REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zespoły rozproszone a przestrzeń biurowa

Karolina Dudek
Zespoły rozproszone potrzebują nowej przestrzeni biurowej. / fot. Shutterstock
Zespoły rozproszone potrzebują nowej przestrzeni biurowej. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele zespołów pracuje obecnie zdalnie bądź w modelu mieszanym (model hybrydowy). Pracownicy w celu utrzymania odpowiedniej energii i zaangażowania w pracę spotykają się w biurze. Przestrzeń biurowa traci dawny charakter. To przede wszystkim miejsce spotkań, wymiany poglądów i koordynacji zadań. Jak dostosować ją to obecnych realiów?

Zespoły rozproszone potrzebują przestrzeni do spotkań

Mija pół roku odkąd wiele zespołów przeszło w tryb pracy zdalnej lub zaczęło funkcjonować w modelu mieszanym. Początkowy entuzjazm, związany ze sprawną adaptacją do nowej rzeczywistości, coraz częściej ustępuje niepewności: jak rozwiązania te sprawdzą się w dłuższej perspektywie. Największym wyzwaniem staje się utrzymanie odpowiedniego poziomu energii wśród pracowników, która konieczna jest do budowania zaangażowania i efektywności. Rozwiązaniem może być odpowiednio zaaranżowana przestrzeń biurowa, która „scementuje” rozproszony zespół.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata.

Utrzymanie dobrej energii w zespole pracowników

Praca zdalna, niegdyś jeden z pracowniczych benefitów, w ostatnim półroczu dla wielu organizacji stała się koniecznością. Mimo że w większości firm funkcjonowanie w rozproszonych zespołach sprawdziło się, managerowie coraz częściej zaczynają zadawać sobie pytanie, jak utrzymać odpowiednią dynamikę pracy i poziom efektywności pracowników w dłuższej perspektywie. Co robić by więzi między osobami w zespołach nie zaczęły się rozluźniać?

By wykonywać swoją pracę z zaangażowaniem i prawdziwym przekonaniem do tego, co robimy, potrzebujemy czuć się częścią społeczności. Niezbędny jest do tego pewien poziom „temperatury” – energii w zespole, który niełatwo jest utrzymać na odległość. Jest to szczególnie trudne w tych organizacjach, w których prowadzona jest głównie komunikacja e-mailowa, czy przez komunikatory oraz głosowa – mówi Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group.

Problemy z onboardingiem

W dobie zespołów rozproszonych wyzwaniem jest również tak zwany onboarding. Zdalne wdrażanie nowych osób w obowiązki jest nie tylko znacznie bardziej skomplikowane technicznie, przez co zajmuje więcej czasu, lecz także utrudnia nawiązanie relacji oraz integrację z zespołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W procesie onboardingu niezwykle ważny jest element budowania poczucia przynależności oraz stopniowego poznawania tożsamości i kultury danej organizacji. Nowy członek zespołu funkcjonującego wyłącznie zdalnie jest praktycznie pozbawiony tej możliwości. Znacznie trudniej będzie mu również korzystać z dobrodziejstw mentoringu – tak istotnego z punktu widzenia dalszego rozwoju kariery – dodaje Karolina Dudek.

Ważne są prawdziwe spotkania pracowników

Jak więc zadbać o ten magiczny „składnik X”, czyli energię niezbędną do funkcjonowania rozproszonych zespołów? Dobrą praktyką jest regularne organizowanie spotkań w biurze. W zależności od specyfiki branży oraz danej organizacji mogą odbywać się one raz w miesiącu, częściej, bądź rzadziej.

„Odkrycie” możliwości pracy zdalnej przez organizacje, które do tej pory nie praktykowały takich rozwiązań, może powodować pokusę całkowitej rezygnacji z przestrzeni biurowych. Doświadczenia firm, które od dłuższego czasu pracują w rozproszeniu, pokazują jednak, że nie warto podejmować pochopnych decyzji. Odpowiednio zaaranżowane biuro wzmacnia relacje w zespołach – staje się miejscem wymiany doświadczeń, przypływu energii i budowania nieformalnej atmosfery, o którą znacznie trudniej podczas wideokonferencji – podkreśla ekspertka Forbis Group.

Zmiana atmosfery w biurach na bardziej przyjazną, domową

Biuro, jako miejsce spotkań, powinno być przestrzenią sprzyjającą integracji i budowaniu nieformalnych relacji. Warto, aby organizacje funkcjonujące w rozproszeniu rozważyły wprowadzenie zmian na rzecz stworzenia w swoich siedzibach bardziej przytulnej, domowej atmosfery z jednoczesną dbałością o funkcjonalność biura.

REKLAMA

Zamiast organizować „pracownicze zebrania” w przestrzeniach budujących dystans – przy klasycznym biurku czy w pomalowanej na biało sali konferencyjnej, wyposażonej w biały stół i szare krzesła – zaprośmy członków zespołu do wielofunkcyjnie zaaranżowanego miejsca spotkań – radzi Workplace Strategy Director Forbis Group.

Jak powinna wyglądać „przestrzeń, która łączy”? Zadbajmy o jej wielozadaniowość. Ważne elementy to wyposażenie technologiczne: tablice do pracy wizualnej, ekrany do wyświetlania prezentacji, zestawy konferencyjne, ale z drugiej strony także miękkie, wygodne meble czy kącik kawowy. Warto pomyśleć też o wydzielonej przestrzeni z biurkiem do odpisania na pilne e-maile czy wygłuszonej budce do wykonania telefonów. Do tego typu spotkań doskonale sprawdzają się przestrzenie typu audytorium – nieformalne, przyjazne, ale jednocześnie pozwalające na przekazanie wiedzy, zbudowanie szerszego obrazka, zwizualizowanie pracy.

Źródło: Forbis Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA