Kategorie

Telepraca, Uprawnienia pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?
Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.
Kodeks pracy nie określa, jakie rodzaje pracy mogą być wykonywane w formie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?
Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Pracownik wykonujący taką pracę i przekazujący jej wyniki pracodawcy jest telepracownikiem.
Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem tychże środków komunikacji.
Telepraca stworzyła pracodawcom szansę na obniżenie kosztów pracy, a tym samym na osiągnięcie znacznej poprawy wydajności. Pracownicy zaś korzystają z możliwości pracy w domu, dzięki czemu oszczędzają czas i pieniądze na przejazdy. Nic dziwnego, że wzrasta liczba pracodawców i telepracowników zainteresowanych tą formą organizacji pracy. W obecnych czasach kryzysu w wielu przypadkach telepraca może okazać się koniecznością.
Przepisy o telepracy nakładają na pracodawcę wiele dodatkowych obowiązków. Pozostawiają jednak stronom umowy pewien margines swobody w zakresie ich doprecyzowania.
Czy w tak pędzącym świecie możliwe jest pogodzenie życia zawodowego i rodzinnego? Oczywiście. Możliwość taką daje nam m.in. telepraca.
Zatrudniam w swojej firmie na stanowisku niezależnego specjalisty pracownicę w ciąży. Po porodzie chciałaby przez ok. trzy lata zajmować się dzieckiem i w związku z tym zwróciła się z prośbą o zatrudnienie jej na warunkach tzw. telepracy. Jakie obowiązki musi spełnić firma, żeby zatrudnić pracownika w formie telepracy?