4 sposoby na efektywną rekrutację
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Kreatywność nie powinna odstępować na krok nawet rekruterów. Banalne ogłoszenia o pracę niestety nie przynoszą pożądanych efektów i nie robią wrażenia na kandydatach, zwłaszcza tych młodych. Trzeba zatem sięgać po ciekawe metody opierające się na nowoczesnych technologiach. Z jakich narzędzi mogą korzystać rekruterzy?
REKLAMA
1. Grywalizacja
Przychodzi kandydat na rozmowę i…gra! I wcale nie chodzi tutaj o udawanie kogoś, kim się nie jest, tylko o podjęcie wyzwania, jakim jest przejście dopasowanej do stanowiska pracy gry. Popularność tej metody wzrosła wraz z pojawieniem się na rynku pracy młodych, znających nowinki technologiczne pokoleń. Szczególnie dla tej grupy kandydatów proces rekrutacji połączony z nietuzinkowymi zadaniami jest bardzo atrakcyjny i zachęcający. Grywalizację można stosować także do innych procesów przeprowadzanych w firmie. Przykładem może być system nagradzania pracowników polegający na zbieraniu punktów i rywalizacji w formie zabawy. Dzięki temu, w obu przypadkach, zarówno rekrutacji, jak pozostałych, grywalizacja będzie impulsem, który obudzi w kandydatach i pracownikach motywację i chęć osiągnięcia celu.
2. Analiza psychometryczna
Analizy psychometryczne przychodzą z pomocą wtedy, gdy rekruter chce poznać tzw. kompetencje miękkie swoich kandydatów. Jeżeli stanowisko pracy wymaga umiejętności pracy w zespole czy gotowości na ciągłe zmiany, warto sprawdzić te predyspozycje zanim podejmie się decyzję o zatrudnieniu. Analiza może być dla kandydata ciekawym doświadczeniem i stanowić jednocześnie informację zwrotną, dzięki której pozna swoje pożądane środowisko pracy. Wypełnianego testu nie można nie zdać, więc kandydaci nie muszą martwić się o jego wynik. Co ważne, profesjonalista przeprowadzający analizę z łatwością wykryje próby manipulacji i chęć wykreowania swojej osoby przez kandydata. Wykorzystaniem analizy psychometrycznej najczęściej chwalą się duże firmy o ugruntowanej pozycji, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby psychometria zagościła także w mniejszych przedsiębiorstwach, dopiero się rozwijających.
Rekomendowany produkt: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (książka)
3. Analiza grafologiczna
Niektórzy mogliby pomyśleć, że w dobie Internetu tradycyjne pismo zejdzie na drugi plan. Jak się okazuje, możemy z niego dowiedzieć się czegoś o sobie. Charakter pisma może podpowiedzieć, jaką mamy osobowość. Grafologia znalazła swoje miejsce w branży HR i została doceniona w procesach rekrutacyjnych. Każda zapisana przez kandydata litera jest zawiera o nim jakąś informację, którą odczytują profesjonalni grafolodzy. Pracodawca przy pomocy grafologii może sprawdzić, czy cechy osobowości kandydatów są odpowiedni do zajmowania określonego stanowiska pracy. Specjaliści przyglądają się wielkościom liter, interpunkcji, przerwie pomiędzy sąsiadującymi literami. Wszystkie te zależności pomogą m.in. ocenić, czy jesteśmy ludźmi otwartymi, odważnymi, czy też nie. Grafologia rzadko kiedy stanowi jedyną formę sprawdzenia umiejętności czy dopasowania kandydata. Najczęściej jest ona pewnym dopełnieniem innych odejmowanych czynności. Dla Kandydatów udział w badaniu grafologicznym z pewnością będzie ciekawym i zapamiętanym przeżyciem.
4. Pomysł dopasowany do firmy
W 2006 roku Wrocławska Fabryka Volvo Polska podjęła decyzję o zatrudnieniu 200 nowych pracowników. Firma postanowiła sama zaprosić do rekrutacji potencjalnych pracowników i...wyruszyła w podróż specjalnie przygotowanym autobusem. Pojazd poruszał się po miastach, a konsultanci zachęcali do podróży i poznania oferty firmy. Specjaliści, którzy znajdowali się w środku autobusu udzielali pasażerom informacji na temat warunków zatrudnienia. Kreatywna akcja nosiła nazwę „Kierunek Volvo – przystanek praca”.
Przeprowadzenie efektywnego procesu rekrutacji leży po stronie rekrutera. To właśnie on będzie rozliczany z jego wyniku i przebiegu. Dlatego też, warto wspomagać się nowymi technologiami i kreatywnymi pomysłami. Im bardziej zainteresujemy rekrutacją kandydatów, tym większe prawdopodobieństwo, że ich skojarzenia związane z firmą będą pozytywne. Kreowanie swojego wizerunku jako pracodawcy, czyli employer branding jest niezwykle ważne, także na tym etapie działań podejmowanych przez firmę.
Dołącz do nas na Facebooku!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat