REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakaz konkurencji, Zmiany prawa 2020

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Niższy podatek dla emerytów i rencistów od 1 października 2019 r.

Od 1 października stawka podatku dochodowego dla osób z dochodem do 85 528 zł rocznie zmniejsza się z 18 do 17 proc. Z obniżonej stawki mają skorzystać również emeryci i renciści. Ile zyskają rocznie? Emeryci mogą składać wnioski o rozliczanie według stawki 17,75 proc. dochodów uzyskanych w okresie od października do grudnia.

Obniżenie skali podatkowej, wyższe KUP już od 1 października 2019 r.

Skala podatkowa za cały 2019 rok uległa zmianie. W rocznym rozliczeniu podatku za 2019 r. do dochodów do 85 528 zł będzie miała zastosowanie stawka 17,75 proc. Jaki zysk przyniesie obniżenie PIT w 2019 i 2020 roku? Ile po zmianach wyniosą koszty uzyskania przychodów? Zmiany już od 1 października 2019 r.

Dodatek za pracę w nocy w 2020 roku

Wraz z podniesieniem minimalnego wynagrodzenia w 2020 roku wzrośnie kwota dodatków za pracę w nocy. Ile wyniosą w poszczególnych miesiącach w 2020 roku?

Wyższe składki ZUS przedsiębiorców w 2020 roku [PODCAST]

Od 1 stycznia 2020 r. wzrośnie wysokość składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców opłacających pełny ZUS, preferencyjny ZUS (dla nowych firm) oraz mały ZUS. Sprawdź, ile wyniesie składka emerytalna, rentowa, chorobowa, wypadkowa i fundusz pracy - szczegóły w podcaście.

Projekt budżetu na 2020 r. - pracodawcy oceniają

Pracodawcy wydali wspólne stanowisko dotyczące projektu ustawy budżetowej na 2020 r. Ocenie poddali m.in. zniesienie limitu składek na ZUS, wysoką płacę minimalną.

Koszty uzyskania przychodów i niższy PIT - zmiany 2019/2020 [PODCAST]

Od 1 października 2019 r. pracownicze koszty uzyskania przychodów będą wyższe, czyli pracownik otrzyma większy zwrot za wydatki na dojazd do pracy i zapłaci niższy PIT. Niektóre zmiany zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Ile zatem wyniosą nowe, pracownicze koszty uzyskania przychodów - zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Zniesienie limitu 30-krotności składek w 2020 r. dla etatowców

Zniesienie limitu 30-krotności składek na ZUS założono w projekcie budżetu na 2020 r. Dotyczy to tylko osób zatrudnionych na etatach.

Zwiększenie odpisu na ZFŚS od 1 sierpnia 2019 r. - pracodawcy przeciwni

Konfederacja Lewiatan uważa, że podwyżka wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w trakcie roku kalendarzowego spowoduje konieczność zmiany planów dochodów i wydatków z ZFŚS.

Apel pracodawców o utrzymanie limitu składek na ZUS

Pracodawcy RP wraz z organizacjami pracodawców zaapelowali o utrzymanie ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalnie i rentowe (tzw. limit składek na ZUS). Zniesienie 30-krotności składek ZUS zostało zapisane w projekcie budżetu państwa na 2020 r.

Minimalna stawka godzinowa na zleceniu w 2020 r.

Minimalna stawka godzinowa na zleceniu od 1 stycznia 2020 r. wzrosła do 17 zł. Z kolei płaca minimalna na etacie osiągnęła wysokość 2600 zł brutto. Sprawdź, ile najniższa stawka godzinowa wynosi w 2021 r.

Minimalne wynagrodzenie w 2020 r. - 2600 zł

2600 złotych brutto – tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 roku. To o 15,6 proc. i jednocześnie o 350 złotych więcej niż obecnie. Od stycznia 2020 r. wzrośnie też minimalna stawka godzinowa.

Wzrost płacy minimalnej do 4 tys. zł - co na to pracodawcy

Rząd przyjął płacę minimalną od 1 stycznia 2020 r. na poziomie 2450 zł, z kolei premier Mateusz Morawiecki zapowiedział podwyższenie płacy minimalnej do 2600 zł. Według kolejnych zapowiedzi na koniec 2023 r. płaca minimalna ma wynieść 4 tys. zł. Pracodawcy RP ocenili wysoki wzrost płacy minimalnej.

Płaca minimalna od 2020 r. wzrośnie do 2600 zł

1 stycznia 2020 roku płaca minimalna wzrośnie do 2600 zł - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Decyzja o wysokości płacy minimalnej na 2020 r. ma zostać ogłoszona do 15 września 2019 r.

Zniesienie limitu składek na ZUS - jakie skutki

Propozycja zniesienia limitu 30-krotności składek na ZUS została zapisana w projekcie budżetu na 2020 r. Zdaniem przedsiębiorców znacząco wzrosną koszty zatrudnienia pracowników.

Dodatek stażowy 2020 – co się zmieni

Dodatek stażowy od 1 stycznia 2020 r. został wyłączony z kategorii minimalnego wynagrodzenia. Zmiana dotknęła pracowników otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Czym jest dodatek stażowy? Komu przysługuje? Czego nie wlicza się przy obliczaniu minimalnego wynagrodzenia?

Podniesienie płacy minimalnej w 2020 r. powyżej 2450 zł brutto?

Rząd rozważa możliwość podniesienia płacy minimalnej powyżej 2450 zł brutto na rok 2020. Obecna płaca minimalna brutto wynosi 2250 zł.

Co się zmieni w prawie pracy 2019/2020

Pierwsze zmiany w przepisach Kodeksu pracy wejdą w życie już 7 września 2019 r. Zmiany dotyczą tematyki dyskryminacji, równego traktowania i świadectwa pracy. Kolejna to wyłączenie od 1 stycznia 2020 r. dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia.

Emerytury w 2020 r. - o ile wzrosną świadczenia

Rząd podał w projekcie budżetu na 2020 rok wskaźnik waloryzacji rent i emerytur. Jaka podwyżka świadczeń czeka na emerytów i rencistów?

Likwidacja 30-krotności w 2020 r. - wpływ na podatników i emerytury

Federacja Przedsiębiorców Polskich negatywnie ocenia zapisaną w projekcie budżetu państwa na 2020 r. likwidację limitu podstawy składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zdaniem FPP najbiedniejsi podatnicy sfinansują emerytury najbogatszych.

Zasiłek dla bezrobotnych 2020 - kwota brutto/netto

Na jaką kwotę zasiłku mogą liczyć bezrobotni w 2020 r.? Jaka jest wysokość zasiłku netto (na rękę)?

Dodatek stażowy po nowemu od 2020 r. - Prezydent podpisał ustawę

Prezydent podpisał ustawę wyłączającą dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia. Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2020 r. z wyjątkiem przepisów przejściowych, które wejdą w życie 1 września 2019 r. 

PPK 2020: liczba zatrudnionych na 30 czerwca 2019 r. zdecyduje o objęciu systemem PPK

Jeżeli na 30 czerwca 2019 r. w danej firmie (podmiocie zatrudniającym) jest zatrudnionych co najmniej 50 osób, zostanie ona włączona do systemu PPK od 1 stycznia 2020 r.

Dodatek stażowy na nowych zasadach w 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 r. dodatek stażowy ma zostać wyłączony z podstawy wymiaru wynagrodzenia minimalnego za pracę. Zmiany obejmą w szczególności pracowników sektora publicznego.

Koszt zatrudnienia pracownika w 2020 r.

Planowany jest wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. o 8,9 proc i ma wynosić 2450 zł. Oznacza to wyższe koszty zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę. Ile wyniosą koszty utrzymania pracownika zatrudnionego na umowę o pracę w 2020 roku?

Zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu 2019-2020

Wyłączenie dodatku stażowego z płacy minimalnej - to najważniejsza zmiana, która znalazła się w projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem przepisów przejściowych, które zaczną obowiązywać od 1 września 2019 r.

Wyłączenie dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia w 2020 r.

Wyłączenie tzw. dodatku stażowego z podstawy wymiaru wynagrodzenia minimalnego za pracę - zakłada projekt nowelizacji o ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Wyższe składki ZUS w 2020 r.

W 2020 roku przedsiębiorcy muszą się liczyć z wyższymi składkami na ubezpieczenia społeczne. Eksperci ostrzegają, że znaczny wzrost składek ZUS odczują mali przedsiębiorcy.

Zasiłek pielęgnacyjny 2019/2020 – nowa wysokość, wniosek

Od 1 listopada 2019 r. wzrasta wysokość zasiłku pielęgnacyjnego. Nowa wysokość będzie obowiązywała do 31 października 2020 r. Komu przysługuje zasiłek, jak się o niego ubiegać? Przedstawiamy aktualny wzór wniosku o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego.

Minimalne wynagrodzenie 2019 i 2020 r. - wpływ na składki ZUS

Minimalne wynagrodzenie w 2019 roku wynosi 2250 zł. Z kolei w 2020 r. zgodnie z planami ma wynosić 2450 zł. Jego wysokość ma wpływ na składki odprowadzane do ZUS.

Minimalne wynagrodzenie w 2020 roku - 2450 zł

Rząd zaproponował Radzie Dialogu Społecznego, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. wynosiło 2450 zł. Stawka godzinowa ma wzrosnąć z 14,70 zł do 16 zł.

Podwyżka płacy minimalnej w 2020 r. - ile wyniesie najniższe wynagrodzenie

2450 złotych – tyle zgodnie z propozycją rządu może wynieść minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 roku. Wraz z podniesieniem płacy minimalnej zmieni się również minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia.

Rewolucyjne zmiany w zasiłku macierzyńskim i opiekuńczym w 2020 r.

Od 2020 roku ma obowiązywać okres wyczekiwania w przypadku zasiłku opiekuńczego i macierzyńskiego – taki zapis znalazł się w przyjętym przez rząd wieloletnim planie finansowym.

Wyższe emerytury - z wnioskiem należy poczekać do lipca

Wyższą emeryturę otrzymają osoby, które złożą wniosek o emeryturę w lipcu. Wówczas waloryzacja obejmie waloryzację roczną i kwartalną. Prognozuje się, że emerytury w kolejnych latach będą wyższe.

Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2020 r. - prognoza

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 roku może wzrosnąć o co najmniej 4,25 proc. - wynika z prognoz ekspertów. Obecnie płaca minimalna wynosi 2250 zł brutto.

Jakich odszkodowań od pracodawcy może żądać pracownik

Przepisy Kodeksu pracy przewidują kilka sytuacji, w których pracownikowi przysługuje od pracodawcy finansowa rekompensata w postaci odszkodowań. Odszkodowanie za nieuzasadnione lub niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony, odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia - to tylko niektóre z nich.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Umowa o zakazie konkurencji może łączyć pracodawcę i pracownika także po ustaniu stosunku pracy. Umowa ta, często nazywana również klauzulą konkurencyjną, podpisywana jest pomiędzy stronami stosunku pracy, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Pracodawca, pracownik i zakaz konkurencji

Pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy może zaproponować pracownikowi podpisanie umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy zarówno podczas trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu. Coraz częściej klauzule o zakazie konkurencji w czasie trwania umowy są zamieszczane także w umowach zlecenia. Czy podpisywanie takich umów jest korzystne dla pracownika? Jakie są konsekwencje złamania zakazu konkurencji?

Warunek rozwiązujący w klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja warunku rozwiązującego (art. 89 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 kodeksu pracy).

Wypowiedzenie klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja wypowiedzenia umowy.

Odstąpienie od klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja odstąpienia od umowy w rozumieniu art. 395 kodeksu cywilnego.

Pełnomocnictwo do zawarcia umowy o zakazie konkurencji

Prawidłowe pełnomocnictwo do podpisania umowy o zakazie konkurencji w imieniu pracodawcy wpływa na ważność tej umowy, a więc ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy, w przypadku zaś zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest także bardzo istotne dla byłego pracownika z uwagi na niebagatelne często kwoty odszkodowania za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.

Umowa o zakazie konkurencji z członkiem zarządu

Prawidłowe zawieranie umów o zakazie konkurencji z członkami zarządu spółek kapitałowych zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy, w przypadku zaś zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest także bardzo istotne dla byłego pracownika – członka zarządu z uwagi na niebagatelne zazwyczaj kwoty odszkodowania za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.

Nieważność zakazu konkurencji

Jakie najczęstsze wady umów o zakazie konkurencji skutkują nieważnością takich umów?

Elementy konieczne umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji powinna zawierać swoiste elementy wskazywane przepisami kodeksu pracy. Mają one co do zasady kluczowy charakter dla ważności umowy o zakazie konkurencji. Jedynie w przypadku braku określenia w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy wysokości odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji zastosowanie znajdzie art. 101(2) § 3 kodeksu pracy stanowiący o minimalnej wysokości odszkodowania w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.

Charakter prawny odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Charakter prawny odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji ma bardzo istotne znaczenie w szczególności dla odpowiedzi na pytanie, czy odszkodowanie takie podlega takiej samej ochronie prawnej jak wynagrodzenie za pracę.

Zakaz konkurencji w umowie o pracę

Zgodnie z art. 101(1) § 1 kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Czy w związku z tym można zawrzeć umowę o zakazie konkurencji w tym samym dokumencie co umowę o pracę?

Niewywiązywanie się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w przypadku niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

REKLAMA