, właściwe środki ochrony przed upadkiem z wysokości (szelki wraz z linką bezpieczeństwa i amortyzatorem lub urządzeniem samohamownym, kask oraz obuwie zabezpieczające przed poślizgnięciem; ważne, aby obuwie charakteryzowało się odpowiednią elastycznością i przyczepnością podeszwy do podłoża, a także właściwą odpornością na poślizg),
  • przed przystąpieniem do odśnieżania należy wygrodzić i oznakować strefy niebezpieczne, w których istnieje zagrożenie spadania masy usuwanego śniegu, lodu, jak również narzędzi.

Zabronione jest dopuszczanie pracowników do pracy na wysokości przy odśnieżaniu, jeżeli:

  • nie posiadają zaświadczeń lekarskich o braku przeciwwskazań do pracy na wysokości,
  • nie zostali w sposób udokumentowany przeszkoleni, jak bezpiecznie odśnieżać,
  • nie zostały zagwarantowane skuteczne środki ochrony zbiorowej przed upadkiem z wysokości lub każdego pracownika nie wyposażono w indywidualne środki ochrony przed takim upadkiem.

Gdy podczas odśnieżania dachu istnieje jakiekolwiek ryzyko urazu głowy, konieczne jest stosowanie przez pracowników przemysłowych hełmów ochronnych.

Osoba odpowiedzialna za odśnieżanie ma obowiązek tak zorganizować pracę, aby uchronić pracowników nie tylko przed upadkiem z dachu z powodu zbytniego zbliżenia się do jego krawędzi, ale również na wypadek, gdyby dach się załamał.

Posiłki i napoje regeneracyjne

W okresie zimowym pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki regeneracyjne i ciepłe napoje.

Prawo do ciepłych posiłków przysługuje pracownikom, którzy na otwartej przestrzeni, wykonują prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet. Uprawnienie to przysługuje pracownikom jedynie w okresie zimowym, który przypada od 1 listopada do 31 marca.

Pracodawca musi również zapewnić ciepłe napoje pracownikom, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10oC. W tym przypadku dla uprawnień pracowników do napojów regeneracyjnych nie ma znaczenia pora roku. Ponadto prawo do ciepłych napojów mają pracownicy zatrudnieni przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet.

Stanowiska, na których mogą być wydawane posiłki i napoje profilaktyczne, ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź z przedstawicielami pracowników, gdy w zakładzie nie ma związków zawodowych. Informacje te powinien zawierać regulamin pracy.

Jeżeli pracodawca nie jest w stanie zapewnić warunków do przygotowania i spożywania posiłku na terenie zakładu, powinien wykupić pracownikom posiłki w punkcie gastronomicznym, zapewniając możliwość ich spożycia w trakcie pracy. Pracodawca może też zrealizować swój obowiązek dostarczając pracownikom produkty do samodzielnego przyrządzenia posiłku. W takim przypadku powinien zapewnić odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne do przygotowywania oraz spożywania posiłku.

Posiłki powinny być wydawane w czasie regulaminowych przerw w pracy, w zasadzie po trzech czy czterech godzinach pracy. Takie posiłki powinny zawierać około 50-55% węglowodanów, około 30-35% tłuszczów oraz 15% białek, a suma ich wartości energetycznej powinna wynosić ok. 1000 kcal (4187 kJ).

Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. Temperatura w nich nie powinna być niższa niż 16oC. Jeśli ze względów technologicznych pracodawca nie ma możliwości zapewnienia takiego pomieszczenia, jest zobowiązany zorganizować w pobliżu miejsca wykonywania pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła (np. koksowniki).

Podstawa prawna:

art. 210 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 962

§ 30, § 44 załącznika nr 3, § 80-81, § 105-107 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 173, poz. 1034

§ 3 ust. 1 pkt 3, § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów - Dz.U. Nr 60, poz. 279

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

REKLAMA

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA