REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podatek od zaliczki na poczet pensji

Pracownik jednostki wystąpił o wypłacenie mu awansem zaliczki na poczet wynagrodzenia. Kiedy należy odprowadzić zaliczkę na podatek od takiej wypłaty?

Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy

Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami, a problematykę tę reguluje art. 212 k.p.

Praktyczna instrukcja wypełniania PIT-11 i PIT-40 za 2012 r.

Przed pracownikami działów kadrowo-płacowych okres wzmożonej pracy, związanej m.in. z koniecznością terminowego sporządzenia i przekazania zatrudnionym osobom informacji podatkowych. Czas na przygotowanie PIT-11 i PIT-40 upływa 28 lutego 2013 r. Jeśli podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, płatnik powinien we wskazanym terminie rozliczyć należny za niego podatek w PIT-40.

Rozliczenie roczne w PIT-11 i PIT-40 za 2012 r.

Przed pracownikami działów kadrowo-płacowych okres wzmożonej pracy, związanej m.in. z koniecznością terminowego sporządzenia i przekazania zatrudnionym osobom informacji podatkowych. Czas na przygotowanie PIT-11 i PIT-40 upływa 28 lutego 2013 r. Jeśli podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, płatnik powinien we wskazanym terminie rozliczyć należny za niego podatek w PIT-40.

Kiedy urząd skarbowy może wyrazić zgodę na odroczenie płatności zaliczek na podatek dochodowy

Wystąpienie płatnika z wnioskiem o odroczenie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników lub osób, z którymi zawarto umowę cywilnoprawną, musi być spowodowane szczególnymi okolicznościami, w jakich znalazł się płatnik, albo interesem publicznym. Decyzja organu podatkowego w tym zakresie ma bowiem charakter uznaniowy, co oznacza, że może on pozytywnie rozpatrzyć wniosek, ale nie ma takiego obowiązku.

Czy można rozliczyć za pracownika podatek, jeżeli PIT-12 złożył on po terminie

Kilku pracowników zwróciło się do nas o rozliczenie ich przychodów, które uzyskali w 2012 r. Terminem na złożenie oświadczenia w tym zakresie był 9 stycznia br., a osoby te wystąpiły o rozliczenie po tej dacie. Czy w tej sytuacji mamy obowiązek rozliczyć tych pracowników?

Jaką odpowiedzialność ponosi pracodawca za podanie niewłaściwego NIP pracownika

Identyfikatorem podatkowym większości naszych pracowników jest PESEL. Czy osoby te powinny potwierdzić to na piśmie? Jeśli okaże się, że identyfikatorem podatkowym niektórych pracowników będzie NIP, a dotychczas podawali PESEL, to kto w tej sytuacji poniesie odpowiedzialność – my jako pracodawca czy pracownik?

Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela

Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.

Obowiązek zapewnienia pomieszczeń higieniczno - sanitarnych

Jak uniknąć opłacania podatku ryczałtowego od wynagrodzenia z umowy zlecenia

Chcemy podpisać umowę zlecenia z 23-letnim studentem. Planujemy rozliczać się z nim cyklicznie, co miesiąc, przy czym kwoty miesięcznego wynagrodzenia nie przekroczą 200 zł. Czy jeśli w umowach określimy taką wysokość wynagrodzenia, a przychód zleceniobiorcy w 2012 r. nie przekroczy 3091 zł, to odzyska on podatek zapłacony w tym roku z zawartych umów?

Prace budowlane nocą

Mamy firmę budowlaną. Specyfika tej pracy wymaga, aby czasem prowadzić prace w nocy. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby było to bezpieczne?

Częstotliwość czyszczenia klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych

W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Szczepienia przeciwko grypie - czy to przychód pracownika?

Jeśli koszty szczepienia zostaną w całości sfinansowane ze środków zakładu pracy, wartość szczepień przeciw grypie będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Od wartości szczepienia przypadającego na każdego pracownika powinni Państwo odprowadzić składki i zaliczkę na podatek. W ten sam sposób powinni Państwo rozliczyć koszty szczepień poniesione za zleceniobiorców.

Od kiedy liczyć termin na kolejne szkolenie bhp

W sierpniu tego roku skierowaliśmy pracowników na szkolenie okresowe. Odbyło się ono 17 sierpnia, a wyniki pracownicy otrzymali trzy dni później. Na zaświadczeniu o odbyciu szkolenia jest data 3 września. Kiedy w związku z tym pracownicy powinni mieć kolejne szkolenie? Od której daty liczyć wymagany okres?

Ile powinna wynosić kwota refundacji okularów dla pracowników

O ile mi wiadomo pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. W naszym zakładzie (w innym znanym mi zakładzie jest podobnie) obowiązek ten jest realizowany w ten sposób, że pracodawca określił kwotę do wysokości której ponosi koszty zakupu okularów. W razie, gdy koszty zakupu są wyższe, nadwyżkę pokrywa pracownik. Czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie do kogo zwrócić się o interwencję?

Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy

Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Jak ciepło może być w biurze

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.

Temperatura w pomieszczeniach pracy

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.

Karta wypadku czy protokół powypadkowy – wypadek zleceniobiorcy

Pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, głównie umów zlecenie. Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek, któremu uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. Czy pracodawca ma obowiązek sporządzić protokół wypadku przy pracy czy kartę wypadku przy pracy?

Jak naliczyć składki i podatek od zaległego wynagrodzenia

Otrzymaliśmy wyrok, w którym sąd pracy zasądził od nas na rzecz byłego pracownika wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych w 2010 r. Czy od takiego wynagrodzenia powinniśmy potrącić składki ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy? Czy w podstawie do oskładkowania i opodatkowania należy uwzględnić tylko należność główną, czy również kwotę odsetek?

Skutki przekroczenia terminu na sporządzenie protokołu powypadkowego

Określony przez ustawodawcę 14-dniowy termin na sporządzenie protokołu powypadkowego ma charakter instrukcyjny. Uchybienie temu terminowi m.in. nie powoduje negatywnych skutków prawnych dla poszkodowanego.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?

Kiedy pracodawca ma obowiązek przenieść pracownika do innej pracy

Jeśli są przeciwwskazania do wykonywania pracy na zajmowanym przez pracownika stanowisku, pracodawca ma obowiązek przenieść go na inne stanowisko, kierując uprzednio na badania lekarskie w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do jej wykonywania.

Czy pracodawca zawsze musi zrefundować zakup okularów korygujących wzrok

Pracownik przedstawił nam zaświadczenie od okulisty z przychodni rejonowej stwierdzające fakt pogorszenia wzroku i potrzebę stosowania soczewek kontaktowych. Pracownik domaga się zwrotu poniesionych kosztów na zakup soczewek kontaktowych w wysokości 1000 zł. Czy na podstawie takiego zaświadczenia musimy zrefundować w całości koszty zakupu soczewek, jeżeli w naszym zakładzie obowiązuje zasada, że na zakup okularów lub szkieł korekcyjnych pracownika możemy wydać do 200 zł raz na 2 lata?

Zakres odpowiedzialności pracowników służby bhp

Pracownik służby bhp odpowiada za jakość swojego doradztwa i kontroli na podstawie przepisów prawa pracy. Jeśli narazi on jakąkolwiek inną osobę na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, może ponieść odpowiedzialność karną.

Czy artykuły spożywcze zapewnione pracownikom są przychodem ze stosunku pracy

Zapewniamy pracownikom herbatę, kawę, cukier i śmietankę do kawy. Produkty te znajdują się w zakładowej kuchni i są przeznaczone do ogólnego spożycia. Zdarza się, że z tych produktów korzystają również kontrahenci. Czy wartość tych produktów powinniśmy doliczyć do przychodu pracowników?

Jak płacić składki i podatek za osobę współpracującą

Jestem przedsiębiorcą wykonującym jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 maja chciałbym w swojej firmie zatrudnić na podstawie umowy o pracę (wynagrodzenie powyżej minimalnego) żonę, która jest jednocześnie przedsiębiorcą – wspólnikiem spółki cywilnej. Mamy różne adresy zamieszkania, ale prowadzimy wspólne gospodarstwo domowe. Jak powinienem rozliczać za żonę płace i ZUS? Które składniki wynagrodzenia żony będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu w mojej firmie? Czy żona będzie musiała opłacać składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu posiadania statusu wspólnika spółki cywilnej? Czy sytuacja byłaby inna, gdybym zatrudnił ją na podstawie umowy zlecenia (zamiast umowy o pracę), a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne byłaby niższa niż pracownicza?

Czy artykuły spożywcze zapewnione pracownikom są przychodem ze stosunku pracy

Zapewniamy pracownikom herbatę, kawę, cukier i śmietankę do kawy. Produkty te znajdują się w zakładowej kuchni i są przeznaczone do ogólnego spożycia. Zdarza się, że z tych produktów korzystają również kontrahenci. Czy wartość tych produktów powinniśmy doliczyć do przychodu pracowników?

Umowa zlecenia między osobami fizycznymi - opłacanie składek i podatku

Jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zamierzam zawrzeć umowę zlecenia z osobą o takim samym jak ja statusie (umowa będzie dotyczyła wprowadzenia określonych danych do systemu komputerowego). Czy w takiej sytuacji będę pełnił rolę płatnika składek i podatku?

Bony dla pracowników z okazji świąt - podatki i składki ZUS

Na początku kwietnia br. na święta Wielkiejnocy pracownicy naszej firmy otrzymają bony świąteczne. Będą one finansowane w równych częściach z zfśs i ze środków obrotowych. Czy w takim przypadku bony będą podlegały opodatkowaniu? Czy trzeba od nich potrącić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Na jaki adres należy wysłać PIT-11

W PIT-11 za 2011 r. i w informacjach wystawianych w 2012 r. dla byłych pracowników, którzy wystąpili z wnioskiem o ich wydanie, wskazywaliśmy adres zameldowania pracowników i zleceniobiorców jako ich adres zamieszkania. Czy nasze postępowanie było prawidłowe?

Jak postąpić w przypadku nadpłaty wynagrodzenia

W połowie 2011 r. okazało się, że w 2010 r. kilku pracownikom zostały przelane na konto większe kwoty, niż wynikają z wynagrodzeń. Informacja taka została przekazana już po wystawieniu PIT-11 za 2010 r. Składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych były obliczane i potrącone od kwot prawidłowego wynagrodzenia (nie od zawyżonych kwot przelewów). Pracownicy ci już u nas nie pracują i kwoty nadpłat nie zwrócą (zakończyli pracę w 2010 r.). Jak należy teraz postąpić z nadpłatami? Czy należy skorygować PIT-11 za 2010 r., skorygować zaliczki na podatek i składki ZUS za miesiąc, w którym nastąpiła nadpłata?

Jak rozliczyć niedopłatę/nadpłatę podatku za 2011 r.

W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika lub zaliczenia nadpłaty na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.

Zatrudnienie studenta-zleceniobiorcy na podstawie umowy o pracę

Od listopada 2011 r. zatrudnialiśmy na podstawie umowy zlecenia 23-letniego studenta studiów zaocznych. Z tytułu tej umowy zleceniobiorca w ogóle nie był zgłoszony do ZUS. Ponieważ sprawdził się przy wykonywaniu swoich obowiązków, od 13 lutego zatrudniliśmy go na umowę o pracę. Jednak umowa zlecenia zawarta w listopadzie 2011 r. nadal trwa. Czy nasz nowy pracownik, nadal będąc studentem, podlega ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia? Jeżeli tak, to jakim i czy należy dokonać dwóch osobnych zgłoszeń do ZUS? Wynagrodzenie za wykonanie umowy zlecenia w styczniu wypłaciliśmy 10 lutego br. Jak rozliczyć składki, jeżeli wynagrodzenie ze zlecenia za styczeń zostało wypłacone 10 lutego, pierwsze wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę ostatniego dnia lutego, wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia w lutym wypłacimy 15 marca, a wynagrodzenie za pracę – 30 marca?

Rozliczenie niedopłaty/nadpłaty podatku za 2011 r.

W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty podatku – zaliczenia jej na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.

Jak rozliczyć podatek i składki od upominków z okazji Dnia Kobiet

Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Obowiązek ten zależy jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.

Upominki z okazji Dnia Kobiet - podatek i składki ZUS

Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Niekiedy taki prezent może bowiem oznaczać powstanie przychodu ze stosunku pracy. Zależy to jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.

Kto sporządza kartę wypadku zleceniobiorcy

Nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku, po ustaleniu okoliczności i przyczyn tego zdarzenia, jest sporządzana w 3 egzemplarzach karta wypadku – dla poszkodowanego, podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS.

Do czego służy certyfikat rezydencji

Jesteśmy spółką z o.o. W lutym br. zawarliśmy umowy o dzieło z kilkoma obcokrajowcami z krajów UE, z którymi Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Osoby te dostarczyły nam certyfikat rezydencji. Co to oznacza i jaki wpływ na nasze obowiązki ma ten dokument?

Jak sporządzić wykaz stanowisk pracy w warunkach szkodliwych

Przy sporządzaniu wykazu stanowisk pracy, na których wykonywana jest praca w warunkach szkodliwych, należy brać pod uwagę czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne.

Czy można żądać od pracownika podania numeru NIP

Ostatnio zmieniły się przepisy dotyczące posiadania numeru NIP. Czy obecnie możemy żądać od nowo zatrudnionego pracownika podania tego numeru?

Kiedy od nagrody jubileuszowej należy opłacić składki ZUS

Nagroda jubileuszowa jest przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych. Nie oznacza to jednak, że nagrodę jubileuszową zawsze należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Kiedy można przeprowadzić szkolenie bhp w warunkach samokształcenia

Jeśli nie ma możliwości skompletowania grupy szkoleniowej w celu odbycia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, można zastosować tzw. samokształcenie.

Kiedy stosować koszty pracownicze do przychodów z innych tytułów

Zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, co do zasady, należy stosować do przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy. Należy jednak pamiętać, że koszty pracownicze należy również potrącać od przychodów z innych tytułów.

Czy pracownik otrzyma zasiłek, jeżeli naruszył przepisy bhp

Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

Jak ustalać zaliczkę na podatek dla matki samotnie wychowującej dziecko

Jedna z naszych pracownic złożyła nam oświadczenie, że jest samotną matką i w podatkowym zeznaniu rocznym będzie rozliczać się z małoletnim dzieckiem. Czy w związku ze złożeniem takiego oświadczenia mamy jakieś szczególne obowiązki związane z obliczeniem podatku od wynagrodzenia tej pracownicy?

Opodatkowanie świadczeń niepieniężnych

Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego powinien do przychodu pracowników doliczyć także niektóre świadczenia niepieniężne, np. wartość przekazanego pracownikowi na własność telefonu komórkowego.

Wdrażanie działań CSR w obszarze HRM - korzyści dla firm

Działania CSR wymagają nadania nowej jakości funkcjonowania firmy, zmiany sposobu myślenia o biznesie i jego otoczeniu. Konieczny jest przemyślany plan i odpowiedni budżet. Tylko jak przekonać tych, którzy są sponsorami tego typu aktywności w firmie, czyli dyrektorów finansowych? Pomocny będzie język konkretnych korzyści, pokazujących wydatki na CSR jako inwestycję, a nie koszt.

Czy mundur może zastąpić odzież roboczą

Czy przydzielanie pracownikom sortów mundurowych zwalnia pracodawcę z ustalenia i wydawania pracownikom – odpowiednio do zajmowanego stanowiska pracy – odzieży roboczej? Czy odzież robocza może spełniać rolę odzieży identyfikacyjnej? Co to jest odzież rotacyjna i jak ją stosować w firmie?

Jak rozliczyć świadczenia socjalne przyznane na urlopie wychowawczym

Z funduszu socjalnego chcemy przyznać pracownikom paczki i wyprawki do przedszkola dla ich dzieci. Świadczenia otrzymają również pracownice na urlopach wychowawczych. Wartość przyznanej pomocy przekroczy 380 zł. Jak pobrać podatek od nadwyżki w przypadku tych pracownic? Czy powinny one wpłacić podatek przed udostępnieniem im tych świadczeń?

REKLAMA