REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zawsze kwoty wolne od potrąceń są takie same

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zatrudniamy pracownika, który otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 900,80 zł (jest to 80% wynagrodzenia minimalnego, które wypłacamy w pierwszym roku pracy). Osoba ta nie rozliczyła się z udzielonej jej zaliczki. Chcemy więc dokonać potrącenia z wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji powinniśmy liczyć kwotę wolną od potrąceń od wysokości wynagrodzenia netto tego pracownika, czy od wysokości netto ogólnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

Przy potrącaniu zaliczek pieniężnych wszystkich pracowników obowiązuje kwota wolna od potrąceń w wysokości 75% minimalnego wynagrodzenia netto, tj. 633,88 zł. Z wynagrodzenia pracownika mogą Państwo potrącać miesięcznie nie więcej niż 56,46 zł.

UZASADNIENIE

W zależności od rodzaju potrącenia, kwotą wolną jest odpowiednio kwota minimalnego wynagrodzenia netto lub 90%, 80%, 75% tej kwoty (w przypadku zaliczek pieniężnych). Zasada ta nie dotyczy jedynie potrąceń służących zaspokajaniu świadczeń alimentacyjnych.

REKLAMA

Fakt wynagradzania pracownika w pierwszym roku pracy kwotą 80% wynagrodzenia minimalnego nie ma znaczenia przy określeniu kwoty wolnej od potrąceń. Przepisy Kodeksu pracy nie odnoszą się w zakresie potrąceń do innej kwoty niż wynagrodzenie minimalne. Kwotę wolną można proporcjonalnie zmniejszyć jedynie w stosunku do wymiaru etatu (art. 871 § 2 Kodeksu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie pojęcia „minimalne wynagrodzenie za pracę” zawiera ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wynagrodzenie minimalne wynosi w 2008 r. 1126 zł i jest to jedyna wartość minimalnego wynagrodzenia, jaka została ogłoszona w Monitorze Polskim na ten rok. Oznacza to, że wynagrodzenie minimalne w rozumieniu przepisów prawa pracy jest tylko jedno (1126 zł). Nie można więc uznawać potocznie nazywanego „wynagrodzenia minimalnego dla pracowników w pierwszym roku pracy” za odrębne wynagrodzenie minimalne, do którego odwołują się jakiekolwiek przepisy. To wynagrodzenie nie jest innym rodzajem wynagrodzenia minimalnego, lecz jedynie częścią (80%) ogólnie obowiązującego wynagrodzenia minimalnego, którą mogą być wynagradzani pracownicy w pierwszym roku swojego zatrudnienia.

W przypadku Państwa pracownika, zakładając, że złożył oświadczenie PIT-2 i ma potrącane podstawowe koszty uzyskania przychodów (kup), należy wyliczyć kwotę do potrącenia w następujący sposób:

• składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

900,80 zł × 13,71% = 123,50 zł,

• po odjęciu składek na ubezpieczenia społeczne:

900,80 zł - 123,50 zł = 777,30 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne:

777,30 zł × 9% = 69,96 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku:

777,30 zł × 7,75% = 60,24 zł,

• podstawa opodatkowania:

777,30 zł - 111,25 zł = 666,05 zł, po zaokrągleniu 666 zł,

• obliczenie podatku:

(666 zł × 19%) - 48,90 zł = 77,64 zł,

podatek podlegający wpłacie do US:

77,64 zł - 60,24 zł = 17,40 zł, po zaokrągleniu 17 zł,

• do wypłaty:

777,30 zł - 69,96 zł - 17 zł = 690,34 zł,

• kwota wolna od potrąceń:

845,17 zł (kwota netto od wynagrodzenia 1126 zł brutto) × 75% = 633,88 zł.

Maksymalna kwota, którą można potrącić z tytułu nierozliczonej zaliczki:

690,34 zł - 633,88 zł = 56,46 zł.

REKLAMA

W kwestii kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej pracowników w pierwszym roku pracy odmienne stanowisko prezentuje Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 16 października 2007 r. (GPP-416-4560-465/07/PE). Według GIP kwota wolna od potrąceń dla pracownika w pierwszym roku pracy powinna być obliczana od wynagrodzenia minimalnego obowiązującego takiego pracownika, tj. 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zdaniem Inspekcji, w przypadku potrącenia zaliczki z wynagrodzenia Państwa pracownika kwotą wolną byłoby więc 75% wynagrodzenia netto z kwoty 900,80 zł. Stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy nie można w tym przypadku jednak podzielić z kilku powodów:

=> po pierwsze, nie jest ono oparte ani na wykładni celowościowej przepisów o potrąceniach, ani, jak już wcześniej wyjaśniono, na wykładni literalnej. Głównym celem ograniczenia możliwości dokonywania potrąceń przez pracodawcę z wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia jest zapewnienie pracownikowi - dłużnikowi minimum socjalnego niezbędnego do życia. Ustawodawca wytyczył jednolite granice potrąceń dla wszystkich zatrudnionych, aby zapewnić im to minimum. Dopuszczenie możliwości czasowego wynagradzania pracownika niższą stawką nie oznacza, że można mu proporcjonalnie obniżyć również minimum egzystencjalne;

=> po drugie, przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę powinny być interpretowane ściśle. Zasada ta jest utrwalona w doktrynie i potwierdzona orzecznictwem Sądu Najwyższego. W tym przypadku Inspekcja Pracy zaprezentowała wykładnię rozszerzającą;

=> po trzecie, wykładnia dokonana przez GIP jest niekorzystna dla pracowników (zgodnie ze stanowiskiem inspekcji można im potrącić wyższe kwoty i mniej zostawić „na życie”), co stanowi złamanie kolejnej zasady - rozstrzygania na korzyść pracownika w przypadku wątpliwości interpretacyjnych.

WAŻNE!

Przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę nie mogą być interpretowane rozszerzająco.

• art. 871, art. 91 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 2 ust. 2 i ust. 4, art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• rozporządzenie z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r. (DzU nr 171, poz. 1209).

Arkadiusz Mika

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Przepis ten (dot. art. 87 k.p. - przyp. red.), jako jeden z przepisów dotyczących instytucji ochrony wynagrodzenia za pracę, nie podlega wykładni rozszerzającej podobnie jak inne przepisy płacowe. (Uzasadnienie w wyroku Sądu Najwyższego z 11 czerwca 1980 r., I PR 43/80, OSNCP 1980/12 poz. 248)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

Ważne zmiany na rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. dla bezrobotnych i pracodawców. Nowości w zasiłku, stypendium stażowym, bonie na zasiedlenie

Zmiany na polskim rynku pracy, obowiązujące od 1 czerwca 2025 r., dotyczące działalności urzędów pracy wprowadza ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Jest to zupełnie nowy akt prawny, który zamienia obowiązującą dotychczas (przez ponad 20 lat) ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Co się zmienia? Jest wiele nowości, które zadowolą osoby korzystające z usług urzędów pracy. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Jawność wynagrodzeń w Polsce staje się faktem: opublikowana ustawa nakładana na pracodawców nowe obowiązki: jakie i od kiedy

23 czerwca opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę, która wprowadza m.in. obowiązek podawania osobie ubiegającej się o zatrudnienie, w czasie rekrutacji i z wyprzedzeniem, informacji o proponowanym wynagrodzeniu. 62,3% firm uważa potencjalne napięcia i konflikty w zespole za najważniejsze wyzwanie związane z ujawnianiem wysokości płac.

Pracownicy najczęściej zmieniają miejsce zatrudnienia z powodu niesatysfakcjonującego wynagrodzenia. Jakie oferty pracy przyciągają uwagę, a jakie poszukujący nowego miejsca pomijają

Pomimo wciąż niejednoznacznej sytuacji na rynku pracy, wielu profesjonalistów deklaruje otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Zarówno po stronie firm, jak i kandydatów dominuje jednak ostrożność. 36 proc. kandydatów zazwyczaj rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, jeśli brakuje w niej ważnych informacji.

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie [MAJ 2025]

GUS podał przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w maju 2025 roku. To kwota brutto. Ile wynosi przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w maju tego roku? Czy wzrosło w porównaniu z poprzednim rokiem? Komentarz ekonomisty.

Digitalizacja umów. Czyli inteligentna rewolucja w systemie teleinformatycznym

Projekt nowelizacji ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów to nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale wręcz skok technologiczny w obszarze relacji zatrudnienia. Na pierwszy plan wysuwa się otwarcie systemu dla wszystkich zainteresowanych podmiotów – bez względu na ich rozmiar czy status. Dlatego warto zapoznać się z planowanymi zmianami.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 lipca 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 lipca 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

Wszystkie weekendy z wolnym piątkiem: ta grupa gotowa przejść na czterodniowy tydzień pracy natychmiast

90 proc. profesjonalistów chce pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, o ile nie wpłynie to na ich zarobki. Jako największe korzyści skróconego tygodnia pracy specjaliści wskazują więcej czasu wolnego oraz poprawę ogólnej satysfakcji z życia Jako największe zagrożenia – obniżenie wynagrodzenia oraz pracę w nadgodzinach.

REKLAMA

Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

REKLAMA