REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIP, Organizacja pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zjawisko anomii pracowniczej w firmie

Grupa ludzi wystawiana na pokusę demoralizuje się znacznie łatwiej niż jednostka. Tak właśnie rodzi się podkultura pracowniczych usprawiedliwień i anomia pracownicza. Członkowie takiej podkultury pracowniczej w sytuacjach dotyczących ich osobiście bądź wspólnie doświadczanych, sięgają po moralnie naganne korzyści.

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

Obraz organizacji - zarządzanie transformacją kulturową w procesie zmian

Przedsięwzięć, których skuteczność i efektywność jest uzależniona od postaw pracowników, nie da się wprowadzić, polegając jedynie na odpowiednio zaprojektowanych procesach biznesowych czy przypisaniu odpowiedzialności i rozliczaniu z wyników. Aby stworzyć i utrwalić pewne schematy zachowań ludzi i ich podejścia do rozwiązywania problemów oraz zaangażowania w osiąganie rezultatów, potrzeba czegoś więcej. Tym ważnym czynnikiem jest kultura organizacyjna, która wpływa na sposób zachowania i myślenia pracowników, jest swoistym zaprogramowaniem umysłów ludzi pracujących w jednej firmie.

Zastosowanie badań HR due diligence w procesach fuzji i przejęć

Firmy, by być konkurencyjne na rynku, muszą jak najlepiej wykorzystywać swoje aktywa materialne, własność intelektualną, dostępność do rynków zbytu, redukować ryzyko, koszty prac rozwojowych itp. Dlatego skazane są na różnego rodzaju fuzje, przejęcia i alianse strategiczne. W czasach, gdy kapitał ludzki staje się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla nowoczesnych przedsiębiorstw, nie sposób pominąć w procesie decyzyjnym, związanym z łączeniem podmiotów gospodarczych, badania typu due diligence zasobów, mimo że ich pełna wartość nie pojawia się w bilansie spółki.

REKLAMA

Co grozi pracodawcy za odmowę wykonania wyroku sądu

Pracodawca, który uchyla się od dobrowolnego wykonania wyroku sądu pracy, naraża się na dodatkowe koszty związane z postępowaniem egzekucyjnym.

Odpowiedzialność za wykroczenia

Do najczęstszych wykroczeń przeciwko prawom pracownika należy zawieranie umów cywilnoprawnych w warunkach, w których powinna być zawarta umowa o pracę. Grzywna za wykroczenia przeciwko prawom pracownika wynosi od 1000 do 30 000 zł.

Telepraca szansą dla pracodawców i pracowników

Telepraca stworzyła pracodawcom szansę na obniżenie kosztów pracy, a tym samym na osiągnięcie znacznej poprawy wydajności. Pracownicy zaś korzystają z możliwości pracy w domu, dzięki czemu oszczędzają czas i pieniądze na przejazdy. Nic dziwnego, że wzrasta liczba pracodawców i telepracowników zainteresowanych tą formą organizacji pracy. W obecnych czasach kryzysu w wielu przypadkach telepraca może okazać się koniecznością.

Za które święta w 2009 r. trzeba wyznaczyć pracownikom dodatkowe dni wolne

Chcemy przekazać pracownikom informację dotyczącą dni wolnych z tytułu świąt w 2009 r. Praca w naszym zakładzie odbywa się od poniedziałku do piątku. Pracownicy mają soboty i niedziele wolne z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Za jakie święta przypadające w 2009 r. należy wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny od pracy, a za które święta taki dzień nie przysługuje?

REKLAMA

Jak należy ustalać zadania w systemie zadaniowego czasu pracy

Chciałabym wprowadzić dla pracowników system zadaniowego czasu pracy. Czy powinnam oznaczyć okres wykonywania zadania? Czy mogę zlecać je na bieżąco każdego dnia, czy muszę je ustalać z wyprzedzeniem?

Dział HR - administracja personalna czy zarządzanie personelem?

W mojej firmie w wyniku ostatnio przeprowadzonej reorganizacji włączono zespół płac do działu HR. Zostałam menedżerem działu, do którego zadań należy także prowadzenie kompleksowej obsługi kadrowo-płacowej. Dotychczas moim głównym zadaniem było wspomaganie zarządu we wszystkich sprawach związanych z zarządzaniem personelem, jak rekrutacja, planowanie szkoleń, ścieżki kariery, oceny pracownicze, procedury w sprawach personalnych itp. Czy dział HR rzeczywiście jest zobowiązany do prowadzenia bardzo pracochłonnej, żmudnej i mało interesującej administracji kadrowo-płacowej?

Czy zawsze kwoty wolne od potrąceń są takie same

Zatrudniamy pracownika, który otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 900,80 zł (jest to 80% wynagrodzenia minimalnego, które wypłacamy w pierwszym roku pracy). Osoba ta nie rozliczyła się z udzielonej jej zaliczki. Chcemy więc dokonać potrącenia z wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji powinniśmy liczyć kwotę wolną od potrąceń od wysokości wynagrodzenia netto tego pracownika, czy od wysokości netto ogólnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia?

Jak w umowie zlecenia można określić miejsce pracy

Moja firma wykonuje prace tam, gdzie uzyskam zlecenia, czyli praktycznie w różnych miejscowościach na terenie całej Polski. Poza pracownikami zatrudniam kilka osób na podstawie umów zlecenia. W jaki sposób sformułować treść umów zlecenia, aby z jednej strony nie zawierały regulacji zbliżających je do umów o pracę, a z drugiej zobowiązywały do wykonywania pracy w różnych miejscach? Czy za każdym razem trzeba będzie zmieniać treść umów? Zasadniczo zleceniobiorcy wykonują pracę w jednym, stałym miejscu (baza przeładunkowa firmy) i zależałoby mi na tym, by było to umieszczone w treści umów.

Kontrola PIP u przedsiębiorcy

Dokumentem upoważniającym inspektora do przeprowadzenia kontroli może być legitymacja służbowa. O swojej obecności na terenie kontrolowanego zakładu pracy inspektor nie musi informować pracodawcy.

Pierwsze posiedzenie rady pracowników

Ponad 4 miesiące temu reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa wskazała członków rady pracowników. Do chwili obecnej nie zwołaliśmy pierwszego posiedzenia tej rady, ponieważ nie zgadzamy się z dokonanym wyborem. Czy rada pracowników może w tej sytuacji sama zwołać swoje pierwsze posiedzenie?

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika

Inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy ścigają wykroczenia przeciwko prawom pracowników. Pracodawcy muszą pamiętać, że za większość z nich grożą surowe kary.

Obowiązki pracownika (cz. 1)

Pracownik powinien wykonywać pracę zgodnie z jej rodzajem określonym w umowie o pracę, pod kierownictwem pracodawcy, w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym.

Kontrola inspekcji pracy - obowiazki pracodawcy

Inspektorzy pracy kontrolują pracodawców w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, a także legalności zatrudnienia.

Dodatkowe przerwy w pracy

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.

Wyniki kontroli PIP w budownictwie w I półroczu 2008 r.

Inspektorzy pracy przeprowadzili w całym kraju w I półroczu 2008 r.  6132 kontrole w ponad 5 tys. zakładów branży budowlanej.

Treść regulaminu pracy

Obowiązek utworzenia regulaminu pracy ciąży na pracodawcy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników. Celem regulaminu pracy jest ustalenie organizacji i porządku w procesie pracy, a także związanych z tym praw i obowiązków zarówno pracodawcy, jak i pracowników. Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników nie będzie miał jednak obowiązku tworzenia regulaminu pracy, jeżeli wyżej wskazane kwestie uregulowane zostały w układzie zbiorowym pracy (art. 104 k.p.).

Uprawnienia inspektora pracy

Czy inspektor pracy może kontrolować wykonywanie pracy przez osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych? Czy odbywająca się już w firmie kontrola, np. podatkowa, uniemożliwia rozpoczęcie kontroli przez PIP? - pyta Czytelniczka ze Słomczyna.

Praca z chemikaliami

Pracodawcy w niedostateczny  sposób realizują ciążący na nich obowiązek eliminowania lub minimalizowania zagrożeń związanych z użytkowaniem niebezpiecznych czynników chemicznych, a w szczególności oceny prawidłowości identyfikacji tych zagrożeń, co prowadzi niejednokrotnie do bardzo ciężkich wypadków przy pracy.

Druga rata odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - do 30 września br.

Zbliża się termin wpłaty drugiej raty odpisu na ZFŚS. Mija on 30 września, a opóźnienie może zostać uznane za niewykonywanie przepisów ustawy o ZFŚS zagrożone karą grzywny do wysokości 5000 zł. O grzywnie orzeka sąd, na podstawie wniosku pochodzącego od właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy, w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Grupowa organizacja pracy

Czy pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, może skutecznie wprowadzić regulamin grupowej organizacji pracy?

REKLAMA