REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia
Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lipiec i sierpień to czas urlopów, podczas których można zregenerować siły i odpocząć od codziennych obowiązków zawodowych. Jednak wakacje trwają krótko, a panujące latem upały zmniejszają efektywność pracowników. Promieniowanie UV dociera także do wnętrz, powodując m.in. wzrost temperatury. Ta z kolei negatywnie wpływa na samopoczucie i obniża poziom skupienia osób przebywających w budynku. Co zrobić, żeby zapewnić im komfortowe warunki pracy w gorące dni?

Panująca w pomieszczeniach zbyt wysoka temperatura i odbijające się w monitorach światło, nie sprzyjają wykonywaniu obowiązków służbowych. I choć lato można uznać za najpiękniejszą porę roku, w kontekście pracy bywa największym utrapieniem. Weekendowy wyjazd za miasto czy tygodniowy urlop przynoszą tylko chwilowe ukojenie.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Częste rozwiązania na upały

Pogorszenie warunków pracy w okresie letnim (a czasem także wiosennym) wynika przede wszystkim ze wzrostu temperatury zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. W trosce o pracowników możemy zastosować kilka rozwiązań: klimatyzatory, wentylatory, rolety wewnętrzne, żaluzje. Wiele osób decyduje się również na biurkowe wiatraczki.

Jednym z najpopularniejszych sposobów walki z upałem jest klimatyzacja. Mimo iż niesie ukojenie, źle użytkowana może prowadzić m.in. do wysuszenia skóry i spojówek lub stać się przyczyną przeziębienia. Wymaga też częstego oczyszczania, co jest szczególnie istotne dla alergików. Bywa, że staje się źródłem sporów wśród ludzi, którzy mają różne upodobania, jeśli chodzi o temperaturę w pomieszczeniu.

Polecamy: Personel i Zarządzanie – prenumerata

REKLAMA

Klimatyzacja nie rozwiązuje ponadto problemu światła odbijającego się w monitorach. Tu w sukurs przychodzą żaluzje i rolety – zmniejszają one jednak temperaturę w nieznacznym stopniu i często wymuszają pracę przy sztucznym oświetleniu. Dlatego część pracodawców decyduje się na połączenie kilku różnych produktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciepło – jak zatrzymać go na zewnątrz?

Dobrym rozwiązaniem jest montaż nowoczesnych markiz lub markizolet zewnętrznych do okien pionowych, które absorbują promienie słoneczne już przed szybą i emitują dzięki temu ciepło na zewnątrz. – Z przeprowadzonych przez nas badań, wynika, że markizy i markizolety montowane na zewnątrz są aż do 8 razy skuteczniejsze niż rolety wewnętrzne, a dzięki ich zastosowaniu temperatura wewnątrz pomieszczeń jest nawet do 10°C niższa – mówi Wojciech Chronowski, ekspert marki FAKRO. Tkanina markizy posiada prześwit i nie zasłania zupełnie widoku na zewnątrz, a z drugiej strony zapewnia prywatność w ciągu dnia. To ważne w przypadku pokojów, gabinetów czy sali zlokalizowanych na partnerze budynku lub kiedy obiekt biurowy, w którym mieści się siedziba firmy znajduje się w niedalekim sąsiedztwie innego. Taki produkt będzie też pełnić funkcję moskitiery, co okaże się szczególnie przydatne w miejscach zlokalizowanych blisko wody lub takich, w których pracownicy wykonują swoje obowiązki także w godzinach wieczornych – do pomieszczeń wpada wtedy zazwyczaj więcej owadów.

Komfort podstawą dobrej pracy

Poza ograniczeniem nadmiernego nagrzewania się wnętrz, na efektywność pracy i komfort pracowników wpływa również równomierny rozkład natężenia światła. Ma on istotne znaczenie nie tylko w przypadku przestrzeni, w których pracujemy na co dzień, lecz także sali konferencyjnych, gdzie prowadzone są szkolenia i prezentacje, często z użyciem projektora oraz ekranu. Większość z nas spotkała się zapewne z sytuacją, gdy promienie słoneczne utrudniały wewnętrzne zebranie zespołu lub, co gorsza, biznesowe spotkanie.

Ten aspekt nabiera szczególnego znaczenia, gdy w firmie prowadzone są badania – od komfortu pracowników i respondentów zależy ich wiarygodność. – Nie możemy sobie pozwolić, aby jakikolwiek czynnik spowodował dyskomfort naszego respondenta. Wpływ wysokiej temperatury lub zbyt dużego promieniowania słonecznego może spowodować szybkie zmęczenie osoby badanej, której reakcje na badane zjawisko lub przedmiot mogą być przez to zakłócone – komentuje  Małgorzata Walczak-Gomuła, Prezes ASM – Centrum Badan i Analiz Rynku.

W ochronie sprzętu

Nie tylko pracownicy wymagają jednak ochrony przed upałem. Właściciele czy osoby zarządzające obiektem biurowym lub firmą, powinni być także świadomi tego, jak wysokie temperatury wpływają na znajdujące się w przedsiębiorstwie wyposażenie. Okazuje się, że już przy 30°C procesory komputerów zwalniają i mogą się przegrzać, co często prowadzi do bezpośredniej awarii sprzętu. Skutki tego ostatniego, związane nie tylko z utratą urządzeń, ale przede wszystkim – czasu pracownika i zawartością dysku, bywają dotkliwe. Montując zabezpieczenie przeciw upałom warto więc mieć również i to na uwadze. Tym bardziej, że lista wartościowych urządzeń, jakimi dysponują przedsiębiorstwa, jest zazwyczaj długa.

Doraźna pomoc

Pamiętajmy, że jeżeli pracownicy wykonują pracę w zamkniętych pomieszczeniach w temperaturze ponad 28°C, pracodawca zobowiązany jest  dostarczyć im bezpłatne napoje. To istotne także z praktycznego punktu widzenia –  wypijanie zbyt małej ilości płynów może negatywnie wpływać na pracę mózgu, obniżać koncentrację, zwiększać uczucie zmęczenia i senności.

Jeżeli w naszej firmie obowiązuje wewnętrzny regulamin określający zasady biurowego dress code’u i o ile nie koliduje to z polityką funkcjonowania przedsiębiorstwa, warto uwzględnić w takim dokumencie specjalne warunki ubioru w okresie letnim. Gdy zasady dopuszczają mniej oficjalne stroje, panowie mogą wybrać nieco swobodniejszą koszulę, koszulkę polo czy garderobę z przewiewnych materiałów, np. lnu. W przypadku pań, popularną czerń i granat, można na przykład zastąpić jasnymi kolorami (beże, szarości, biel, pastele), które nie przyciągają promieni słonecznych.

Sezon wakacyjny trwa, część pracowników odpoczywa z dala od miejsca pracy. Zadbajmy więc o ich komfort tuż po powrocie. Niezależnie od tego, czy jesteśmy właścicielem biura, szefem firmy czy kierownikiem działu Human Resources. Komfortowe warunki pracy, kiedyś spychane na margines, dziś stały się wręcz obowiązkiem pracodawców i jednym z podstawowych wymagań pracowników. Z korzyścią dla obu grup.

FAKRO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA