REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zawsze kwoty wolne od potrąceń są takie same

REKLAMA

Zatrudniamy pracownika, który otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 900,80 zł (jest to 80% wynagrodzenia minimalnego, które wypłacamy w pierwszym roku pracy). Osoba ta nie rozliczyła się z udzielonej jej zaliczki. Chcemy więc dokonać potrącenia z wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji powinniśmy liczyć kwotę wolną od potrąceń od wysokości wynagrodzenia netto tego pracownika, czy od wysokości netto ogólnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy potrącaniu zaliczek pieniężnych wszystkich pracowników obowiązuje kwota wolna od potrąceń w wysokości 75% minimalnego wynagrodzenia netto, tj. 633,88 zł. Z wynagrodzenia pracownika mogą Państwo potrącać miesięcznie nie więcej niż 56,46 zł.

UZASADNIENIE

W zależności od rodzaju potrącenia, kwotą wolną jest odpowiednio kwota minimalnego wynagrodzenia netto lub 90%, 80%, 75% tej kwoty (w przypadku zaliczek pieniężnych). Zasada ta nie dotyczy jedynie potrąceń służących zaspokajaniu świadczeń alimentacyjnych.

REKLAMA

Fakt wynagradzania pracownika w pierwszym roku pracy kwotą 80% wynagrodzenia minimalnego nie ma znaczenia przy określeniu kwoty wolnej od potrąceń. Przepisy Kodeksu pracy nie odnoszą się w zakresie potrąceń do innej kwoty niż wynagrodzenie minimalne. Kwotę wolną można proporcjonalnie zmniejszyć jedynie w stosunku do wymiaru etatu (art. 871 § 2 Kodeksu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie pojęcia „minimalne wynagrodzenie za pracę” zawiera ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wynagrodzenie minimalne wynosi w 2008 r. 1126 zł i jest to jedyna wartość minimalnego wynagrodzenia, jaka została ogłoszona w Monitorze Polskim na ten rok. Oznacza to, że wynagrodzenie minimalne w rozumieniu przepisów prawa pracy jest tylko jedno (1126 zł). Nie można więc uznawać potocznie nazywanego „wynagrodzenia minimalnego dla pracowników w pierwszym roku pracy” za odrębne wynagrodzenie minimalne, do którego odwołują się jakiekolwiek przepisy. To wynagrodzenie nie jest innym rodzajem wynagrodzenia minimalnego, lecz jedynie częścią (80%) ogólnie obowiązującego wynagrodzenia minimalnego, którą mogą być wynagradzani pracownicy w pierwszym roku swojego zatrudnienia.

W przypadku Państwa pracownika, zakładając, że złożył oświadczenie PIT-2 i ma potrącane podstawowe koszty uzyskania przychodów (kup), należy wyliczyć kwotę do potrącenia w następujący sposób:

• składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

900,80 zł × 13,71% = 123,50 zł,

• po odjęciu składek na ubezpieczenia społeczne:

900,80 zł - 123,50 zł = 777,30 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne:

777,30 zł × 9% = 69,96 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku:

777,30 zł × 7,75% = 60,24 zł,

• podstawa opodatkowania:

777,30 zł - 111,25 zł = 666,05 zł, po zaokrągleniu 666 zł,

• obliczenie podatku:

(666 zł × 19%) - 48,90 zł = 77,64 zł,

• podatek podlegający wpłacie do US:

77,64 zł - 60,24 zł = 17,40 zł, po zaokrągleniu 17 zł,

• do wypłaty:

777,30 zł - 69,96 zł - 17 zł = 690,34 zł,

• kwota wolna od potrąceń:

845,17 zł (kwota netto od wynagrodzenia 1126 zł brutto) × 75% = 633,88 zł.

Maksymalna kwota, którą można potrącić z tytułu nierozliczonej zaliczki:

690,34 zł - 633,88 zł = 56,46 zł.

W kwestii kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej pracowników w pierwszym roku pracy odmienne stanowisko prezentuje Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 16 października 2007 r. (GPP-416-4560-465/07/PE). Według GIP kwota wolna od potrąceń dla pracownika w pierwszym roku pracy powinna być obliczana od wynagrodzenia minimalnego obowiązującego takiego pracownika, tj. 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zdaniem Inspekcji, w przypadku potrącenia zaliczki z wynagrodzenia Państwa pracownika kwotą wolną byłoby więc 75% wynagrodzenia netto z kwoty 900,80 zł. Stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy nie można w tym przypadku jednak podzielić z kilku powodów:

=> po pierwsze, nie jest ono oparte ani na wykładni celowościowej przepisów o potrąceniach, ani, jak już wcześniej wyjaśniono, na wykładni literalnej. Głównym celem ograniczenia możliwości dokonywania potrąceń przez pracodawcę z wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia jest zapewnienie pracownikowi - dłużnikowi minimum socjalnego niezbędnego do życia. Ustawodawca wytyczył jednolite granice potrąceń dla wszystkich zatrudnionych, aby zapewnić im to minimum. Dopuszczenie możliwości czasowego wynagradzania pracownika niższą stawką nie oznacza, że można mu proporcjonalnie obniżyć również minimum egzystencjalne;

=> po drugie, przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę powinny być interpretowane ściśle. Zasada ta jest utrwalona w doktrynie i potwierdzona orzecznictwem Sądu Najwyższego. W tym przypadku Inspekcja Pracy zaprezentowała wykładnię rozszerzającą;

=> po trzecie, wykładnia dokonana przez GIP jest niekorzystna dla pracowników (zgodnie ze stanowiskiem inspekcji można im potrącić wyższe kwoty i mniej zostawić „na życie”), co stanowi złamanie kolejnej zasady - rozstrzygania na korzyść pracownika w przypadku wątpliwości interpretacyjnych.

WAŻNE!

Przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę nie mogą być interpretowane rozszerzająco.

• art. 871, art. 91 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 2 ust. 2 i ust. 4, art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• rozporządzenie z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r. (DzU nr 171, poz. 1209).

Arkadiusz Mika

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Przepis ten (dot. art. 87 k.p. - przyp. red.), jako jeden z przepisów dotyczących instytucji ochrony wynagrodzenia za pracę, nie podlega wykładni rozszerzającej podobnie jak inne przepisy płacowe. (Uzasadnienie w wyroku Sądu Najwyższego z 11 czerwca 1980 r., I PR 43/80, OSNCP 1980/12 poz. 248)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

REKLAMA

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA