REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zawsze kwoty wolne od potrąceń są takie same

REKLAMA

Zatrudniamy pracownika, który otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 900,80 zł (jest to 80% wynagrodzenia minimalnego, które wypłacamy w pierwszym roku pracy). Osoba ta nie rozliczyła się z udzielonej jej zaliczki. Chcemy więc dokonać potrącenia z wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji powinniśmy liczyć kwotę wolną od potrąceń od wysokości wynagrodzenia netto tego pracownika, czy od wysokości netto ogólnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przy potrącaniu zaliczek pieniężnych wszystkich pracowników obowiązuje kwota wolna od potrąceń w wysokości 75% minimalnego wynagrodzenia netto, tj. 633,88 zł. Z wynagrodzenia pracownika mogą Państwo potrącać miesięcznie nie więcej niż 56,46 zł.

UZASADNIENIE

W zależności od rodzaju potrącenia, kwotą wolną jest odpowiednio kwota minimalnego wynagrodzenia netto lub 90%, 80%, 75% tej kwoty (w przypadku zaliczek pieniężnych). Zasada ta nie dotyczy jedynie potrąceń służących zaspokajaniu świadczeń alimentacyjnych.

REKLAMA

Fakt wynagradzania pracownika w pierwszym roku pracy kwotą 80% wynagrodzenia minimalnego nie ma znaczenia przy określeniu kwoty wolnej od potrąceń. Przepisy Kodeksu pracy nie odnoszą się w zakresie potrąceń do innej kwoty niż wynagrodzenie minimalne. Kwotę wolną można proporcjonalnie zmniejszyć jedynie w stosunku do wymiaru etatu (art. 871 § 2 Kodeksu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie pojęcia „minimalne wynagrodzenie za pracę” zawiera ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wynagrodzenie minimalne wynosi w 2008 r. 1126 zł i jest to jedyna wartość minimalnego wynagrodzenia, jaka została ogłoszona w Monitorze Polskim na ten rok. Oznacza to, że wynagrodzenie minimalne w rozumieniu przepisów prawa pracy jest tylko jedno (1126 zł). Nie można więc uznawać potocznie nazywanego „wynagrodzenia minimalnego dla pracowników w pierwszym roku pracy” za odrębne wynagrodzenie minimalne, do którego odwołują się jakiekolwiek przepisy. To wynagrodzenie nie jest innym rodzajem wynagrodzenia minimalnego, lecz jedynie częścią (80%) ogólnie obowiązującego wynagrodzenia minimalnego, którą mogą być wynagradzani pracownicy w pierwszym roku swojego zatrudnienia.

W przypadku Państwa pracownika, zakładając, że złożył oświadczenie PIT-2 i ma potrącane podstawowe koszty uzyskania przychodów (kup), należy wyliczyć kwotę do potrącenia w następujący sposób:

• składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

900,80 zł × 13,71% = 123,50 zł,

• po odjęciu składek na ubezpieczenia społeczne:

900,80 zł - 123,50 zł = 777,30 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne:

777,30 zł × 9% = 69,96 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku:

777,30 zł × 7,75% = 60,24 zł,

• podstawa opodatkowania:

777,30 zł - 111,25 zł = 666,05 zł, po zaokrągleniu 666 zł,

• obliczenie podatku:

(666 zł × 19%) - 48,90 zł = 77,64 zł,

podatek podlegający wpłacie do US:

77,64 zł - 60,24 zł = 17,40 zł, po zaokrągleniu 17 zł,

• do wypłaty:

777,30 zł - 69,96 zł - 17 zł = 690,34 zł,

• kwota wolna od potrąceń:

845,17 zł (kwota netto od wynagrodzenia 1126 zł brutto) × 75% = 633,88 zł.

Maksymalna kwota, którą można potrącić z tytułu nierozliczonej zaliczki:

690,34 zł - 633,88 zł = 56,46 zł.

W kwestii kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej pracowników w pierwszym roku pracy odmienne stanowisko prezentuje Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 16 października 2007 r. (GPP-416-4560-465/07/PE). Według GIP kwota wolna od potrąceń dla pracownika w pierwszym roku pracy powinna być obliczana od wynagrodzenia minimalnego obowiązującego takiego pracownika, tj. 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zdaniem Inspekcji, w przypadku potrącenia zaliczki z wynagrodzenia Państwa pracownika kwotą wolną byłoby więc 75% wynagrodzenia netto z kwoty 900,80 zł. Stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy nie można w tym przypadku jednak podzielić z kilku powodów:

=> po pierwsze, nie jest ono oparte ani na wykładni celowościowej przepisów o potrąceniach, ani, jak już wcześniej wyjaśniono, na wykładni literalnej. Głównym celem ograniczenia możliwości dokonywania potrąceń przez pracodawcę z wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia jest zapewnienie pracownikowi - dłużnikowi minimum socjalnego niezbędnego do życia. Ustawodawca wytyczył jednolite granice potrąceń dla wszystkich zatrudnionych, aby zapewnić im to minimum. Dopuszczenie możliwości czasowego wynagradzania pracownika niższą stawką nie oznacza, że można mu proporcjonalnie obniżyć również minimum egzystencjalne;

=> po drugie, przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę powinny być interpretowane ściśle. Zasada ta jest utrwalona w doktrynie i potwierdzona orzecznictwem Sądu Najwyższego. W tym przypadku Inspekcja Pracy zaprezentowała wykładnię rozszerzającą;

=> po trzecie, wykładnia dokonana przez GIP jest niekorzystna dla pracowników (zgodnie ze stanowiskiem inspekcji można im potrącić wyższe kwoty i mniej zostawić „na życie”), co stanowi złamanie kolejnej zasady - rozstrzygania na korzyść pracownika w przypadku wątpliwości interpretacyjnych.

WAŻNE!

Przepisy o ochronie wynagrodzenia za pracę nie mogą być interpretowane rozszerzająco.

• art. 871, art. 91 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 2 ust. 2 i ust. 4, art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• rozporządzenie z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r. (DzU nr 171, poz. 1209).

Arkadiusz Mika

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Przepis ten (dot. art. 87 k.p. - przyp. red.), jako jeden z przepisów dotyczących instytucji ochrony wynagrodzenia za pracę, nie podlega wykładni rozszerzającej podobnie jak inne przepisy płacowe. (Uzasadnienie w wyroku Sądu Najwyższego z 11 czerwca 1980 r., I PR 43/80, OSNCP 1980/12 poz. 248)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA