REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia
Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lipiec i sierpień to czas urlopów, podczas których można zregenerować siły i odpocząć od codziennych obowiązków zawodowych. Jednak wakacje trwają krótko, a panujące latem upały zmniejszają efektywność pracowników. Promieniowanie UV dociera także do wnętrz, powodując m.in. wzrost temperatury. Ta z kolei negatywnie wpływa na samopoczucie i obniża poziom skupienia osób przebywających w budynku. Co zrobić, żeby zapewnić im komfortowe warunki pracy w gorące dni?

Panująca w pomieszczeniach zbyt wysoka temperatura i odbijające się w monitorach światło, nie sprzyjają wykonywaniu obowiązków służbowych. I choć lato można uznać za najpiękniejszą porę roku, w kontekście pracy bywa największym utrapieniem. Weekendowy wyjazd za miasto czy tygodniowy urlop przynoszą tylko chwilowe ukojenie.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Częste rozwiązania na upały

Pogorszenie warunków pracy w okresie letnim (a czasem także wiosennym) wynika przede wszystkim ze wzrostu temperatury zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. W trosce o pracowników możemy zastosować kilka rozwiązań: klimatyzatory, wentylatory, rolety wewnętrzne, żaluzje. Wiele osób decyduje się również na biurkowe wiatraczki.

Jednym z najpopularniejszych sposobów walki z upałem jest klimatyzacja. Mimo iż niesie ukojenie, źle użytkowana może prowadzić m.in. do wysuszenia skóry i spojówek lub stać się przyczyną przeziębienia. Wymaga też częstego oczyszczania, co jest szczególnie istotne dla alergików. Bywa, że staje się źródłem sporów wśród ludzi, którzy mają różne upodobania, jeśli chodzi o temperaturę w pomieszczeniu.

Polecamy: Personel i Zarządzanie – prenumerata

REKLAMA

Klimatyzacja nie rozwiązuje ponadto problemu światła odbijającego się w monitorach. Tu w sukurs przychodzą żaluzje i rolety – zmniejszają one jednak temperaturę w nieznacznym stopniu i często wymuszają pracę przy sztucznym oświetleniu. Dlatego część pracodawców decyduje się na połączenie kilku różnych produktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciepło – jak zatrzymać go na zewnątrz?

Dobrym rozwiązaniem jest montaż nowoczesnych markiz lub markizolet zewnętrznych do okien pionowych, które absorbują promienie słoneczne już przed szybą i emitują dzięki temu ciepło na zewnątrz. – Z przeprowadzonych przez nas badań, wynika, że markizy i markizolety montowane na zewnątrz są aż do 8 razy skuteczniejsze niż rolety wewnętrzne, a dzięki ich zastosowaniu temperatura wewnątrz pomieszczeń jest nawet do 10°C niższa – mówi Wojciech Chronowski, ekspert marki FAKRO. Tkanina markizy posiada prześwit i nie zasłania zupełnie widoku na zewnątrz, a z drugiej strony zapewnia prywatność w ciągu dnia. To ważne w przypadku pokojów, gabinetów czy sali zlokalizowanych na partnerze budynku lub kiedy obiekt biurowy, w którym mieści się siedziba firmy znajduje się w niedalekim sąsiedztwie innego. Taki produkt będzie też pełnić funkcję moskitiery, co okaże się szczególnie przydatne w miejscach zlokalizowanych blisko wody lub takich, w których pracownicy wykonują swoje obowiązki także w godzinach wieczornych – do pomieszczeń wpada wtedy zazwyczaj więcej owadów.

Komfort podstawą dobrej pracy

Poza ograniczeniem nadmiernego nagrzewania się wnętrz, na efektywność pracy i komfort pracowników wpływa również równomierny rozkład natężenia światła. Ma on istotne znaczenie nie tylko w przypadku przestrzeni, w których pracujemy na co dzień, lecz także sali konferencyjnych, gdzie prowadzone są szkolenia i prezentacje, często z użyciem projektora oraz ekranu. Większość z nas spotkała się zapewne z sytuacją, gdy promienie słoneczne utrudniały wewnętrzne zebranie zespołu lub, co gorsza, biznesowe spotkanie.

Ten aspekt nabiera szczególnego znaczenia, gdy w firmie prowadzone są badania – od komfortu pracowników i respondentów zależy ich wiarygodność. – Nie możemy sobie pozwolić, aby jakikolwiek czynnik spowodował dyskomfort naszego respondenta. Wpływ wysokiej temperatury lub zbyt dużego promieniowania słonecznego może spowodować szybkie zmęczenie osoby badanej, której reakcje na badane zjawisko lub przedmiot mogą być przez to zakłócone – komentuje  Małgorzata Walczak-Gomuła, Prezes ASM – Centrum Badan i Analiz Rynku.

W ochronie sprzętu

Nie tylko pracownicy wymagają jednak ochrony przed upałem. Właściciele czy osoby zarządzające obiektem biurowym lub firmą, powinni być także świadomi tego, jak wysokie temperatury wpływają na znajdujące się w przedsiębiorstwie wyposażenie. Okazuje się, że już przy 30°C procesory komputerów zwalniają i mogą się przegrzać, co często prowadzi do bezpośredniej awarii sprzętu. Skutki tego ostatniego, związane nie tylko z utratą urządzeń, ale przede wszystkim – czasu pracownika i zawartością dysku, bywają dotkliwe. Montując zabezpieczenie przeciw upałom warto więc mieć również i to na uwadze. Tym bardziej, że lista wartościowych urządzeń, jakimi dysponują przedsiębiorstwa, jest zazwyczaj długa.

Doraźna pomoc

Pamiętajmy, że jeżeli pracownicy wykonują pracę w zamkniętych pomieszczeniach w temperaturze ponad 28°C, pracodawca zobowiązany jest  dostarczyć im bezpłatne napoje. To istotne także z praktycznego punktu widzenia –  wypijanie zbyt małej ilości płynów może negatywnie wpływać na pracę mózgu, obniżać koncentrację, zwiększać uczucie zmęczenia i senności.

Jeżeli w naszej firmie obowiązuje wewnętrzny regulamin określający zasady biurowego dress code’u i o ile nie koliduje to z polityką funkcjonowania przedsiębiorstwa, warto uwzględnić w takim dokumencie specjalne warunki ubioru w okresie letnim. Gdy zasady dopuszczają mniej oficjalne stroje, panowie mogą wybrać nieco swobodniejszą koszulę, koszulkę polo czy garderobę z przewiewnych materiałów, np. lnu. W przypadku pań, popularną czerń i granat, można na przykład zastąpić jasnymi kolorami (beże, szarości, biel, pastele), które nie przyciągają promieni słonecznych.

Sezon wakacyjny trwa, część pracowników odpoczywa z dala od miejsca pracy. Zadbajmy więc o ich komfort tuż po powrocie. Niezależnie od tego, czy jesteśmy właścicielem biura, szefem firmy czy kierownikiem działu Human Resources. Komfortowe warunki pracy, kiedyś spychane na margines, dziś stały się wręcz obowiązkiem pracodawców i jednym z podstawowych wymagań pracowników. Z korzyścią dla obu grup.

FAKRO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA